Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych neopakoval výhrady svých předřečníků vůči návrhu zákona o státním rozpočtu, ale zaměřil se především na aspekty, které zde dosud nezazněly.
Všichni asi víme, jak návrh rozpočtu vznikal. Vzpomeneme si na počáteční stanovisko ministra financí, že rozpočet má být vyrovnaný. Toto stanovisko, za které panu ministrovi děkuji, bohužel neobstálo ve vichru politických tlaků. Ani pan ministr, ani řada odpovědných poslanců ze sociální demokracie totiž nepochopili, že nejde ani tak o rozpočet, ale že jde o něco jiného. Volební program sociální demokracie, vládní programové prohlášení a státní rozpočet mají totiž společného jmenovatele. Je jím bezesporu množství populistických slibů typu "všechno všem", od kterých neměla vláda odvahu ustoupit ani při tvorbě rozpočtu. Vždyť by tím definitivně přiznala, že předvolební sliby byly nereálné a na modré z nebe že je každý žebřík prostě krátký. Proto vláda chladnokrevně kalkuluje s tím, že tuto nevděčnou práci za ni odvede opozice v Poslanecké sněmovně. Jedině tak získá vláda levný argument pro své voliče: hleďte, vždyť jsme to nebyli my, kdo vás připravil o slíbené modré z nebe, to zlá opozice vás o ně připravila tím, že odmítla rozpočet.
Co je příčinou tohoto neodpovědného jednání vlády? Dle mého názoru je to jakési křížení neboli hybridizace Českomoravské komory odborových svazů, ke které došlo personálním propojením vedení odborů a vedení sociální demokracie. Vzniklý hybrid nenese bohužel jen dobré vlastnosti svých rodičů, ale ukazuje se, že těch negativních je asi víc. Sociální demokracie jako vládní strana není především odolná vůči tlakům odborů. Důsledkem toho je skokový růst mezd bez zřetelného růstu produktivity práce zakomponovaný do rozpočtu. Důsledkem toho je degradace tripartitního vyjednávání na jednání bilaterální, ve kterém proti zaměstnavatelům stojí všemocný konglomerát vládní strany a odborů hájící nikoli zájmy celku, ale pouze zájem tzv. pracujících, jako by zaměstnavatelé a ostatní nepracovali. Důsledkem hybridizace vládní sociální demokracie a odborů bude ve střednědobém horizontu značný tlak na růst inflace. Ostatně první proinflační prvky jsou již obsaženy v předloženém návrhu rozpočtu.
Sociální demokracie se často a ráda chlubí svými vzory na Západě, například Labour Party Tonyho Blaira. Jenže Tony Blair na rozdíl od předsedy sociální demokracie rozpoznal nebezpečí, které hrozí vládní straně personálně propojené s odbory, a dokázal toto propojení zrušit. Proto přeji sociální demokracii, aby pochopila, že je její povinností vládnout v zájmu všeho lidu, a nikoliv v zájmu jejich strany nebo v zájmu odborů. Proto přeji sociální demokracii, aby její budoucí předseda se více podobal Tony Blairovi a učinil z ní stranu schopnou odpovědně vládnout této zemi. Momentálně tomu však tak není a předložený návrh rozpočtu to dokazuje. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Posledním písemně přihlášeným do obecné rozpravy je pan Miroslav Kalousek, po něm následuje blok vystoupení členů vlády, kteří o to projevili zájem.
Poslanec Miroslav Kalousek: Pane předsedající, pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v kontextu svého původního vystoupení navrhl doplňující usnesení k doporučení rozpočtového výboru. Vzhledem k tomu, že toto doporučení vládě, které je obsahem mého návrhu, není v rozporu s dosud předloženými doplňujícími návrhy, nenavrhuji číslo, protože budou-li přijaty, může to být I., II., III. či IV.
Text zní: "Poslanecká sněmovna doporučuje vládě následující úpravy návrhu zákona o státním rozpočtu. Příjmy navrhnout ve výši odpovídající platné právní úpravě. Případný deficit vyjádřit v konkrétních výdajových položkách, které
- budou prokazatelně působit stimulačně k oživení hospodářského růstu,
- budou použity ke krytí zátěží státních financí, které nejsou zahrnuty v předkládané bilanci příjmů a výdajů sněmovního tisku 40."
Dále mi dovolte, abych předložil doprovodné usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby v případě deficitního návrhu státního rozpočtu předložila Poslanecké sněmovně
- kvantifikaci budoucích přínosů státního rozpočtu z deficitního financování v čase a formách, tzn. zvýšení příjmů či snížení výdajů,
- pravidla pro vynakládání výdajů financovaných v rámci deficitu."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: To byl poslední písemně přihlášený kolega do obecné rozpravy. V tuto chvíli dám příležitost těm členům vlády, kteří projevili zájem o vystoupení. Jako první v pořadí těch, kteří se přihlásili, byl pan ministr Fencl. Dávám mu tedy slovo.
Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, při konstruování návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstva zemědělství bylo potřeba pokusit se modelovat podnikatelské prostředí ve vztahu k prostředí, ve kterém se české zemědělství nachází. Bylo potřeba vzít v úvahu úroveň ochrany vnitřního trhu ve srovnání s naší konkurencí, která pracuje v prostoru Evropské unie. Bylo potřeba vzít v úvahu míru podpory naší konkurence a pokusit se vymodelovat takový rozpočet, aby v tomto podnikatelském prostředí se situace pro české zemědělství v intencích potřeby tohoto odvětví vyvíjela správným směrem. Bylo potřeba znovu posoudit míru podpory našich konkurentů, ať už formou posouzení ekvivalentu produkčních subvencí, který je v České republice ve výši 11 %, v Evropské unii ve výši 42 %, v USA v úrovni 16 %, ale také v Polsku např. v úrovni 28 %. Bylo potřeba vzít v úvahu, že transfery např. na jednoho pracovníka, což je suma všech peněžních transferů od daňových poplatníků plus všech peněžních transferů od spotřebitelů ve prospěch výroby všech zemědělských komodit minus vybraná cla a zemědělské komodity, je velmi nevýhodná pro české zemědělce. Řekněme, že činí na pracovníka 21 840 Kč ve srovnání s Evropskou unií, kde je to 611 590 Kč, v USA - slyšíte dobře - 953 400 Kč, ale také v Polsku 53 550 Kč atd.
To prostředí je takto vymodelované z obecně známých důvodů a je potřeba pochopit, že není možné konkurovat v tomto prostředí při takto nestandardně nastavené ochraně vnitřního trhu a při takto nestandardně a rozličně nastavené míře podpory, ať už touto, či jinou formou. Proto stál před námi problém, abychom se pokusili, a já bych se teď velice krátce pokusil vymodelovat dvě verze.
***