(19.10 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Jde především o opatření typu zlepšení investičního prostředí. V tomto směru vláda udělala kus práce. Není to jakási speciální zásluha této vlády, pokračovala tím v politikách vlád zhruba od roku 1997, kdy došlo ke změně celkového pohledu. Myslím, že je to právě v přílivu zahraničních investic do naší ekonomiky znát.

Souhlasím s tím, že vláda může připravit a do termínu, který navrhuje pan poslanec Gongol, poskytnout Poslanecké sněmovně zprávu o chystaných opatřeních, ne ale v tom smyslu, že by byl k tomuto datu hotov komplexní balík opatření, to není zvládnutelné, ale podrobnou zprávu včetně stavu rozpracovatelnosti ano. Pokud bych to měl v tomto smyslu chápat, návrh doporučuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu místopředsedovi Mertlíkovi. Vidím faktickou připomínku kolegy Gongola, je ale problém, že není rozprava, tedy spíše jenom k proceduře.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, musím říci panu ministrovi, že mě asi neposlouchal. Mluvil jsem o daňové výtěžnosti, a on hovořil o něčem jiném.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Prosím pana zpravodaje kolegu Vlastimila Tlustého, aby přednesl jednotlivé návrhy.

Na žádost vás odhlašuji. Prosím kolegu Tlustého.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, kromě konstatování, že v rozpravě každý hovořil o něčem jiném, padly dva návrhy, a to na vzetí zprávy na vědomí a návrh na doprovodné usnesení, které přečtu v okamžiku, kdy o něm budeme hlasovat.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Budeme hlasovat o návrhu vzetí na vědomí, jak je obsažen v usnesení rozpočtového výboru. Rozhodneme o usnesení na vzetí na vědomí podle sněmovního tisku 276/2.

 

Rozhodneme o něm v hlasování číslo 772, které jsem zahájil. Stanovisko pana ministra je kladné a pana zpravodaje také kladné.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 100 poslankyň a poslanců, pro 95, proti 2, návrh byl přijat.

 

Nyní prosím o přečtení doprovodného usnesení.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Návrh pana poslance Gongola na doprovodné usnesení zní:

"Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby do konce února 2000 předložila souhrn opatření ke snížení daňových nedoplatků."

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Stanovisko pana ministra je kladné, zpravodaje rovněž kladné.

 

Zahájil jsem hlasování číslo 773. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 104 poslankyň a poslanců pro 90, proti 7, návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme přijali jak návrh usnesení rozpočtového výboru, tak i návrh doprovodného usnesení. Tím končím projednávání bodu 178. Děkuji zpravodaji kolegovi Tlustému. Tím končí jeho úloha.

 

Přecházíme k bodu, kterým je

 

179.
Návrh rozpočtu Fondu národního majetku České republiky pro rok 1999
/sněmovní tisk 330/

 

Návrh rozpočtu jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 330. Odůvodní jej předseda prezidia Fondu národního majetku ČR. Prosím ministra financí a místopředsedu vlády Pavla Mertlíka, aby přednesl své odůvodnění.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Pane předsedající, dámy a pánové, návrh rozpočtu FNM ČR je předkládán Poslanecké sněmovně ke schválení v souladu s ustanovením § 9 odst. 2 zákona o FNM. Předkládaný materiál byl FNM zpracován a schválen výkonným výborem v říjnu 1998. Prezidium FNM jej projednalo v prosinci 1998 a opakovaně v březnu 1999. V době od prosince 1998 do června 1999 nebyla zvolena dozorčí rada FNM a bez jejího stanoviska nemohl být rozpočet dále předložen vládě České republiky a následně Poslanecké sněmovně.

V tomto období rovněž vyvstal požadavek na provedení meziresortního připomínkového řízení, které v minulosti nebylo prováděno. Vláda si vyžádala meziresortní připomínkové řízení proto, aby měla lépe pod kontrolou hospodaření FNM. Po provedeném meziresortním připomínkovém řízení byl návrh rozpočtu znovu projednán v prezidiu na pátém řádném jednání dne 15. června 1999, a to bez připomínek. Členové dozorčí rady v počtu tří návrh rozpočtu projednali 15. června 1999 a doporučili jej schválit bez připomínek zejména v porovnání tohoto rozpočtu s původním návrhem rozpočtu pro rok 1998. Z tohoto porovnání plyne, že celkový návrh rozpočtu pro rok 1999 v části provozních, mzdových a investičních nákladů představuje 101,4 % původního návrhu, u mzdových a ostatních osobních nákladů 105,84 %.

Na základě meziresortního připomínkového řízení byl rozpočet doplněn skutečností čerpání rozpočtu za rok 1998 namísto očekávané skutečnosti, která byla do tohoto návrhu rozpočtu uvedena v původním termínu zpracování v říjnu 1998.

Po projednání v orgánech FNM a po uvedeném meziresortním připomínkovém řízení byl návrh rozpočtu projednán vládou. Stanovisko vlády je uvedeno v návrhu rozpočtu. Vláda ve svém stanovisku uvádí, že návrh rozpočtu ve výdajové skladbě vychází z předpokládaného rozsahu činnosti fondu v roce 1999 a zajišťuje náležité předpoklady pro jeho odpovídající plnění. Za nedostatek vláda považuje skutečnost, že neobsahuje příjmovou část.

Východiskem pro sestavení rozpočtu fondu je rozpočet pro rok 1998, který byl však v dubnu minulého roku Poslaneckou sněmovnou proti předloženému návrhu snížen v položce mzdových a ostatních osobních návrhů tak, že by plné akceptování tohoto snížení znamenalo zřetelné snížení činnosti fondu v období začínající přípravy privatizace strategických společností. FNM ČR se s touto nepříznivou skutečností vyrovnal přijetím mimořádných personálních opatření. Stav pracovníků byl snížen o 3,2 %; mzdy stagnovaly na úrovni roku 1997 a byla přijata maximální úsporná opatření v ostatních položkách rozpočtu, tak aby v souhrnné částce byl rozpočet překročen minimálně.

V hlavních činnostech FNM, které jsou navrhovaným rozpočtem zabezpečovány, dochází k určitému posunu z oblasti standardní privatizace do oblasti vymáhání pohledávek po lhůtě splatnosti, vedení soudních sporů, vykonávání vlastnických správ v akciových společnostech, zajišťování ekologických náhrad a přípravy privatizace strategických společností.

V souvislosti s touto poslední citovanou činností je třeba poukázat na položku nákladů na realizace privatizačních projektů, která vykazuje nárůst, přestože počet privatizovaných subjektů klesal. Je to způsobeno tím, že podmínky privatizace strategických společností nejsou srovnatelné s privatizací s dosud privatizovanými subjekty. Jde především o nutnou odbornou spolupráci renomovaných poradenských firem. Nárůst proti skutečnosti pak činí
66 %.

Rozpočet FNM ČR nezatěžuje státní rozpočet, neboť jeho náklady jsou hrazeny z majetkového účtu FNM.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a předsedovi prezidia FNM panu Pavlu Mertlíkovi.

Rozpočtový výbor předloženou zprávu projednal. Usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 330/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru kolega Martin Kocourek.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením č. 154 z 19. schůze rozpočtového výboru ze dne 29. září 1999 k návrhu rozpočtu FNM na rok 1999, sněmovní tisk č. 330.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP