Poslanec Petr Nečas: Došlo k odchylce od vládního návrhu usnesení a podotýkám, že bohužel Senát, který vždy stojí o to, aby to schvaloval dříve než Poslanecká sněmovna, schválil odlišné znění, než bude schvalovat Poslanecká sněmovna. Vzniká poměrně zajímavá ústavní situace. Vzhledem k tomu, že v jedné části je usnesení Poslanecké sněmovny extenzivnější, bude muset zřejmě Senát Parlamentu České republiky tuto část usnesení doplnit. Jinak ta část, která je extenzivnější z hlediska Poslanecké sněmovny, bude - a tady prosím, aby členové vlády poslouchali - neplatná, protože nebude mít souhlas i druhé komory parlamentu. Tolik k ústavně právním aspektům těchto usnesení.

Dovolil bych si upozornit na několik prvků, které z tohoto pohledu jsou důležité. Nebudu se zmiňovat o určitých vojenských a zahraničně politických aspektech, které zde zazněly ve vystoupení obou ministrů, jak ministra obrany, tak ministra zahraničí.

Chtěl bych na druhou stranu říci, že všichni sdílíme názor, že operace Joint Guardian, byť předcházená tzv. fázovanými leteckými údery, by zřejmě neměla mít za cíl dalekosáhle a komplexně vyřešit kosovský problém. Myslím si, že všichni cítíme, že tento problém z hlediska mezinárodního společenství je velmi těžko řešitelný bez plné spoluúčasti všech zúčastněných stran přímo na místě konfliktu. Myslím si, že naší největší ambicí - nemyslím teď jenom České republiky, ale i celého mezinárodního společenství - může být nanejvýš přispět k zastavení krveprolévání, které v tomto prostoru probíhá, k zastavení bojů a k vytvoření předpokladu pro mírové řešení. Myslím si, že veškeré úvahy o tom, že by mezinárodní společenství dokázalo tento problém vyřešit i z ústavního hlediska, z politického hlediska, jsou přehnané, protože, jak se ukazuje i na případu Bosny a Hercegoviny, mezinárodní společenství může prostor pouze věci stabilizovat, zastavit na něm válku, zastavit zabíjení, ale nemůže vyřešit problém Bosny a Hercegoviny, podobně jako nemůže vyřešit problém Kosova.

Dovolil bych si upozornit také na to, že naše spoluúčast na této misi není pouze výrazem našeho spojenectví. V rámci Severoatlantické aliance není pouze výrazem naší spoluodpovědnosti za věci kolem nás, ale má i hluboký dopad na bezpečnostní situaci v České republice. Dovolil bych si velmi naléhavě upozornit, že pokračování konfliktu na Balkáně, pokračování války v Kosovu má velmi významný dopad na bezpečnostní situaci České republiky, dokonce na její vnitřní bezpečnost, na bezpečnost našich občanů. Na to bychom měli pamatovat.

Dovolil bych si uvést jenom pro ilustraci několik čísel. Za rok 1998 dosáhl počet nelegálních migrantů, těch, které se podařilo zachytit, 44 tisíc osob v České republice. Z toho 36 % pochází z prostoru bývalé Jugoslávie. Chci podotknout, že nárůst nelegální migrace mezi lety 1998 a 1997 je o 15 tisíc osob. Je to vůbec nejvyšší číslo v minulém roce v oblasti nelegální migrace, kterého bylo dosaženo v dějinách samostatné České republiky. Opakuji, že 36 %  těchto nelegálních migrantů je z prostoru bývalé Jugoslávie. Uvědomme si, že tato nelegální migrace spolu s nelegálním pobytem na území České republiky má velmi závažné důvody a dopady na bezpečnostní situaci, dokonce na kriminalitu. Uvědomme si, že každý pátý trestný čin v této zemi včetně vražd, včetně loupežného přepadení není spáchán občany České republiky, ale je spáchán cizinci. To není vzbuzování nějaké xenofobie, to je pouze upozornění na nečekané, netušené a veřejnosti neznámé dopady konfliktu, který zdánlivě probíhá stovky kilometrů od našeho území a který se nás zdánlivě vůbec netýká. Týká se nás.

Chci upozornit, že např. komunita kosovských Albánců ovládá z 80 % trh heroinu v České republice a že tato komunita těmito nelegálními praktikami s vysokou pravděpodobností pomáhá spolufinancovat nákup zbraní. Před několika týdny byl Policií České republiky zadržen významný představitel kosovské mafie, který uprchl z vězení v Norsku, který se podílel na závažném obchodu se zbraněmi, u kterého byla zachycena dokonce dokumentace velmi sofistikovaných zbraňových systémů. Už se nejedná o nějaké flobertky, samopaly, kalašnikovy apod., ale o sofistikované zbraňové systémy. Tento obchod byl dojednáván na našem území.

Chci upozornit na to, že pokračování konfliktu v Kosovu, pokud ho mezinárodní společenství neutlumí a nestabilizuje, velmi pravděpodobně povede k eskalacím tohoto konfliktu, přeskočení tohoto konfliktu na území Makedonie, kde jedna třetina obyvatelstva je albánského původu, k možnému povzbuzení latentního občanského konfliktu, který stále hrozí na území Albánie, a k poměrně mohutné migrační vlně. Znovu se vracím k faktu, že došlo k nárůstu počtu nelegální migrace o 15 tisíc osob jenom v minulém roce. Je evidentní, že cesty z tohoto prostoru jsou tři pro nelegální migrační vlny a jedna z nich zcela evidentně vede po trase srbsko-maďarská hranice, maďarsko-slovenská hranice a česko-slovenská hranice. Jsme vedle migrační cesty do Řecka a Itálie v jednom ze tří hlavních směrů této možné migrační vlny.

Chci tím jenom demonstrovat to, že naše spoluúčast na této mírové operaci je hluboce v našem vlastním národním zájmu, v zájmu našich občanů.

Tolik tedy k projednávání tohoto bodu a znovu upozorňuji na to, že usnesení výboru pro obranu a bezpečnost má onu jednu odlišnost, která je uvedena v bodu 3 návrhu usnesení. Přesto bych si dovolil přečíst návrh usnesení celý.

Zněl by:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky souhlasí

1. s vysláním 6. polní nemocnice Armády České republiky (dále jen polní nemocnice) do operace Joint Guardian, tisk 148, k dohledu a v případě potřeby k vynucenému dodržování prozatímní dohody o Kosovu s tím, že polní nemocnice složená z vojáků z povolání a z vojáků v další činné službě na základě dobrovolnosti se zúčastní uvedené operace v celkovém počtu do jednoho sta vojáků na dobu 18 měsíců s možností dalšího prodloužení,

2. s podřízeností polní nemocnice v operaci Joint Guardian velitelským orgánům NATO,

3. s tranzitem vojsk NATO a dalších států, které se zúčastní operace Joint Guardian a možných fázových leteckých úderů NATO proti srbským cílům přes území České republiky."

Upozorňuji, že v souladu s ústavou o bodu 3 musí být hlasováno odděleně, protože vyžaduje jiné kvorum než body 1 a 2. Bod 3 je hlasování podle článku ústavy o přítomnosti cizích vojsk na našem území. Vyžaduje tedy nadpoloviční většinu všech poslanců na rozdíl od bodu 1 a 2, který vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji výboru pro obranu a bezpečnost Petru Nečasovi. Nyní prosím zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Jana Zahradila, aby se ujal slova.

 

Poslanec Jan Zahradil: Děkuji. Pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s projednáváním a výsledky ohledně předloženého vládního návrhu v zahraničním výboru. Především bych chtěl poděkovat svému předřečníkovi za to, že upozornil na určité ústavní aspekty, které nastanou při hlasování o návrhu usnesení, že také upozornil na rozdílnost jednotlivých znění v podání Poslanecké sněmovny a Senátu oproti vládnímu návrhu a také za to, že se zabýval i jinými méně známými aspekty celé situace okolo oné krize a že tady vylíčil obraz, který byl velmi realistický, který nebyl černobílý a který zcela jasně ukázal, proč je v národním zájmu České republiky dostupným a možným způsobem participovat na řešení této krize.

Chtěl bych zdůraznit, že zahraniční výbor tuto věc skutečně projednal.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP