Neautorizováno !


 

(10.50 hodin)

(pokračuje Kalousek)

V neposlední řadě se jedná o řadu rizik, se kterými navrhované výdaje státního rozpočtu nepočítají. Za všechny dovolte, abych se zmínil o valorizaci důchodů, kde oproti návrhu státního rozpočtu s pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme počítat s tím, že pětiprocentního limitu v letošním roce bude dosaženo a že nezbytné několikamiliardové výdaje na valorizaci důchodů zatíží výdaje státního rozpočtu.

Učiníme-li tuto úvahu, zjišťujeme, že celkový objem zadlužení v roce 2000 více než dvojnásobně přesahuje deklarovanou výši deficitu státního rozpočtu. A já bych proto chtěl poprosit ministra financí, aby v rámci rozpravy nás seznámil s celkovým předpokládaným objemem zadlužení veřejných financí v roce 2000, protože to je to číslo, o kterém budeme ve třetím čtení rozhodovat.

Optické snížení deficitu tím, že prostě do bilance nenapíši některé výdaje, o kterých jsem přesvědčen, že je stejně vynaložím, je cesta, kterou papír snese, ale dluh tím nebude menší, výdaj bude stejně vynaložen a budoucnost bude zatížena. A proto si dovolím zdůraznit tuto prosbu, protože celkový objem zadlužení v roce 2000 by měl zaznít v této sněmovně zcela jasně, zřetelně a veřejnost by měla být zcela jasně a zřetelně seznámena s tím, o kolik budou zadluženy příští generace v roce 2000.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane poslanče, nezlobte, já vás upozorňuji, že je podrobná rozprava, a já bych moc prosil, kdybyste dával návrhy ve druhém čtení v podrobné rozpravě.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Já jsem přesvědčen, že se neodchyluji od podrobné rozpravy, pane předsedající, protože informace, které zazní od ministra financí v rámci rozpravy, samozřejmě mohou ovlivnit přístup mnohých kolegů k hlasování o státním rozpočtu a o pozměňovacích návrzích.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Přesně to je opak než smysl druhého čtení, to, co jste teď nazval.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Dále prosím ministra financí, aby nás seznámil, jak hodlá řešit rozpočtový dopad valorizace důchodů, popř. pokud počítá s tím, že k tomu v roce 2000 nedojde.

Dovolte, abych předložil dva pozměňovací návrhy týkající se dopravy.

Položka Dotace na dopravní obslužnost pro rok 2000 počítá s částkou ve stejné nominální hodnotě jako v roce 1999, tzn., jedná se o reálný pokles výdajů na dotace na dopravní obslužnost. Jsem přesvědčen, že tato položka přímo souvisí s nezaměstnaností v jednotlivých regionech, a jsem přesvědčen, že by se mělo jednat o její reálný pokles. Navrhuji proto položku Dotace na dopravní obslužnost navýšit o 200 milionů korun a o tuto částku snížit položku Realizace státních záruk v kapitole VPS, která je podle mého názoru nadhodnocena.

Dále navrhuji zřídit položku ve všeobecné pokladní správě s názvem Dotace do fondu dopravy. Poslanecká sněmovna při hlasování o vládním návrhu o fondu dopravy rozhodla, že oproti vládnímu návrhu část z příjmů spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv a daň silniční nebude alokována do Fondu dopravy, ale bude příjmem státního rozpočtu. Vláda předpokládala v tomto návrhu, že od 1. 7., tedy za celou polovinu roku, budou tyto daňové příjmy na úkor státního rozpočtu alokovány do Fondu dopravy. Jedná se o částku zhruba 8 miliard korun. Vzhledem k tomu, že Poslanecká sněmovna rozhodla, že technika financování nebude samostatnými příjmy, ale prostřednictvím státního rozpočtu, předkládám pozměňovací návrh v kapitole VPS zřídit položku Dotace do Fondu dopravy ve výši 8 miliard korun. Zdroje: daňové příjmy, které vláda předpokládala v roce 2000 alokovat do Fondu dopravy na úkor státního rozpočtu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Slovo má pan poslanec Vojíř, potom poslanec Schling.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, dovolte i mně předložit komplexní pozměňovací návrh. Komplexní - tím míním, že se jedná o jeden návrh. A požádal bych potom, aby bylo o něm hlasováno v celku, protože jinak by pozbyl jakékoli logiky.

Nejprve si dovolím přednést onen návrh a poté krátké zdůvodnění.

Pozměňovací návrhy ke státnímu rozpočtu pro rok 2000:

I. Snížení státního rozpočtu v kapitole 317 - Ministerstvo pro místní rozvoj, položka Podpora regionálního rozvoje, a to o částku 535 milionů korun.

II. Zvýšení státního rozpočtu pro rok 2000:

  1. kapitola 334 - Ministerstvo kultury, položka Program regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón o částku 100 milionů Kč. Položka Program záchrany architektonického dědictví o 100 milionů Kč;
  2. kapitola 327 - Ministerstvo dopravy a spojů, reprodukce investičního majetku, položka Výstavba dálnice D 47 Lipník nad Bečvou - Ostrava - státní hranice České republiky - Polsko (kód 32 72 40)" o 150 milionů Kč. Položka Výstavba rychlostní komunikace R 27 Louny - Most - Litvínov - Mníšek nově zařazená částka 15 milionů Kč. Položka Výstavba křižovatky 1/13 Most, Vrzova ulice nově zařazená, 70 milionů Kč. Položka Výstavba rychlostní komunikace R 7 Praha - Louny - Chomutov, nově zařadit 50 milionů Kč;
  3. kapitola 398 - Všeobecná pokladní správa, individuální výstavba, dotace, položka Rekonstrukce Národního divadla Moravskoslezského, budova Antonína Dvořáka v Ostravě, zvýšit položku o 50 milionů Kč.

Krátké zdůvodnění: Myslím, že je naprosto evidentní, že se shodneme v tom, že je zapotřebí, aby státní rozpočet byl jakýmsi impulsem v té oblasti, kde může napomoci zvýšit zaměstnanost, kde může napomoci zvýšit investiční pobídky, kde může napomoci realizovat takové činnosti, které žádný subjekt soukromoprávní není schopen činit. To znamená, na jedné straně se stát jistě musí postarat o své památky, které na jeho území leží, na druhé straně se domnívám, že je nezbytně nutné zvýšit průchodnost komunikací. Jsem přesvědčen o tom, že komunikace a dobrá infrastruktura na celém území a především v území postiženém onou strukturální nezaměstnaností a dopady dřívějších rozhodnutí rozhodla o tom, že např. na Ostravsku, ale i na Mostecku, byla pouze jednostranná výroba, jednostranná produkce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP