(12.00 hodin)

Poslanec Vlastimil Tlustý: Opakuji návrh vypustit prvních pět bodů původního návrhu, zbylé body přečíslovat a upravit lhůty tak, že jednotlivé body a jejich lhůty budou znít:

Bod 1. Výbory projednají jim přikázané kapitoly a okruhy návrhů zákona a předají svá usnesení rozpočtovému výboru do 27. února 2000.

Bod 2. Rozpočtový výbor projedná za účasti zpravodajů výborů usnesení výboru, resp. oponentní zprávy menšin, termín 28. února 2000.

Bod 3. Rozpočtový výbor předloží předsedovi Poslanecké sněmovny své usnesení, popř. oponentní zprávu menšiny poslanců nejdříve 29. února 2000.

Bod 4. Poslanecká sněmovna jedná ve druhém čtení o návrhu zákona a o usnesení rozpočtového výboru k němu v podrobné rozpravě, nejdříve od 1. 3. 2000.

Bod 5. Poslancům jsou rozmnoženy a rozeslány pozměňovací návrhy neprodleně po ukončení druhého čtení.

Bod 6. Poslanecká sněmovna jedná ve třetím čtení o návrhu zákona, a to termín nejdříve 48 hodin po ukončení druhého čtení.

Toto je komplexní znění nového harmonogramu.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Ne. Rozpravu uzavírám. Měli bychom nyní po závěrečném slově pana zpravodaje a navrhovatele, kterého se vzdává, hlasovat o pozměňovacích návrzích a poté o usnesení jako celku. Já budu gongovat, i když upozorňuji na to, že toto hlasování by nemělo patřit k těm konfliktním. Nicméně v hlasování pořadové číslo 156 rozhodneme o pozměňovacích návrzích, které přednesl pan kolega Tlustý. Jenom konstatuji, že se jedná o zpřesnění původního návrhu rozpočtového výboru na aktuální stav k termínu, kdy byl státní rozpočet schválen v prvém čtení, resp. byly schváleny jeho základní ukazatele.

 

V hlasování pořadové číslo 156 rozhodneme o celku těchto pozměňovacích návrhů.

Zahajuji toto hlasování. Kdo je pro a souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Návrh byl přijat. Z přítomných 184 pro 167, nikdo proti.

 

Nyní bychom měli hlasovat o usnesení jako celku ve znění tohoto schváleného pozměňovacího návrhu a rozhodneme o tomto usnesení v hlasování pořadové číslo 157, které jsem zahájil.

Kdo je pro tento návrh, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování končí. Z přítomných 184 pro 163, nikdo proti.

 

Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen ve znění přijatého pozměňovacího návrhu. Končím tím projednávání bodu 39.

 

Přistoupíme k projednání bodu č. 40.

 

40.
Vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu
rozpočtovaného schodku státního rozpočtu České republiky na rok 2000
/sněmovní tisk 504/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády návrh uvede její místopředseda a ministr financí ČR pan Pavel Mertlík. Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, dámy a pánové. Je povinností ministra financí, je-li navrhován státní rozpočet se schodkem, spolu s návrhem státního rozpočtu předložit návrh zákona o dluhopisech na pokrytí tohoto schodku. V minulosti nebyl tento návrh zákona předkládán samostatně, býval součástí návrhu zákona o státním rozpočtu. Ústavní změna spočívající v existenci Senátu vede k tomu, že je dáván jako samostatný návrh zákona, neboť musí být projednán rovněž Senátem Parlamentu ČR.

Návrh zákona si klade za cíl dát Ministerstvu financí právní povolení vydávat státní dluhopisy na krytí zákonem stanoveného rozpočtového schodku státního rozpočtu. Financování dlužných každodenních schodků státního rozpočtu v roce 2000 se v případě vyrovnaného státního rozpočtu řídí povolením § 36 zákona o rozpočtových pravidlech, který povoluje Ministerstvu financí financovat tyto schodky státního rozpočtu, problém státních dluhopisů až do limitu 6 % výdajů státního rozpočtu na aktuální rok, což je v tomto případě do výše 37,64 mld. Kč. Je zřejmé, že když se Parlament ČR rozhodne vydat více výdajů -

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane místopředsedo, já vás přece jen přeruším, protože atmosféra v jednacím sále je podle mého soudu za hranicí toho, kdy je možné důstojně pokračovat v našem jednání.

Takže, kolegyně a kolegové, ty z vás, kteří v tuto chvíli diskutují, ruší, prosím, aby tak šli činit do přilehlých prostor k tomuto jednacímu sálu a nerušili ty, kteří chtějí poslouchat slova ministra financí ČR.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji, pane předsedající.

Vedle této částky, dané uvedenými 6 %, vzniká možnost na základě dluhopisového zákona financovat deficit státního rozpočtu každodenní ještě do výše tohoto deficitu státního rozpočtu. Souhrnný každodenní nepřekročitelný limit financování schodku státního rozpočtu by potom činil 72 mld. 820 mil. Kč. Dosažení tohoto limitu by znamenalo opoždění vyplácení výdajů státního rozpočtu do doby inkasa příjmů v limitem předepsané výši schodku. V praktickém denním životě se Ministerstvo financí chová maximálně úsporně a kryje výhradně reálně vzniklé každodenní schodky, to znamená, že neprodává v rámci zákonného limitu žádný státní dluhopis zbytečně, pokud k tomu nevzniká nutná -

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane místopředsedo, je mi líto. Kolegyně a kolegové, prosím ty z vás, kteří skutečně nemají tu úctu ke kolegům v této sněmovně a k řečníkům, aby opustili jednací sál. A týká se to i zde u takřka předsednického stolu kolegyň a kolegů, kteří zde diskutují. Ten prostor před jednacím sálem je skutečně dostatečně velký, abyste každý z vás měli příležitost se tam věnovat svým vášním, takže prosím o klid a vy, pane místopředsedo, to omluvte a pokračujte.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji.

Čili jde o pokrytí skutečné každodenní nutné finanční potřeby. Zákonné povolení, které dává Ministerstvu financí právní možnost vydávat státní dluhopisy do výše stanovené zákonem, v praxi potom nebývá svým objemem naplněno. Jako příklad lze uvést právě uplynulý rok 1999, kdy celkové zákonné povolení vydávat státní dluhopisy souhrnně činilo 67,3 mld. Kč, ačkoliv schodek státního rozpočtu k poslednímu dni roku činil pouze 25,3 mld. Kč. Podtrhl bych tedy znovu, že schválením návrhu zákona o tomto dluhopisovém programu se vytváří pro Ministerstvo financí finanční rámec financování jeho každodenních dluhových operací, který nicméně nesmí být na straně jedné překročen, ale zpravidla není ani v každodenní praxi plně využíván.

Po skončení roku 2000 je pak zákonnou povinností Ministerstva financí provést vyúčtování reálného hospodaření státního rozpočtu ČR a předložit jej ke schválení Poslanecké sněmovně, a to v podobě státního závěrečného účtu. Jeho součástí pak bude návrh na řešení případného schodku státního rozpočtu, který je podle zákona předkládán opět ve formě dluhového zákona. Tento zákon pak určí skutečnou a přesnou případnou ztrátu hospodaření státu v roce 2000, o kterou se transparentně zvýší objem státního dluhu. Schválením tohoto zákona vznikne dluhové službě státu reálná povinnost financovat závazek. Přesným vyjádřením závazku dojde ke zrušení tohoto dočasného povolení, které je navrhováno tímto zákonem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP