(Schůze opět zahájena ve 13.45 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Paní poslankyně, páni poslanci, přestávka určená k projednání v klubu Unie svobody, již vypršela.

Přistoupíme k hlasování.

Prosím všechny kluby, aby si zajistily účast svých poslanců bez další přestávky. Pan zpravodaj Cabrnoch zrekapituloval před přestávkou, že v rozpravě byl přednesen návrh na zamítnutí, návrh na vrácení předkladateli k dopracování.

Prosím pana zpravodaje, aby zaujal místo u stolku zpravodajů a přednášel případné další návrhy, které byly předneseny v rozpravě.

Nejprve v hlasování pořadové číslo 57 rozhodneme o návrhu na zamítnutí tohoto návrhu. Všechny vás odhlašuji na žádost z pléna a prosím o novou registraci.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 57 a ptám se, kdo je pro návrh na zamítnutí tohoto návrhu. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 57 se z přítomných 188 pro vyslovilo 98 poslanců. Tento návrh byl přijat.

 

Paní poslankyně, páni poslanci, tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

 

13.
Návrh poslanců Zuzky Rujbrové a dalších na vydání zákona o poskytování půjček
se státním příspěvkem mladým manželům
/sněmovní tisk 3/ - prvé čtení

 

Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 3 a stanovisko vlády k němu jako tisk 3/1 Prosím, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Zuzka Rujbrová.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Děkuji, paní předsedající.

Dámy a pánové, další návrh zákona, který vám předkládám společně s kolegy Hojdou a Kohlíčkem, je návrh zákona o poskytování půjček se státním příspěvkem mladým manželům.

V České republice se stává v poslední době jedním z nejzávažnějších problémů problém nízké porodnosti, která v současné době klesla na úroveň, jež je nejnižší za posledních 210 let, a i nadále zaznívají z úst odborníků obavy z toho, že pokud se nezmění životní podmínky - a tím mám na mysli zejména podmínky ekonomické mladých rodin - bude se nepříznivý vývoj demografické křivky nadále prohlubovat.

Existují odůvodněné obavy z toho, že klesající podíl občanů produktivního věku v naší společnosti může způsobit problémy státu se zajišťováním svých ekonomických potřeb. Mezi celou řadu příčin, které způsobují tuto nepříznivou situaci, patří již také výše zmíněná tíživá ekonomická situace mladých rodin, kdy mladí manželé při vzrůstajících životních nákladech odkládají početí dítěte nebo preferují méně početnou rodinu.

Návrh zákona vychází do jisté míry z komplexu zákonných a ekonomických opatření, která na počátku 70. let přispěla k úspěšnému řešení podobné situace. Součástí tohoto komplexu bylo i opatření Federálního shromáždění č. 14 z roku 1973, které umožnilo zvýhodněné půjčky pro mladá manželství a samoživitele v kombinaci s finančním příspěvkem státu na úhradu těchto půjček v souvislosti s narozením dítěte. Toto opatření je dosud platné, ale v důsledku změn, které v našem právním řádu proběhly na počátku 90. let, je jeho praktická realizace znemožněna.

Právě navázání na úspěšné a osvědčené recepty za současného přizpůsobení současným ekonomickým a legislativním podmínkám je účelem tohoto návrhu zákona, který počítá s umožněním zvýhodněných půjček pro taxativně stanovené účely, jimiž jsou výdaje spojené s výstavbou, koupí, případně jiným pořízením domu nebo bytu a dále pořízení bytového zařízení. Zároveň je určitým způsobem zúžen okruh oprávněných zájemců o půjčku a tím je maximálně eliminována možnost zneužití této půjčky.

Požadavkem, aby oprávněná osoba byla výdělečně činná, se návrh snaží zajistit návratnost těchto půjček. V rozporu s účelem půjčky se rovněž jeví skutečnost, že žadatel má již svoje bytové podmínky vyřešeny.

Návrh pamatuje i na možnost čerpání půjček ze strany samoživitelů, kteří pečují o dítě mladší tří let.

Výše poskytovaných půjček je limitována tak, aby si zachovala svůj motivační prvek a současně brala v úvahu i možnost této formy pomoci, stejně jako vlastní podíl na financování nákladů pořízení či zařízení bytu ze strany žadatelů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP