Neautorizováno !
(14.20 hodin)
(pokračuje Kavan)
Jistou zvláštností navrhovaného zákona, na kterou bych rád upozornil, je skutečnost, že se jedná nikoliv o sankce vůči státu jako v případě předchozích ad hoc sankčních zákonů vůči Libyi a Svazové republice Jugoslávie, ale o sankce vůči povstaleckému hnutí. Rozhodující většina států, to je včetně ČR, totiž neuznala sankcionovaný tzv. islámský emirát Afghánistán vyhlášený Talibánem a uznává za stát i nadále Afghánskou islámskou republiku a její vládu, na které se sankce Rady bezpečnosti nevztahují. Talibán není ve smyslu mezinárodního práva státem, ale povstaleckým hnutím, kterému však mezinárodní právo přiznává dočasnou právní subjektivitu, a lze tudíž vůči němu přijmout uvedené opatření.
Jak jsem se již zmínil, jedná se v daném případě o sankce přijaté Radou bezpečnosti OSN. Jsou tady dány podmínky k tomu, aby byl návrh sněmovnou projednán ve zkráceném jednání. S ohledem na tuto skutečnost a s ohledem na vývoj projednávání obecného zákona o provádění mezinárodních sankcí k udržování bezpečnosti, míru a bezpečnosti v Senátu existuje podle mého názoru objektivní předpoklad, aby byl tento návrh zákona přijat co nejdříve. Jeho přijetím by Česká republika zajistila včasné provádění mezinárodních sankcí, a tím řádné plnění svých mezinárodněprávních závazků. Doporučuji proto propustit návrh zákona do třetího čtení.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Kavanovi. Zahraniční výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 534/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj zahraničního výboru pan poslanec Vladimír Laštůvka a seznámil nás s výsledkem projednávání tohoto návrhu ve výboru.
Poslanec Vladimír Laštůvka: Paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás ve stručnosti seznámil s unesením zahraničního výboru a s průběhem projednávání této předlohy v zahraničním výboru.
Usnesení zahraničního výboru z 22. února 2000 zní asi takto:
1. zahraniční výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby za a) se k návrhu zákona konala obecná rozprava a po ní rozprava podrobná, b) doporučuje, aby lhůta, dokdy Poslanecká sněmovna jednání o návrhu ukončí, byla stanovena nejpozději do pátku 25. února 2000 do 16 hodin;
2. doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona o opatřeních ve vztahu k afghánskému hnutí Talibán;
3. doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout k tomuto návrhu tyto změny. Jedná se o technicko-legislativní změny, a to za prvé v § 2 písm. j) slovo "pošty" nahradit slovy "poštovních zásilek", za druhé v § 4 odst. 2 písm. a) slovo "listovních", "balíkových" nahradit slovem "poštovních".
Dámy a pánové, dovolte několik slov k průběhu projednávání v zahraničním výboru. Zahraniční výbor se touto předlohou zabýval poměrně podrobně a ztotožnil se bez připomínek se stanoviskem a návrhem vlády. Navrhovaná úprava je určena k zajištění provedení závazků vyplývajících z Charty OSN a je i v souladu s dalšími mezinárodními smlouvami a závazky, jimiž je ČR vázána. Je důležité konstatovat, že je koncipována tak, aby umožnil tento zákon i pružné připojení se ČR k sankcím Rady EU, pokud by ta vůči Talibánu přijala vlastní sankce, které by byly přísnější než sankce Rady bezpečnosti OSN.
K slovům pana ministra bych chtěl dodat, že hlasování v Radě bezpečnosti o přijaté rezoluci bylo jednosmyslné. Současně bych chtěl podtrhnout, že povinnost pro členské státy OSN vyplývá z čl. 25 Charty OSN a pravomoc Rady bezpečnosti stanovit mezinárodní sankce vyplývá z čl. 41 Charty OSN. Ze sankcí, které vstoupily v platnost 14. listopadu, vyplývají též určité povinnosti fyzických a právnických osob, a ČR tak je podle mezinárodního práva povinna přijmout vhodná opatření, která zajistí, že i soukromoprávní a jiné subjekty podléhající její svrchovanosti budou přistupovat v souladu s uvedenou rezolucí Rady bezpečnosti OSN.
Protože z ústavy vyplývá, že povinnosti mohou být ukládány pouze na základě zákona, a protože vládní návrh zákona o provádění mezinárodních sankcí k udržování mezinárodního míru a bezpečnosti dosud nebyl schválen, je nezbytné, abychom - a jako pan ministr doufám snad i naposled - projednali tuto záležitosti speciálním zákonem ve vztahu k jedinému mezinárodnímu subjektu.
Závěrem bych chtěl podtrhnout jednu skutečnost. Navrhované právní úpravy jsou založeny na principu, že konkrétní mezinárodní sankce vůči Talibánu vnitrostátně provede vláda nařízením a stejným způsobem je bude moci v závislosti na rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN, popřípadě Rady EU, též měnit, pozastavovat, obnovovat a ukončit. K tomu bude zmocněna navrhovaným zákonem a tento zákon stanoví jednotlivé druhy sankcí, které bude vláda moci také zavést, přičemž vláda nebude mít možnost stanovit širší okruh sankcí, než tento zákon stanoví. Z návrhu rovněž vyplývá, že vládě nebude dovoleno stanovit širší okruh sankcí, než bude v jednotlivých případech stanovit samotný sankční režim Rady bezpečnosti OSN, popřípadě Rady EU.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Laštůvkovi a nyní tedy hlasováním rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu.
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 117, které zahajuji a ptám se, kdo souhlasí s tím, abychom vedli obecnou rozpravu. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 135 vyslovilo 60 a 16 bylo proti.
Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a žádám zpravodaje, aby ji spolu se mnou sledoval. Já v tuto chvíli nemám žádné písemné přihlášky do podrobné rozpravy. Ptám se, kdo se do ní hlásí.
Pan poslanec Laštůvka jako zpravodaj má přednost, připraví se pan poslanec Karel Vymětal.
Poslanec Vladimír Laštůvka: Paní předsedající, dámy a pánové, já jenom s vaším dovolením zopakuji terminologické návrhy nebo legislativně technické návrhy, které předkládá zahraniční výbor. Tyto změny, které jsme navrhovali, jsou odvozeny z terminologie nově zavedené zákonem č. 29/2000 , o poštovních službách.
Doporučujeme, aby v této předloze zákona byly použity stejné termíny, jako jsou obsaženy v tomto zákoně, kde jsou také stanoveny. Proto v § 2 písm. j) navrhujeme změnit "pošty" slovy "poštovních zásilek", v § 4 odst. 2 písm. a) slova "listovních", "balíkových" nahradit slovem "poštovních".
Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Laštůvkovi. Slovo má pan poslanec Karel Vymětal. Pan poslanec Karel Vymětal stahuje. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Pan poslanec Miloslav Ransdorf, připraví se pan poslanec Exner.
Poslanec Miloslav Ransdorf: Dámy a pánové, s předkládaným materiálem se dotýkáme velice závažného problému, který souvisí s celým komplexem mezinárodního práva. Bylo konstatováno opakovaně v této sněmovně, že mezinárodní právo, jak se vytvořilo od doby Hugona Grotia, tedy prakticky za necelá čtyři staletí, přestává dnes vyhovovat měnícím se podmínkám a vyžaduje nepochybně promyšlený přístup. Nicméně protože význam mezinárodního práva jako určitého ochranného štítu proti právnímu nihilismu, proti libovůli, proti vměšování do vnitřních záležitostí suverénních států nepochybně neztratil svůj význam, domnívám se, že je třeba, abychom i v této souvislosti zvažovali všechny aspekty.
***