(15.50 hodin)

(pokračuje Rychetský)

Úplné vynětí zmíněných zakázek z působnosti zákona by však mělo za následek, že nebudou podléhat ani evidenci podle ustanovení § 64a odst. 1 zákona, což by zcela znemožnilo přehled o rozsahu a účelu vynakládaných rozpočtových prostředků.

Třetí pozměňovací návrh, který výbory doporučují, je návrhem, podle kterého by podle § 2 písm. b) bodu 6 novely zákona mělo být stanoveno, že zadavatelem může být také právnická nebo fyzická osoba, která proto, že vedle vlastních peněz k úhradě zakázky na věci movité, nemovité nebo služby použije byť i z nepatrné části rozpočtové prostředky, by měla být tedy v působnosti zákona.

Dovolte mi, abych jménem vlády konstatoval, že toto rozšíření okruhu zadavatelů by mělo za následek naprosto neadekvátní zásah do soukromoprávních vztahů právnických a fyzických osob, a jako příklad uvádím invalidní občany, kteří si hradí nákup zdravotnických pomůcek převážně z vlastních prostředků, i když část prostředků na tento nákup použijí ze státního rozpočtu, a nemyslím si, že by Poslanecká sněmovna považovala za možné jim uložit podrobit se režimu zákona o zadávání veřejných zakázek.

Čtvrtý pozměňovací návrh je návrh, který doporučuje zahrnout také další povinnost zadavatelů, a to vyhlašovat veřejné obchodní soutěže, jejich podmínky, změny nebo zrušení nejen dosavadním způsobem, tj. v Obchodním věstníku, ale také na centrální adrese, tj. na internetu. Podle názoru navrhovatele zavedení této zákonné povinnosti bylo v současné době z technického hlediska obtížně proveditelné, a to zejména u drobných zadavatelů, např. fyzických osob, které nejsou napojeny na internetovou síť.

Posledním, pátým pozměňovacím návrhem, který nedoporučuje vláda, aby byl akceptován, je návrh vložit do ustanovení § 66 dosavadního textu nový odstavec č. 2, který by stanovil, že právo zadavatele zrušit zadání veřejné zakázky lze uplatnit pouze do doby rozhodnutí o výběru nejvhodnější zakázky. Důvodem předložení tohoto návrhu je zabránit zadavatelům v neoprávněném nakládání s nabídkami uchazečů a porušování jejich obchodního tajemství, a chtěl bych zdůraznit, že plně chápeme tento důvod.

Na druhé straně je však třeba říci, že tento návrh nemůže ve skutečnosti tento problém uvedeným způsobem řešit, neboť zadavatel po otevření obálek s nabídkami se může seznámit s jejich obsahem a před vyhlášením výběru nejvýhodnější nabídky získané informace může pro sebe využít nezákonným způsobem a poté soutěž zrušit.

Za druhé, poškozený subjekt, tedy uchazeč, je navíc pro tyto případy chráněn ustanoveními obchodního zákoníku o nekalé soutěži včetně práva domáhat se náhrady škody.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, věřím, že při rozhodování o přijetí předkládané novely zákona o zadávání veřejných zakázek vezmete v úvahu i výše uvedené připomínky navrhovatele k těmto pěti pozměňovacím návrhům, a vzhledem k tomu, že v průběhu dosavadního projednávání novely ve všech třech výborech došlo ke sjednocení stanovisek předkladatele i poslaneckých výborů, předpokládám, že tento návrh propustíte do třetího čtení, ve kterém jej schválíte. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane místopředsedo, já za malou chvíli přeruším projednávání tohoto bodu, neboť v 16 hodin je ze zákona o jednacím řádu čas vymezený interpelacím na předsedu vlády a následně na členy vlády. Chtěl jsem však požádat všechny kolegy včetně zpravodajů a kolegů, kteří jsou přihlášeni do rozpravy, aby zvážili možnost projednání tohoto bodu v termínu od 18.30 do 19 hodin, tak abychom se pokusili se s tímto bodem programu jednání vypořádat. V tuto chvíli tedy přerušuji jednání sněmovny do 16.00 hodin.

 

(Schůze přerušena v 15.55 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP