(17.10 hodin)

(pokračuje Fencl)

Přesto právě tento článek v řetězu plnění podmínek převodů je upřímně řečeno stále nejslabší.

Dovolil jsem si vládě z podnětu Pozemkového fondu předložit informaci o tomto nežádoucím stavu s návrhem na společný postup při odstraňování potíží, o kterých jsem hovořil a které jsou důvodem vaší interpelace. Pozemkový fond sám hledá a nachází způsoby, jak státním orgánům pomoci při plnění jejich povinností, zejména poskytnutím vlastních podkladů a databází, úzkou součinností s nimi. Rychlost, resp. dodržování lhůt z jejich strany však více než touto pomocí ovlivnit nemůže.

Pozemkový fond na převody pozemků obcím na rozdíl od všech ostatních připraven je. Všechny organizační složky fondu jsou opakovaně proškolovány a v této problematice mají k dispozici podrobné metodické pokyny a mají zpracovány vzory a formuláře všech v úvahu přicházejících typů převodních smluv. Ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství a Nadací fondu pomocí místní správy jsou poskytovány podrobné informace zástupcům obcí vždy určitého regionu o podmínkách a postupu při realizaci převodu, od nichž očekáváme lepší vybavení žádostí.

Kromě toho byl postup Pozemkového fondu průběžně konzultován i se Svazem měst a obcí včetně metodických pokynů, do nichž byla zapracována většina připomínek svazu. Chci být optimistou. Zákon je - a promiňte mi to - mizerný, jeho realizace musí být v součinnosti se všemi zainteresovanými základním předpokladem, aby mohl být naplněn. Ujišťuji vás, že Pozemkový fond i Ministerstvo zemědělství jsou pro tuto činnost připraveny vyvinout maximum. Chci být optimistou. Samozřejmě tato první nabídka, která je realizována a souvisí s převodem pozemků, o které obce mají zájem, bude nejsložitější. Každá další nabídka by měla být průchodnější, měla by být rychleji řešena a já vás ujišťuji, že se o to chci postarat.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Hrnčíř nemá v úmyslu využít možnosti položit doplňující dotaz.

Dalším interpelujícím je pan poslanec Vladimír Paulík, interpelovaným ministrem Pavel Dostál ve věci OSA, obce - poplatky. Nicméně, jak jsem byl informován později, panu poslanci pan ministr odpověděl přímo ústně mimo institut ústních interpelací, tudíž můžeme pokročit dále.

Paní poslankyně Dundáčková svoji interpelaci na ministra spravedlnosti Otakara Motejla stáhla.

Pan ministr Jan Kavan je z důvodu nemoci nepřítomen, a tudíž dalším interpelujícím je Petr Mareš, interpelovaným Pavel Mertlík, ministr financí, ve věci vyhlášky č. 127/1999 Sb. Vzhledem k tomu, že někteří interpelující buď stáhli své interpelace, resp. byli uspokojeni mimo institut ústních interpelací, chvíli počkám, jestli pan kolega Mareš je přítomen, aby on ani pan ministr Mertlík nepřišli zkrátka.

Myslím, že jsem vyčkal poměrně dostatečnou dobu k tomu, aby pan kolega Mareš mohl případně doputovat zrychleným přesunem do jednacího sálu, a tudíž musím konstatovat, že jeho interpelace na ministra financí Mertlíka propadá.

Pan ministr Grulich, kterého interpeluji já, je omluven z důvodu zdravotní indispozice.

Dalším interpelovaným je opět pan ministr Mertlík a interpelujícím poslanec Tomáš Kvapil. Pan kolega Kvapil zde není, tudíž i jeho interpelace propadá.

Dalším interpelujícím je pan poslanec Zdeněk Kořistka a interpelovaným pan ministr pro místní rozvoj Jaromír Císař ve věci využití areálu NKZ Stonava. Je zřejmé, že jednání Poslanecké sněmovny některé kolegy natolik unavilo, že zřejmě nejsou schopni již interpelovat ministry.

Má možnost pan poslanec Zdeněk Kořistka interpelovat ministra pro místní rozvoj Jaromíra Císaře.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážený pane předsedající, děkuji za váš tolerantní přístup. Jsem trochu zadýchán, takže se omlouvám.

Vážený pane ministře, obracím se na vás s problémem, jehož řešení nebo spíše neřešení se táhne již devět let. Jde o lokalitu Stonava v okrese Karviná, kde byla rozhodnutím vlády ukončena výstavba nového koksárenského závodu. Předpokládalo se dokončení rozestavěných objektů a jejich využití pro podnikatelské aktivity. Bohužel situace je alarmující. Celý areál chátrá a řešení je v nedohlednu. Využitelné území má rozlohu cca 62 ha a jeho zůstatková hodnota je asi 140 mil. Kč. Uvedená lokalita je výhodně dopravně situovaná, má veškeré inženýrské sítě, jsou zde dokončené i nedokončené haly, je zde trafostanice, výměníková stanice atd. I když proběhlo mnoho jednání, a to především v letošním roce, výsledek je nulový. Vím také, že vám byl předložen komplexní materiál, který se problémem zabýval.

Mám následující dotazy. Za prvé: Je zde zájem státu, který zastavil výstavbu, aby byl problém areálu ve spolupráci s a.s. OKD vyřešen? Za druhé: Uvažuje stát prostřednictvím Fondu národního majetku o případném odkoupení dané lokality za zůstatkovou cenu? Za třetí: Jaký je časový horizont možného rozhodnutí, jelikož se zde jedná o jednu z možností, jak napomoci tomuto regionu postiženému vysokou nezaměstnaností?

Vážený pane ministře, věřím, že vaše odpověď bude konkrétní, věřím, že i vy máte zájem na řešení tohoto problému. Dle mého názoru je nejdůležitější učinit rozhodnutí co nejdříve. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má pan ministr Jaromír Císař.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Jaromír Císař: Pane předsedající, dámy a pánové, pane poslanče, výstavba nového koksárenského závodu Ostravsko-karvinských koksoven v lokalitě Stonava byla zahájena v polovině 70. let. Po přerušení výstavby byly další práce zahájeny v roce 1987, po změně politické situace ve státě projednala v roce 1990 vláda tehdejší ČSFR zprávu o koncepci československého koksárenství. Na jejím základě svým usnesením č. 798 z 15. 11. 1990 výstavbu nového závodu Ostravsko-karvinských koksoven zastavila. Do té doby bylo proinvestováno celkem 826,5 mil Kč. Ministru vlády ČSFR Vladimíru Dlouhému vláda mimo jiné v bodě II, 2) uvedeného usnesení uložila dořešit ve spolupráci s Ministerstvem financí náležitosti spojené se zastavením výstavby.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP