(9.40 hodin)

(pokračuje Peltrám)

Tyto věci jsme po řadě jednání nedoporučili dát do návrhu zákona, aby byl stručnější a také abychom nemuseli příliš pružně reagovat na relativně velké změny, které se očekávají v legislativě Evropské unie. Předpokládáme zhruba k 27 paragrafům k tomuto zákonu několik prováděcích předpisů, jimiž bude možno reagovat na změny evropské legislativy. Podotýkám, že nejde o vstup do EU a požadavky vyplývající z členského státu. Jde o to, aby školení řidičů, řidičská oprávnění byla uznávána, pokud se provedou v České republice i v zemích EU, resp. celé Evropě, a pokud bychom nedokázali dostatečně pružně na tyto změny reagovat, pak je reálné nebezpečí, že by naše autoškoly mohly být diskriminovány.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Pavel Hojda.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, vládní návrh zákona se pokouší o ucelenou právní úpravu v oblasti získání řidičských oprávnění k řízení motorových vozidel a dalšího zdokonalování řidičů a úpravu pravidel podnikání v oboru výuky a výcvik pro získání řidičských oprávnění. Významným krokem této úpravy je mj. také to, že se převedou kompetence z Ministerstva vnitra a Policie České republiky na Ministerstvo dopravy a spojů a okresní úřady.

Předložený návrh zákona završuje určité období, kdy se intenzivně pracovalo na přípravě různých návrhů tohoto zákona, a je možné konstatovat, že je návrhem prakticky z předchozích nejlepší. Přesto jsou zde ale zapracovány některé zásady, které ve své podstatě znehodnocují myšlenku zajištění kvalitního procesu vyškolení a vyprodukování kvalitních absolventů autoškol. Rovněž asi příliš neobstojí konstatace v důvodové zprávě, že se do zákona zapracovaly všechny dosud platné směrnice Evropského společenství, když např. návrhy v přiložené vyhlášce jsou přísnější a tvrdší v některých podmínkách než směrnice přijaté v Německu začátkem letošního roku. Přílohou k zákonu, vyhláškou je řešeno zbytečně dopodrobna, jakým způsobem se má provádět výcvik k získání odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, jak má vypadat učebna včetně vybavení atd. Pokud by se mělo zamezit určité inflaci předpisů a nařízení formou vyhlášek, pak by v tomto zákoně se měly zapracovat podmínky přímo do paragrafovaného znění, a ne formou vyhlášek, jak už jsem řekl.

Toto platí i pro odbornou způsobilost zkušebních komisařů, kde se naopak paradoxně nekladou vyjma potřebných sto hodin základního školení a složení zkoušky žádné další požadavky např. na dosažení základního či odborného vzdělání. Ústup od zkušebních komisařů, dopravních policistů je podle mého názoru krokem zpátky a domnívám se, že provádění zkoušek policisty má nejen psychologický účinek, ale i sami policisté se nakonec setkávají s výsledky své případně nekvalitní práce jako zkušebního komisaře a navíc dokážou nejlépe zhodnotit, co je podstatné pro absolventa autoškoly a co zásadní a podstatné není.

Nepovažuji za vhodné, aby zkoušení adeptů řidičského oprávnění bylo prováděno v prostorách okresních úřadů, které bude nutné vybavit výpočetní technikou a samozřejmě příslušným, ne levným, programovým vybavením, a bude to další impulsem ke zvyšování administrativní náročnosti státního aparátu.

K závadám odstranitelným v případných dalších čteních považuji např. neřešení možnosti zajištění a provádění tzv. kondičních jízd, podmínky pro zdravotnickou přípravu a způsobilost některých osob podle § 21 odst. 2 navrhovaného zákona, některé zbytečné administrativní úkony při provozu potvrzování a absolvování školení řidičů, § 50.

Rovněž striktní stanovení maximálního stáří vozidla konkrétně na 10, případně na 15 let, které tady ostatně pan ministr vysvětloval jako ústupek EU a stanovení minimálního obsahu válců výcvikového vozidla bez ohledu na výkon a dosažitelnou nejvyšší rychlost, je nejen nepraktické, ale v některých případech značně omezující v možnostech podnikání ve výuce řidičů.

Pro výuku dle mého názoru, ale i dle názoru některých odborníků zabývajících se dlouhá léta problematikou výuky a výcviku nových řidičů, není rozhodující stáří vozidla, ale jeho technický stav, schválené parametry pro výcvik a potřeba či přání zákazníka. Ani v této oblasti se nevyhneme tomu, že řidičské oprávnění chce získat někdo, kdo vlastní či provozuje technicky způsobilá vozidla, která jsou mnohem starší než 10 či 15 let.

S ohledem na to, že jsem nyní vystoupil se zpravodajskou zprávou, budu se hlásit ještě do obecné rozpravy a navrhnu i s ohledem na to, co jsem zde ve zpravodajské zprávě řekl, návrh zákona k přepracování.

Navrhovaný zákon je v některých pasážích i kontroverzní a v případě, že bude propuštěn sněmovnou do dalšího čtení, očekávám poměrně velké množství pozměňovacích návrhů. Proto budu v obecné rozpravě navrhovat prodloužení projednání ve výborech o 20 dnů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Karel Sehoř. Jak jsme pochopila, tak druhým přihlášeným je pan poslanec Pavel Hojda.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, v současné době je problematika upravena vyhláškou č. 55/1991 Sb. z 18. ledna 1991, která se odvolává na vládní nařízení 54/1953 a na zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění č. 13/1956. Z uvedeného je zřejmé, že provoz autoškol není upraven zákonem. Výhodou vyhlášky je její stručnost - má asi 20 paragrafů - ale nevýhodou je, že neřeší celý proces, to znamená od práv a povinností žadatelů o řidičské oprávnění přes práva a povinnosti řidičů při zdokonalování jejich odborné způsobilosti, přes působnost státních orgánů, přes práva a povinnosti autoškol, přes způsob provádění zkoušek až po způsob přezkušování řidičů při zdokonalování odborné způsobilosti.

Vládou navrhované řešení je takovým pokusem s tím, že současně respektuje obecný trend v dopravě, který přenáší některé kompetence z Ministerstva vnitra na Ministerstvo dopravy a spojů. Proces tvorby tohoto zákona prodělal složitý vývoj. Zdá se, že ještě nyní má stát, to znamená okresní úřady v případě autoškol a Ministerstvo dopravy a spojů v případě jmenování a přezkušování komisařů a učitelů v autoškolách, velké pravomoci.

Autoškoly je možné provozovat na základě živnostenského oprávnění, navíc je třeba mít registrační listinu autoškoly. Ministerstvo dopravy jmenuje komisaře a učitele. Problém je v povolování činnosti na dobu určitou s opakováním přezkušování atd. Jde tedy o určité zpřísnění celkového procesu. Na druhé straně je pravdou, že naše země nemá příliš dobrou statistiku, co se týká dopravních nehod.

Vlastní zákon je nakonec napsán tak, že asociace autoškol s ním byla dokonce smířena. Problém nastal po seznámení se s navrhovanými vyhláškami. Zákon odkazuje na vyhlášky u 27 paragrafů. Navozuje se tak dojem, že některé sporné věci byly ukryty před kontrolou sněmovny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP