(Schůze opět zahájena ve 14.01 hodin.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Dámy a pánové, je 14.01 hodin, budeme pokračovat v přerušené schůzi Poslanecké sněmovny. Žádám vás, pokud nejste již zaregistrováni, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Paní poslankyně Eva Dundáčková má náhradní kartu č. 29.
Budeme pokračovat v projednávání bodů 28 a 29. Pro vaši informaci, jsme před závěrečnými hlasováními.
Ještě před hlasováním dávám možnost vystoupit panu poslanci Karlu Vymětalovi, nicméně s procedurální připomínkou, s ničím jiným. Zároveň prosím všechny kolegy, aby se uklidnili.
Poslanec Karel Vymětal: Dámy a pánové, děkuji. Pane předsedající, nehlásím se s procedurální poznámkou nebo návrhem, protože podle § 66 odst. 3 předseda vlády svým vystoupením před hlasováním otevřel znovu rozpravu, do které se tedy řádně hlásím. A bude třeba taktéž tuto rozpravu uzavřít s celou procedurou, to znamená s event. závěrečnými slovy předkladatele, zpravodaje a hlasováním.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Prosím všechny kolegy, kteří diskutují, aby se zdrželi svých hlasitých projevů nebo opustili jednací síň.
Prosím pana poslance, aby pokračoval.
Poslanec Karel Vymětal: Ve svém vystoupení chci hovořit pouze k proceduře, a sice chtěl bych prostřednictvím předsedajícího upozornit předsedu sněmovny, že při jednání sněmovny porušil zákon o jednacím řádu, a to dvakrát v tomto projednávaném bodě.
Když mluvil v závěrečném slově ministr vnitra pan Grulich, přerušil jej a vyzýval, aby mluvil k věci. Tento postup je v rozporu s § 67 zákona o jednacím řádu, protože člen vlády - a to platí pro všechny vlády - má právo vystoupit kdykoliv, k čemukoliv a předsedající nemá právo jej přerušovat.
A podruhé, když předseda sněmovny komentoval vystoupení některých řečníků od řídicího pultu, což je v rozporu s § 58 odst. 5 zákona o jednacím řádu, podle kterého, chce-li se rozpravy zúčastnit předsedající, předá řízení schůze. Nejsme prostě na tenise a z empiru to nelze. (Oživení v sále. - Smích. - Potlesk.)
Prosím pana předsedajícího, aby na tyto skutečnosti upozornil předsedu sněmovny. Zákon o jednacím řádu platí pro všechny přítomné, i pro předsedu sněmovny. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Mám pocit, pane kolego, že třebaže jste z jiné politické strany, máte stejnou příležitost přímo oslovit předsedu Poslanecké sněmovny a své výtky mu sdělit přímo z očí do očí, třeba ve sněmovně, a nikoli na tenisovém kurtu.
Nicméně máte pravdu v tom, že vystoupením předsedy vlády byla otevřena rozprava. A musím se tedy logicky zeptat, kdo má ještě v úmyslu vystoupit v rámci takto otevřené rozpravy? Vidím kolegu Jiřího Vlacha, kterému uděluji slovo.
Poslanec Jiří Vlach: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Mně toto otevření rozpravy umožňuje upřesnit své návrhy usnesení, a omlouvám se za to, že jsem tak nestihl učinit již před polední přestávkou.
Věřím, že základní návrh usnesení, tak jak jej předložil zpravodaj z výboru, projde, a z toho důvodu, že se domnívám, že pak není dobře, aby v doplňujícím návrhu se opakovaly stejné formulace. Dovolil bych si návrh, který přímo navazuje, upřesnit s tím, že bych odsud vypustil číslici II a slova "spojený model jednotné veřejné správy". A pak se chci omluvit ještě za jednu chybu při přepisu, protože je tam slovo "státní" místo "veřejné". Je to v logice mého vystoupení.
Čili první z mých návrhů by zněl:
Vyzývá vládu, aby dále pracovala pouze na rozpracování této varianty - čili té, o které předpokládám, že bude odsouhlasena v prvním návrhu - s důrazem na začlenění téměř všech dekoncentrátů, detašovaných pracovišť, regionálních a územních pracovišť, ústředních orgánů státní správy do jednotného Úřadu veřejné správy.
A pak bych poprosil sněmovnu, ale teď ji vlastně už nemusím žádat, teď už ji prosím jenom o pochopení, protože rozprava znovu běží.
V debatách s kolegy a kolegyněmi o polední přestávce i v úvahách o celém kontextu usnesení jsem došel k závěru, že vzhledem k tomu, že vláda slyšela a také sněmovna slyšela naše výhrady vůči tomu, že některé dílčí novely zákonů jdou jakoby proti směru základních principů reformy veřejné správy, a vzhledem k tomu, že považuji poslední bod mého návrhu v kontextu za trochu rozmělňující celou záležitost, tak bych si ho dovolil stáhnout.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, a věřím, že zpravodaj má k dispozici takto vámi pozměněný návrh, se kterým nás seznámí v okamžiku, kdy o něm dám hlasovat.
Slovo uděluji dalšímu přihlášenému poslanci, kolegovi Daliboru Matulkovi.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, dovolím si využít nebo možná zneužít toho, že byla znovu otevřena rozprava, a protože si myslím, že bude korektní se vypořádat vlastně i s variantou I a rozhodnout o ní hlasováním, proto podávám podobný návrh - možná že jsem nepozorně poslouchal kolegu Vlacha, který na mě dělá grimasy - jako kolega Vlach, nicméně v bodu, který začíná v jeho textu: Vyzývá vládu, aby dále pracovala pouze na rozpracování varianty II, já navrhuji stejný text, ale s tím, že se mění varianta II na variantu I: Vyzývá vládu, aby dále pracovala pouze na rozpracování varianty I, a ostatní text z bodu vypustit, protože se vztahuje k variantě II.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Pane poslanče, je to tedy váš vlastní návrh, nikoliv pozměňující návrh k návrhu pana kolegy Vlacha? Chci si jenom procedurálně ujasnit, o jakou formu návrhu jde.
Poslanec Dalibor Matulka: Ano, je to můj vlastní návrh a není nikterak podmíněn tím, jestli bude nebo nebude přijat návrh kolegy Vlacha.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Je to tedy váš vlastní návrh, který obsahuje jinou římskou číslici, než je římská číslice obsažená v návrhu kolegy Vlacha.
Věřím, že pan zpravodaj registruje všechny tyto změny, všechny tyto návrhy, neboť po ukončení rozpravy ho požádám o jejich zopakování.
***