(10.40 hodin)

(pokračuje P. Němec)

Jednak směřovaly k tomu, že návrh zákona byl projednáván v době, kdy již byl schválen státní rozpočet pro zdaňovací období, a že daňové sazby snižovaly výtěžnost v rámci již schváleného státního rozpočtu. To je jeden důvod, kterému se v tomto případě snaží předkladatelé předejít, neboť je počítáno s účinností od zdaňovacího období roku 2000. Tento návrh je tedy projednáván v době, kdy ještě není v Poslanecké sněmovně schválen zákon o státním rozpočtu.

Druhá připomínka se týkala toho, že vznikly určité pochybnosti o tom, zda návrh zákona nezpůsobí určité komplikace při vracení silniční daně u zahraničních provozovatelů. To je opět problém, který by v tomto případě neměl nastat, protože návrh zákona počítá s účinností od roku 2000.

Další připomínkou, která zazněla při minulém projednávání obdobného návrhu zákona, byly pochybnosti o slučitelnosti s právem Evropské unie. Tehdy Parlamentní institut vypracoval relativně krátkou zprávu, která hovořila o tom, že návrh zákona je slučitelný s právem Evropské unie. Přesto se vyskytly určité pochybnosti, zda tomu skutečně tak je.

Právě po minulých zkušenostech, patrně z těchto důvodů, Parlamentní institut vypracoval tentokrát podrobnou studii, vyjádřil se k jednotlivým ustanovením navrhovaného znění zákona. Ke všem jednotlivým ustanovením je výsledkem analýzy Parlamentního institutu, že tento návrh je zcela slučitelný s právem Evropské unie.

Co se týče navrhované úlevy - nejedná se o úplné osvobození, jedná se pouze o osvobození ve výši 25 % u vozidel splňujících kategorii EURO 2, což je dnes nejvyšší technická, a tím i ekologická kategorie, a s výhledem pro budoucnost nové normy EURO 3 se počítá v návrhu zákona se zvýhodněním silniční daně u těchto vozidel o 50 %. Tento návrh je podstatně mírnější vzhledem ke státnímu rozpočtu proti původnímu návrhu. Původní návrh počítal se stoprocentním osvobozením od silniční daně vozidel EURO 2. Zde je u této kategorie 25 % a 50 % u vozidel splňujících ještě neúčinnou normu, která teprve nabude účinnosti, tedy normu EURO 3.

Právě proto, že zde dochází k mírnějšímu zvýhodnění ekologických vozidel, než tomu bylo v minulém návrhu zákona, navrhovatelé se snaží sladit sazby silniční daně na průměr, který je obvyklý ve státech Evropské unie. Bez ohledu na nižší výkonnost naší ekonomiky, bez ohledu na nižší kupní sílu našich podnikatelů máme enormně vysoké sazby silniční daně proti státům Evropské unie. Znamená to, že návrh současně předpokládá určitou úpravu daňových sazeb tak, aby tyto daňové sazby byly v hladině, která je běžná v Evropské unii.

Dámy a pánové, domnívám se, že máte v živé paměti další argumentaci, která provázela minulé projednávání zákona, který prošel prvním čtením, druhým čtením a až ve třetím čtení nezískal o několik málo hlasů potřebnou podporu. Domnívám se, že vás nemusím zdržovat další argumentací. Pro tuto chvíli vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení poslanec Bohuslav Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych nejprve nad rámec jednacího řádu a nad zákonné povinnosti prohlásil, že nemám žádný střet zájmů v této věci.

Návrh zákona, který v tuto chvíli leží před námi, vychází z návrhu novely zákona o dani silniční, sněmovní tisk 122, který byl Poslaneckou sněmovnou projednáván, avšak nakonec nebyl ve třetím čtení schválen. Navrhovatelé ho nyní předkládají opakovaně s tím, že se účinnost předpokládá až za zdaňovací období roku 2000.

Chtěl bych poukázat na stanovisko vlády, které jste v této věci obdrželi jako tisk 333/1. Vláda vyjádřila nesouhlas s tímto návrhem zákona s tím, že tento nesouhlas opřela především o argument fiskální, tj. že dopad do příjmové stránky státního rozpočtu v příštím roce by byl v předpokládané částce 700 milionů korun.

V tuto chvíli bych se k tomuto návrhu dále nevyjadřoval. Další návrh bych předložil až v rozpravě. V případě, že tento návrh zákona bude propuštěn do druhého čtení, doporučuji jeho přikázání rozpočtovému výboru.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Prosím pana kolegu Hojdu.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážený pane předsedající, vážený zbytku vlády, dámy a pánové, návrh doplnění zákona ČNR č. 16/1993 Sb., o dani silniční, je snahou o sladění naší silniční daně s novou směrnicí, která platí v Evropské unii. Je to směrnice 1999/62 EC. V tomto směru je snaha chvályhodná a domnívám se, že i žádoucí. Vítám, že se tím mají postupně vyrovnat podmínky pro naše podnikatelské subjekty podnikající v silniční dopravě. Zvláště vítám a oceňuji motivaci českých dopravců k nákupu a provozování ekologičtější dopravní techniky a např. zařazení vozidel na elektrický pohon do § 3 odst. 1 písm. ch), kde jsou tato vozidla osvobozena rovněž od silniční daně. Je to krok správným směrem.

Naproti tomu je zapotřebí upozornit, že je nutné upřít daleko větší pozornost na ty druhy dopravy, které se chovají k našemu životnímu prostředí mnohem šetrněji. Mám tím na mysli zejména dopravu železniční, i když např. doprava vodní je daleko šetrnější k životnímu prostředí, ale pro naši republiku má prakticky minimální a okrajový význam.

Navrhuji, aby tento návrh novely a jeho projednání bylo zkráceno o 20 dnů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kdo se další hlásí do rozpravy? Pan poslanec Němec, potom pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, nebudu dlouho zdržovat, pouze rozšířím návrh o hlasování na zkrácení lhůty pro projednání o 20 dnů.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Prosím pana kolegu Sobotku.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, před čtrnácti dny jsme schválili při projednávání bodu "Návrh státního rozpočtu pro rok 2000" spolu s usnesením, které vracelo tento návrh rozpočtu vládě k přepracování, i určité doprovodné usnesení. V tomto doprovodném usnesení Poslanecká sněmovna požádala vládu, aby snížila předpokládaný deficit pro rok 2000, a současně velmi zajímavým návrhem požádala vládu, aby do deficitu zahrnula předpokládanou ztrátu Konsolidační banky v roce 2000.

Abych usnadnil vládě pozici v případě, že se bude snažit respektovat návrh usnesení, rád bych dal návrh, který bude směřovat k zamítnutí tohoto návrhu zákona zejména z důvodu negativního dopadu na příjmovou stránku státního rozpočtu v roce 2000. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP