(9.10 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Tímto způsobem se chovala loni, kdy dosáhla rozpočtového schodku 29 miliard 600 milionů korun, což je méně než touto sněmovnou schválených 31 miliard. Svědčí to o zodpovědném fiskálním hospodaření vlády a vláda je přirozeně připravena takto zodpovědným způsobem v oblasti veřejných rozpočtů hospodařit v kalendářním a rozpočtovém roce 2000.

Nyní nicméně, dámy a pánové, mi dovolte, abych se věnoval dílčím aspektům rozpočtu, které souvisí s usneseními Poslanecké sněmovny.

Poslanecká sněmovna svým usnesením č. 492 ze dne 20. října 1999 formulovala celou řadu požadavků, z nichž rozhodující část je v předloženém návrhu rozpočtu splněna, stejně jako tomu bylo v druhé verzi rozpočtu.

Poslanecká sněmovna tehdy vládě doporučila část předpokládaných vyšších příjmů využít ke snížení deficitu státního rozpočtu. To bylo v tomto návrhu výrazně splněno.

Dále doporučila do státního rozpočtu na rok 2000 nezahrnovat příjmy z Fondu národního majetku, příjmy z privatizace. To bylo splněno již ve druhém návrhu rozpočtu a v tomto je rovněž.

Třetím bodem bylo zahrnout do bilance státního rozpočtu očekávanou ztrátu Konsolidační banky. Vláda - a to je jediné doporučení, které vláda nerespektovala, neuposlechla - se domnívá, že toto doporučení není logické, a to proto, že zatímco příjmy z privatizace jsou příjmy Fondu národního majetku, náklady na privatizaci jsou primárně výdaji Konsolidační banky, tedy ani příjmy spojené s privatizací ani výdaje spojené s privatizací nevstupují bezprostředně do státního rozpočtu, a proto je logické, je-li požadavek na to, aby to nebyly příjmy z Fondu národního majetku, a myslím, že je to požadavek správný, aby tam nebyly ani výdaje Konsolidační banky.

Vláda nicméně chápe požadavek Poslanecké sněmovny být co nejdetailněji seznámena s hospodařením Konsolidační banky, která je významnou součástí systému veřejných rozpočtů, a je společným úsilím vlády a Poslanecké sněmovny, aby její hospodaření bylo v maximální míře transparentní.

Zároveň také došlo k tomu, že v souladu s návrhem státního rozpočtu na rok 1999 byl v mezičase schválen zákon o státním dluhopisovém programu na krytí ztráty Konsolidační banky. Domníváme se, že tímto způsobem je třeba postupovat i nadále. To jsou základní důvody, proč tento krok vláda učinila, proč ztráta Konsolidační banky zahrnuta do rozpočtu není.

Chci nicméně upozornit na to, že přehled všech fiskálních závazků vlády, včetně tzv. závazků podmíněných, tzn. garancí a různých jiných závazků, je zpracován v doprovodném dokumentu k návrhu státního rozpočtu v detailní struktuře, jakou Poslanecká sněmovna nikdy v minulosti neměla k dispozici, a svědčí to o tom, že vláda hodlá pracovat s veřejnými rozpočty jako celkem způsobem, který odpovídá tradicím demokratických zemí, tj. transparentně a otevřeně.

Nyní se budu věnovat již jen stručně dalším bodům uvedeného poslaneckého usnesení:

  • vytvořit rezervu na náklady připojení České republiky k Evropské unii - splněno,
  • mandatorní výdaje rozčlenit na ze zákona povinné a ostatní, které budou sníženy - obojí bylo splněno,
  • předložit návrh konkrétních kroků vedoucích ke snížení tendence nárůstu podílu mandatorních výdajů na státním rozpočtu - toto bylo splněno s tím, že samozřejmě rozhodující část těchto návrhů bude mít legislativní podobu a bude přicházet postupně v průběhu tohoto i následujících roků.

Nyní dovolte, dámy a pánové, abych se věnoval usnesení Poslanecké sněmovny č. 660 ze dne 8. prosince 1999, tj. doprovodného usnesení či série doprovodných usnesení, která byla přijata Poslaneckou sněmovnou po neschválení druhé verze státního rozpočtu. Byly tam následující body:

  • snížit deficit státního rozpočtu - to bylo splněno,
  • specifikovat v každé kapitole výdaje nutné k přípravě vstupu České republiky do Evropské unie - rovněž přesně tak to najdete v textu návrhu,
  • dodržet doporučení č. 492 - o tom jsem před chviličkou hovořil,
  • předložit závaznou maximální výši prostředků, které vynaloží během roku 2000 Státní fond dopravy a Státní fond bydlení, pokud budou schváleny, včetně jejich zdrojů - bylo splněno,
  • výčet konkrétních akcí, které budou z těchto fondů financovány - rovněž splněno, je v textu doprovodných dokumentů v rámci návrhu státního rozpočtu,
  • návrh konkrétních kroků, které uskuteční vláda v průběhu roku 2000 k zastavení růstu mandatorních výdajů - splněno,
  • jako samostatný bod Návrh struktury veřejných rozpočtů na rok 2000 - splněno a podtrhuji, že v komplexnosti, jaká nezná v historii České republiky po roce 1992 obdoby,
  • urychlit privatizaci strategických podniků s účastí státu a urychleně projednat a předložit Poslanecké sněmovně návrh dalšího postupu privatizace - bylo splněno, včetně vysvětlení filozofie privatizace, řada konkrétních privatizačních kroků byla již zahájena, zpráva o privatizaci je samostatným bodem jednání této Poslanecké sněmovny,
  • poslední bod: respektovat platné znění zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, a v souladu se zněním § 2 odst. 2 předložit kompletní návrhy podpůrných programů a nepřímých podpor pro zemědělství Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k projednání vždy současně s návrhem zákona o státním rozpočtu - rovněž ministr zemědělství tento materiál předložil a Poslanecká sněmovna jej má k dispozici

Nyní mi dovolte, dámy a pánové, abych se věnoval makroekonomickému rámci, na němž byl rozpočet zkonstruován. Tento třetí návrh státního rozpočtu se v tomto ohledu mírně liší, neboť v mezidobí od září loňského roku do počátku ledna se změnily, i když velmi nepatrně, makroekonomické indikátory, které tvoří jednu z výchozích bází pro odhady rozpočtových položek, a to jak na straně příjmů, tak samozřejmě na straně výdajů. Nová predikce makroindikátorů byla zpracována Ministerstvem financí v prosinci roku 1999.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, já vás přeruším, protože, kolegyně a kolegové, v této atmosféře opravdu lze velice těžce pracovat. Jestli to někoho z vás nebaví, tak prosím vás opusťte tento jednací sál.

Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji, pane předsedající.

Jde o materiály či dokument Ministerstva financí z prosince roku 1999, který navazoval bezprostředně na oficiální informace Českého statistického úřadu o výsledcích vývoje české ekonomiky ve třetím čtvrtletí roku 1999.

Na základě těchto korigovaných ukazatelů očekáváme výši hrubého domácího produktu v běžných cenách pro rok 1999 ve výši 1 bilion 849 miliard korun, pro rok 2000 ve výši 1 bilion 932 miliardy korun, ukazatel hrubého domácího produktu ve stálých cenách pro rok 1999 na úrovni 99,6 % roku 1998, čili celoroční pokles, odhad z roku 1999 na úrovni minus 0,4 %, pro rok 2000 prognózujeme růst ve výši 1,5 %.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP