(20.00 hodin)

(pokračuje Sehoř)

Další chybou je nestejná definice obslužnosti území v zákonu o dráhách a v silničním zákonu a také zákonná povinnost upřednostňovat železniční dopravu. České dráhy si za neexistence konkurence a za zvýhodněných podmínek vyúčtují prokazatelné ztráty, které dostanou zaplaceny, aniž by se o ně musely ucházet v soutěži.

Dostatečně výmluvná je zkušenost s některými v minulosti pronajatými regionálními drahami a naší jedinou soukromou tratí, kde si tyto subjekty vedly lépe než České dráhy před nimi.

V důvodové zprávě k tomuto zákonu se jasně uvádí, že dotace do osobní dopravy se bude muset asi dvakrát zvýšit. Tento problém byl napůl vyřešen tím, že provozovatelé dráhy budou muset specifikovat ztráty po jednotkách, po kterých je objednáván a financován.

Stejná nediskriminační definice dopravní obslužnosti je předmětem pozměňovacího návrhu.

Další nedokonalostí navrhované právní úpravy je spojení regulátora a úřadu oprávněného vydávat licence. Při drobných změnách, které by dokázal řešit regulátor, se navrhuje měnit licenci.

Další chybou je vázání licence na rozhodnutí o konkrétním rozsahu dopravy. Licenci by měl vydávat drážní správní úřad komukoli, kdo splní zadané podmínky.

Dalším problémem je, že i když zákon o dráhách respektuje případné oddělení provozovatele infrastruktury a provozovatele dopravy, takové uspořádání se nadále nepředpokládá. I o tom se asi brzy přesvědčíme v návrhu zákona o transformaci Českých drah.

Choulostivou otázkou je finanční způsobilost, která pokud bude nastavena příliš vysoko, např. tak jak je obvyklé v zemích Evropské unie, může vyřadit některé naše dopravce ze hry. Důkazem je např. ročenka Ministerstva dopravy a spojů, ve které se jasně uvádí, že v roce 1997 jsme měli 66 provozovatelů železniční dopravy, v roce 1998 už jen 17. Není jasné, když České dráhy změní formu na akciovou společnost, zda za jejich závazky bude ještě ručit stát. Pokud ne, měly by i ony prokazovat finanční způsobilost.

Tímto příspěvkem jsem nechtěl nikterak poškodit zájmy Českých drah. Naopak si myslím, že vyrovnání se s přednesenými nesrovnalostmi by prospělo naší dopravě obecně a tím i podniku Českých drah.

Protože pozměňovací návrhy hospodářského výboru se vyrovnávají s největšími problémy, nenavrhuji ani zamítnutí, ani na dopracování. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Sehořovi. Hlásí se někdo dále do obecné rozpravy? Prosím pana poslance Hojdu.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážená paní předsedkyně, vážení poslanci, vážené poslankyně, nebudu dlouze hovořit a zdůvodňovat můj návrh jako předřečník, který nakonec žádný návrh nepodal. Navrhuji, aby byl tento zákon ve druhém čtení zamítnut.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Padl návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy k tomuto bodu? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu.

Prosím poslance a poslankyně, kteří se chtějí účastnit hlasování, aby se dostavili do Poslanecké sněmovny.

V tuto chvíli je ve sněmovně dostatek lidí k tomu, abychom mohli hlasovat. Všechny vás odhlašuji, prosím o novou registraci.

 

V hlasování pořadové číslo 64 budeme hlasovat o zamítnutí tohoto návrhu zákona.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 64 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 64 tento návrh nebyl přijat, když se z přítomných 114 pro vyslovilo 17 a 94 bylo proti.

 

Obecná rozprava byla skončena. V tuto chvíli zahajuji podrobnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí. Slovo má pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, vážení přítomní, ve druhém čtení bych načetl jeden pozměňovací návrh.

V § 39 odst. 1 za text "závazky veřejné služby sjednává s dopravcem ve veřejném zájmu stát" vložit slova "výběrovým řízením".

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Miroslav Kapoun, kterému udílím slovo. Připraví se paní poslankyně Hana Orgoníková.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Chtěl bych podat pozměňovací návrh - je to součást dohody - k § 39c - doplnit odstavec 2:

Je-li základní dopravní obslužnost územního obvodu okresu zajištěna veřejnou dopravou, nelze rozpočtové prostředky použít k financování přepravních potřeb závazky veřejné služby jiným druhem souběžné veřejné dopravy. Prováděcí právní předpis stanoví, co se rozumí provozováním souběžné veřejné dopravy.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kapounovi. Udílím slovo paní poslankyni Haně Orgoníkové.

 

Poslankyně Hana Orgoníková: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, navrhuji vypustit § 39a. Odůvodnění: Vypuštěním § 39a se znemožní dopravci odmítnout zajištění základní dopravní obslužnosti, která je dotována. Ustanovení obsažené v § 39a není obsaženo v zákoně č. 111/1992 Sb., o silniční dopravě, a ani v novele tohoto zákona. Není zakotveno ani v právu Evropské unie.

Dále navrhuji, pokud dojde ke schválení usnesení hospodářského výboru o vypuštění odstavce 2 v § 39c, aby byl opět zařazen odstaven 2 do § 39c, ale v tomto znění:

Jeli základní obslužnost územního obvodu zajištěna provozem jiné osobní dopravy, která je dotována státem nebo obcemi, nelze rozpočtové prostředky použít k financování přepravních služeb závazky veřejné služby v linkové osobní dopravě.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Orgoníkové. Táži se, zda se dále někdo hlásí do podrobné rozpravy. Nemám žádnou další přihlášku, končím tedy podrobnou rozpravu k tomuto bodu a konstatuji, že tím jsme tento bod projednali.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Chtěl bych vám, kolegové, poděkovat, chtěl bych poděkovat i kolegům, kteří umožnili, abychom to do 21.00 hodin dojednali. Chtěl bych poděkovat také zpracovateli zákona, že to takovým způsobem sněmovnou prošlo. Děkuji, paní Kovalčiková.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kapounovi. Upozorňuji ho, že nebyla rozprava, takže jsem mu nemohla udělit slovo.

Dalším bodem je

 

26.
Vládní návrh zákona o poštovních službách a o změně některých zákonů
(zákon o poštovních službách)
/sněmovní tisk 248/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh odůvodní ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám, kterého prosím, aby se ujal slova.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP