(9.10 hodin)
(pokračuje Buzková)
Dalším bodem je pokračování přerušeného projednávání bodu
42.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2000
/sněmovní tisk 376/- prvé čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík a zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Vlastimil Tlustý.
Včera jsme přerušili obecnou rozpravu, ve které nyní budeme pokračovat. V tuto chvíli zde nemám žádné přihlášky do rozpravy. Ptám se, kdo se do rozpravy hlásí. Udílím slovo panu poslanci Filipovi.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené paní a pánové. Dovolte mi, abych krátce shrnul ty věci, které se tady odehrály při projednávání zákona o státním rozpočtu, tak jak se na těchto věcech shodl klub KSČM. Naši poslanci ve včerejší rozpravě vyjádřili své zásadní připomínky k návrhu státního rozpočtu, tak jak jej vláda předložila, a připomínky nebyly ani nijak k tomu, aby se daly obejít, nebyly ani bezdůvodné, naopak mířily do toho, co je podle našeho názoru rozhodující pro úvahu občanů České republiky o stavu české společnosti.
Jsme přesvědčeni o tom, že státní rozpočet mohl být více prorůstový, mohl lépe reagovat na současnou ekonomickou situaci rodin v České republice, mohl svým způsobem více zajistit ty jednotlivé kroky, které vláda sice slibovala, ale dosud nerealizovala. Na druhé straně si uvědomujeme, že tlak, který je vytvářen v této Poslanecké sněmovně, není pro vládu nijak příznivý a řada zákonů, které jsme tady mohli přijmout, buď skončila opačně, než jsme zamýšleli, anebo působí proti možnému růstu ekonomiky.
Takové návrhy jsou obsaženy i v návrhu usnesení rozpočtového výboru, který je předmětem projednávání k prvnímu čtení státního rozpočtu v této sněmovně.
Jednotlivá usnesení, která rozpočtový výbor přijal, jsou pro náš klub ještě nepřijatelnější, než je samotný návrh státního rozpočtu. Státní rozpočet alespoň reagoval na zoufalou sociální situaci důchodců a mladých rodin. V usnesení, které předkládá rozpočtový výbor, se ovšem dozvídáme, že je potřeba na úkor občanů sanovat Konsolidační banku a reagovat tak na tunel, který byl vytvářen v české ekonomice ať v hospodářství, nebo v bankovnictví. Takový návrh je pro nás zcela nepřijatelný. Stejným způsobem je potřeba se vyjádřit k tomu, že je pro nás nepřijatelné usnesení, kterým dále sáhneme na mandatorní výdaje. Znamená to, že onen sociální rozměr, který vláda udržela ve státním rozpočtu, bude změněn a dopady neschopnosti bývalých vlád dopadnou na všechny občany. To je pro nás zcela nepřijatelné.
Nemůžeme tedy podpořit rozhodnutí rozpočtového výboru a svým způsobem není možné, abychom na takové politice dál participovali. Musíme tedy odmyslet od toho, jakým způsobem bychom sestavovali státní rozpočet, pokud bychom jej sestavovat mohli, a musíme také odmyslet od toho, jakým způsobem sestavila tento rozpočet vláda.
Pro nás je rozhodujícím mementem to usnesení, které přijal rozpočtový výbor. Toto usnesení klub KSČM s jedinou výjimkou nemůže podpořit.
Proto mi dovolte, abych navrhl v rozpravě k prvnímu čtení o státním rozpočtu České republiky na rok 2000, abychom hlasovali o jednotlivých částech tohoto usnesení zvlášť, a to nejen po jednotlivých bodech, tak jak jsou uvedeny v římských číslicích, ale uvnitř těchto bodů, s výjimkou usnesení závěrečného.
Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Filipovi. Ptám se, zda se dále někdo hlásí do rozpravy. Pan poslanec Tlustý se hlásí do rozpravy, či k závěrečnému slovu?
Poslanec Vlastimil Tlustý: Do rozpravy.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Do rozpravy, udílím mu slovo.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové. Argumentaci, kterou tady právě předvedl pan kolega Filip, ale bohužel i argumentaci, kterou dnes ráno prezentoval pan místopředseda vlády Mertlík, nelze přejít mlčením. To, kam dochází propagandistická mystifikace veřejnosti v tomto parlamentu, skoro přesahuje všechny únosné meze. Právě jsme se dozvěděli, že usnesení rozpočtového výboru zatíží občany náklady Konsolidační banky, a proto je toto usnesení nepřijatelné, protože by na důchodce a jiné sociálně slabé skupiny byla přenesena tíže transformace.
Toto přeci vůbec není pravda. Přesně řečeno, tak jak je to formulováno, je zlá lež. Náklady transformačních institucí včetně Konsolidační banky totiž přece nese společnost bez ohledu na to, jestli si to vláda, komunisté nebo kdokoliv jiný přizná otevřeně, či zda se to pokusí zastřít.
Usnesení rozpočtového výboru je pouze snahou, aby náklady transformace, fungování jednotlivých institucí, jako je např. Konsolidační banka, byly veřejně deklarovány, aby nebyly skrývány za záda, aby transformace byla transparentní. Tyto náklady totiž existují bez ohledu na to, zda je vláda uvádí, což považuji za korektní, nebo zatajuje, tak jak to bohužel dělá v návrhu státního rozpočtu.
Snaha interpretovat usnesení rozpočtového výboru jako přitížení občanům je zlou vůlí pana kolegy Filipa.
***