Neautorizováno !
(17.30 hodin)
(pokračuje Exner)
Domnívám se však, že nehrozí tak velké nebezpečí pro případ, že měřidlo bude označeno úřední značkou, ale spíš pro případ, kdy měřidlo nebude označeno úřední značkou, a někdo by mohl využít jiné značky nebo údaje, které by svým významem nebo podobou mohly vést k záměně s úředními značkami.
Text, který jsem navrhl, je textem obecným a vztahuje se na případy, kdy na měřidle budou umístěny úřední značky, i na případ, kdy na měřidle takové úřední značky umístěny nebudou, a zakazuje obecně, aby byla měřidla označována jinými značkami nebo údaji, které by svým významem nebo podobou mohly vést k záměně s úředními značkami.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu. Vzhledem k tomu, že žádné návrhy nepadly, končím druhé čtení tohoto návrhu.
Dalším bodem je
6.
Vládní návrh zákona o telekomunikacích a o změně dalších zákonů
/sněmovní tisk 390/ - druhé čtení
Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Paní předsedající, dámy a pánové dovolte, abych vás požádal o projednání ve druhém čtení návrhu zákona o telekomunikacích. Cílem nového zákona o telekomunikacích je liberalizovat telekomunikační trh a stanovit podmínky pro podnikání v telekomunikacích. Chceme zajistit, aby byla veřejnosti poskytnuta co nejširší nabídka kvalitních telekomunikačních služeb.
Legislativa Evropské unie vyžaduje vytvořit nezávislý samostatný telekomunikační úřad a posléze je zapotřebí i v jiných směrech zajistit slučitelnost s právem Evropské unie. Předpokládáme, že tyto úkoly beze zbytku naplňuje, včetně úprav, které byly až dosud provedeny, nový návrh zákona. Chceme zavedení volby operátora a přenositelnosti čísel, což je jakýmsi dovršením liberalizace telekomunikačního trhu. Trhu, který mimo pochyby všude přinesl obrovské úspory nákladů pro uživatele těchto služeb. To by starý státní sektor nikdy nedokázal.
Spory mohou být jenom o jedné věci: do jaké doby. Že skončí monopol Telecomu k 1. lednu příštího roku, o tom nikdo nepochybuje. Stejně jako není pochyb o tom, že je trh do té míry liberalizován, že máme už dneska tři provozovatele mobilních telefonů, tři nezávislé firmy, že vedle Telecomu, který už není ani dneska monopolista, s výjimkou hlasových služeb pro mezistátní a meziměstské hovory, protože nemáme vyřešenu úhradu univerzálních služeb, tady vzniknou další sítě provozovatelů, např. energetiky, Telecom ČD, takže tu bude konkurence, i pokud jde o pevné sítě, nejenom pokud jde o mobilní telefony. Nedokážeme ale technicky - podle mého ne dříve než do dvou let - tak jak je to zvykem v Evropské unii, zajistit, abyste, jestliže používáte svoji telefonní stanici se svým telefonním číslem, mohli volně volit provozovatele, který vám bude poskytovat služby.
V průběhu dneška projevili někteří pracovníci vynikající aktivity zdůrazňováním, že toto pojetí, to, že nemůžeme hned poskytnout rychlý přechod od jednoho provozovatele k druhému, je zásadní zábrana liberalizovaného trhu. Máme k dispozici vyjádření pracovníka Evropské komise pana Martense, který zcela logicky vysvětluje, proč je zapotřebí i pro jiné provozovatele lhůta pro dosažení takové technické a organizační úrovně služeb, aby bylo možno od jednoho provozovatele přejít k druhému právě při zachování stejného telefonního čísla, stejného telefonního přístroje.
Od neděle večer byl v Praze - a domnívám se, že to je faux pas jak příslušného zastupitelského úřadu, tak našeho ministerstva - předseda Rady dopravy Evropské unie pro toto pololetí, portugalský ministr dopravy a spojů, a měli jsme tedy možnost alespoň dodatečně se s ním rozloučit na letišti a diskutovat s ním tento problém. Podotýkám, že Portugalsko mělo dva roky na splnění těchto podmínek a že tyto podmínky vztahuje v podstatě na meziměstské a mezistátní hovory. Doteď jim není jasné, jak technicky zajistit, abyste si v oblasti místních hovorů mohli vybrat provozovatele, který vás spojí, protože je to technicky a organizačně příliš složité.
Chtěl bych vás tedy ujistit, že jsme - snad až na § 78 o oněch lhůtách přechodu na volný výběr provozovatele - dosáhli i při tom jednání v hospodářském výboru souladu. Pokud jde o zprávy o tom, že nejsme slučitelní s právem Evropské unie v návrhu zákona - já jsem měl před chvílí možnost mluvit s panem státním tajemníkem Teličkou, zprostředkoval to pan poslanec Laštůvka, o tom, jak je to s nezávislostí Telekomunikačního úřadu. Prosím vás, v okamžiku, kdy projde nový zákon a budou k němu prováděcí vyhlášky, Ministerstvo dopravy a Telekomunikační úřad ztratí oprávnění zastupovat takříkajíc v dresu Fondu národního majetku tento Fond národního majetku, resp. stát v orgánech telekomunikačních společností, kde ještě má převažující podíl stát. Ale ono to ani nebude možné proto, že se tento státní podíl prodá.
Chtěl bych tedy ujistit, že zprávy o tom, co je a co není slučitelné, lze pokládat za paniku. Ve čtvrtek a v pátek tento týden tady bude další odpovědný pracovník Evropské komise. Prosím proto, abyste se faxem, který byl tady rozšiřován prostřednictvím řady poslanců, příliš nezabývali, abyste se soustředili na věcné projednávání návrhu zákona ve druhém čtení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministrovi. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru a výboru pro evropskou integraci. Návrh iniciativně projednal také výbor pro obranu a bezpečnost. Usnesení výboru byla rozdána jako sněmovní tisky 390/1, 2 a 3. Prosím, aby se slova postupně ujali zpravodajové těchto výborů, poslanci Zdeněk Švrček, Pavel Suchánek a Tomáš Kladívko. Prosím pana poslance Švrčka.
Poslanec Zdeněk Švrček: Dámy a pánové, dovolte, abych na úvod svého vystoupení splnil nejen slib daný veřejnosti, ale i svoji zákonnou povinnost a ohlásil možný střet zájmů vyplývající z mého členství v dozorčí radě Telecomu. Z toho vyvozuji i důsledek, který předem avizuji, že k § 78, jak pravil ministr, ke kterému i já očekávám krvavou debatu, se vzdám stanoviska zpravodaje a nechám na rozhodnutí sněmovny, jak toto všechno posoudí.
***