(15.30 hodin)

Poslanec Václav Frank: Děkuji, pane místopředsedo. Nevím, jestli to bude smršť, ale v každém případě chci oznámit a požádat o opakování posledního hlasování číslo 399, protože jsem zmáčkl tlačítko NE a mám tam naskočeno ANO. Čili zpochybňuji toto hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Bylo to hlasování relativně závažné, takže malou chvíli vyčkám. Gonguji, seč mohu. Budeme nejprve rozhodovat o námitce pana kolegy Franka proti poslednímu hlasování pořadové číslo 399. Aby nebylo pochyb o nekorektnosti, ještě chvíli počkám. Je zde žádost o odhlášení, činím tak. Prosím, abyste se všichni zaregistrovali.

 

Nejprve budeme hlasovat v hlasování pořadové číslo 400 o námitce pana poslance Franka.

Toto hlasování zahajuji a táži se, kdo souhlasí s touto námitkou, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 154 pro 113, proti 15. Námitka byla přijata.

 

Tudíž budeme opakovat hlasování pořadové číslo 399, což bylo ono hlasování o procedurálním návrhu pana kolegy Němce k předchozímu bodu. Rozhodneme v tomto opakovaném hlasování - ale předtím vidím předsedu poslaneckého klubu KDU-ČSL. Prosím.

 

Poslanec Jan Kasal: Pane místopředsedo, mám jednu prostou otázku: Kolik bylo přítomno při hlasování lidí? Byl bych docela rád, kdyby se tento počet blížil i počtu v tuto chvíli.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane kolego, chápu, že zřejmě z hlediska logiky by toto své racio mělo, nicméně nikdy jsme toto v minulosti nedělali, ani jednací řád na to bohužel nepamatuje. Jsem schopen posečkat, aby se dostavili všichni, docela intenzivně gonguji. Bohužel na takto formulovaný požadavek nemohu reagovat jinak než tak, že za malou chvíli nechám hlasovat o opakovaném hlasování.

 

Poslanec Jan Kasal: Dobře, pane místopředsedo, řekněme, že pokud budete souhlasit, v 15.35 dejte hlasovat.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Dobře, nechám hlasovat v 15.35, mezitím intenzivně gonguji.

V hlasování pořadové číslo 401 budeme opakovaně hlasovat o návrhu, o kterém jsme rozhodovali v hlasování pořadové číslo 399. Za malou chvíli toto hlasování zahájím. Prosím o chvíli strpení v rámci korektních vztahů.

Před malou chvílí jsem odhlašoval, ale je zde opět žádost o nové odhlášení, takže vás všechny znovu odhlašuji. Je to mou povinností na žádost z pléna. Prosím o novou registraci a za velice krátkou chvíli zahájím hlasování pořadové číslo 401, ve kterém opět rozhodneme o procedurálním návrhu pana kolegy Němce k předchozímu bodu našeho pořadu.

 

Hlasování zahajuji a ptám se, kdo souhlasí s tímto procedurálním návrhem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování skončilo, z přítomných 178 pro 90, proti 88. I tentokrát byl tento návrh přijat.

 

V tuto chvíli se vrátíme k rozprojednanému bodu číslo 69 a po vystoupení zástupce navrhovatele, zástupce vlády České republiky, bych nyní prosil, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Radim Chytka. Prosím, pane kolego, máte slovo.

Počkejte chvilku, prosil bych již poněkolikáté, aby ať již po levici, nebo po pravici diskutující hloučky poslanců snížily intenzitu svého projevu tak, aby se zde dalo pracovat. Kolegyně a kolegové, důrazně vás žádám o to, abyste nechali hovořit řečníka a umožnili těm, kdo chtějí poslouchat, aby tak mohli činit. Prosím všechny, kteří potřebujete diskutovat, abyste opustili jednací sál, případně abyste diskuse přerušili. Žádné zpochybnění v tuto chvíli by hrozit nemělo, takže se můžeme věnovat bodu číslo 69 a v rámci tohoto bodu vystoupí zpravodaj pro prvé čtení, pan kolega Radim Chytka.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych i já stručně shrnul, o co jde v zákonu o obecních daních.

Za prvé je to transformace místních poplatků na obecní daně.

Za druhé je to rozšíření počtu těchto místních poplatků, nově tedy obecních daní.

Za třetí je to zvýšení maximálních sazeb místních poplatků, nově obecních daní.

Za čtvrté je to stanovení minimálních sazeb, které obce budou povinny vybírat.

Podtrženo a sečteno, jde o zvýšení daňové zátěže.

Abychom měli představu, o jaké zvýšení se asi jedná, vezměme si úroveň roku 1998, kdy se na místních poplatcích vybraly zhruba 2 miliardy Kč. Aplikací tohoto zákona o obecních daních by to bylo 6 miliard Kč, jde tedy o trojnásobek. Zamysleme se nyní, proč vláda zákon o obecních daních předkládá nám, Poslanecké sněmovně.

Varianta prvá je, že vláda fandí obcím na úkor občanů a podnikatelům v těchto obcích působícím. Tato varianta je samozřejmě možná, ale pro mne ne zcela uspokojující. Proto navrhnu ještě variantu číslo dvě. V současné chvíli se neví, z čeho budou placeny VÚSC, vyšší územně správní celky neboli regiony. Proto se připravuje změna rozpočtových pravidel. Ve změně rozpočtových pravidel může dojít k tomu, že se obcím odejmou garantované příjmy z daní, zůstane pouze daň z nemovitostí. Tyto příjmy půjdou do centra a známým systémem přerozdělení z centra půjdou na regiony, z regionů na obce. Kdyby tento způsob byl spuštěn, obce by velice rychle zjistily, že systémem přerozdělení by v budoucnu měly menší příjmy, než mají v současnosti. Proto je samozřejmě zapotřebí obce nějakým způsobem uchlácholit a zákon o obecních daních může tomuto velice dobře posloužit.

Vážené dámy a pánové, ať už se přikloníme k variantě číslo jedna, nebo k variantě číslo dvě, chtěl bych znovu zdůraznit, že jde o zvýšení daňové zátěže, a to v době, kdy podle mého by bylo daleko užitečnější urychlit například deregulaci nájmu bytů. Z těchto výše uvedených důvodů jsem nucen v obecné rozpravě podat návrh na zamítnutí a tímto se do obecné rozpravy i hlásím. Prozatím děkuji za pozornost. (Potlesk.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP