(17.10 hodin)

(pokračuje Grégr)

Samozřejmě musí to být takové dělení, které jednak přinese naprostou transparentnost prostředků, které do tohoto programu bude vkládat stát, a na druhé straně, zase zcela naprosto jasným způsobem jsme vytvořili konkurenceschopné prostředí pro OKD, a. s. Takže vždycky pro takového jednání musí být souhlas obou stran. To, co předložil Karbon Invest, není program, který je pro českou vládu akceptovatelný. Není výhodný, je to jednostranné zvýhodnění, nebo bylo by to jednostranné zvýhodnění. Samozřejmě toto dělení musí přinést naprosto jednoznačně, nechci říci určitou sociální stabilitu, to se přirozeně nepovede, ale řekl bych asi co nejmenší sociální dopady v rámci útlumu těžby uhlí a v rámci restrukturalizace OKD.

Dále se počítá i s určitými restrukturalizačními programy ve strojírenství v této oblasti, ať už se jedná o Tatru Kopřivnice, nebo Vagónku Studénka. Pan premiér tady už vašemu kolegovi sdělil některé další věci, takže tady vlastně se bude jednat o určitou duplicitu. To znamená, jsou připraveny programy ve stavebnictví: dálnice D47, druhý železniční koridor, rychlostní silnice E48. Předpokládáme zde významné uplatnění investičních pobídek. Dále vyhodnocujeme a chceme podpořit zatím to, co je v určité vstupní studii, to znamená projekt zakládání vyrubaných dolních prostorů tuhnoucí zakládkou s využitím odkládání odpadů. Tady za tento projekt nese gesci Ministerstvo životního prostředí. Dále je to řešení z úrokového zvýhodnění malých a středních podnikatelů v rámci programů Ministerstva pro místní rozvoj. Jsou to programy Region a Prosperita, které by měly vytvořit nové pracovní příležitosti.

V této souvislosti bych chtěl připomenout, že vláda ČR na své schůzi dne 23. června t. r., která se konala jako výjezdní zasedání právě v Havířově, uložila ministru financí, aby do prvního návrhu státního rozpočtu pro rok 2000 navrhl do kapitoly Všeobecná pokladní správa účelovou dotaci ve výši 800 milionů korun, jak o tom už hovořil také pan premiér, pro rozvoj severní Moravy a Slezska. Zatímco pro tento rok to bylo jen 350 milionů korun, a to speciálně určených pro utlumovanou část OKD, tentokrát se bude jednat o více jak dvojnásobek této částky pro konkrétní rozvojovou pomoc celé oblasti.

Vážený pane poslanče, jistě budete se mnou souhlasit, že všechny výše uvedené záměry ve věci řešení zaměstnanosti a rozvoje podnikání v severomoravském regionu budou naší veřejností velmi bedlivě sledovány, a proto považuji v současnosti za nejdůležitější, aby se zdárně podařilo provést pilotní program, který bude takovým etalonem, to je tvorba nových pracovních příležitostí v utlumované části OKD, kde vy sám osobně, jak už jsem řekl, jste iniciátorem a současně i výkonným členem výběrové komise tohoto programu.

Tolik moje odpověď na vaši interpelaci a chtěl bych říci, že sdílím s vámi i názor, že prosperita podniků se odvíjí od koupěschopné poptávky, že samozřejmě i v rámci asociačních dohod předpokládáme, že se musí udržet konkurenční prostředí při - řekl bych - pozici podniků, aby byly schopny tomuto konkurenčnímu prostředí čelit. Z toho vychází i naše průmyslová politika a její akční program. Pokud se týká rozhýbání té poptávky, jmenoval jsem několik programů, ať už je to dálnice D47, druhý železniční koridor, rychlostní silnice, rozvoj průmyslových zón apod., které by měly zvýšenou poptávku i zvýšení zaměstnanosti zajišťovat.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Chci se zeptat pana poslance Gongola, zda chce využít možnosti položit doplňující otázku. Je tomu tak, dávám mu k tomu slovo.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Děkuji. Pane ministře, chtěl bych se vás zeptat na váš názor a stanovisko k tomu, zda podniknete některé kroky, abychom zmírnili některé závazky plynoucí z asociačních dohod, které výrazným způsobem omezují náš export, a za druhé, co chcete udělat pro to, abychom získali ztracené východní trhy. Jestli máte nějaký program pro tento problém.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane poslanče, pokud se týká závazků z asociačních dohod, domnívám se, že tady nemohu odpovědět paušálně. Asociační dohody, tak jak byly přijaty, chceme držet, ovšem pokud budou některé případy zvlášť hodné zřetele, zajisté s příslušným screeningovým místem, které v našem případě většinou bývá Ministerstvo financí, můžeme tedy samozřejmě případ od případu použít určité vyjednávací postupy, určité vyjednávací kroky, tak jako tomu bylo v případě některých zemědělských produktů. Pokud takováto situace nastane, bude naprosto jasná a průkazná, jsem přesvědčen, že najdeme konsensus jak s ministrem financí, tak i s ministrem zahraničí panem Kavanem, abychom vyvolali určitá jednání právě s Evropským společenstvím.

Pokud se týká východních trhů, víte, že jsme absolvovali, resp. pod vedením našeho premiéra, určitou - řekl bych - politicko-obchodní misi, která právě měla vytvořit předpoklady pro znovuobsazení vyklizených pozic na východních trzích. Myslím si, že v mnoha směrech se nám podařilo obnovit zájem o české výrobky, o české firmy, které stále jsou v paměti těchto zemí. A co považuji za velice významnou záležitost, podařilo se nám například dojít k dohodě k odblokování určitých našich pohledávek v rámci jamburských dohod a v rámci deblokace pohledávek jsme se dohodli i zejména s Ruskou federací k vytvoření garančního fondu, který by garantoval vlastně tak jako na naší straně EGAP, že bychom nemuseli využívat prostředky EGAP pro tato teritoria a vlastně v případě, že by objednavatel, který bude pojištěn v rámci takto vytvořeného fondu na ruské straně, pojišťovat jakoby formou státní garance i zakázky do tohoto teritoria.

Samozřejmě, že jsme i v některých případech jednali o takových - řekl bych - barterových či offsetových vazbách, možnostech. Je celá řada rozpracovaných aktivit, které by mohly být placeny surovinami, poloprodukty, příp. některým zbožím, o které je na českém trhu zájem.

Čili je to oblast našeho trvalého zájmu. Víte, že existuje mezivládní komise pro hospodářskou spolupráci mezi ČR a Ruskou federací a vytvořili jsem nové komise, meziresortní komise, např. s Kazachstánem, Kyrgyzstánem, Uzbekistánem, které budou v průběhu roku trvale pracovat na zvýšení obchodní výměny mezi těmito jednotlivými zeměmi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP