(pokračuje David)

Je to jednak nemocnice v Českých Budějovicích, jednak nemocnice v Hradci Králové, takže já prosím ty opoziční poslance, kteří se domnívají, že by neměly být zahajovány žádné investiční akce, aby zástupcům těchto nemocnic svůj záměr vysvětlili a pomohli škrtnout tuto položku. My jsme k tomu již neměli odvahu. (Předsedající vyzývá přítomné ke klidu.)

Pokud jde o ostatní subkapitoly, které jsou financovány ze státního rozpočtu, dávám opozičním poslancům k úvaze, co seškrtat. Myslím, že by za pozornost měly stát především ony subkapitoly, kde jsou stamilionové a vyšší položky. Jsou to například krajské hygienické stanice v rozsahu 350 mil. Kč, hygienická služba - byla podle ing. Michala Tošovského prezentována jako překážka podnikání -, jsou to střediska územní záchranné služby v rozsahu 130 mil. Kč, jsou to organizace dalšího vzdělávání v rozsahu 135 mil. Kč, jsou to prostředky na vědu a výzkum v rozsahu přes 600 mil. Kč.

Tady bych chtěl podotknout, že jsme vázáni Evropskou unií procentní částkou z hrubého domácího produktu, pod kterou by podpora výzkumu neměla klesnout, bohužel jsme tento požadavek nenaplnili. Dále jde o podporu občanských sdružení ve výši 203 mil. Kč, kde se podporují například organizace tělesně postižených, ale také církevní instituce, dále letecká záchranná služba ve výši 185 mil. Kč. Pokud převládne názor, že letecká záchranná služba je přebujelá, je jistě možné některou z jejích částí zrušit. Dále se podporují některé programy ve fakultních nemocnicích, které nemohou být financovány z pojistného. Jedná se například o práci sociálních pracovnic, o ústavy soudního lékařství, o vědecko-informační pracoviště, takže pokud by někdo chtěl zrušit knihovny ve fakultních nemocnicích, bude mít k tomu příležitost. Dále je z této kapitoly podporován Státní zdravotní ústav, Státní ústav kontroly léčiv, léčení našich občanů v zahraničí, léčení drogových závislostí - i když je to jen malá část celkového objemu, v jiných resortech je toho více -, léčení nemocných AIDS, některé transplantační programy atd.

Nově pak jsou zařazeny kapitoly související se vstupem do Evropské unie - 15 mil. Kč, a tolik napadaný konsolidační program, kterým se snažíme zmírnit některé důsledky, zejména krachu pojišťoven, tunelování nemocnic, špatné práce předchozího managementu nemocnic apod. Uznávám, že se jedná o opatření nesystémová. Asi právě tak nesystémová, jako byly předchozí půjčky těmto nemocnicím, které nyní musejí splácet jistinu a dostávají se do velmi těžké finanční situace. Nejsem si jist, jak se na to budou dívat nemocní ze spádových oblastí těchto nemocnic, jestliže se nedostane těmto nemocnicím potřebné podpory.

Mohu samozřejmě slíbit, že v následujícím období přehodnotím některé starší investiční záměry. Mám připravenu likvidaci některých institucí, které pokládám za zbytečné nebo parazitní. Budu se snažit bránit maximálně rozkrádání, které se velmi silně rozmohlo v důsledku nedostatečné kontroly hospodaření ve zdravotnictví a kterému minulé vlády nekladly dostatečné překážky. Chtěl bych povzbudit opoziční poslance, aby navrhovali škrty a hlavně se pod tyto návrhy nezapomněli podepsat, stejně jako by se měli podepsat pod současnou situaci ve zdravotnictví. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru zdravotnictví kolegovi Davidovi. Slova se ujme pan poslanec Jiří Václavek, po něm je pan poslanec Karel Kühnl. Jen si ověřím, zda pan poslanec Kühnl nechtěl vystoupit z pozice předsedy klubu. Jelikož zde není přítomen, může hovořit pan poslanec Václavek. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Václavek: Pane předsedající, pane premiére, dámy a pánové, aby nedošlo k termínové kolizi při projednávání všech čtyř zákonů, kterými se právě zabýváme, tak v souladu s § 91 jednacího řádu podávám dva návrhy.

Za prvé - pro všechny tři daňové zákony, tzn. tisk 35, tisk 36 a tisk 37, navrhuji zkrácení lhůt pro projednání ve výborech o 20 dnů.

Druhý návrh se týká státního rozpočtu, tj. tisku 40. Pro případ, že by snad prošel návrh rozpočtu předložený rozpočtovým výborem prostřednictvím zpravodaje Tlustého, navrhuji změnu tohoto usnesení, a to u původního bodu II. tak, aby zněl takto: "Poslanecká sněmovna stanoví, že nejpozdější termín předložení nového návrhu zákona o státním rozpočtu je třicátý den od doručení usnesení Poslanecké sněmovny předsedovi vlády."

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Václavkovi. Slova se ujme pan poslanec Karel Kühnl. Dalším přihlášeným je pan ministr Otakar Motejl. Jelikož nežádal o přednostní právo, může hovořit pan poslanec Kühnl, nicméně on má také přednostní právo, takže hovoří kolega Kühnl, po něm kolega Motejl.

 

Poslanec Karel Kühnl: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já jsem se vlastně hlásil normálně do rozpravy, nikoliv na základě svého přednostního práva, ale přesto děkuji za udělení slova.

Dříve než přistoupíme k hlasování, cítím potřebu říci pár slov k postojům poslaneckého klubu Unie svobody k jednotlivým návrhům, o kterých budeme hlasovat, a to v tom pořadí, jak je máme v programu k hlasování, tedy nejprve k vládnímu návrhu novely zákona o spotřebních daních.

Dámy a pánové, my se nedomníváme, že prosté zvyšování příjmů státního rozpočtu řeší jakýkoliv problém. Pokud totiž není zajištěno, že budou získané prostředky použity produktivně, to je na podporu udržitelného růstu, a nikoliv na podporu neudržitelné spotřeby, nevidíme důvod, proč by vláda měla dostat právo na větší díl peněz z kapes daňových poplatníků.

Pokud jde o vládní návrh novely zákona o daních z příjmů, myslím, že je všeobecně známo, že podpora podnikání v zájmu tvorby a udržení pracovních míst a v zájmu posílení konkurenční schopnosti českých podniků je pevnou součástí programu Unie svobody. Vítáme proto, že v tomto bodě je podobného názoru i vláda. Návrh na zrychlení odpisů si tedy podle našeho názoru zaslouží, aby byl propuštěn do druhého čtení.

K vládnímu návrhu novely zákona o pojistném na sociální zabezpečení - myslím, že máme všichni ještě v živé paměti, že rozprava - a v ní zejména vystoupení kolegy poslance Stanislava Voláka - osvětlila dostatečně, že vládní návrh pouze předstírá nedostatek peněz v systému sociálního zabezpečení jako celku, v systému, který je financován z pojistného. Vláda ve skutečnosti používá schodek v jedné vybrané části tohoto systému, aby sáhla opět hlouběji do kapsy daňových poplatníků, a to pro účely ve skutečnosti jiné, než je sociální pojištění. Že to povede k uzavření řady zejména menších a středních podniků a k propouštění v dalších, ponechávám v této chvíli stranou. S tímto přístupem vlády nemůžeme souhlasit a nemůžeme proto podpořit propuštění tohoto návrhu do druhého čtení.

A konečně k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu - tady jen pro pořádek opakuji, že poslanci Unie svobody podpoří návrh na neschválení vládní předlohy v prvním čtení. Navrhujeme doporučení, ve kterém by sněmovna měla požádat vládu, aby předložila návrh rozpočtu tak, aby odpovídal na straně příjmů i výdajů platné právní úpravě. Takový návrh považujeme za všeobecně přijatelný.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP