(16.10 hodin)

(pokračuje M. Zeman)

Zpráva pozitivně hodnotí přijetí hospodářské strategie pro vstup do Evropské unie. Zpráva rovněž pozitivně hodnotí materiál, který jistě máte k dispozici a který se jmenuje "Společné hodnocení priorit střednědobé hospodářské politiky".

Jedná se pak o konkrétní problémy, jimiž už nechci zdržovat, protože mě pan místopředseda Langer nenápadně vyzýval ke stručnosti, takže pokud byste měl zájem, tak tady mám popsány problémy, které ještě budeme muset řešit. K mému překvapení je mezi nimi i rybolov, kde jsem zaváhal, jaké jsou pro to důvody.

Pokrok je například v oblastech volný pohyb zboží, volný pohyb služeb, statistika, vzdělávání, výchova a mládež, průmysl a zemědělství, silniční doprava a modernizace železničních koridorů, regionální politika a cla. To jsou politika a budeme muset přidat v oblasti duševního vlastnictví, ochrany dat, kde už víte, že existují předložené zákony, hospodářské soutěže včetně státní pomoci, audiovizuální politika, a samozřejmě, že je tady známý problém, který se týká zákona o státní službě a který jsem už zmínil.

I když zde vláda již o rok schválila akceleraci původního legislativního plánu, uděláme maximum, protože na toto Evropská komise klade zvláštní důraz, abychom tento termín podle možnosti ještě dále poněkud zkrátili.

Nedostatečné personální zajištění odborů evropské integrace je rovněž kritizováno ve zprávě Evropské komise, a pokud se tedy ptáte, co proti tomu děláme, tak my jsme například odbor kompatibility, ale i další odbory proto, aby nemusely být na každém ministerstvu, soustředili pod Úřad vlády. Místo toho, aby to bylo oceněno, tak to vyvolalo kritiku, že na Úřadu vlády narůstají pracovníci. Ano, narůstají, ale právě s touto specializací.

Dále pokud jde o přístupové partnerství, Evropská komise říká, že bere na vědomí iniciativu vlády v soudnictví, veřejné správě a v romské otázce, kterým nebyla v minulosti věnována dostatečná pozornost. Termín "minulost" si samozřejmě můžeme přeložit různě.

Chtěl bych také zdůraznit v závěru své odpovědi, že zpráva Evropské komise obsahuje také tzv. composite paper. Někdo říká "komposid", někdo "komposaid", ale to je celkem jedno, výslovnost připouští v tomto případě obojí.

Composite paper je porovnání jednotlivých kandidátských zemí. Už jsem říkal, že v připravenosti na tržní ekonomiku jsme hodnoceni velmi špatně, a je mi to samozřejmě líto, protože na tržní ekonomiku se v podstatě připravujeme již od roku 1990. A v tomto dokumentu se zdůrazňuje nutnost spolupráce mezi vládou a parlamentem. A já už jsem zde vyslovil názor, že zde bychom neměli hrát své stranické hry a že u zákonů, které nás jednoznačně přibližují Evropské unii, bychom měli postupovat společně a ne proti sobě.

Poslední část vašeho dotazu se týká toho, jak budeme reagovat na přibývající normy Evropské unie, protože tady nejde jenom o to, přijmout normy existující, tady jde také o to, je implementovat, což znamená i vytváření nového státního aparátu, a za druhé jde o to, že tyto normy v podstatě přibývají, takže musíme převzít a poté implementovat i ty normy, které ještě před rokem vůbec neexistovaly. Protože řada těchto norem je v podstatě technického charakteru, který se blíží charakteru mezinárodních smluv - mám tím na mysli nikoli směrnice, ale direktivy Evropské unie - tak se domnívám, že vláda, která navrhla úpravu ústavy a přijímání těchto norem formou vládního nařízení, s tím, že Poslanecká sněmovna by kdykoli podle svého přání měla možnost tuto normu projednat jako zákon, bohužel v této sněmovně neuspěla. Bude se zde projednávat i novela jednacího řádu, která by rovněž mohla tento proces urychlit.

A tak si myslím, že by místo obviňování sociálně demokratické vlády, které podle mého názoru na základě argumentů, které jsem přednesl, není oprávněné, bylo dobré získat i podporu vaší strany, pane poslanče, a všech dalších proevropských stran pro to, aby spolupráce mezi vládou a parlamentem byla plynulejší.

Jsem si vědom toho, že máte stále ještě pocit, že vláda svoji legislativní ofenzivu nerozvíjí dostatečně intenzivně. Beru to na vědomí. 200 bodů je zřejmě pro vás málo, zlepšíme se a příště jich bude 300.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer:Děkuji pane premiére. Pan kolega Pavel Svoboda má možnost položit doplňující dotaz.

 

Poslanec Pavel Svoboda: Vážený pane premiére, několik poznámek a na závěr jeden dotaz.

Za prvé jsem neobžalovával či neobviňoval vládu sociální demokracie. To je jedna věc. Myslím si, že to nám na cestě do Evropské unie rozhodně nepomůže.

Za druhé souhlasím s tím, že na cestě do Evropské unie nebo při schvalování tzv. proevropských zákonů sundejme stranická trička, a problém je spíš v tom, že označení nebo přívlastek "proevropský" má skoro každý zákon a nejsem si jist, jestli každý zákon, který vláda předkládá, je opravdu ten proevropsky potřebný.

Za třetí, zmiňoval jsem negativní věci zejména proto, že na základě jejich nápravy závisí to, jestli příští zpráva Evropské komise, a tím i naše postavení na cestě do Evropské unie bude lepší, než je dnes.

A teď za čtvrté k dotazu. Ve své interpelaci jsem neměl na mysli vyjmenovávat obecně některé možná už předložené zákony a některé oblasti, které budou jakoby zlepšeny.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pane poslanče, promiňte, čas vám již vypršel, nicméně vám dávám možnost položit doplňující otázku. Předpokládám, že i pan premiér s tím souhlasí.

 

Poslanec Pavel Svoboda: Vycházel jsem ze semináře, který jste uspořádali teď v sobotu, kterého jsem se zúčastnil. A tam zaznělo, že vláda připraví jakýsi systém po jednotlivých oblastech, které nám Evropská komise nejvíce vytýká, jakoby itinerář, jak budeme dál postupovat, a tento itinerář jsem chtěl znát, či jestli už se na něm pracuje nebo jestli už je hotov.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano. Děkuji, pane poslanče. Hovoří předseda vlády Miloš Zeman.

 

Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Ano, odpovím i na doplňující otázku. Vláda samozřejmě takový itinerář připravuje. Je to v podstatě urychlení legislativního plánu a jeho podrobnější rozpracování právě v těch oblastech, které jsou největším předmětem kritické analýzy Evropské unie.

Vláda se těmito dokumenty bude zabývat příští pondělí, tzn. za čtyři dny, což, jak jistě uznáte, je přijatelný časový interval. A věřím, že se nám podaří tento itinerář implementovat.

Chtěl bych ovšem upozornit na to, že následující summit v Portu, a dejme tomu ještě tak dva měsíce po tomto červnovém summitu, bude rozhodující pro zprávu Evropské komise, tzn. vláda se zaměří především na ty dokumenty, které může této Poslanecké sněmovně předložit nejpozději na jejím tuším únorovém zasedání vzhledem k délce legislativního procesu. A znovu tedy apeluji na to, abychom tyto zákony konsenzuálně projednali a přijali.

K vaší poznámce, pane poslanče, že si nejste jist, které zákony jsou a které nejsou proevropské, to není otázky individuální subjektivní jistoty, to je otázka znalostí. A podobně jako existuje odbor kompatibility s normami Evropské unie, tak jistě i legislativa Poslanecké sněmovny má základní informace o seznamu direktiv, směrnic a doporučení Evropské unie, a je tedy možné celkem snadno porovnat, které z těchto zákonů jsou v souladu se směrnicemi Evropské unie a které nikoli.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP