Neautorizováno !


 

(20.20 hodin)

(pokračuje Gross)

Hlasování pořadové číslo 96 rozhoduje o návrhu na přikázání výboru petičnímu. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Návrh nebyl přijat. Z přítomných 113 pro 44, proti 41.

 

Další hlasování, a to číslo 97, rozhoduje o návrhu na přikázání ústavně právnímu výboru. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Návrh nebyl přijat. Z přítomných 113 pro 37, proti 46.

 

Je zde návrh na odhlášení. Odhlašuji vás a prosím o novou registraci.

 

V hlasování pořadové číslo 98 budeme rozhodovat o návrhu na přikázání výboru pro obranu a bezpečnost.

Hlasování zahajuji. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Návrh nebyl přijat. Z přítomných 90 pro 40, proti 46.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán pouze zahraničnímu výboru. Návrh na prodloužení či zkrácení lhůty nezazněl, pokud se nepletu. Končím tím tedy prvé čtení sněmovního tisku 519.

 

Přicházíme k bodu číslo 80, kterým je

 

80.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě,
podepsaná v Montrealu dne 28. května 1999
/sněmovní tisk 528/ - prvé čtení

 

Prosím nyní, aby se slova ujal ministr dopravy a spojů České republiky pan Antonín Peltrám. Prosím.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Pane předsedající, dámy a pánové, na základě usnesení vlády z 28. dubna se delegace České republiky účastnila konference o leteckém právu, kterou zorganizovala Mezinárodní organizace pro civilní letectví v květnu 1999 v Montrealu.

Cílem bylo inovovat 70 let starou Varšavskou smlouvu a varšavský systém, který upravuje povinnosti leteckého dopravce. My jsme prakticky neměli ani jinou možnost - podotýkám předem - než s návrhy souhlasit. Prosím tedy o souhlas s touto dohodou, i když má na jedné straně příznivý dopad na cestující, protože se velmi podstatně zvyšuje limit odpovědnosti upravený Varšavskou úmluvou a Haagským protokolem. Zavádějí se dva stupně odpovědnosti - striktní odpovědnost bez ohledu na zavinění do výše sto tisíc SDR, což je asi 135 tisíc dolarů, a pak je tam neomezený limit založený na presumpci zavinění ze strany dopravce. Ten je tak vysoký, že to předpokládá pojištění dopravců. Kromě toho se tam definují podstatně vyšší náhrady za zpoždění letadla a další náhrady v případě ztráty nebo poškození zavazadel podstatně vyšší než v současné době.

Novým prvkem je, že oběť letecké nehody nebo oprávněná osoba, která se vlivem leteckého dopravce dostala do nepříznivé situace, má právo na určitou zálohu na náhradu, která zase ve srovnání s předchozí úpravou je podstatně větší. Samozřejmě taková smlouva předpokládá, aby letečtí dopravci měli uzavřenou pojistnou smlouvu, aby byli kryti.

Diskutovali jsme o této úmluvě. Je v podstatě vyloučené, aby ji naše letecké společnosti nepřijaly, protože by byly automaticky vyřazeny z leteckého trhu. Bude to znamenat zvýšení cen letenek přinejmenším o pojistné prémie, ale nebude bezprostřední dopad na státní rozpočet. Bude nutné úmluvu zapracovat do našeho práva.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministrovi Peltrámovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaromír Kohlíček.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Paní předsedající, vážená vládo, milé kolegyně, vážení kolegové Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě, kterou nám zde uvedl pan ministr Peltrám, má za úkol sjednotit předpisy v letecké přepravě mezi extrémními požadavky přepravců bohatších států na jedné straně, kde byly požadavky na vysoká pojistná plnění, a mezi minimálními požadavky na druhé straně u leteckých přepravců ze států z opačné části světa.

Samozřejmě jakákoliv takováto všeobecná úmluva je velmi pozitivním jevem. Jistě jsme si všimli, že v mezinárodní přepravě, zejména v lodní přepravě, taková úmluva zřejmě všeobecná není nebo není respektována. Z toho vyplývají různé standardy, které jsou při lodní přepravě využívány. Mezinárodní letecká přeprava v tomto je tedy vepředu. Víme, že při letecké dopravě dochází k minimu nehod, ale tato úmluva se nevztahuje pouze - jak je zdůrazněno v hlavě tři - na usmrcení a zranění cestujících, ale i na poškození zavazadel, případně poškození nákladů, zpoždění a podobné záležitosti.

Velmi zajímavé je to, o čem se tady zmínil pan ministr Peltrám v článku 22, a to je omezení limitu odpovědnosti za zpoždění, zavazadla a náklad. Limity jsou omezeny sto tisíci jednotkami zvláštních práv čerpání. Nejsou to přesně dolary, ale jednotky zvláštních práv čerpání. Dovolím si tady ocitovat, co to je peněžní jednotka. V případě přepočtu se k ní dojde tak, že je to cena 65,5 miligramu zlata o ryzosti devět setin - nula celá devět. Tato jednotka jako mezinárodní jednotka přepočítávací je základem pro vnitřní úpravy u ručení v letecké přepravě pro jednotlivé státy.

Celá úmluva je rozsáhlejší. Ve svých 57 článcích shrnuje velmi zevrubně možné jevy, ke kterým může dojít. Jsou tady dokonce v článku 56 řešeny i státy s více než jedním právním řádem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP