(15.20 hodin)

(pokračuje Výborný)

Vláda vyčíslila, kolik to bude stát. Ale je-li vyčítáno, že to sčítání bude stát nějaké peníze, bylo by seriózní chtít alespoň odhadem vědět, kolik by nás v penězích stálo nesčítání. Myslím, že by to bylo podstatně více. Kdybychom nesečetli, byly by to větší ztráty než náklady vynaložené na sčítání.

A pokud jde o onu ideologickou rovinu zákona, myslím, že toto není výmysl sociálnědemokratické vlády, která by pomocí sčítání lidu chtěla zavléci zemi do socialismu. Chtěl bych připomenout, že věcný záměr tohoto zákona projednávala už vláda Václava Klause, jakož i vláda Josefa Tošovského a nemám pocit, že by to byli politikové socializujících tendencí.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Výbornému. Slovo má pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, v této ctihodné sněmovně jsou slyšet různá moudra, ale musím říci, že to, co jsem tady slyšel před chvílí, mi opravdu vyrazilo dech, a to hned z několika důvodů. Ten první, který uvedu a který je podle mého názoru naprosto neuvěřitelný je, že sčítání lidu má ideologickou dimenzi. Sčítání lidu přežilo, vážení a drazí, kteří to náhodou nevíte, v této zemi všechny ideologie, které se zde střídaly už několik století, a přežilo je právě proto, že sčítání lidu je jeden ze základních podkladů pro to, aby stát a společnost mohly rozumně investovat, rozumně hospodařit a rozumně řídit samy sebe.

Institut sčítání lidu nevznikl vůbec náhodou, ale vznikl právě z těchto potřeb v době, kdy se formovala moderní společnost, nota bene má i své předchůdce v daleké a daleké minulosti.

Rád bych vám také připomněl jeden příklad, který tady uváděl kolega Beneš. On tu uváděl, jak to bude nepřesné, pokud se týká např. bytů, ale právě proto přece je sčítání lidu, právě proto ti komisaři chodí do jednotlivých domácností a právě proto zjišťují skutečnosti, aby se nepřesná čísla stala přesnějšími.

Rád bych se také zamyslel nad otázkou ekonomickou. V tomto státě máme již delší dobu takové zvláštní vidění, a sice vidění, kdy vidíme za přímý peníz přímý výsledek. Ono, vážení přátelé, to mnohdy je tak, že za přímý peníz je nepřímý výsledek, anebo za nepřímý peníz je přímý výsledek. Statistika je toho jasným dokladem. Pokud chceme pracovat s nepřesnými čísly, pak naše sebelepší tužby se stanou nepřesnými a mnohdy skončí krachem. Za minulých vlád v rámci tzv. balíčků došlo mj. i na statistiku. Statistika byla připravena o peníze a mj. došlo k takovému opatření, že už se nedělají sčítání nebo resp. výběrová řízení podniků nad 20 zaměstnanců, ale nad 100, a tím pádem mikroregiony, jako je např. Moravskotřeboňsko, což je mikroregion o 30 000 lidech, nemohou získat objektivní informace, ani vláda, ani ti, kteří se snaží s nimi něco udělat, nemohou získat objektivní informace, protože ty informace ve skutečnosti nejsou.

Myslím, že někteří rozumní předřečníci tu upozornili na to, že neuskutečnit sčítání lidu bude znamenat obrovské hospodářské ztráty, a je mi líto, že to navrhuje mj. člověk, který se pyšní dvěma vysokoškolskými tituly. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Martínkovi. Slovo má znovu pan poslanec Petr Matějů.

 

Poslanec Petr Matějů: Vážená paní předsedkyně, chci se jen vrátit k pojmu ideologičnost sčítání lidu. Samozřejmě jsem tohoto pojmu použil jen v návaznosti na vystoupení pana místopředsedy Langra. Ale chtěl bych se přiznat k jedné věci, která je důležitá v souvislosti s projednáváním zákona, v souvislosti řekněme s politickou nebo se zpolitizovanou dimenzí.

Představte si, že by tu někdo navrhl, aby výsledky sčítání lidu byly použity pro obnovu centrálního registru obyvatelstva. Jsem přesvědčen, že by to vyvolalo bouři odporu, protože by vlastně došlo k propojení statistických údajů s policejními registry. Už slyším hlasy, které říkají - jsme zpátky v totalitě. Teď si představte, že tento návrh prošel ve Švýcarsku. Abych byl přesný, ve švýcarském parlamentu byl schválen zákon, který umožňuje využít dat sčítání lidu - cituji: "pro aktualizaci a doplnění stávajících evidencí a registrů". My bychom si to nikdy nedovolili navrhnout. Jen upozorňuji, že za tímto návrhem je snaha uspořit obrovské prostředky do budoucnosti. Protože provede-li se jedno dobré sčítání, na základě tohoto sčítání se obnoví registry, které jsou v zoufalém stavu, a pak se tyto registry udržují technologiemi, které máme k dispozici v dokonalém stavu, tak již nikdy žádné sčítání nebude třeba.

Chtěl bych upozornit na to, že to, co je pro nás někdy naprosto nemyslitelné, v jiných demokratických zemích právě z ekonomických důvodů je v podstatě běžné. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Matějů. Slovo má pan poslanec Fischer.

 

Poslanec Stanislav Fischer: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, já jsem rovněž nechtěl vystupovat, protože tato otázka byla podle mě dostatečně projednána na zasedání výboru, které se navíc konalo v Českém statistickém úřadu, a měli jsme možnost projednat i to, jak prakticky bude sčítání provedeno a jak se bude nakládat s daty, přímo se specialisty, kteří se tím profesně zabývají.

Chtěl bych poznamenat, že plně podporuji obě vystoupení dr. Matějů. Myslím, že jako sociolog, který podobné údaje využívá ve své práci, je nanejvýš povolaný k tomu, aby tento zákon a jeho potřebu tady posoudil.

Chtěl bych říci k dokreslení té historie, že z bible víme, že Kristus se narodil v Betlémě, proto, že se tam provádělo sčítání lidu. Nevím, jaký to tehdy mělo ideologický podtext. Pro ty, kdo ještě pochybují o tom, že údaje se mohou zneužít, doporučuji podívat se na § 13 navrženého zákona. Ocituji jen dva paragrafy, a to § 13 odst. 1: "Údaje o jednotlivých osobách nesmějí sčítací komisaři a sčítací revizoři a další osoby, které se s individuálními údaji seznámí v souvislosti s prováděním sčítání a zpracováním jeho výsledků, zveřejňovat, ani komukoli sdělovat tyto údaje, nesmějí je použít pro jiné než statistické účely.

Potom odst.4: "Sčítací tiskopisy se po skončení zpracování výsledků sčítání skartují." Jednotlivé osoby, které tam vcházejí jako objekty sčítání, jejich identita se už po prvním kroku smazává. Kdo o tom pochybuje nebo by potřeboval podrobnější informace, může navštívit ČSÚ a tam mu jistě rádi poskytnou vyčerpávající informace, jak sčítání postupuje po zpracování a co z toho může a nemůže vzniknout.

Proto doporučuji, aby zákon, který navrhuje vláda, byl podpořen a propuštěn do třetího čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Fischerovi, který byl poslední přihlášený do obecné rozpravy. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak, končím obecnou rozpravu k tomuto bodu.

Nyní prosím pana zpravodaje, aby zrekapituloval návrhy, které budeme nyní po obecné rozpravě hlasovat. Pan místopředseda Rychetský si pravděpodobně přeje přednést stručné závěrečné slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP