Pokračování schůze Poslanecké sněmovny
1. prosince 1999 v 9.01 hodin
Přítomno: 183 poslanců
(Jednání zahájeno v 9.01 hodin.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, milí hosté. Zahajuji druhý jednací den 19. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.
Prosím, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty.
Sděluji, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádali tito poslanci: Václav Klaus, František Chobot, Michal Lobkowicz, Miroslav Máče, Petr Nečas, Vlasta Štěpová a Jaroslav Zvěřina. Z členů vlády Jan Kavan, Pavel Rychetský, Vladimír Špidla a Vladimír Vetchý.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prvním bodem, který dnes budeme projednávat, je bod 10 schváleného pořadu schůze, kterým je
10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 588/1992 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 337/ - druhé čtení
Předložený návrh z pověření vlády uvede místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, v rámci druhého čtení zopakuji pouze základní důvody předložení této technické novely zákona o dani z přidané hodnoty.
Předmětem této daně je především další krok naší aproximace režimu této daně ve vztahu k normám Evropské unie. Jde o novelu technickou, čili o novelu, která nečiní žádné změny ani v sazbách, ani v přiřazení zboží mezi sníženou a základní sazbou. (Šum v sále.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane místopředsedo. Paní kolegyně, páni kolegové, prosím vás v tuto chvíli o klid v jednacím sále. Děkuji.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Základních problémů, které řeší tato novela, je asi pět. Za prvé to je omezení existence bezcelních a bezdaňových obchodů, tzv. duty free shops, v hraničních pásmech, což je velmi silný tlak na tuto změnu ze strany Evropské unie v tom smyslu, aby byla co nejdříve.
Za druhé jde o snižování výše obratu pro povinnou registraci plátců daně.
Při prvním čtení jsem řekl, že vláda je ochotna od tohoto kroku ustoupit, s tím, že si je vědoma určitých negativních dopadů tohoto kroku na plátce, především v oblasti sociální, ale i z hlediska cyklu konjunktury, v němž se nacházíme. Potvrzuji toto stanovisko s tím, že tak činím "se slzou v oku", protože vím, že dříve nebo později tyto kroky budou nutné, a budou-li odsouvány, budou, jako je tomu často při odsouvání podobných věcí, potom bolestnější.
Další věcí, která je zde řešena, je upřesnění předmětu daně a vracení daně zahraničním osobám. Čili jde o známý problém vratky daně ve vztahu k zahraničí při neobchodních vývozech a dovozech zboží.
Konečně je zde řešen problém příležitostné autobusové dopravy v tuzemsku, kdy jsou nově povinni platit zahraniční provozovatelé této přepravy tuto daň, což dosud nebylo.
Dovolte, abych se velmi krátce vyjádřil k některým návrhům, které byly předloženy na jednání rozpočtového výboru a které jsou rozpočtovým výborem doporučovány. Byla jich celá řada, některé z nich jsou nicméně problematické. A v úvodním slově bych se vyjádřil ke dvěma, které považuji ze svého pohledu za nejproblematičtější.
Prvním z nich je návrh pana poslance Tlustého - prokázání nároku na odpočet daně dokladem o zaplacení. Velmi dobře chápu důvody, proč toto bylo předloženo, protože situace je skutečně taková, že často musí plátci platit daň z výkonů, které fakturovali, ale nebylo jim dosud za ně zaplaceno. Nicméně návrh úpravy, tak jak byl předložen, vychází ze vzorů jediné země v Evropě, která takovou úpravu má, a to Slovenska. Slovenská republika za tuto změnu byla kritizována Evropskou unií. (Neklid a šum v sále.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane ministře. Paní poslankyně, páni poslanci, velice nerada bych se dostala do situace, kdy vás tady budu stále napomínat, ale nekomplikujte prosím alespoň práci stenografům, kteří musí z této schůze pořizovat záznam a kteří při této hladině hluku prostě nemohou pracovat. Děkuji vám.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji, budu už velmi stručný.
Slovensko od tohoto kroku bude muset ustoupit. Čili kdybychom my dnes zavedli takovou úpravu, byla by to úprava, která by platila jeden nebo dva roky, museli bychom ji poté opět opustit a bylo by s ním spojeno velké množství administrativních komplikací, ztížil by se praktický výběr daně z hlediska správců daně. Domnívám se, že tento bohulibý záměr tam je řešen technicky způsobem, který je prostě obtížně akceptovatelný, a skutečně toto nedoporučuji.
Druhá velmi problematická věc je návrh na posun odejmutí povolení pro prodejny typu duty free nebo tax free z 31. 12., jak je v návrhu k r. 2001, do 31. 12. r. 2002 o rok. Upozorňuji, že pokud by sněmovna akceptovala tento posun, vystavíme se pravděpodobně velmi tvrdé kritice ze strany Evropské unie, která by se pravděpodobně projevila i v příští hodnotící zprávě. Čili z těchto důvodů velmi nedoporučuji také tuto věc.
Jsou tam i některé další sporné věci, ale k těm bych se eventuálně vyjádřil na závěr rozpravy.
Konečně bych chtěl říci poslední věc. V návrhu zákona se počítá s platností od 1. ledna. Ta už není realistická, čili doporučuji posun k 1. dubnu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk č. 337/1.
Ještě dříve, než poprosím zpravodaje výboru pana poslance Vlastimila Tlustého, aby se ujal slova, sděluji, že pan poslanec Petr Šulák má náhradní kartu č. 8 a pan poslanec Miroslav Ouzký náhradní kartu č. 9.
Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Rozpočtový výbor projednal vládní návrh tohoto zákona a přijal k němu usnesení, které je obsaženo v tisku 337/1. Součástí tohoto tisku je celá řada pozměňovacích návrhů, které přijal rozpočtový výbor a které doporučuje sněmovně.
***