(17.10 hodin)

(pokračuje Kavan)

Nemohu než odkázat znovu na svůj projev, kde jsem našim vztahům s Íránem věnoval velmi obsáhlou část, a naopak jsem současný vývoj uvítal. Zdůraznil jsem, že máme zájem pozitivně reagovat na politiku prezidenta Chátamího. Hovořil jsem i o tradičních dobrých obchodních vztazích s Íránem atd. atd. Čili dotyčný poslanec se tedy vloupával do otevřených dveří.

Byl jsem dotázán, proč Česká republika zaujala jiný postoj než např. členské státy Evropské unie. Nevěřím svým uším. Znovu konstatuji, že - doufám, že budu srozumitelný - Česká republika zaujala naprosto stejný, tedy totožný neboli identický postoj jako členské státy Evropské unie, s nimiž samozřejmě tuto otázku často konzultujeme.

Odkaz na možné protiopatření z íránské strany, které by nás mohlo stát až šest miliard, tady bylo řečeno. Promiňte mi můj výraz, diskutujeme už delší dobu, jsem unaven, toto je nesmysl. Naopak konstatuji, že íránská strana několikrát zdůraznila, že íránská strana není stranou, s níž ZVVL Milevsko vyjednává jakýkoliv kontrakt týkající se jaderné elektrárny Búšehr. Natož aby kvůli neuskutečnění takovéhoto kontraktu, který není jejím kontraktem, to je kontrakt, který je podepsán a nabízen ruskou firmou Atomexport. Čili íránská strana naopak na mne dělá dojem, že pokud se tento kontrakt neuskuteční, nebude to mít žádný negativní dopad na naše obchodní vztahy s Íránem. A hovořil jsem o řadě důležitých investigativních projektů, které probíhají, např. výstavba tepelné elektrárny Íránšár nebo hliníkárny Dadžarmár atd. atd. Čili naopak domnívám se, že tady jsme strašeni něčím, z čeho mít obavu není nutné.

Další poslanec řekl, že předkládaný zákon je alibismem vlády, že přenášíme na parlament - není to přesné vyjádření. Toto musím odmítnout. Bylo tu konstatováno již několikrát, že se obracíme tímto zákonem - a já sám jsem řekl, že ho za ideální zákon nepovažuji - na parlament právě ve chvíli, kdy vláda, stát nemá žádný jiný právní nástroj, jak tomuto vývozu zabránit.

Pan poslanec - pardon, omlouvám se. (Pan ministr hledá ve svých podkladech.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Řekněte, pane ministře, na co chcete reagovat, možná vám poradím, na koho.

 

Místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČR Jan Kavan: Pan poslanec Zajíček se na mne obrátil s návrhem nebo s dotazem, zda bylo možné novelizovat nebo upravit zákon č. 21/1997 Sb. Znovu konstatuji to, co jsem řekl ve svém úvodním projevu, že jsme uvažovali o použití tohoto zákona o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům a došli jsme k závěrům po řadě právních analýz, že to je nemožné vzhledem k charakteru technologie, kterou tuto zákon explicitně nepostihuje.

Na dotaz, zda by bylo možné tento zákon upravit tak, aby mohl vzduchotechniku postihovat, musím konstatovat nebo odkázat na ten zákon. Kontrolované zboží je definováno v tomto zákonu v § 2 odst. 1. Tam se uvádí, že kontrolnímu režimu jsou podrobeny a) zařízení, sestavy, výrobky atd., b) technologie - teď se vysvětluje, co se těmi technologiemi rozumí, atd., "které vzhledem ke svému charakteru dvojího užití mohou být použity pro civilní i pro vojenské účely". Podle odst. 3 tohoto paragrafu: "Seznam kontrolovaného zboží se stanoví v prováděcím předpisu." Tímto předpisem je vyhláška č. 43/1997. A další seznam je obsažen ve vyhlášce Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Oba tyto seznamy se opírají o mezinárodní kontrolní režimy. O zařazení do seznamu rozhoduje Státní úřad pro jadernou bezpečnost, který je povinným konzultačním místem a který již jasně ve svém vyjádření uvedl, že vzduchotechnika nepatří mezi položky dvojího použití. Jejich zařazení teoretické do takového seznamu kontrolovaného zboží by bylo popřením celkového systémového přístupu, že seznamy se opírají o mezinárodní kontrolní režimy.

Stejně důležité však je i to, že by nebylo možné dodržet zachování konečného lokálního určení v kontextu tohoto seznamu, tedy jaderné elektrárny Búšehr. V daném případě by licenční řízení muselo být použito vůči všem vývozům a dovozům vzduchotechniky. V tomto smyslu by doplnění seznamu bylo zřejmě možné nahlížet jako překážka obchodu s určitou vybranou komoditou, aniž by pro to byla opora v mezinárodních kontrolních režimech. Domnívám se, že tímto způsobem cesta nevede. I proto se vláda rozhodla předložit tento návrh zákona.

Ano, byli jsme si vědomi, pane poslanče - pan poslanec Filip se zmínil a už na to částečně reagoval pan ministr Grégr, že Írán spolupracuje s Mezinárodní agenturou pro atomovou energii. Ale já jsem to řekl a znovu opakuji ještě tu jednu větu: Byli jsme si jasně vědomi skutečnosti, že se jedná o vývoz do země, které se nedotýkají mezinárodní sankční režimy, která v civilním segmentu svého jaderného programu spolupracuje s Mezinárodní agenturou pro atomovou energii. Toto není nový fakt. Ovšem mimochodem, když vnímám varování pana poslance Ransdorfa, že Američané, jak dal příklad bombardování Súdánu, tak bych si tady dovolil odkázat na tvrzení po mnoho let Mezinárodní agentury pro atomovou energii, že v Iráku a v Severní Koreji je vše naprosto v pořádku, a pak bylo doloženo, že obě země celou dobu vyvíjely jaderné vojenské programy. Čili je možné, že se i tato agentura může mýlit, ale každopádně jsme toto v úvahu brali.

Pokud jde o dotaz pana poslance Filipa, na základě čeho vláda zaujala podezření, že by jaderná elektrárna Búšehr mohla být zneužita v souvislosti s vývojem jaderných zbraní, protože my jsme nikdy neřekli, že vzduchotechnika sama je nebezpečná. Já jsem řekl, že není, ale že by mohla být nezbytným komponentem pro provoz zařízení, které by mohlo být využito v souvislosti. Tady tyto konkrétní poznatky jsme získali výměnou zpravodajských materiálů, které - a to jistě, paní poslankyně a páni poslanci, uznáte - samozřejmě nelze tímto způsobem zveřejňovat. Ale některé z těchto informací byly poskytnuty na uzavřeném jednání zahraničního výboru této sněmovny a poté zahraniční výbor návrh zákona schválil.

Panu poslanci Filipovi bych chtěl rovněž odpovědět na otázku. Neřekl jsem, a pokud jsem tak byl pochopen, rád bych opravil, já jsem tu nevznesl vážné obvinění proti Ruské federaci, že by porušovala Mezinárodní úmluvu o nešíření zbraní hromadného ničení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP