(15.30 hodin)

(pokračuje Tlustý)

Mimochodem jeden takový návrh tady bude projednáván a bude o něm hlasováno. Dovolím si této sněmovně připomenout, že mezi obecnou tematikou této diskuse a těmito konkrétními návrhy existuje přímá vazba. Dovolím si vyzvat všechny, kteří se domnívají, že není možné dlužníkům tolerovat jejich chování, aby podpořili konkrétní návrhy, které k tomuto směřují prostě proto, že do dnešního dne vláda žádné takové konkrétní návrhy bohužel parlamentu nepředložila. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Nyní vystoupí místopředseda vlády ČR a ministr financí pan Pavel Mertlík.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážení kolegové, nechci eskalovat atmosféru v této síni, ona je napjatá dost sama o sobě a problémům lidí ze Zetoru a z jiných podniků tato situace nepomůže. Chtěl bych jen říci, že např. platný zákon o konkursu a vyrovnání jsme zdědili po předchozích vládách.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a ministru financí panu Pavlu Mertlíkovi. Nikdo z těch, co mohou hovořit, se dál nehlásí. Budeme tedy rozhodovat o procedurálním návrhu pana kolegy Filipa. Název bodu, který navrhoval zařadit, je dvakrát ve stenozáznamu, nebudu jej nyní opakovat, pokud někdo z vás si to nevyžádá. Návrh je, aby tento bod byl zařazen jako první bod v pátek příští týden.

 

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 57, které jsem zahájil. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 170 pro 139, proti 6. Návrh byl přijat.

 

Tento procedurální návrh byl schválen a my se nyní budeme věnovat schválenému pořadu. Na programu je bod č. 18 schůze sněmovny, kterým je

 

18.
Vládní návrh zákona o okresních úřadech
/sněmovní tisk 424/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra České republiky pan Václav Grulich. Pane ministře, přistupte k řečništi. Ještě vás nepustím ke slovu. Počkám, až kolegyně a kolegové, kteří nemají touhu vás poslouchat, opustí jednací sál, aby to potěšení dopřáli těm, kteří poslouchat chtějí. Prosím všechny z vás, kteří nyní ve sněmovní síni svým konáním rušíte, abyste tak přestali činit. Pane ministře, prosím.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, návrh zákona o okresních úřadech patří mezi návrhy zákonů, které tvoří komplex legislativních úprav potřebný k zabezpečení realizace první etapy reformy veřejné správy.

V současné době je postavení okresních úřadů upraveno zákonem č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, o úpravě jejich působnosti, o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů. Působnost okresních úřadů stanoví také další zákony, které upravují výkon státní správy na jejich jednotlivých úsecích.

Při řešení otázky další existence okresních úřadů vláda vycházela z rozhodnutí, že reforma veřejné správy bude etapovitým procesem. Nejprve půjde o výstavbu orgánů krajů a následně dojde k reformě orgánů veřejné správy na území okresů. Ta se předpokládá k 1. 1. 2003. Do té doby se jeví činnost okresních úřadů jako nezbytná.

Vypracování nového zákona o okresních úřadech se upřednostňuje před provedením novely současného zákona především proto, že se v souvislosti s okresními úřady vyskytla značná řada změn, které je nutno provést. Současně bylo přihlédnuto i k programovému prohlášení vlády, podle něhož vláda upřednostňuje vypracování nových zákonů před rozsáhlejšími novelami. Nový zákon o okresních úřadech tak především reaguje na ústavní zákon č. 347/97 Sb., kterým byly vytvořeny vyšší územně samosprávné celky a vymezeno jejich území. Ústava České republiky v čl. 99 člení území republiky na obce a na vyšší územně samosprávné celky nazývané kraji a neuvádí okres jako územní článek státu. Proto území, na němž vykonává okresní úřad svou působnost, je jeho správním obvodem. Nově se v návrhu zákona o okresních úřadech vymezuje samotný pojem okresního úřadu, správní obvody jednotlivých okresních úřadů, a to výčtem území obcí, jakož i určení postupu při změnách těchto správních obvodů.

V zákoně o okresních úřadech se dále nově vymezuje koordinační funkce okresního úřadu ve vztahu k ostatním územním správním úřadům a orgánům obcí při plnění společných úkolů, které pro ně vyplývají z usnesení vlády. Zcela nově se upravuje kontrola výkonu přenesené působnosti orgány obcí okresním úřadem a také samotná kontrola činnosti okresních úřadů.

Vzhledem k institucionálnímu spojení výkonu samostatné a přenesené působnosti na úrovni kraje se dále nově upravuje vztah okresních úřadů k ústředním správním úřadům a ke krajskému úřadu a také řízení okresních úřadů. Návrh dále nově předpokládá, že příjmy a výdaje okresního úřadu budou součástí samostatné kapitoly státního rozpočtu a nově také upravuje postavení zástupce přednosty okresního úřadu.

Dámy a pánové, vzhledem k tomu, co bylo uvedeno, doporučuji, aby i tento návrh zákona po rozpravě byl postoupen do druhého čtení, protože patří organicky k těm zákonům, které jsou v současné době předkládány a měl by být i stejnou metodikou a časově i způsobem projednán. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru vnitra ČR panu Václavu Grulichovi. Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Radko Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych na začátek řekl pár slov o reformě jako takové.

Myslím, že v té záplavě věcí, které v této sněmovně v tomto volebním období vykonáváme, je reforma veřejné správy jednou z nejdůležitějších. Jednou z nejdůležitějších především proto, že má několik rovin. Má nejen rovinu toho, že bude na dlouhá léta určovat, jakým způsobem bude spravován tento stát, má ovšem také rovinu ekonomickou a má také - a to v neposlední řadě - i rovinu občanskou. Již z této definice a z této charakteristiky vyplývá, že předkladatelé a tvůrci reformy při přípravě reformy museli skloubit celou řadu naprosto protikladných názorů, názorů, které směřovaly k centralizaci nebo názorů na centrální způsob řízení státu, jiných, které hájí decentralizaci, zájmy měst a obcí, zájmy jednotlivých resortů i centrálních orgánů jako takových a samozřejmě i některých obecných ideologických nebo politických přístupů k této záležitosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP