Neautorizováno !
(18.40 hodin)
(pokračuje Bendl)
Jsem toho názoru, že bychom si měli položit možná trochu odvážnou otázku, zda neumožnit změnu příjmení nezletilého dítěte na základě žádosti toho zákonného zástupce, kterému jej soud svěřil do péče a toto rozhodnutí změny příjmení svěřit do rukou soudu. Rozpoutám tím možná diskusi na téma, zda tímto nesahám ve většině případů otcům na jejich nezadatelné právo rozhodovat o příjmení dítěte. Můj argument je, že dítěti prospěšná změna příjmení daná pocitem sounáležitosti k nové rodině naráží často na ješitnost a sebelásku bránící často udělat to, co je dítěti opravdu prospěšné, a mám za to, že tím, kdo by toto měl zvážit, je soud.
Nepřípustné je dle mého názoru ustanovení § 73 odst. 4, který uvádí: "Změna jména nebo příjmení se nepovolí, jestliže by změna byla v rozporu s potřebami a zájmy nezletilého." Myslím si, že takovéto rozhodování matrikáři nepřísluší. Považuji je za zásadní a neoprávněné zasahování do života dítěte a rodiny samotné. Domnívám se, že skutečnost je-li něco v rozporu s potřebami a zájmy nezletilého dítěte, může rozhodnout pouze soud a ve zvláštních případech snad oddělení péče o dítě, nikoliv však matrikář.
Mezi činnosti matrik patří také přidělování rodného čísla, které je bezpodmínečně nutné sdělit zdravotnickému zařízení dle mého názoru neprodleně, tak aby všechny náležitosti především zdravotní péče mohly probíhat v zájmu dítěte i matky. Povinnost sdělit neprodleně zdravotnickému zařízení rodné číslo novorozence by pomohla matce vyřídit si nutné záležitosti v době, kdy pominou zdravotní problémy spojené s porodem. Toto říkám především proto, že jsou mi známy případy matek-samoživitelek, které v době šestinedělí obíhají úřady, neboť je nutné vyřídit rodné číslo, čímž ohrožují zdraví své i dítěte, a přitom by stačila často jen dobrá vůle matrik. Vím, že jsou případy, kde to funguje, ale bohužel jsou i takové, kde byrokracie převládá nad zdravým rozumem.
Zvláštní kapitolou, dotýkající se bohužel i tohoto zákona, je kategorie "trvalý pobyt". Jsem přesvědčen, že má-li být trvalý pobyt pouze a jedině evidenční záležitostí, je nutné se této problematice systematicky věnovat a hlídat v nově přijímaných zákonech nároky či povinnosti z trvalého pobytu vyplývající. Vždyť proč musí existovat povolení matriky, chce-li manželský pár uzavřít manželství mimo příslušný matriční úřad, tak jak navrhuje tento zákon. Je-li důvodem přehled a evidence, proč si toto nevyřídí úřady mezi sebou a obtěžují tím občana?
Velkou diskusi očekávám na téma "počet matričních úřadů". Proto ji zde nebudu otevírat. Myslím si, že k tomu bude dostatečný prostor ve výboru. Osobně si nejsem příliš jistý, jestli snížení počtu matrik přinese požadovaný efekt, tak jak od něj vláda očekává.
Kolegyně a kolegové, z toho, co jsem zde uvedl, je patrné, že zákon je v silách sněmovny přepracovat do přijatelné podoby, a proto navrhuji propuštění zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi. A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Hlásí se někdo do této rozpravy? (Nikdo.) Není tomu tak, končím obecnou rozpravu.
Vzhledem k tomu, že nebyl přednesen návrh na vrácení ani na zamítnutí, budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má někdo jiný návrh? (Nikdo.) Není tomu tak.
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 190. Pro jistotu vás všechny odhlašuji a prosím o novou registraci.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 190 a ptám se, kdo souhlasí s přikázáním předloženého návrhu k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 190 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 113 vyslovilo 109 a jeden byl proti. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, končím v tuto chvíli dnešní jednání. Budeme pokračovat zítra v 9.00 hodin, a to třetími čteními návrhů zákonů.
(Jednání ukončeno v 18.45 hodin.)
***