(9.50 hodin)

(pokračuje Mareš)

Na jedné straně připravilo ministerstvo celou řadu skvělých koncepčních materiálů, které vycházejí z hluboké analýzy stavu našeho vzdělávání a poskytují celou řadu velmi perspektivních návrhů a podnětů pro jeho další rozvoj. Na druhé straně byrokracie ministerstva postupuje často přímo v rozporu s těmito dlouhodobými koncepcemi a z toho vyplývá naše nedůvěra vůči podobě zákona, který je v současné době na ministerstvu připravován.

Proto se domnívám, že i v případě takových malých zákonů, jako je tento - a jak jsme si už několikrát řekli, je to zákon, který se ve své faktické podobě týká zhruba čtyřprocentního segmentu našeho vzdělávacího systému -, je potřeba uvažovat o této dlouhodobé perspektivě proto, aby tato sněmovna dala jasně najevo, zda se kloní spíš k té tendenci, kterou na Ministerstvu školství reprezentují odborné týmy, nebo zda se kloní k té tendenci, která je reprezentována ministerskou byrokracií. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Marešovi. Vidím faktickou poznámku pana kolegy Kučery staršího. Pane kolego, přistupte k řečništi. Poté řádně přihlášený pan kolega Škromach.

 

Poslanec Miloslav Kučera st.: Chci faktickou poznámkou navázat na své dva předřečníky. Za prvé nevím už, co by perspektivnějšího pro budoucnost měl ministr školství udělat, než je například návrh maturitních standardů, návrh školského zákona a návrh kariérního růstu. To za prvé.

Za druhé, jsme-li u těch rovných šancí, rád bych upozornil sněmovnu, že jestli někdo nemá rovné šance, tak jsou to školy státní, protože ty mají šanci pouze na státní příspěvek a na nic jiného, na rozdíl od škol, o kterých se tady dnes bavíme.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Kučerovi. Pane kolego Škromachu, ještě vás musím vrátit zpět do lavice, neboť je zde druhá faktická pana kolegy Bartoše.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, musím replikovat na pana kolegu Kučeru, neboť není pravda, že všechny státní školy nevybírají školné. Víme o tom, že státní vyšší odborné školy školné vybírají. Pokud vím, vybírá se také školné na základních uměleckých školách, a pokud si pan kolega Kučera dobře přečte zákon 564, tak ví, že také obce mají právo vybírat peníze na částečnou úhradu neinvestičních nákladů, což je také jakási forma školného. Pokud argumentujeme, argumentujme korektně.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Další faktická poznámka pana kolegy Filipa. Pan kolega Škromach má trpělivost.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Kolega Bartoš tady řekl, že je běžně v České republice popírána ústavní zásada, která říká, že občan České republiky má právo na bezplatné školy na základních a středních školách. Je to opravdu velmi výrazné posunutí rozhovorů v této sněmovně. Nečekal jsem, že tady budeme otevřeně mluvit o tom, jak se v České republice porušuje ústava.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji kolegovi Filipovi a nyní už přichází prostor pro pana poslance Škromacha. Děkuji mu za trpělivost.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové , já jsem velmi pozorně a trpělivě naslouchal mnoha vzletným slovům ze strany naší liberální opozice a opravdu jsem nestačil žasnout nad mnohými prvky socialistických představ o podnikání těchto představitelů v oblasti školství, protože o ničem jiném to prostě není.

Můžeme tady hovořit o různých kvalitách a podobných věcech, ale celá novela, která byla předložena, není o ničem jiném než o tom, že budeme stoprocentně dotovat podnikatelské aktivity podnikatelských subjektů, které vytvářejí zisk, a to je prostě realita a o tom je potřeba se bavit. Otázka kvality a další věci - to jsou samozřejmě důležité věci, ale zastírají to podstatné, o co se tady někteří poslanci snaží. Upřímně mě překvapuje, že jsou to představitelé liberálních stran, které tady mnohdy kritizují snahy našeho ministra Grégra o to, že chce pomoci mnoha podnikům určitým příspěvkem, a tvrdí tady, že všechno vyřeší trh, že prostě podnikatelské subjekty se musejí umět postarat sami o sebe.

Jestliže dnes ve školství v naprosté většině podnikají podnikatelské subjekty, které vytvářejí zisk, jestliže budeme ze sta procent dotovat jejich podnikatelskou činnost, pak zřejmě příspěvky rodičů půjdou právě na ten zisk pro tyto podnikatelské subjekty a pro ty, kteří v této oblasti podnikají. Myslím, že takové podmínky pro podnikání nejsou v žádném jiném resortu.

O rovnosti, na které se tady staví v porovnávání státních škol a škol, ve kterých podnikají různé s. r. o., a dávat do této souvislosti, že tyto jsou znevýhodněny v situaci, kdy například i zaměstnanci, kantoři v těchto subjektech jsou odměňováni také podle jiných zákonů. Ve státních školách jsou odměňováni podle zákona o platu, kde jsou stanoveny podmínky zákonem a není možné je překročit, naopak v těchto podnikatelských subjektech samozřejmě jsou odměňováni na základě zákona o mzdě, čili na základě smluvních mezd.

Bylo by logické, kdyby zároveň s tímto požadavkem stoprocentní dotace požadovali a podmiňovali to v podstatě vytvořeným veřejně prospěšných neboli neziskových organizací, kdy by prostředky, které do toho vloží občané za své děti, byly využity právě na vzdělávání těchto dětí, ale nikoli k tomu, aby v rámci podnikatelských aktivit tyto prostředky, které vytáhnou z kapes daňových poplatníků, rozdávali do kapes podnikatelů v této oblasti. Skutečně velmi zajímavý přístup našich liberálů, kteří tady vždycky velmi vzletně hovoří o tom, jak by měla rozhodovat ruka trhu, jak by měl být svobodný prostor pro podnikání, ale stoprocentně dotované podnikatelské aktivity ziskových subjektů, to prostě je k zamyšlení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Škromachovi. Nyní dále v obecné rozpravě vystoupí předkladatel pan kolega Petr Mareš.

 

Poslanec Petr Mareš: Pane předsedající, dámy a pánové, omlouvám se, že ještě jednou vystupuji, ale nemohu nereagovat na to, co jsme zde slyšeli. Je to podivuhodné. Už tady trávíme nad tímto problémem poměrně hodně času. Je škoda, že pan kolega Škromach alespoň neposlouchá, když už nenašel čas si přečíst jak text zákona, tak cokoli, co by se vůbec vztahovalo k systému školství. Vždyť přece už předcházející vystupující jasně vysvětlil, že se nejedná o stoprocentní dotaci jakéhosi podnikání. Myslím, že je zbytečné to opakovat. Dokazuje to úroveň některých diskusí, které se a toto téma vedou. Opakují se zde věci, které jsou evidentní nepravdy, opakují se přesvědčivým hlasem, opakují se s nesmyslnou politickou argumentací, ale opakují se stále dokola a bohužel rezonují.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Marešovi. Nyní v obecné rozpravě vystoupí ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR kolega Eduard Zeman.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, budu velmi stručný. Nechtěl jsem v této debatě vůbec vystupovat, ale pokud pan předkladatel Mareš zdůrazňuje, že se tady opakuje hromada nepravd, nekvalifikovaných tvrzení, bohužel musím říci, že je to pravda, ale z valné části na jeho straně.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu ministru Zemanovi. Nyní v obecné rozpravě vystoupí pan kolega Petr Mareš.

 

Poslanec Petr Mareš: Využil bych této příležitosti, pane předsedající, k tomu, abych se vaším prostřednictvím zeptal pana ministra, zda se již omluvil za některé výroky, které pronesl během prvního čtení tohoto zákona. Tato omluva, pokud vím, na něm byla velmi důrazně požadována.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Pan ministr i mým prostřednictvím nepochybně slyšel vaši výzvu. Další přihlášku do obecné rozpravy nevidím, obecnou rozpravu uzavírám.

Přistoupíme nyní k rozpravě podrobné, protože pokud mě paní zpravodajka neopraví, nezazněl ani návrh na zamítnutí, ani návrh na vrácení. Je tomu tak, nezazněl, takže otevírám podrobnou rozpravu, do které mám následující přihlášené.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP