(16.40 hodin)

(pokračuje Špidla)

Jaká byla přijata preventivní opatření. Mezi kontaktními pracovníky České správy sociálního zabezpečení a České národní banky byl okamžitě upřesněn termín předávání nových protokolů, přesně identifikujících způsob zpracování diskety na vstupním pracovišti ČNB. Tím bude zajištěno, že ČSSZ bude včas informována o výsledku zpracování diskety v ČNB. Tady je odpověď na oněch 10 dní, protože v okamžiku, kdy ČNB si nebyla vědoma, že došlo k chybě, nehlásila ji, došlo k desetidennímu prodlení, které považuji za příliš velké do okamžiku, kdy ČSSZ zjistila rozdíl. V České správě byl stanoven nový pracovní postup, při kterém oddělení vstupní a výstupní kontroly na základě vrácených, společně s ČNB nově definovaných protokolů, bude moci okamžitě kontrolovat správnost zpracování v ČNB a v případě zjištění nesrovnalosti bez ohledu na to, zda ČNB informovala příslušné kontaktní osoby, bude ČSSZ schopna zajistit opravné zpracování pokud možno včas, s ohledem na určené splatnosti důchodů. Zdá se, že bychom byli schopni - doufám, že nebudeme postaveni do této situace, abychom tento systém vyzkoušeli naostro - dodržet o zlom krk a s velkým úsilím datum původní splatnosti, protože deset dnů bude dostatečný náskok.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych shrnul své vystoupení. K této chybě došlo a není o ní pochyb. Je jasné, že je třeba zajistit důchodový systém tak, aby jeho spolehlivost byla zcela absolutní. Je mi jasné, že to je úkol, který není v pravém slova smyslu dosažen, ale přesto je nutné o něj usilovat. V daném okamžiku byla chyba napravena, zhruba se čtrnáctidenním zpožděním. Byla napravena, peníze přišly. Mechanismus, který byl připraven, fungoval, ale praxe ukázala, že čas, který potřebuje k úspěšné reakci, je přehnaně dlouhý. Opatření, která ČSSZ okamžitě učinila, učinila na můj pokyn, ale musím konstatovat, že většina rozhodnutí padla prakticky okamžitě poté, co pracovníci zjistili, že došlo k této chybě. Opatření, která ČSSZ přijala, podle mého názoru zajišťují, že v případě podobného problému budeme schopni reagovat způsobem, který zajistí výplatu důchodů v odpovídajícím termínu splatnosti.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. O slovo se hlásí předseda poslaneckého klubu KSČM pan kolega Vojtěch Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Děkuji panu ministru práce a sociálních věcí a místopředsedovi vlády. Prosil bych jenom, jestli může doplnit své odpovědi. Nemyslím přímo teď, může je doplnit písemně nebo tak, jak sám zváží. Jedná se o odpověď na otázku, kterou položil kolega Štrait ve chvíli, kdy to v úterý navrhoval. To znamená, jak velký a pro koho byl prospěch 10 dní 30 mil. Kč na určitém účtu. Jestli byl na účtu ČSSZ, nebo jestli byl na účtech ČNB a 30 mil. Kč užívala ČNB např. i pro jiné účely. Vím, že z pohledu jednoho občana, jednoho důchodce - teď mně odpusťte toto zjednodušení - který má důchod Kč 5 000, by pro něj zpoždění v úrokové míře na účtech bylo by asi 14 Kč, ale možná pro někoho je to zanedbatelný peníz. Mně jde ale o to, že někdo mohl používat na svém kontě 30 mil. Kč, a to už je o úrocích a operacích s touto bankovní sumou trochu o něčem jiném. Toto bych chtěl doplnit.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane předsedo. Slovo má ministr práce a sociálních věcí.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, mohu konstatovat, že ČSSZ zjistila, že důchody nebyly vyplaceny díky tomu, že nebyly odepsány z jejího účtu. Neocitly se nikde jinde, než byly uloženy. Tudíž prospěch někoho jiného z této manipulace nebyl, nebyla to úmyslná manipulace. Alespoň můj názor je, že to bylo jisté selhání technického zařízení ČNB, ale o tom jsem již hovořil.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Vážení kolegové, vzhledem k tomu, že nevystupuje nikdo další, kdo má přednostní právo vystoupit, považuji tento vsunutý bod za vyřízený.

Avizuji, že dalším bodem je

 

98.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
/sněmovní tisk 383/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády ho uvede ministr spravedlnosti Otakar Motejl. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Vážený pane předsedající, vážená Poslanecká sněmovno, s odstupem téměř půl roku předstupuji před vás jménem vlády v pořadí s druhým zákonem obsahujícím podstatnou novelizaci procesních předpisů upravujících činnost státních orgánů a v poslední instanci i soudu.

Předkládaný vládní návrh novelizace trestního řádu a současně s ním novelizace trestního zákona a řady dalších zákonů je návrhem poměrně obsáhlým, a to nejen z hlediska počtu ustanovení, ale především významem změn v pojetí jednotlivých stadií trestního řízení a úloze stran trestního procesu. Důvody, pro které vláda předkládá k projednání poměrně velmi obsáhlý návrh novelizace trestního řádu v době, kdy stále ještě probíhají práce na přípravě rekodifikace trestního práva, vyplývají ze stávajícího stavu úrovně odhalování, stíhání a trestání kriminality. Ukazuje se totiž, že dosavadní právní úprava, zejména trestního řízení, státu neumožňuje adekvátně reagovat na stále narůstající kriminalitu, mimo jiné i proto, že trestní řízení je zbytečně komplikované, neúměrně náročné na pracovní síly a ve svých důsledcích i na finanční prostředky s ním související nebo na jeho výkon vynakládané a v mnoha procesech je částečně duplicitní nebo triplicitní. Proto jeho rozhodování o jednoduchých trestních věcech trvá v průměru příliš dlouhou dobu. Tyto skutečnosti potom snižují celkový efekt trestního řízení jak z hlediska jeho výsledku, tak z hlediska - a to chci zdůraznit - především preventivního působení. Jasně tyto nedostatky mimo jiné dokumentuje i vysoký počet osob vykonávajících poměrně dlouhou dobu výkon vazby.

Na základě skutečně provedených analýz prováděných v průběhu rekodifikačních prací, které byly zahájeny ještě v roce 1995 a které nedosáhly komplexního generelního výstupu, se ukázalo, že k dosažení žádoucího obratu bude třeba provést zásadní změny v pojetí jednotlivých stadií trestního řízení, ve vymezení jejich dosahu a obsahu a konečně i jejich smyslu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP