(20.50 hodin)

(pokračuje Filip)

Takový ten růžový nádech vidím v tom, že již v úvodní větě se hovoří o pěti čtvrtletích recese a přechodu do stagnace. Čekal jsem, že to přednese předseda rozpočtového výboru, nesnažil se, tak to zkusím za něj. Přitom hned v následující tabulce v HDP, průmyslové produkci a stavební výrobě je jasný další pokles. Přání se totiž stalo otcem základní myšlenky této zprávy. Nepříznivý vývoj nezaměstnanosti, a to jsem nečekal, opravdu se mi jeví jako nepříliš korektní ta věta, je bagatelizován tvrzením, že zatímco v prvním čtvrtletí činil přírůstek 2,9 bodu, tak to bylo již jen 2,6 bodu v období následujícím.

Zajímavý je i údaj o výši státního dluhu, který činil ke konci roku 1998 194,4 mld. Kč a ke konci prvního pololetí roku 1999 již 207,7 mld. Kč, a to podle údajů ve zprávě uvedených. Četl jsem však výkazy MMF při hodnotících zprávách, které ale hovoří o čísle daleko vyšším. Bylo by jistě dobré, kdyby pan ministr financí sdělil, proč je rozdíl v našem výkazu a ve výkazu MMF. Pokud je to jinou metodikou, takový argument bych přijal, ale rád bych věděl, proč je metodika odlišná, proč nemůžeme používat metodiku stejnou.

Nechci zatěžovat zbytek sněmovny, který nechce evidentně vykonávat právo kontroly vůči vládě, stanovisky vůči jednotlivým kapitolám, ale přesto je důležité, abychom si probrali, jestli dál chceme vykonávat právo kontroly vůči vládě, vůči jejímu rozpočtovému hospodaření a jestli chceme, aby každé čtvrtletí, každý čtvrtrok sem byla podána taková zpráva, která bude zpochybňována tím, že již jsou údaje lepší a že Ministerstvo financí vidí dál, než je ve zprávě uvedeno, protože bych nerad zatěžoval úředníky výrobou papírů a nás něčím, co většinu nezajímá.

Je mi trochu trapně, nikoli za mě, který jsem se jasně v úterý přihlásil, že nechci jednat po 19. hodině, protože to považuji za jasně odporující hygieně duševní práce, a byl jsem přehlasován těmi, kteří se chvástali tím, jak jsou pracovití a že já jsem snad ten lempl, který tu pracovat nechce. Já tady jsem na rozdíl od části těch 133, kteří hlasovali pro tom, pokračovat.

Co tedy říci ke zprávě závěrem? Protože se jedná o plnění státního rozpočtu, je důležité jedno číslo, které bych chtěl ve výkazu k 30. 6. 1999 uvést. Schodek ve výši 6 mld. Kč je totiž v porovnání se stejným obdobím minulého roku horší, protože je 7,8 mld. Kč. Je potřeba, abychom si růžové brýle právě při hodnocení státního rozpočtu vždycky sundali.

Velmi zajímavý údaj obsahuje komentář k vývoji nedoplatků za leden až červen 1999, které se v porovnání s koncem minulého roku zvýšily o 14,4 %. A zase mě mrzí, že to musím být já, nikoli někdo z rozpočtového výboru, který si toho čísla všiml, protože, jak jistě uznáte, já jsem se rozpočtovými kapitolami zabýval spíše v minulosti než nyní.

Takže si dovolím doporučit nehlasovat pro schválení takové zprávy vlády. Prostě nejsem přesvědčen, že ta zpráva objektivně hodnotí situaci za první půlrok. Možná, že tím pana místopředsedu vlády a ministra financí zklamu, ale já nejsem ochoten sám sobě lhát.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Vojtěchu Filipovi. Hlásí se někdo dále do všeobecné rozpravy? Pan kolega Vlastimil Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Pokusím se napravit v rozpravě příliš stručnou zpravodajskou zprávu několika konstatováními, která do značné míry potvrzují diskusi sněmovny při přijímání rozpočtu na letošní rok přibližně před jedním rokem. Budu citovat ze stanoviska NKÚ ke zprávě o plnění státního rozpočtu. Dovolte mi uvést ty věty, které považuji za přesné potvrzení obav sněmovny vyjadřované její částí při diskusi před rokem.

První je, že pro tento rozpočet a jeho naplňování je charakteristická postupující strukturální nerovnováha ve státních financích spočívající v sice již poznané, ale trvale neřešené nerovnováze mezi rostoucím podílem mandatorních výdajů a příjmy, které slouží k jejich financování. NKÚ proto podporuje tlak sněmovny na vládu ve směru hledání řešení této systémové nerovnováhy.

Za druhé, státní rozpočet pro rok 1999 byl postaven na optimističtějších předpokladech, než jak skutečně probíhá. Jistě si vzpomenete na slova typu "příliš optimistický odhad příjmů", "nepřesný odhad výdajů".

Další tvrzení. Klíčovým rizikem letošního rozpočtového hospodaření je výpadek plnění příjmů z pojistného na sociální zabezpečení, který je predikován vládou celoročně na 15 mld. Kč.

Následující tvrzení. V rozpočtu byl uveden nerealistický odhad příjmové položky přijaté splátky vládních úvěrů, kde se očekává v realitě pouze 50 % hodnoty, která byla v rozpočtu uvedena. Výpadek příjmů je v této položce odhadován na 4 mld. Kč.

Za další - a to považuji za velmi závažné - sama vláda přiznává, že velmi pravděpodobně nedodrží zákonem stanovený výsledek státního rozpočtu. Vláda předpokládá jeho zhoršení o dalších 9 mld. Kč, to je téměř o 30 %.

A citaci končím poslední větou, která říká, že ze zprávy o hospodaření v prvním pololetí nejsou transparentní pro sněmovnu, a tím i pro všechny ostatní, operace, jakými jsou poskytování státních garancí, a operace realizované skrze transformační instituce, zejména pak Konsolidační banku.

Vybral jsem několik těchto úryvků, abych prokázal, že obavy části veřejnosti staré jeden rok byly oprávněné, a abych naznačil, že diskuse, která tu dnes probíhala k novému návrhu státního rozpočtu, je z velké části diskusí, která vychází z reálného rozporu mezi očekáváními a realitou, podle které probíhá plnění státního rozpočtu v letošním roce.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Kolegyně a kolegové, hlásí se někdo dále do všeobecné rozpravy? Ne, všeobecnou rozpravu uzavírám. Otevírám podrobnou rozpravu. Hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Nehlásí, uzavírám podrobnou rozpravu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP