(pokračuje David)

Představa vždycky zůstává představou a teprve její naplnění je konkrétní. Chtěl bych říci, že letecká záchranná služba se provozuje přes deset let a že ministři zdravotnictví, kterými byli ministři za ODS, nevěnovali těmto otázkám tak zvláštní pozornost, aby si lámali hlavu s nějakými konkrétními představami do budoucnosti. Také mě potěšilo konstatování, že by neměly být zatahovány laciné ideologické postuláty. Domnívám se, že právě tato interpelace je zatahováním laciných ideologických postulátů.

Teď k věci. Souhlasím s panem poslancem, že je třeba službu provozovat za co nejnižší náklady. Souhlasím s ním i v tom, že je třeba vidět také náklady z jiných resortů, tedy náklady komplexní. Jsem rád, že to připomněl, protože to je opravdu jádrem celého problému. Totiž ony soukromé záchranné služby musí také ve svých nákladech zohledňovat splácení vrtulníků, které si k této činnosti pořídily, to znamená, že o splácení této techniky je toto provozování nákladnější.

Další důležitou věcí je skutečnost, že smlouvy s těmito soukromými záchrannými službami byly takového rázu, že jsou zřetelně nevýhodné. Jestliže se tady hovoří o policii a o armádě a o jejich nákladech, chtěl bych připomenout, že na Ministerstvu zdravotnictví za těch několik let nebyly provedeny analýzy nákladovosti. Kdyby byly provedeny, kdybychom je mohli nalézt na ministerstvu, tak bychom z nich pochopitelně mohli vycházet. Sděluji panu poslanci, že my jsme si je teprve museli vyžádat. Vyžádal si je příslušný pracovník, který se zabývá právě záchrannou službou se zvláštním zřetelem k letecké záchranné službě. Ovšem byla to minulá vláda, která si nelámala hlavu s tím, jaká je struktura nákladů na letecké záchranné služby. Naopak my se tím zabýváme.

Dále bych chtěl připomenout, že provozování letecké záchranné služby Armády České republiky nebo Policie České republiky je součástí výcviku příslušných pracovníků, nejen pilotů, ale i dalšího obslužného personálu, také záchranářů, což je nesmírně důležité při přípravě integrovaného záchranného systému. Tyto náklady by musely být stejně vynaloženy, jenom by byly vynaloženy méně užitečně, řekl bych, naslepo.

Bylo tady upozorněno na údajný rozpor mezi tím, jak je u nás letecká záchranná služba kvalitní a na druhé straně že existuje nespokojenost s leteckou záchrannou službou. Když už tedy srovnáváme tedy dva výroky, tak si uvědomme, že se týkají zcela různých aspektů letecké záchranné služby, že ona kvalita, ono pokrytí, jak připomíná pan poslanec, které je celostátní, jak říkal, ve čtyřech státech v Evropě, je pro zemi, jako je Česká republika, nesporným luxusem. Že podle expertních studií, které byly provedeny, by bylo stačilo šest základen letecké záchranné služby, tedy 60 % z dnešních deseti, možná sedm, a my jich máme deset, které se stále ještě dobudovávají. Chtěl bych říci, že stále ještě plynou investiční prostředky do budování těchto základen. Jedná se o záležitost velmi nákladnou.

Pro jistotu bych zopakoval, jak to vlastně s leteckými záchrannými službami vypadá. Ve dvou územních střediscích záchranné služby v Praze a v Hradci Králové zajišťuje leteckou záchrannou službu Policie České republiky, v Líních u Plzně je to Armáda České republiky. V sedmi dalších střediscích jsou to nestátní provozovatelé, Delta-systém v Ostravě, v Liberci a v Ústí nad Labem, Alfa-helikoptér v Olomouci, Jihlavě a Brně a Helikoptér v Českých Budějovicích.

Chtěl bych tady připomenout, že v rámci těchto smluv se počítalo nejen se zvýšením nákladů souvisejících s inflací, ale dokonce i s předpokladem růstu cen pohonných hmot, což je zvláště zajímavé. Kromě toho je stát také sponzorem těchto soukromých zdravotnických služeb z toho důvodu, že dohoda obsahuje ustanovení, že 30 % nákladů se uhradí do 15. ledna. Taková smlouva je skutečně nestandardní.

Dále bych chtěl říci, že tyto smlouvy jsou konstruovány tak, aby byly nevypověditelné do roku 2001. Čili minulé vedení ministerstva si skutečně - a byl to ministr Stráský - nelámalo hlavu s tím, jaká má být koncepce. Prostě uzavřeli smlouvy na několik let, které jsou nevypověditelné. Tím bych chtěl říci panu poslanci, že máme opravdu jakousi chvilku času na to, abychom si věci rozmysleli. Jestliže se ukáže - a my jsme o tom jednali se zástupci armády - že potřeba výcviku pilotů vrtulníků v armádě je taková, že by se vyplatilo, aby jejich pracovní kapacity bylo využilo v oblasti letecké záchranné služby. Jestliže se ukáže, že tato letecká záchranná služba vyjde levněji, pak je samozřejmě efektivní a ekonomické, aby byla letecká záchranná služba zajišťována armádou a policií. Právě toto jsem řekl.

Jestliže jsem hovořil o tom, že je třeba zvažovat smlouvy s nestátními službami, pak je to především proto, že máme zkušenosti s tím, jak v minulosti byly tyto smlouvy uzavřeny. Chtěl bych říci, že tyto smlouvy jsou uzavřeny tak krásně, že v letošním roce nás budou stát navíc, a chtěl bych připomenout, že není dobré si plést Fond zdravotního pojištění, kde víme, že se jedná o desítky miliard - 139 miliard v loňském roce stálo celé zdravotnictví - ale že se tady jedná o fond, který je určen pro financování některých činností, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, a mezi nimi významnou položkou je právě letecká záchranná služba. Čili ze 186 milionů bylo nuceno tyto náklady zvýšit o více než 30 milionů v letošním roce. Chtěl bych připomenout, že v rozpočtu se s takovým zvýšením nepočítá, ale smlouvy s ním počítají. Tento rozpočet ukrádá peníze z dalších položek, které musí být kráceny, a tyto peníze musejí být vyplaceny, protože to přímo vyplývá z uvedených smluv. To znamená, že jsme odsouzeni na základě těchto smluv platit. Přesto se snažíme, aby především docházelo ke snížení zbytečných vzletů vrtulníků, aby nedocházelo k zbytečným sekundárním zásahům apod.

Ale chtěl bych říci, že to, co z letecké záchranné služby hradí pojišťovna, je jenom nepatrný zlomek celkových nákladů. Čili i v následujících letech do roku 2001 budou zajištěny, jak zřejmě je s tím spokojen pan poslanec Němec, tyto služby soukromými provozovateli, a to za podmínek, že mezitím jim budou splaceny vrtulníky z veřejných prostředků a mezitím výrazně narostou bez ohledu na výši inflace náklady na leteckou záchrannou službu.

Chtěl bych říci, že by si mohl vzpomenout na záležitost kolem Líní u Plzně, na záležitost kolem sporu, ve kterém se zúčastnily i orgány činné v trestním řízení, na imunitu, které bylo třeba v této souvislosti, která se uplatnila, a že by bylo vhodné si uvědomit tyto souvislosti dříve, než pan poslanec vystoupí s podobnou kritikou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP