(20.00 hodin)

(pokračuje Kladívko)

Chtěl bych upozornit jako pan ministr, že některé negativní jevy související s legálním vstupem a pobytem cizinců na území ČR budou částečně eliminovány přijetím nového zákona o pobytu cizinců. Začali jsme je projednávat na naší 13. schůzi. Návrh prošel prvním čtením a je tu pravděpodobnost, že od 1. ledna 2000, nejpozději, bude v platnosti.

Nyní k usnesení výboru pro obranu a bezpečnost. Výbor pro obranu a bezpečnost výše uvedenou informaci projednal dne 16. června 1999 na své 21. schůzi a přijal usnesení, které vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk č. 240/1. Výbor pro obranu a bezpečnost v tomto usnesení vzal na vědomí informaci o situaci v oblasti migrace na území ČR v roce 1998. Proto mi dovolte, abych Poslanecké sněmovně předložil návrh na usnesení, které by znělo: "PSP ČR bere informaci o situaci v oblasti migrace na území ČR v roce 1998 na vědomí."

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu kolegovi Kladívkovi, nyní otevírám všeobecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Táži se, zda se někdo hlásí z místa. Ne. Rozpravu uzavírám. Otevírám rozpravu podrobnou, do které mám jednu přihlášku. Přihlášeným je pan poslanec Josef Houzák. Prosím, aby přistoupil k řečništi a ujal se slova.

 

Poslanec Josef Houzák: Děkuji. Vážený pane předsedající, členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložená informace o situaci v oblasti migrace na území ČR za rok 1998 bezprostředně podporuje předložené vládní návrhy zákonů o azylu a pobytu cizinců na našem území, které jsou postoupeny do druhého čtení a sněmovnou prošly k dalšímu projednání bez větších problémů.

Obsah informace o migraci jenom potvrzuje nepříznivý vývoj v postavení naší země a zhoršení situace lze očekávat i v dalších letech.

V obecné poloze současný stav hluboce na faktech potvrzuje nepravdu tvrzení, že se stáváme cílovou zemí - naopak jsme a ještě dlouho budeme zemí tranzitní, až na některé jednotlivosti v podobě nelegálního pobytu za účelem získávání pracovních příležitostí nebo možnosti páchání trestné činnosti, včetně organizované. Kategorické odůvodnění růstu mezinárodní migrace jako jevu logického důsledku hlubokých transformačních procesů v postkomunistických zemích střední a východní Evropy je nutné doplnit o následky těchto procesů, ale i mocenské politiky v Evropě, zvláště na Balkáně.

Potvrzují se stanoviska klubu KSČM v tom, že tranzitu do sousedních států využívají i osoby kriminogenní, o čemž svědčí počty osob, které jsou ve vesnicích sousedních států Evropy, jako ve Švýcarsku a Německu.

Za zpochybňující považuji i skutečnost, že není ve zprávě odůvodněno, proč trasy migrantů se výrazně orientují na cestu přes ČR. Domnívám se, že problém spočívá v nejméně komplikované cestě přes naši státní hranici, klidnějším přesunu přes naše území, kvalitně organizované převáděčské skupině s mezinárodním zapojením. To všechno znamená méně rizik. Potvrzují to skutečná čísla ilegálních přechodů v jednotlivých regionech, krajích.

Uvedené počty oficiálně pobývajících cizinců včetně odhadů ilegálně pracujících představují asi 520 000 osob, což v porovnání s celkovým počtem našich obyvatel činí asi 5 % a ve vztahu k zaměstnanosti to znamená poměrně značný podíl. Právě uváděná čísla a odůvodnění potvrzené tvrdou realitou původních jevů migrace, ať legální, nebo nelegální, dostatečně odůvodňuje tato zpráva zařazením problematiky migrace jako bezpečnostního rizika s mezinárodním prvkem.

Nadále zůstává převažujícím důvodem pro pobyt sňatek s českým občanem, jak je uváděno asi ve 48 % případů. V řadě případů se fingované formální sňatky staly černým obchodem, a proto považuji návrh na zpřísnění podmínek - sňatek k získání trvalého pobytu - za potřebný.

Velice zajímavé údaje jsou o počtu cizinců ve vztahu k odůvodnění povolení pobytu, a to jak z důvodu zaměstnání, nebo za účely podnikání. Přes snižování počtu povolených pobytů za účelem zaměstnání se ukazuje, že je stále zájem o levné pracovní síly s možností využívání nízké úrovně minimální mzdy, nerespektování základních bezpečnostních, hygienických a sociálních pracovních podmínek.

Je to zapříčiněno tím, že dochází k nedůsledné kontrole orgánů státní správy, především orgánů sociálních věcí a pracovních úřadů. Právě důsledná kontrola dodržování podmínek povolení pobytu za účelem zaměstnání a podnikání může přispět ke snížení předpokládaných ilegálních pracovníků. Je nežádoucí zneužívání zahraniční pracovní síly.

Důvody pobytu za účely podnikání mají své mezinárodní znaky charakterizující některé cizinecké komunity a jejich zájem. Podíváme se např. na počty občanů z Vietnamské republiky s povoleným pobytem, je jich 22 000, přitom podnikatelů je 15 000, což představuje skoro 70 %. Jistě také víme, v jakých oborech činností podnikají. I zde se ale projevuje změna - tito podnikatelé zaměstnávají naše občany - rovněž jako levnou pracovní sílu, a to už nehovořím o tolik kritizovaném nelegálním získávání zboží k podnikání, a tím i o celních a daňových únicích.

Prováděná kontrola ale vytváří povědomí povinnosti respektování zákonných úprav a není tajemstvím, že se objevují případy, kdy jednotlivci zaměstnaní ve státní správě jsou na tyto aktivity napojeni. Jinak se nemůže stát, že při utajené kontrolní akci se nenajde pašované zboží ani subjekt provozující obchod. Je to výraz nedůsledné kontroly státních kontrolních orgánů, a to jak živnostenských, tak i finančních úřadů.

Samostatnou kapitolou předložené informace je její část hovořící o nelegální migraci, která je dominantní charakteristikou tranzitní země. Uváděný údaj - v roce 1998 bylo evidováno 44 000 osob zadržených při nelegálních přechodech - je údaj o osobách zadržených a nepostihuje údaj o těch, kterým se podařilo překročit státní hranici. Nárůst proti roku 1997 o 15 000 svědčí mimo jiné o zájmu využívat naše území jako tranzit. Mezinárodní organizace založené na organizování nelegální migrace nejenomže úspěšně prosperují, ale mají také dostatek aktuálních informací o nejschůdnějších podmínkách, výkonnosti a možnosti kontrolních orgánů, policie včetně policie pohraniční, ale i o vytvoření technických podmínek včetně dobře organizovaných skupin převáděčů.

Jsem přesvědčen, že všechna opatření na státních hranicích, a to myslím především na úseku mimo hraniční přechody, jsou účinná, rovnoměrně kapacitně rozdělená podle skutečného stavu věcí. Není přece normální, že při vstupu nelegálních migrantů, především na hranicích se Slovenskou republikou, je zadrženo 7 500 osob a při výstupu 37 000 osob. Kudy v tomto případě řádově 30 000 nelegálních migrantů se na naše území dostalo? Znovu opakuji, že tato hrůzostrašná čísla jsou údaje o zjištění skutkové podstaty o nelegálním přechodu, ale existuje také počet nezjištěných, těch, kteří státní hranice překročili bez souhlasu našich orgánů.

Protože mým volebním obvodem je severočeský kraj, mohu potvrdit, že pohyb nelegálních cizinců z celého světa je v některých obcích u hranic celkem všední záležitostí, kterou občané přecházejí již bez povšimnutí. Říkám to proto, že z celkového počtu zadržených tvoří skoro 60 % osoby, které využily prostoru severočeského kraje, zvláště pak okresů Děčín, Ústí, Teplice, Most a Chomutov.

Hledám příčiny, proč se hlavní tlak nelegálních přechodů soustřeďuje hlavně do tohoto koridoru, když organizátoři musí využít cesty přes celé naše území. Možná je to vhodný terén, propustnost na území SRN, soustředěný tlak na jednotné, univerzálně umístěné bezpečnostní síly na hranicích. Proto se ptám, co je důvodem využívání přesně vymezeného úseku na severu Čech jako hlavního tahu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP