(pokračuje Grégr)
Ale stát jakožto takový samozřejmě nemá jakoukoliv přímou možnost tuto situaci řešit právě tak, jak už jsem řekl, v řadě dalších stovek nebo více případů. Je mi to velice líto, že vám nemohu podat lepší zprávu. Mohl bych hovořit - a vy to asi sami víte nejlépe - že interní banka ČKD Blansko váže prostředky zaměstnanců, kteří si tam uložili v dobré víře, asi ve výši 9 milionů korun. A tak bych mohl pokračovat.
Přímá pomoc okamžitě z mého pohledu není. Pokud budete mít nějaké náměty, rád se s nimi seznámím. Jinak samozřejmě musíme vyčkat šetření již zmíněného výboru, ale i orgánů činných v trestním řízení a samozřejmě, pokud budou tyto věci vyjasněny, hledat cesty, jak ČKD Blansko, jakož i řadě desítek renomovaných jiných firem pomoci. Stejně jako u ostatních firem, i v tomto případě je ve hře značka ČKD Blansko, což je mi také velice líto. Vím, že jsem vás asi neuspokojil. Velice rád bych tady řekl, jak ČKD Blansku pomoci, ale v tento moment neumím, nedokážu. Je to záležitost zcela privátní firmy, na zcela zákonných postupech a na vstřícnosti bank v tom kterém případu, samozřejmě za určité pomoci státu.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Paní poslankyně si přeje přednést doplňující otázku, udílím jí proto slovo.
Poslankyně Zuzka Rujbrová: Pane ministře, rozhodně si nemyslím, že jste kouzelný dědeček, který sáhne do státního měšce a zachrání ČKD Blansko. Omlouvám se, pokud má interpelace dávala důvod k tomu, aby byla chápána tak, že mluvím do toho, koho přijmete nebo s kým se na ministerstvu stýkáte. S vaší odpovědí jsem spokojena a vítám možnost spolupráce při řešení situace tohoto podniku. Poskytnu vám některé náměty, které by bez finančních nároků mohlo ministerstvo učinit. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan ministr si přeje, či nepřeje reagovat? Nepřeje.
Udílím proto slovo panu poslanci Václavu Frankovi, který byl vylosován na pátém místě, aby přednesl interpelaci na ministra vnitra pana Václava Grulicha. Připraví se pan poslanec Zdeněk Kořistka.
Poslanec Václav Frank: Pane ministře, na přelomu června až července letošního roku bylo vašimi předchůdci - mám na mysli především pana ing. Kopřivu, náměstka ministra vnitra - zahájeno jakési šetření ve věci matričních úřadů. Asi je nám oběma známo, že se do budoucna počítá s tím, že by matriční úřady coby kontaktní místa předaly své úkony z pohledu výkonu státní správy - mám na mysli vydávání cestovních dokladů, občanských průkazů, řidičských průkazů atd. Ale kolem toho šetření, jehož výsledek nebyl nikde oznámen, vznikla i fáma, že jde o postupnou likvidaci nebo postupné omezování počtu matričních úřadů, a to ve vazbě na sídla úřadů stavebních.
Ptám se, v jaké fázi vývoje tato prověrka je, nebo zda byla ukončena, protože pak bychom se museli zaměřit na to, že občané potřebují přece jenom víc matriční úřad než úřad stavební. Pokud je mi dobře známo, v řadě míst i dopravní obslužnost hraje svoji roli. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Frankovi a uděluji slovo panu ministru vnitra Václavu Grulichovi.
Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, vážený pane poslanče Franku. Musím konstatovat, že svědomití ministerští úředníci mi připravili velice sáhodlouhou odpověď, stejně tak jako pro případ další, který se týká prostituce na E 55. Chtěl bych se omluvit, že tuto podrobnou odpověď nebudu číst, protože mám poměrně v čerstvé paměti případ, kdy tady jeden ministr - dříve náměstek ministra za KDS, potom ministr školství za ODS, potom místopředseda ODS a ministr školství, poté ministr financí a místopředseda ODS, potom ministr financí a místopředseda za US, nyní poslanec a už nevím co dál, tady více než hodinu četl telefonní seznam pražských škol i se směrovými čísly a telefonními čísly. Nehodlám znevažovat institut interpelací tímto způsobem a dovolím si být stručný.
Chtěl bych úvodem říci, že tato otázka je věcná, je reálná. Je to skutečně problém, který existuje, je potřeba jej řešit a je třeba na něj věcně odpovědět. Stejně bych chtěl úvodem říci všem poslancům, ať z levé opozice, či pravé opozice, že po zkušenostech, které jsem nabyl v poslanecké lavici, jsem vždycky připraven tyto věcné problémy s každým poslancem v této sněmovně konkrétně a věcně řešit a konkrétně a věcně hledat řešení i tam, kde kdokoli z vás najde problém, který není v pořádku a který podle vašeho názoru a mínění zaslouží zvláštní pozornosti a určité korekce. Myslím, že je nejvyšší čas, aby vztahy mezi sněmovnou a jednotlivými poslanci a každým ministerstvem nabyly tohoto věcného a pracovního charakteru. A teď k věci samé.
Pan poslanec Frank stejně jako ostatní vědí, že je tady problém o převodu správních činností z orgánů Policie na veřejnou správu, v této chvíli na státní správu, někde na samosprávu. Všichni víme, že se jedná o záležitost, která bude řešena v koncepci reformy veřejné správy. Pan poslanec Frank po právu upozorňuje na situaci, kdy aniž byla vypracována koncepce reformy veřejné správy, aniž byly stanoveny správní okrsky, se kterými počítáme v jednotlivých okresech a ve kterých se má veřejná správa přiblížit k občanovi, byla zahájena jakási činnost, která vlastně už dopředu a na základě existence stavebních úřadů začala sdružovat tyto správní činnosti do určitých obcí.
Pokud sdružování a přemístění matričních úřadů je v kontextu, kde evidentně bude budoucí správní okresek, tak nic proti tomu, je to na místě, protože tam se služby pro občany, ten občanský servis, bude do budoucna koncentrovat. Pokud toto pojetí je vyloženě administrativního charakteru, a kde není pravděpodobnost, že takový budoucí správní okrsek evidentně vznikne, pak je to administrativní opatření, které nemá smysl.
Chci říci panu poslanci Frankovi, že jsem vydal pokyn, aby v těch případech, kdy dochází k tomuto zjevně administrativně nepodloženému opatření, byla tato činnost pozastavena, protože pokud nebude naprosto jasné, jaké správní okrsky budou vytvořeny, mohlo by dojít k tomu, že budeme sdružovat dnes něco do jedné obce, nějakou činnost, v tomto případě matriční úřady, a za dva, za tři nebo za pět měsíců to budeme stěhovat někam jinam. Je pochopitelné a souhlasím s kolegou Frankem, že matriční úřad občané zpravidla potřebují víc než stavební úřad a že sídlo stavebního úřadu nemůže být mechanickým měřítkem, kam se tyto úřady a tyto činnosti budou stěhovat.
***