(17.10 hodin)

(pokračuje Rychetský)

Ústavně-právní výbor navrhuje tuto předlohu zamítnout, výbor petiční tuto předlohu navrhuje schválit, a to bez pozměňovacích návrhů.

V průběhu tohoto čtení jsme též obdrželi pozměňovací návrhy, nikoli tedy předložené pozměňovací návrhy, pozměňovací návrhy z legislativního odboru, čistě v legislativně technické podobě. Budou-li předloženy v rámci druhého čtení, mohu předem ubezpečit Poslaneckou sněmovnu, že předkladatel je všechny akceptuje. Jsou to všechno návrhy čistě technické.

Doufám, že vůle Poslanecké sněmovny rozhodnout o tom, že Česká republika již nebude zemí, a to jednou z velmi osamocených zemí, kde není zřízen institut obhájce, ombudsmana, u nás veřejného ochránce práv, bude vůle, kterou projevíte. Není žádné tajemství, že opakovaně Rada Evropy i Evropská unie považují absenci tohoto institutu, zejména při zoufalém stavu veřejné správy v této zemi, za jeden z největších deficitů demokracie v České republice.

Mimochodem, asi víte, že dnes byla zveřejněna zpráva Evropské komise o stavu připravenosti uchazečských přidružených zemí na integrační proces do Evropské unie. Je to zpráva velmi kritická. Pokud se týče České republiky, právě oblast veřejné správy je hodnocena velmi kriticky - jako nevyhovující.

Přijetím tohoto návrhu zákona bychom odstranili jednu z překážek, která je na cestě České republiky do Evropské unie. Jsem přesvědčen o tom, že právě svým hlasováním vyjádříte vůli k procesu integrace do Evropské unie, vůli tento proces završit. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu místopředsedovi vlády Pavlu Rychetskému.

Předložený návrh jsme v prvém čtení přikázali ústavně-právnímu výboru a výboru petičnímu. Usnesení těchto výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 199/1 a 199/2. Nyní prosím zpravodaje ústavně-právního výboru pana poslance Krajíčka, aby přistoupil k řečništi a ujal se slova. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji. Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, ústavně-právní výbor projednal vládní návrh zákona o veřejném ochránci práv, sněmovní tisk 199, na své 21. schůzi dne 17. června. Po odůvodnění místopředsedy vlády pana Rychetského, po zpravodajské zprávě poslance Krajíčka a po rozpravě ústavně-právní výbor za prvé nedoporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila. Za druhé pověřuje předsedkyni výboru, aby toto usnesení předložila předsedovi Poslanecké sněmovny. Za třetí zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal tuto zprávu.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Krajíčkovi a v tuto chvíli žádám zpravodajku petičního výboru paní kolegyni Hanu Orgoníkovou, aby dnes již po několikáté přistoupila k řečništi. Prosím.

 

Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, seznámím vás s usnesením č. 78 petičního výboru z 19. schůze ze dne 16. září 1999 o projednání vládního návrhu zákona o veřejném ochránci práv, sněmovní tisk 199.

Velice to zestručním. Petiční výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vládní návrh zákona o veřejném ochránci práv schválila.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Orgoníkové. V tuto chvíli mohu otevřít obecnou rozpravu. Činím tak. Jedinou přihlášku, kterou mám do obecné rozpravy, mám od pana poslance Zuny. Prosím pana kolegu Zunu, aby se přiblížil k místu, odkud řečník zpravidla pronáší svůj projev. Pane kolego, můžete hovořit.

 

Poslanec Milan Zuna: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, na závěru důvodové zprávy k vládnímu návrhu zákona o veřejném ochránci práv je uvedeno: Finanční dosah navrhované úpravy, tzn. nároky na státní rozpočet, lze pouze odhadnout, protože s institucí podobného druhu nejsou zatím v naší republice žádné zkušenosti. Předpokládá se, že celkový počet pracovníků nepřesáhne 40 osob a že výdaje úřadu nepřevýší 30 mil. Kč ročně.

Počáteční pořizovací výdaje jsou tam oceněny částkou 20 mil. Kč. Předpokládám, že se vláda držela hodně při zdi, když uvedla tuto částku. Velmi přibližně tedy víme, co nás zřízení ombudsmana bude stát. Ptejme se nyní, co za tyto peníze lze očekávat a co nám zřízení ochránce veřejných práv přinese.

Podle návrhu zákona by měl ombudsman působit na ochranu osob jako fyzických, tak i právnických před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v zákoně, pokud je toto jednání v rozporu s právem a neodpovídá principům demokratického právního státu.

Stejně tak by měl občana chránit před nezájmem ze strany pracovníků veřejné správy a přispívat k ochraně základních práv a svobod člověka. Zde se ptám - proč. K ochraně subjektivních občanských práv v případě jejich ohrožení či porušení tu máme soudy, které tuto ochranu poskytují jak v občanskoprávních, tak obchodních i jiných vztazích a které také ve správním soudnictví přezkoumávají na základě žalob či opravných prostředků zákonnost rozhodnutí správních orgánů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP