(9.40 hodin)

(pokračuje Nečas

Mimochodem jsem poukázal i na to, že tato vyhláška pochází z roku 1988, to znamená, že vznikla v úplně jiných společenských podmínkách. Použití těchto objektů v současné době pro účely zdravotnictví - v případě privátních lékařů - je diskutabilní; jedná se o využití pro zdravotnictví, nebo pro komerční účely? To jen dokumentuje absurditu trvání na duchu a dikci této vyhlášky.

Neochota Ministerstva financí změnit svůj přístup způsobuje obrovské materiální škody. Jsou zde velké vojenské objekty - letiště Mošnov, kasárna ve Valašském Meziříčí - kde již několik let armáda nepůsobí, kde se netopí, tyto objekty nejsou udržovány, resp. obce, přestože jim to nepatří, se nemohou dívat na devastaci majetku a dávají do toho ze svých peněz.

Jak dlouho se budeme, dámy a pánové, jenom dívat, jak jsou devastovány stamilionové majetky? Jediná rozumná cesta je co nejrychleji to převést na obce - pokud o to obce stojí - a vytvořit tak právní prostor, aby obce mohly tyto objekty používat. Dosavadní vyhláška uvádí, co je společenský zájem - ptám se, zda je společenský zájem dívat se na to, jak jsou zanedbávány a postupně devastovány stamilionové hodnoty a majetky. Jsem přesvědčen, že to společenský zájem není. Znovu opakuji - jsem přesvědčen o tom, že dosavadní objem nepotřebného armádního majetku se ještě zvětší, protože jsou zde další a další majetky, které budou opouštěny. To komukoli z vás, dámy a pánové, potvrdí ministr obrany. Ten majetek je neprodejný, je využitelný pouze převodem na obce, pouze obce jsou schopné se o něj postarat, pouze obce mohou najít smysluplné využití, pouze obce mohou najít podnikatelské subjekty, který vytvoří vhodné podmínky pro to, aby v těch objektech působily.

Znovu opakuji ještě jednu věc. Celá řada těchto objektů, těchto kasárenských prostor, kasárenských komplexů, je v oblastech, kde je vysoká nezaměstnanost. To, že obce dostanou tyto prostory, tyto objekty a my jim umožníme, resp. Ministerstvo financí jim umožní, aby je používaly i k pronájmu podnikatelským subjektům, to přece významným způsobem může pomoci řešit lokální problémy s nezaměstnaností. Na severní Moravě je to například Dětřichov v okrese Bruntál, Mošnov v okrese Nový Jičín, Valašské Meziříčí v okrese Vsetín - dámy a pánové, přece všichni víme, že to jsou oblasti s velmi vysokou nezaměstnaností, kde my všichni musíme usilovat o to, aby se tato nezaměstnanost zmenšila.

Ptám se - je podle dosavadního výkladu Ministerstva financí, tak jak nám byl předložen v odpovědi ministra financí, řešení problému nezaměstnanosti společenským zájmem? Já jsem přesvědčen - pro drtivou většinu z nás ano. Bohužel, podle toho dopisu to není zájmem Ministerstva financí. (Potlesk).

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci Nečasovi. Slovo má ministr financí.

 

Ministr financí ČR Ivo Svoboda: Vážené dámy, vážení pánové, plně chápu stanovisko předkladatele interpelace. Musím mu však dát odpověď, která ho velmi pravděpodobně neuspokojí, protože to bude odpověď reálná a faktická a konstatující stav takový, jaký je. Snad se zde zrodí určité nápady a myšlenky, jak ho řešit jiným způsobem než tím, který ve své interpelaci zmínil pan poslanec Nečas.

Mohu jen znovu uvést, že o převodech přebytečných budov a staveb, ke kterým vykonává právo hospodaření Ministerstvo obrany - a toto ministerstvo není totožné s Ministerstvem financí, je to jiný ústřední úřad státní správy - do vlastnictví nestátního, a tedy i měst a obcí, přísluší rozhodnout tomuto ministerstvu, popř. vládě, pokud ministr obrany příslušný materiál k projednání vládě předloží. Ministerstvo financí nemá v této věci žádnou rozhodovací nebo schvalovací působnost. Rozhodne-li Ministerstvo obrany, že se hodlá vzdát práva hospodaření s určitým nemovitým majetkem, pak je jeho věcí, aby předložilo příslušný návrh . Mohu vás ubezpečit, že pokud takovéto návrhy převodů jednotlivých nemovitostí do vlastnictví obcí, zejména u bytových budov nebo budov jiného charakteru, s vymezeným účelem, budou, nikdy jsem neváhal potvrdit výjimku z vyhlášky. Nevidím tedy důvod ji novelizovat.

Pokud by se jednalo o převody za jiným účelem, je možné předložit privatizační projekt navrhující bezúplatný převod do majetku obce. Ujišťuji vás, že já budu první, který tento návrh ve vládě plně podpoří, tak jak to konám na každém zasedání vlády. Lze si ověřit v záznamu z jednání vlády i z pořadu jednání, že Ministerstvo financí ve věci bezúplatných převodů majetku speciálně bytového, ať k němu vykonává právo hospodaření kterýkoliv resort, pokud předloží příslušný privatizační projekt, vždy to podpořím. Tyto převody schvalujeme co nejrychleji, protože se jistě shodneme na tom, že finanční situace obcí a jejich schopnost nabývat zejména bytový fond za úplatu, je nesmírně omezená.

Nicméně v každém případě posuzujeme převody na výjimku z vyhlášky individuálně a není jediný případ, kdy bychom doložený návrh zamítli.

Je třeba rozlišit dvě hladiny: hladina jedna je skutečná pomoc obcím. Ta je možná po dvou liniích, které jsem naznačil. V obou případech je to otázka iniciace příslušného procesu onou státní organizací nebo ústředním orgánem státní správy, který k danému majetku vykonává právo hospodaření. V tomto případě nemohu jako ministr financí dát jinou odpověď než tuto, že iniciační krok, který zatím na našem ministerstvu byl vždy podpořen, musí vykonat ten, kdo má k  danému objektu právo hospodaření. A to v oněch případech, o kterých hovoříte, Ministerstvo financí není a nikdy nebylo. Byl bych rád, kdybychom diskutovali v odpovědi na tuto interpelaci jednak problém Ministerstva financí, který je řešen dvěma cestami, a to buď privatizací podle zákona 92, nebo udělením výjimky, anebo diskutovali jiný proces, tzn. iniciování postupů, které by vedly tomu, aby takové návrhy byly Ministerstvu financí předkládány.

To je odpověď, kterou mohu poskytnout v rámci působností svěřených Ministerstvu financí. Děkuji všem za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. O slovo se přihlásil pan poslanec Pejřil, poté pan poslanec Koháček a pan poslanec Nečas.

 

Poslanec František Pejřil:Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, jsem velice rád, že tato otázka byla otevřena. Pro mě jako starostu obce, která má 2500 obyvatel, je tento problém žhavý.

Už dva roky přechází vojenský objekt na obec, a stojíme před podpisem smlouvy, podle které máme dostat bezúplatně pětihektarový objekt s kasárnami po 100 vojácích. Tento objekt nesmíme po dobu 10 let pronajmout, nesmíme ho využít ke komerčním účelům, nesmíme s ním zkrátka nic dělat. Po dobu posledních dvou let objekt chátrá.

Pokud podepíšeme smlouvu a objekt dostaneme, musíme minimálně dva až tři miliony investovat, aby tento objekt nespadl.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP