(14.50 hodin)

(pokračuje Kocourek)

Odst. 4: Ministerstvo financí je zmocněno vydávat v rámci naplňování tohoto státního dluhopisového programu různé státní dluhopisy s různými emisními podmínkami.

Odst. 5: Ve státních finančních aktivech bude zřízen zvláštní účet, přičemž

  1. na tento účet budou ukládány prostředky získané z tohoto dluhopisového programu,
  2. z tohoto účtu budou financovány výdaje na účet tohoto státního dluhopisového programu,
  3. nevyčerpané prostředky z tohoto účtu budou převáděny do následujících let.

Část druhá, změna zákona o dluhopisech. Zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění zákona 600/1992 Sb., zákona 84/1995 Sb. a zákona č. 15/1998 Sb., se mění takto:

  1. V § 18 se odstavce 2 a 3 vypouštějí a nahrazují se novými odstavci 2, 3 a 4, které znějí:
  2. Odst. 2: Státní dluhopisy jsou vydávány v rámci státních dluhopisových programů. Účel, rozsah a dobu splatnosti vyplývající ze státních dluhopisových programů stanoví zákon.

    Odst. 3: V rámci naplňování státního dluhopisového programu je možné vydávat různé druhy dluhopisů s různými emisními podmínkami.

    Odst. 4: Vláda je povinna předložit Poslanecké sněmovně stanovisko České národní banky k navrhovanému státnímu dluhopisovému programu.

  3. V § 19 odstavec 1 se vypouštějí slova "zákonem" a nahrazují se slovy "příslušným zákonem o státním dluhopisovém programu".
  4. V § 19 se na konci textu odstavce 2 doplňuje věta: "Ministerstvo financí může uzavřít s jinou právnickou osobou smlouvu o zajištění jejich prodeje mimo území České republiky."

Část třetí - změna zákona o vydání státních dluhopisů na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1997.

§ 3 - zákon číslo 328/1998 Sb., o vydání státních dluhopisů na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1997, se mění takto:

  1. Odst. 2 zní: Dluhopisy vydané podle odstavce 1 jsou součástí státního dluhopisového programu na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 1997, dále jen státní dluhopisový program.
  2. Vkládá se nový § 1 b), který zní:

Odst. 1: Účelem státního dluhopisového programu je úhrada schodku státního rozpočtu za rok 1997.

Odst. 2: Rozsah tohoto státního dluhopisového programu je 15 717 170 tisíc korun.

Odst. 3: Veškeré závazky vyplývající z tohoto státního dluhopisového programu budou splaceny uplynutím 15 let ode dne účinnosti zákona č. 328/1998 Sb.

Odst. 4: Ministerstvo financí je zmocněno vydávat v rámci naplňování tohoto státního dluhopisového programu různé státní dluhopisy s různými emisními podmínkami.

Část čtvrtá - účinnost.

§ 4 - Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Vážené kolegyně a kolegové, omlouvám se za tento dlouhý pozměňovací návrh, nicméně muselo k němu dojít z toho důvodu, neboť odstraňuje zcela námitky České národní banky, které jsou uvedeny ve zmíněném tisku 281/2, to je nesoulad, co se týká lhůty, a nesoulad důvodové zprávy a znění zákona.

Dále vnáší nová ustanovení, která se týkají zejména způsobu nakládání s prostředky získanými z těchto dluhopisů, to znamená ve státních finančních aktivech bude zřízen zvláštní účet, z čehož vyplývá, že prostředky získané na tento titul budou podléhat větší adresnosti a kontrole zejména při projednávání státního závěrečného účtu, jak tomu bylo např. u povodňových dluhopisů.

Dále je zde úprava povinností České národní banky předkládat své stanovisko, kdy byla zkušenost na rozpočtovém výboru, že nebylo zřejmé, kdo si toto stanovisko má vyžádat a kdo má Českou národní banku o stanovisko požádat. Zde je tato povinnost uložena vládě - přikládat stanovisko Poslanecké sněmovně k návrhu zákona týkajícího se státních dluhopisů. Tolik můj pozměňovací návrh.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Kocourkovi. Táži se, zda se někdo dále hlásí do podrobné rozpravy. Vidím zdviženou ruku pana poslance Exnera. Prosím, pane kolego, můžete hovořit.

 

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, předložený pozměňovací návrh byl tak rozsáhlý a komplexní, že se domnívám, že je nutné, aby k němu zaujal stanovisko rozpočtový výbor z toho důvodu, že se netýká jen problematiky, kterou právě projednáváme, ale také problematiky obecně dluhopisů. Nyní se to rozšiřuje na tři zákony. Navrhuji proto, aby před ukončením rozpravy bylo hlasováno o procedurálním návrhu, aby se v projednávání tohoto vládního návrhu zákona pokračovalo po zaujetí stanoviska k předneseným pozměňovacím návrhům rozpočtovým výborem.

Za druhé mi dovolte, abych v souvislosti s tím, jak přednesl úvodní slovo pan ministr zahraničních věcí trochu mimo program, nicméně úvodní slovo k celé problematice, na něj ještě uplatnil určité dotazy.

On se v některých případech schovával za mínění buď mezinárodních organizací, mezinárodního společenství, nebo někoho, kdo pro nás v této věci nemusí být úplně rozhodující. Prosil bych, jestli by bylo možné zaujmout stanovisko k tomu, když řekněme mezinárodní společenství, Spojené státy nebo Velká Británie nehodlají jednat s Miloševičem a současnými orgány Svazové republiky Jugoslávie, jestli by případně mohl vyjasnit, jaký je k této věci postoj České republiky. Pakliže se argumentuje nedemokratickým zvolením představitelů Jugoslávie, případně nedemokratickým rozhodováním v Jugoslávii, jestli by tato záležitost mohla být vysvětlena.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane poslanče, obávám se, že v této chvíli přece jen - byť chápu, že navazujete na vystoupení ministra zahraničních věcí, ale ten vystoupil mimo rozpravu - tato tematika příliš k věci není.

 

Poslanec Václav Exner: Tím jsem skončil tento bod, ale prosím ještě přímo k věci.

Pokud jde o vyjmenovanou pomoc a záležitosti, jak je to uvedeno v tisku, přestože se v úvodních slovech házelo stamiliony korun, uvědomujeme si, že ve skutečnosti dvě třetiny prostředků, které mají být vypsáním dluhopisů získány, jdou na vojenské akce, případně akce spojené s Ministerstvem obrany. Bylo by potřeba vyjasnit, jestli v tisku zdůvodněná druhá fáze poskytnutí pomoci ve výši 156 milionů korun jde také na ekonomické akce. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji a děkuji i za pochopení. Probíhá dále podrobná rozprava. Táži se, zda se do ní někdo hlásí. Nikdo se nehlásí. Před jejím uzavřením se musíme vypořádat s návrhem, který přednesl pan poslanec Exner, tj. návrh na přerušení tohoto bodu před uzavřením rozpravy a uložení rozpočtovému výboru, aby se zabýval návrhy vznesenými v rozpravě. O tomto návrhu budu muset nechat hlasovat, nechce-li se k tomuto někdo vyjádřit.

Přečtu § 63 odstavec 2, na který se zřejmě pan poslanec Exner odvolával: Jestliže je v rozpravě přednesen návrh, může poslanec nebo navrhovatel navrhnout přerušení projednávané věci až do doby, kdy k přednesenému návrhu zaujme stanovisko výbor určený sněmovnou. Toto měl na mysli pan poslanec Exner. O tomto návrhu s tím, že jde o rozpočtový výbor, bychom měli v tuto chvíli hlasovat.

Nechám tedy hlasovat o návrhu na přerušení projednávání tohoto bodu do doby, než rozpočtový výbor zaujme stanovisko k předneseným pozměňovacím návrhům. Poprosil bych předkladatele, zdali by se vyjádřili, protože projednáváme zákon ve zkráceném řízení. V okamžiku, kdy by hrozilo nebezpečí z prodlení, stanovisko předkladatele může být v tomto směru relevantní.

Na žádost z pléna vás odhlašuji a žádám o novou registraci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP