(pokračuje Fischer)

Chtěl bych však upozornit na dva momenty a dát k úvaze při projednávání tohoto návrhu ve druhém čtení, zda by neměl být ještě doplněn.

První otázka se týká našich krajanů v zahraničí. Dnes jsme také slyšeli, že se připravuje a je již v pokročilé fázi zákon o dvojím státním občanství nebo novelizace zákona o státním občanství, a také je široce diskutována otázka účasti našich krajanů v zahraničí třeba ve volbách. Přitom není dosud nijak podchyceno, kolik takových osob se kde zdržuje, a bylo by žádoucí využít této příležitosti a provést také takovýto průzkum a třeba při přípravě voleb, které by po tomto datu nastaly, vědět, kde a kolik potenciálních našich občanů by se voleb mohlo zúčastnit. Nevyžadovalo by to příliš velké náklady, stačilo by zřídit sčítací obvody také na konzulátech nebo zastupitelských úřadech v zahraničí, a tam třeba korespondenční formou podchytit ty, kteří již občany jsou nebo se jimi mohou stát v nejbližší době.

Zvláštní postavení bude mít Slovensko, kde máme asi 60 tisíc našich krajanů - řadu z nich osobně znám -, kteří by se vesměs všichni rádi znovu stali českými občany. To je první moment, který bych doporučil uvážit.

Jako druhý moment si myslím, že by bylo dobré této příležitosti využít i k tomu, aby se udělala jakási inventura toho, co v této zemi patří českým fyzickým a právnickým osobám. Tím mám na mysli především domy. Je to v § 5 odst. 1 písm. c). Když se bude uvádět vlastní fyzická nebo právnická osoba, tak u fyzické osoby uvést i státní příslušnost a u právnické osoby případnou zahraniční účast. Nedošlo by pak k takovému překvapení i vládních míst, že např. síť hotelů vlastní maltská firma s libyjskou účastí a z toho vyplývající problémy.

To by byly dva momenty, které jsem chtěl navrhnout ke zvážení při projednávání tohoto zákona.

Domnívám se, že ještě by bylo účelné a zajímavé třeba zjistit, jaká je situace ve vlastnictví stavebních parcel v intravilánech měst a obcí, zemědělské půdy a lesní půdy, ale to by rozšířilo a trochu zkomplikovalo uskutečnění sčítání. Předkládám to k úvaze. Prosím, aby se to vzalo v úvahu, až se bude projednávat návrh tohoto zákona, o němž jsem přesvědčen, že je potřebný a že bude přijat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Stanislavu Fischerovi. Žádnou další písemnou přihlášku nemám, z místa se hlásí pan poslanec Matějů. Prosím, pane poslanče, můžete hovořit.

 

Poslanec Petr Matějů: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chci jen upozornit na dvě možná ne záměrná tvrzení, která nejsou podle mého soudu pravdivá.

Nejprve ke slovům místopředsedy vlády pana Rychetského ohledně skartace. Skartace samozřejmě nezabrání možnosti zneužít data ze sčítání lidu. Tomu zabrání pouze to, že se z magnetického záznamu vymažou ty údaje, které kombinací umožní identifikovat konkrétní osobu, a to se děje, takže skartace k tomuto účelu podle mého soudu se nemusí provádět. Provádí se podle mého názoru z toho důvodu, že jsou to tuny papíru.

Druhá věc, kterou považuji za důležitější - argumentovat tím, že Holandsko je v tomto případě pro nás ideálem, vychází z neporozumění skutečnosti, že Holandsko nedělá sčítání lidu. Holandsko pravidelně opakuje pouze výběrová šetření, tzn. nikoliv na veškeré populaci, ale na pečlivě vybraném náhodném vzorku, a tam lze používat techniku, o které mluvil pan zpravodaj. Pokud bychom chtěli tuto metodu uplatnit u nás na celou populaci, sčítání lidu by nestálo 2,4 mld. Kč, ale řekl bych desetkrát více. Holandsko může být vzorem, ale měli bychom si uvědomit, že to je velice zásadní změna. Tato změna by u nás byla obtížná, protože sčítání má dlouhodobou historickou tradici.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Petrovi Matějů. Další přihlášky do obecné rozpravy nevidím, takže rozpravu uzavírám.

Kolegyně a kolegové, v tuto chvíli před hlasováním o přikázání výborům k projednání - jelikož nezazněl žádný návrh na zamítnutí ani vrácení - bych požádal nejprve zástupce navrhovatele místopředsedu vlády Pavla Rychetského, zda chce využít možnosti závěrečného slova. Ano, chce. Bude hovořit místopředseda vlády Pavel Rychetský.

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Rychetský: Já mám jenom malou vysvětlující poznámku k tomu, zda skartováním individuálních tiskopisů se zvýší, nebo dokonce zcela anuluje riziko zneužití údajů.

Já jsem toho názoru, a k tomu jsme dospěli i v závěru legislativního procesu, že ano, protože údaje z tiskopisů se přenášejí na magnetická média bez toho jednoho údaje - bez identifikace, bez jména, takže výsledek je, že se ví, kolik je žen, kolik dětí, ale neví se, komu patří ta pračka, komu patří to auto, protože toto propojení skartováním tiskopisů zmizí. Myslím si ale, že to je detail.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády Pavlu Rychetskému. Nyní se ptám pana zpravodaje Radima Chytky, jestli chce využít možnosti závěrečného slova. Nechce.

Kolegyně a kolegové, za malou chvíli rozhodneme o přikázání příslušného návrhu jednotlivým výborům. Odhlašuji vás, protože se výrazně změnil počet členů tohoto sboru, kteří jsou zde v sále, a prosím vás všechny o novou registraci.

Konstatuji, že organizační výbor návrh přikázal k projednání rozpočtovému výboru a také výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Za malou chvíli, v 16.09 hodin, nechám hlasovat o prvním návrhu, kterým je návrh na přikázání rozpočtovému výboru.

 

Kolegyně a kolegové, v hlasování pořadové číslo 32 rozhodneme o přikázání tohoto návrhu rozpočtovému výboru.

Toto hlasování nyní zahajuji. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Návrh byl přijat, když se pro vyslovilo 154 poslankyň a poslanců, proti jeden.

 

Další výbor, kterému navrhl organizační výbor tento zákon přikázat, je výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 33.

Toto hlasování zahajuji. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Tento návrh byl přijat, když se pro vyslovilo 129 poslankyň a poslanců, proti bylo 19.

 

Další návrh na přikázání jinému výboru nepadl, ani nyní ho neregistruji. Konstatuji tedy, že jsme tento návrh přikázali výboru rozpočtovému a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Vážené kolegyně a kolegové, v tuto chvíli přistupujeme k projednání bodu

 

10.
Vládní návrh zákona o veterinární péči a o změně
některých souvisejících zákonů (veterinární zákon)
/sněmovní tisk 88/ - prvé čtení

 

Tento návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 88 a z pověření vlády jej předloží a uvede ministr zemědělství Jan Fencl. Prosím vás, pane ministře, abyste zaujal svou pozici u řečniště. (Velký hluk v sále.) Pokusím se vám zjednat poněkud důstojnější atmosféru v této síni, byť si nejsem jist, jestli se mi to povede. (Předsedající zvoní.)

Kolegyně a kolegové, žádám vás, abyste opět snížili hladinu hluku v této místnosti. Ty z vás, kteří si potřebují něco nutně vyřizovat, žádám, aby tak činili mimo tuto zasedací síň, aby mohl nerušeně hovořit ministr zemědělství pan Jan Fencl. Prosím, pane ministře, můžete hovořit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP