(pokračuje Grulich)

Je to zpráva o postupu státních orgánů při postihu trestných činů motivovaných rasismem a xenofobií nebo páchaných příznivci extremistických skupin, dále informace o situaci v oblasti migrace na území České republiky v roce 1997 a konečně zpráva o průběžném plnění strategie prevence kriminality do r. 2000. První dvě zprávy byly vládou předloženy Poslanecké sněmovně. (Hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, já vás přeruším. Přátelé, nějak podivně stoupá hladina hluku v této síni. Požádal bych vás o to, aby opět klesala. Pane ministře, pokračujte prosím.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: V současné době Ministerstvo vnitra připravuje pro jednání vlády koncepci modernizace vízového procesu. Vy víte, že je to tematika dost často frekventovaná ve sdělovacích prostředcích. Tady je zájmem nejen řešit zhoršující se situaci u nás, ale přiblížit postup proti mezinárodnímu organizovanému zločinu standardům Evropské unie. Koncepci předložíme vládě v říjnu t.r. a dále v prosinci t.r. předloží Ministerstvo vnitra vládě koncepci kontroly osob na hranicích České republiky.

Z analýz Ministerstva vnitra i ostatních resortů vyplynulo, že základní bezpečnostní problémy zůstaly stejné jako v minulém období, až na ty uvedené vzestupné trendy v některých prioritách. Proto jsem vládě doporučil, aby potvrdila i pro rok 1998 stejná bezpečnostní rizika s tím, aby oblast rasových konfliktů byla rozšířena na trestný čin s extremistickým podtextem a oblast počítačové kriminality na celý úsek kriminality v oblasti duševního vlastnictví. Možná jste zaregistrovali, že právě pro tuto oblast byl vypracován první pracovní materiál. Byl zveřejněn na veletrhu Invex v Brně v nedávných dnech a je předmětem interního připomínkového řízení na Ministerstvu vnitra a bude předmětem meziresortního připomínkového řízení.

V loňském roce vláda v podzimním termínu projednávala aktualizaci bezpečnostních rizik z pohledu zpravodajských služeb České republiky, kterou by Rada pro zpravodajskou činnost měla předkládat každoročně. Vzhledem k tomu, že pro tvorbu zásadních východisek a komplexní pohled na bezpečnostní rizika je vhodné termín předkládání obou zpráv, tedy pohledu bezpečnostních a zpravodajských složek na bezpečnostní rizika, koordinovat, navrhl jsem, aby byl termín pro předkládání zprávy o bezpečnostní situaci posunut na květen. Vláda s mým návrhem vyslovila souhlas. Na základě usnesení vlády č. 192 z 19. března letošního roku bude Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti předkládat vládě každoročně zprávu zabývající se extremismem a rasovými konflikty.

Výraznou pozornost věnuje Ministerstvo vnitra problematice organizovaného zločinu. Na základě analýz působení organizovaného zločinu byly připraveny v roce 1996 a 1997 materiály, jimiž byla aktualizována vládní strategie boje s organizovaným zločinem. Oba materiály byly vládou přijaty.

Na závěr bych chtěl říci, že problematika vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku je závažným faktorem pro stabilitu politického systému. Ukazuje se již tradičně, že s důvěrou veřejnosti v policii je úzce spjata i důvěra občanů a veřejnosti ve státní instituce. Aby byl boj s kriminalitou účinný, vyžaduje vedle plného nasazení policistů samých i kvalitní finanční zabezpečení Policie České republiky. Výše finančních prostředků se stává pro práci Policie ČR limitem a promítá se nejen do stále větší nenaplněnosti schválených početních stavů, ale i do klesajícího počtu policistů, které můžeme vidět v ulicích. Bez dostatečného vybavení nebude moci Policie České republiky řešit ani řadu záměrů legislativních a koncepčních.

Varovným signálem pro vzestup celkové trestné činnosti za osm měsíců roku 1998 oproti stejnému období roku 1997 je vzestup této trestné činnosti, a to téměř o 7 %. Toto mé konstatování již přesahuje rámec zprávy za rok 1997, ale jsem přesvědčen, že je nutné, aby tento varovný signál v této sněmovně zazněl.

Závažným jevem, který nás nemůže ponechat v klidu, zůstává kriminalita mládeže, a to nejen mládeže, tak jak ji chápeme, ale i mladistvých v dětském věku. Je propojena většinou s krádežemi prostými, ale přesto to nejsou jen prosté krádeže.

Zarážející je právě podíl dětí do 15 let na celkovém počtu pachatelů. Počet trestných činů spáchaných dětmi se za posledních šest roků zvýšil o 70 %. Výrazně se zvýšil počet trestných činů úmyslného ublížení na zdraví, které spáchaly děti. Pachatelé trestného činu s extremistickým podtextem jen zřídka překračují hranici 20 let.

V této souvislosti se nám samozřejmě nabízí k úvaze a k diskusi i otázka věkové hranice trestní odpovědnosti. Nepochybuji, že i v této sněmovně to bude předmětem úvah a prezentace různých názorů a návrhů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP