(pokračuje Kužvart)

Na druhou stranu není cestou, která by vedla ke zlepšení, že do středu Prahy dovedeme dvakrát tři pruhy komunikace, protože bychom se naprosto lišili od přístupů urbanistů v zemích Evropské unie, kteří řeší úplně jiným způsobem dopravní obslužnost ve velkých urbanizovaných zónách, tzn. zvně dovnitř, nikoli přivést velkou dopravu, velkou přepravní náročnost do středu města.

Ale já bych chtěl svou odpověď uzavřít tím, že městský okruh bohužel je i veden vlastně po okraji městské památkové zóny, takže my bychom skutečně do centra Prahy, špatně odvětrávaného, složitě i technicky řešitelného v navržené kapacitě dvakrát tři jízdní pruhy, těžko bychom to řešili i technicky. Dá se to pochopitelně za obrovských nákladů na tunely Mrázovka. Pokud si uvědomíme, že finančních prostředků je skutečně málo a budeme stavět tunely Mrázovka v poloviční kapacitě a budeme zatím počítat s poloviční kapacitou městského okruhu s tím, že zatím mám předběžně předjednáno s panem primátorem, že bude uchována územní rezerva pro případné další zkapacitnění té části městského okruhu - já mám za to, že to je rozumné řešení, které pomůže Praze jako celku, který potřebuje dopravně obsloužit, ale - a tím to chci uzavřít - nikdy ne tím způsobem, že pustíme do centra Prahy tak obrovský přepravní výkon. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru životního prostředí panu Miloši Kužvartovi. Konstatuji, že probíhá poslední interpelace a s doplňující otázkou se hlásí pan poslanec Koháček. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Petr Koháček: Děkuji, já se panu ministru omlouvám, ale vzhledem k tomu, že mě kolega Zuna předešel, měl jsem na mysli vnější obchvat kolem Prahy, tudíž to, o čem jsem mluvil, tedy nikoli samozřejmě problematiku dopravy městského okruhu, ale řekl jsem to a vy jste reagoval naprosto správně na to, na co jsem se vás omylem ptal. Takže to je moje chyba, za tu se omlouvám.

Zároveň bych se chtěl ve své doplňující otázce vás zeptat na to, co jsem uvedl v první části, a to, zdali budete čerpat při rozhodování dokončení dálnice D8 ze zkušeností právě Rakouska a Itálie, které se potýkaly, řekl bych, v daleko větší míře s touto problematikou, jak sladit velkou kapacitu dopravy na dálnici, která bude z větší části vedena právě chráněným územím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Koháčkovi. Slova se ujme ministr životního prostředí České republiky pan Miloš Kužvart. Prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Vážený pane předsedající, vážená paní poslankyně, vážení páni poslanci, na doplňující otázku v úvodu zareaguji citací z konečného rozhodnutí na základě doporučení rozkladové komise.

Při rozhodování o nové žádosti znovu v prvé instanci je třeba brát v úvahu novou výchozí situaci. Těžištěm nového řízení bude jednání správního orgánu se žadatelem o výjimku, kdy správní orgán sdělí podmínky, za nichž by bylo možné o udělení výjimky uvažovat. Tyto podmínky musí směřovat k tomu, aby se náležitým způsobem vyhovělo zájmům ochrany přírody a krajiny. Je tedy třeba připravit celý úsek navrhované trasy tak, aby:

1. nedošlo ke zbytečným zásahům do krajiny ,

2. k narušení krajinného rázu,

3. k přerušení migračních cest živých organismů,

4. ke zbytečnému omezení pohybu turistů,

5. k další doprovodné výstavbě a dalším negativním zásahům.

Chtěl bych zmínit své úvahy ze zhruba září - října minulého roku, kdy po řadě konzultací s experty na dopravní stavby v chráněných územích jsem mnohokrát konstatoval, že varianta průchodu dálnice D8 centrem Chráněné krajinné oblasti Středohoří formou tunelů je záležitost, o které by bylo velmi zajímavé uvažovat.

Znovu zdůrazňuji, že Ministerstvo životního prostředí není institucí, která by byla projekční organizací, s tím musí přijít žadatel, a právě to, co bylo v dotazu zmíněno, tzn. vazba na rakouskou či italskou zkušenost z oblastí horských, to že je možné řešit dopravní stavbou citlivě vůči krajině, to by pro nás mělo být jakousi inspirací.

Předložený návrh, který byl zamítnut 20. listopadu, bohužel byl nešťastný v mnoha ohledech, nejenom z hlediska krajinářského, ochrany přírody a krajiny. Chtěl bych zdůraznit, že tento projekt z roku zhruba 1995, kdy začala probíhat dílčí řízení, tak on, jak jsme zjistili v roce 1997 v rámci jednoho projektu Programu péče o životní prostředí, ještě ke všemu procházel územím s aktivními sesuvy. Zde je to stejný problém jako u onoho městského či velkého okruhu obchvatu okolo Prahy - otázka financí. Pochopitelně dokážeme technicky řešit i velmi složité záležitosti.

Uvědomme si, že je to z veřejných financí a že je naším společným cílem, jak doufám, abychom zajistili tyto dopravní stavby za co nejmenší cenu. To znamená - úvaha žadatelů o výjimku, že zbytečně dojde k nárůstu nákladů na dílo tunelovou variantou. Ona ta úvaha není úplně přesná, protože pokud bychom akceptovali původní návrh, kde byly mosty o délce 425 m, výška 25 m, tato trasa by procházela aktivními sesuvy - to je problém, který by bylo možné řešit za obrovských vícenákladů na tuto stavbu. Já bych byl velmi rád, aby to, co bude předloženo do nového řízení, bylo skutečně ke krajině citlivé a vycházelo mj. i ze zkušeností zemí, které byly zmíněny v otázce. To je vše, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru životního prostředí České republiky panu Miloši Kužvartovi a končím tímto dnešní jednací den.

Konstatuji, že zítra začínáme v 9.00 hodin projednáváním bodu 7 schváleného pořadu schůze, kterým je "Vládní návrh zákona o spotřebních daních a o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 80 - druhé čtení".

Děkuji vám, kolegyně a kolegové, za odvedenou práci a těším se zítra na shledanou.

 

(Schůze přerušena v 18.28 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP