Neautorizováno !


 

(10.20 hodin)

(pokračuje Tlustý)

V roce 1995 podíl na státním rozpočtu těchto kapitálových výdajů 10,7 % , v roce 1996 11,1 %, v roce 1997 9,75 %, v roce 1998 8,63 %, v roce 1999 9,78 % a v roce 2000 9,7 %.

Z této řady je naprosto nepochybné, že úroveň navrhovaná pro rok 2000 je nižší, než byla nejnižší úroveň za dob tzv. Klausových vlád, tzn. i proti roku 1997, kdy hodnota byla 9,75, je návrh na rok 2000 nižší. Stejně tak je nižší tento návrh proti rozpočtu loňskému. Domnívám se, že z této časové řady je zcela zřejmé, jaká je odpověď na otázku, zda tento rozpočet má obsažen prvek růstovosti.

Už jsem uvedl, že evergreenem je obrovský nárůst výdajů u Úřadu vlády, je to 44,8% nárůst o tuto částku. Dal by se pochopit nárůst o 16,6 % u obrany a u školství. Nechápu, proč je ovšem nárůst 65,7 % u Ministerstva průmyslu a obchodu a proč je naopak tak dramatický pokles u MŽP. Rozumím tomu, proč je pokles o 20 % u Ministerstva dopravy a spojů, neboť je zřejmé, že v návrhu rozpočtu toto ministerstvo počítalo se vznikem Fondu dopravy a s převedením části výdajů do tohoto fondu.

Nyní mi dovolte vyjádřit se k otázce, která je asi velmi citlivá pro všechny státní zaměstnance. Při odůvodňování tohoto rozpočtu jsme zaslechli, že v tomto návrhu je zmrazení počtu zaměstnanců a jejich platů na nominální úrovni. Není to ovšem pravda. Mezi rovnými jsou v tomto návrhu rovnější. Rovnějším je Úřady vlády, u kterého je přírůstek 13,6 %, o něco méně rovné je MŽP, u kterého je nárůst 9 %, a Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 %.

Základní otázka zní: je-li tvrzeno, že je zmrazeno, a není-li to pravda, aspoň ne v některých částech resortu, kde na to vezmeme a odkud je to kompenzováno? Studiem tohoto rozpočtu jsem dospěl k závěru, že bohužel ve školství, a ještě více bohužel pravděpodobně na platech učitelů. Domnívám se, že je to velmi politováníhodný záměr vlády, která růst platů na Úřadu vlády, úředníků MŽP a úředníků Ministerstva průmyslu a obchodu chce s větší pravděpodobností umožnit snížením platů učitelů.

Další položka, u které je velmi dramatický nárůst, a sice z 2 miliard na 4,2 miliardy, je položka "aktivní politika zaměstnanosti". Nárůst zde uvedený je podle mého názoru nárůstem, který je nad rámec vývoje nezaměstnanosti. V tomto růstu vidím pravděpodobně silný a neodůvodněný tlak ministra práce a sociálních věcí.

Dovolil bych si položit vládě otázku, jaká je efektivita takovéhoto dramatického navýšení výdajů, když na druhé straně vláda hubí drobné a střední podnikání takovými nápady, jako jsou 20korunové paragony, nebo nejnovější nápad, který bych si dovolil označit jako podvojné účetnictví do každé rodiny.

To je několik poznámek k návrhu státního rozpočtu, které jsem považoval za nutné uvést ještě nyní ve druhém čtení. V rozpravě jsem avizoval přednesení pozměňovacího návrhu, který se bude týkat dvou zmíněných programů, který se bude týkat dvakrát sto milionů korun. Dovolím si poprosit pana ministra ŽP, aby naznačil, který zdroj financování těchto projektů se mu jeví jako nejpřijatelnější. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Tlustému jako zpravodaji rozpočtového výboru. Nyní otevírám podrobnou rozpravu k tomuto návrhu zákona. Mám zde celý balíček přihlášek. Jako první se přihlásila paní poslankyně Nedvědová.

 

Poslankyně Veronika Nedvědová: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych předložila pozměňovací návrh týkající se kapitoly č. 304 rozpočtu Úřadu vlády ČR. V posledních třech letech se celkové výdaje této kapitoly ve schválených rozpočtech zvýšily ze 185 milionů korun v roce 1998 a přes 301 milionů korun v roce 1999 na nynější návrh ve výši 382 milionů korun. Znamená to navýšení v loňském roce o 63 % a v letošním ještě o 27 % nad tuto mez. Celkový skok od roku 1998 je tedy na 206 %.

Navýšení se týká především prostředků na mzdy a ostatní osobní výdaje, a to v souvislosti se zbytněním tohoto úřadu. Jen pro upřesnění: v roce 1998 měl tento úřad 315 zaměstnanců, v roce 1999 byl nárůst na 461 zaměstnanců a v letošním roce další nárůst minimálně o dalších 27 zaměstnanců. V loňském roce navíc odešel z Úřadu vlády jeden místopředseda vlády a druhý místopředseda se stal ministrem financí. Přitom nedošlo k redukci zbylých sekretariátů.

Navržené výdaje jsou z tohoto ohledu příliš vysoké, a proto navrhuji jejich redukci pozměňovacím návrhem ve znění:

Poslanecká sněmovna schvaluje vládní návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2000, kapitola č. 304 - Úřad vlády - ve výši příjmů 8,576 milionu korun, ve výši výdajů 362,867 milionu korun, z toho investičních 56,83 miliónu korun. Přebytek 20 milionů korun převést do kapitoly č. 336 - Ministerstvo spravedlnosti, část vězeňství.

Jedná se o modernizaci nového objektu ve Světlé nad Sázavou pro potřeby Vězeňské služby. Vznikne nová věznice pro ženy s kapacitou 400 míst. Jedná se objekty bývalé školy v přírodě. Celý projekt má podporu orgánů místní samosprávy. Celková investiční potřeba je asi 50 milionů korun. Rozpočtový výbor schválil posílení kapitoly na tuto akci ve výši 14 milionů korun.

Vězeňská služba ztrácí v letošním roce kapacitu 500 míst v Říčanech a v naplněnosti věznic na 125 % je nutné otevření další kapacity. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji paní poslankyni Nedvědové. Další se přihlásil pan poslanec Tomáš Kvapil, kterého tady nevidím. Prosím pana poslance Šafaříka.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, při projednávání státního rozpočtu za minulá léta jsem zažil leccos, ale myslím, že souhra, kterou na rozpočtovém výboru předváděli kolegové z koaličních stran ODS a sociální demokracie, byla skoro dokonalá. Musím ocenit tuto souhru, protože jde o zvládnutí zdvižené ruky kolegů z ODS pro státní rozpočet.

Kolega Tlustý měl mnoho oprávněných výtek. Pokud by toto kolegové z ODS mysleli vážně, museli by tento rozpočet nepodpořit při prvním čtení. Beru to spíše jako určitý alibismus a nechtěl bych se tomu věnovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP