Neautorizováno !


 

(17.00 hodin)

(pokračuje S. Němec)

Pokud se znelíbí dodavatel cukrovaru, nemá šanci pěstovat cukrovku. Nebudu zabíhat do dalších detailů, je to nařízení, které si můžete všichni lehce opatřit, a myslím, že v tržním prostředí nemá co dělat.

Říkám tento příklad zde jenom proto, abych ilustroval, že bez existence jasně vymezených pravidel, kdo a za jakých podmínek může regulovat trh se zemědělskými komoditami, přidělovat kvóty, utlumovat výrobu atd., bez existence takového zákona bude stále přetrvávat situace, že úředníci, ať už na jakékoli úrovni, budou rozhodovat o soukromém podnikání soukromých subjektů a budou jim neustále vytvářet překážky v dalším rozvoji. Týká se to bohužel zejména rozvoje soukromých subjektů, menších subjektů, které nemají takovou vyjednávací sílu ve vztahu ke státním úředníkům.

Bohužel, říkám znovu bohužel, se musím připojit k tomu, aby zákon byl opět vrácen k přepracování. Nedělám si iluze o tom, že se tak stane, a proto i já se připojuji k návrhu, aby nebyla zkracována lhůta pro projednávání ve výborech, protože je to natolik důležitý zákon, že je potřeba mu věnovat dlouhou a podrobnou debatu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Němcovi. Další přihlášku do rozpravy nemám. Hlásí se dále někdo do rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu.

Nyní se ptám pana ministra, zda si přeje říci pár slov na závěr.

 

Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: Paní předsedající, ctěná sněmovno, chci zcela otevřeně říci, že ti z vás, kteří poslouchali expozé zpravodaje pana poslance Grůzy, museli se divit stejně jako já při vystoupení především té série závěrečných diskutérů, tedy pánů poslanců. Myslím si, že mohu zcela jasně konstatovat, že toto vystoupení bylo velmi širokou, věcnou a perfektní organizací o nutnosti deliberalizace zemědělského trhu, tedy trhu, který byl chybně liberalizován právě vládami, v jejichž čele stáli představitelé stran, kteří tady dneska vystupovali. Problém je prostě nezbytný a nezbytný je proto, že jsme podepsali přihlášku, která rozhodla o našem vstupu do Evropské unie (Místopředsedkyně Buzková: Prosím o klid.), a nám nezbývá nic jiného, než se podřídit pořádkům a systémům, se kterými pracuje Evropská unie. Troufám si tvrdit, že řada z nich návrh vůbec nečetla, stejně jako poslední diskutující nečetl nařízení vlády, které stanoví opatření a podíl státu na tvorbě podmínek pro zajištění a udržení výroby cukrovky a cukru a stabilizaci trhu s cukrem. Hovořil o tom, že právě toto je důkazem o tom, jak je situace v současné době neefektivní a funguje ne podle jeho představ. Tvrdím, že opak je pravdou, protože právě v tomto nařízení je zavedena nová kategorie, která se nazývá zvláštní individuální kvóta a finanční rezerva, a to proto, aby ti zpracovatelé, kteří chtějí vstoupit do trhu, pokud splní základní podmínky, měli šanci. Právě na tomto příkladu chci dokladovat, jak často nesolidní stanoviska jsou prezentována ve vztahu k problematice, která sama o sobě je nesmírně složitá, nesmírně kontroverzní, jejíž řešení je nesmírně potřebné a hledání nějaké dohody je naprosto nezbytné.

Troufnu si tvrdit, že to, co jsme tu zaslechli, bylo něco, co bych nazval smíšení spojených košů s baňama. To znamená, že prostě není možné prezentovat funkci intervenčního fondu…

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane ministře. Paní kolegyně, páni kolegové, ještě jednou vás prosím o klid ve sněmovně, protože v takovémto hluku nelze jednat.

 

Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: …protože není možné spojovat nespojitelné. Platební agentura je prostě systém toku peněz a jejich vzájemné kontroly. Intervenční fond, ať už je to agentura či fond, je v podstatě systém, který prostřednictvím tržních pořádků organizuje trh, vstupuje do něj, skupuje přebytky, udržuje ceny na vnitřním trhu, udržuje rozměr tohoto podnikání. Myslím si, že je nepochybné, že návrh je kompatibilní s obdobnými systémy Evropské unie. Řekl bych jen, že je základní konturou toho, co tady bude muset fungovat, protože v tuto chvíli není možno postoupit dál, protože jakékoli další detailnější řešení by bylo neprůchodné.

Chci říci ještě jednu zásadní věc. V tomto návrhu, který vláda předkládá, se změnil jasně a srozumitelně princip, v podstatě řešení navrhuje ministerstvo, o něm rozhoduje svým nařízením vláda a vykonává Ministerstvo financí. To je dělba, která tady musí fungovat do té doby, než budeme součástí Evropské unie. Až budeme součástí Evropské unie, pak základní impuls bude přicházet formou nařízení Evropské komise a Evropské unie, a v podstatě tento fond bude tato nařízení pouze plnit a vykonávat. Do té doby musíme najít nějakou jinou formu.

Vím, že nemám šanci získat vaši pozornost k tomuto vážnému problému, proto nebudu vaše ani své trápení prodlužovat. Jen si dovolím konstatovat, že ve vystoupení pana Kučery se jasně projevilo, jak povrchně, nesolidně, s neznalostí problému přistupuje k velmi vážným diskusím nad velmi vážnými problémy, že právě on vmontovává svá politická očekávání do zákonů, do kterých to vůbec nepatří, a je mu úplně jedno, jak se ten zákon jmenuje. Je to záležitost, kterou považuji za nesprávnou a nesolidní.

Navíc chci konstatovat, že o věcných problémech, které tady zazněly a které zaznějí při druhém čtení - a já věřím, že propustíte tento zákon do druhého čtení - jsem ochoten diskutovat, připravovat další modifikace tak, aby tento zákon zřel světlo světa v co nejkratším termínu. Pevně věřím, že zvítězí zdravý rozum a tento zákon projde do druhého čtení. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zaznamenala jsem přihlášku pana poslance Miloslava Kučery staršího, nicméně upozorňuji na to, že ministr má právo pronést závěrečné slovo, takže, pane poslanče, mimo rozpravu vám mohu slovo dát pouze k proceduře. Takže stahujete? Omlouvám se, jednalo se o poslance Miloslava Kučeru mladšího.

Nyní prosím pana zpravodaje Grůzu, aby se ujal své povinnosti.

 

Poslanec Jan Grůza: Paní předsedající, vážení kolegové, v rozpravě vystoupili čtyři poslanci. Zazněl návrh na vrácení tohoto návrhu zákona vládě k přepracování. Dále jsou zde návrhy na zkrácení lhůty, který předložila vláda, a dále návrh na prodloužení lhůty, pakliže však nebude vyhověno prvnímu návrhu na vrácení vládě k přepracování.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní tedy rozhodneme o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Upozorňuji všechny poslance, že jednací řád pojem vrátit k přepracování nezná.

 

O návrhu na vrácení k dopracování rozhodneme v hlasování pořadové číslo 75, které zahajuji a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 75 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj ze 188 přítomných vyslovilo 60 a 122 bylo proti.

 

Pane zpravodaji, pokračujte.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP