V teritoriální orientaci zahraničního
obchodu nedošlo k zásadním změnám
V teritoriální orientaci dovozu i
vývozu nedošlo během roku 1997 k zásadním
změnám, nadále převažovaly ve
zbožových tocích vztahy k zemím s vyspělou
tržní ekonomikou, zejména zemím Evropské
unie. Nejrychleji rostly vývozy do zemí Evropské
unie (o 24,3 %) a do evropských zemí s transformující
se ekonomikou, a to zejména Ruska (o 25 %) a Polska (o
25,8 %). Zvýšení vývozu do rozvojových
zemí o 5,1 % znamenalo v hmotném vyjádření
víceméně stagnaci. V závěru
roku se tak vývoz do zemí EU podílel 60,2
% na celkových vývozech a podíl vývozů
do zemí s transformující se ekonomikou se
zvýšil na téměř 30 %.
Dovozy se výrazně zvýšily zejména
z tzv. ostatních států s tržní
ekonomikou, především USA (o 28,2 %) a Japonska
(o 29,2 %). Nejrychleji rostly ale dovozy z Číny
(o 48 %) vlivem rostoucích dovozů levného
textilního zboží., Vysoká tempa růstu
dovozů z těchto zemí se odrazila ve zvýšení
podílu skupiny ostatních zemí s vyspělou
tržní ekonomikou z 5,9 % na 6,9 % a mimoevropských
zemí s přechodovou a státní ekonomikou
z 1,1 % na 1,5 %. Podíl zemí EU na celkových
dovozech byl však nadále dominantní (62,1 %).
Došlo ke zlepšení salda vzájemného
obchodu s hlavními obchodními partnery
Rychlejší růst vývozů než
dovozů přispěl ve vztahu k zemím EU
ke snížení deficitu obchodní bilance
a ve vztahu k zemím CEFTA tento trend vedl ke zvýšení
přebytku vzájemné obchodní výměny.
Naproti tomu rychle rostoucí dovozy byly hlavní
příčinou rostoucího deficitu s ostatními
vyspělými zeměmi (Japonsko - 13,6 mld. Kč,
USA - 15,3 mld. Kč, Finsko - 6 mld. Kč) a rozvojovými
zeměmi (Čína - 10,4 mld. Kč).
III. 2. Kapitálový účet
Saldo kapitálového účtu bylo aktivní
Kapitálový účet, zahrnující
převody kapitálového charakteru 1/ dříve
vykazované v položce jednostranných převodů,
skončil v závěru roku 1997 mírným
přebytkem v rozsahu 0,3 mld. Kč. Příjmy
z kapitálových transferů a převodů
nevýrobních nefinančních hmotných
aktiv a nehmotných práv byly vyšší
než výdaje.
Kapitálový účet platební
bilance (mld. Kč)
Kapitálový účet |
Pozn.: Částka -16,2 mld. Kč uvedená
v roce 1993 představuje převod akcii z 1. vlny kupónové
privatizace
III. 3. Finanční účet
Příliv zahraničního kapitálu
v roce 1997 výrazně poklesl
Podstatné snížení přílivu
kapitálových toků, ke kterému došlo
v roce 1997, bylo spojeno především s okolnostmi
květnových kurzových turbulencí, kdy
na základě vyhodnocení makroekonomického
vývoje české ekonomiky a jeho komparace s
vývojem nově se rozvíjejících
ekonomik jihovýchodní Asie se shodnými makroekonomickými
tendencemi došlo ke změně strategie zahraničních
investorů. Důsledkem byl nejen výrazný
odliv krátkodobých investic, ale i snížený
příliv investic dlouhodobých. Obdobné
důsledky měla i listopadová politická
destabilizace; i v tomto období byl patrný vliv
asijské měnové krize, projevující
se v odlivu krátkodobého kapitálu. Pohyby
krátkodobých i dlouhodobých investic vlivem
uvedených faktorů podstatným způsobem
ovlivnily úroveň finančních toků
a byly hlavni příčinou celkového poklesu
aktivního salda finančního účtu
ze 116,6 mld. Kč v roce 1996 na 34,3 mld. Kč v roce
1997.
Finanční účet platební
bilance (mld. Kč)
Finanční účet | 88,2 | 97,0 | 218,3 | 116,6 | 34,3 |
-přímé investice | 16,4 | 21,5 | 67,0 | 37,7 | 40,5 |
-portfoliové investice | 46,7 | 24,6 | 36,2 | 19,7 | 34,4 |
-ostatní dlouhodobé investice | 23,5 | 31,9 | 89,3 | 84,4 | 12,9 |
-ostatní krátkodobé investice | 1,6 | 19,0 | 25,8 | -25,2 | -53,5 |
Přímé zahraniční investice
mírně překročily výsledky roku
1996
Příliv zdrojů ve formě přímých
zahraničních investic do ČR (41,3
mld. Kč) nebyl uvedenými vlivy výrazněji
dotčen s ohledem na preferenci dlouhodobějších
kritérií rozhodování (ekonomických
i politických) ze strany zahraničních investorů.
Přímé investice směřovaly především
do energetiky (podíl na přírůstku
činí 27,6 %), dále peněžnictví
a pojišťovnictví (22,9 %) a spotřebního
zboží a tabáku (13 %). Nejvíce přímých
investic v tomto roce připlynulo ze SRN (30,1 %), Velké
Británie (15,1 %), Nizozemí (10,3 %) a Francie (7,8
%).
Od počátku roku 1990 do konce roku 1997 celkový
objem přímých zahraničních
investic v české ekonomice dosáhl 234 mld.
Kč (6, 8 mld. USD). Největší objem investic
se realizoval v odvětví dopravy a spojů (podíl
18,2 %), dále odvětví spotřebního
zboží a tabáku (13, 8 %) a dopravního
zařízení (12,5 %). Přitom převažovali
především investoři ze SRN (podíl
27,9 %), druhé místo zaujímá Nizozemí
(13,8 %), dále USA (13,2 %) a Švýcarsko (10,6
%). Přímé investice českých
subjektů v zahraničí dosáhly pouze
0, 8 mld. Kč.
Čistý příliv dlouhodobých
investic poklesl
Snížené intenzity dosáhl příliv
ostatních dlouhodobých investic (12,9
mld. Kč). Ve srovnání s předchozím
rokem byly dosažené hodnoty čistého
přílivu dlouhodobých investic podstatně
nižší vlivem neobnovení části
dlouhodobých bankovních depozit a nižšího
čerpání zahraničních finančních
úvěrů bankami. Objemově nejvýznamnějším
zdrojem přílivu dlouhodobých zahraničních
investic zůstává i nadále čerpání
peněžních úvěrů českými
firmami přímo ze zahraničí.
Příliv portfoliových investic zesílil
Po určitém oslabení přílivu
portfoliových investic v roce 1996 došlo
v roce 1997 opět k jejich posílení (34,4
mld. Kč, tj. 1,1 mld. USD). Odliv v prvých měsících
roku byl ve zbývající části
roku vystřídán růstem. Tento vývoj
souvisel zejména s poklesem cen akcií (ovlivněnými
devalvačními expektacemi a měnovými
turbulencemi v květnu a listopadu) a s růstem domácích
úrokových sazeb. Vlivem těchto faktorů
se zvýšil zájem zahraničních
investorů o cenově výhodné nákupy
akcií a o nákup dlouhodobých i krátkodobých
obligací, což se projevilo v čistém
přílivu investic do uvedených instrumentů.
Další příliv investic se uskutečnil
emisemi bondů denominovaných v cizích měnách
a obchodovaných na zahraničních trzích.
Celkově dosáhl stav zahraničních portfoliových
investic denominovaných v korunách ke konci
roku 1997 132,6 mld. Kč (3,8 mld. USD). Akcie a podílové
listy se na tomto objemu podílely 104,9 mld. Kč,
dlouhodobé obligace 14,5 mld. Kč a krátkodobé
obligace 13,2 mld. Kč. Stav zahraničních
investic denominovaných v cizích měnách
dosáhl ke stejnému datu 36,4 mld. Kč
(1 mld. USD). Na uvedených korunových investicích
se nejvíce podíleli investoři z Velké
Británie (28,3 %), USA (13,6 %), Slovenské republiky
(13,5 %) a Rakouska (13,2 %). Nejvíce bylo investováno
do peněžnictví včetně státního
dluhu (27,9 %), dopravy (17,5 %) a do energetiky (15,2 %).
U českých portfoliových investic v zahraničí
byl zaznamenán čistý odliv zdrojů
do zahraničí, neboť nákupy zahraničních
cenných papírů převýšily
jejich prodeje (o 6 mld. Kč). Stav těchto investic
dosáhl ke konci roku 35,7 mld. Kč (1 mld. USD).
Odliv krátkodobých investic se zvýšil
Odliv ostatních krátkodobých investic
do zahraničí v rozsahu 53,5 mld. Kč souvisel
především s turbulencemi na devizovém
trhu. Výrazný odliv krátkodobých investic
se realizoval zejména přes bankovní sektor,
jehož krátkodobá aktiva vůči
nerezidentům vzrostla o 122 mld. Kč. Tento výrazný
nárůst vyplýval především
z přírůstku poskytnutých korunových
úvěrů nerezidentům (45 mld. Kč)
a nárůstu devizových vkladů rezidentů
(50 mld. Kč), které tuzemské banky držely
na svých nostro účtech v zahraničí.
III. 4. Devizové rezervy
Devizové rezervy ČNB poklesly
Deficit běžného účtu byl jen
částečně pokryt aktivem finančního
účtu, což se odrazilo v pasivním saldu
platební bilance a v poklesu devizových rezerv
ČNB. Jejich snížení za rok 1997
činí 56 mld. Kč (po vyloučení
kurzových rozdílů). Stav devizových
rezerv ke konci roku představoval 338,5 mld. Kč
(9,8 mld. USD) a postačoval ke krytí 3,6 měsíčního
dovozu zboží a služeb.
Hrubá zadluženost vzrostla
Stav hrubé zadluženosti dosáhl
koncem roku 748,7 mld. Kč (21,6 mld. USD) a její
zvýšení od počátku roku činilo
169,8 mld. Kč (8,4 mld. USD); kurzové rozdíly
se na tomto zvýšení podílely částkou
41 mld. Kč. Celkově v hrubé zadluženosti
převažovaly dlouhodobé závazky (67,3
%) nad krátkodobými (32,7 %). Proti konci roku 1996
se podíl krátkodobé zadluženosti zvýšil
o 4,2 bodu v převážné míře
vlivem růstu čerpaných krátkodobých
úvěrů podniky v zahraničí.
Největší část krátkodobých
závazků dluží obchodní banky
(70 %) a podniky (27 %). Dlouhodobě jsou naopak zadluženy
nejvíce podniky {60 %), podíl bank dosáhl
32 %. Podíl hrubé zadluženosti na hrubém
domácím produktu se proti předchozímu
roku zvýšil o 7,6 bodu na 45,4 %; na zvýšení
tohoto poměrového ukazatele se podílelo i
znehodnocení kurzu koruny.
IV. VLÁDNÍ SEKTOR
Hlavní cíle finanční a rozpočtové
politiky vlády pro rok 1997 byly zaměřeny
především na podporu stability makroekonomického
prostředí dosažením přebytkovosti
veřejných rozpočtů (při vyrovnaném
státním rozpočtu) a restrikcí vládní
spotřeby, dále pak na snížení
přerozdělovacích procesů prostřednictvím
veřejných rozpočtů! 1/ a omezení
dynamiky růstu mezd v rozpočtových organizacích.
Proti záměrům však v průběhu
1. pololetí zesilovala tendence k růstu deficitu
státního rozpočtu, která především
odrážela proti předpokladům nižší
růst příjmů při klesající
míře růstu HDP. Ke korekci tohoto vývoje
- v kontextu s celkovým makroekonomickým vývojem
- přijala vláda ČR opatření
2/, jejichž cílem bylo zajistit přísnou
výdajovou restrikcí (cca 42 mld. Kč) vyrovnanost
státního rozpočtu na rok 1997 a vytvořit
předpoklady ke snížení veřejné
spotřeby v roce 1998. Finanční hospodaření
vlády bylo navíc komplikováno červencovými
povodněmi, jejíchž důsledky byly částečně
kryty z mimorozpočtových zdrojů. Vykázaný
schodek státního rozpočtu v závěru
roku byl do značné míry spojen s nižšími
příjmy v důsledku červencových
povodní a vedl ke zvýšení zadlužeností
vlády u bank. Při deficitním hospodaření
měla výdajová restrikce podle dubnových
a červnových opatření strukturální
charakter.
Státní rozpočet
V průběhu roku byly provedeny úpravy rozpočtového
záměru
Skutečný vývoj rozpočtového
hospodaření v roce 1997 probíhal především
pod vlivem klesající dynamiky ekonomického
růstu (a v důsledku toho i klesajících
příjmů) a červencových povodní.
V dubnu 2/ provedla vláda v návaznosti
na dosavadní deficitní vývoj rozpočtového
hospodaření a potřeby makroekonomické
stabilizace první korekci státního rozpočtu
pro rok 1997, znamenající v zásadě
výdajovou restrikci. Následná korekce rozpočtových
záměrů provedená v červnu
2/, jejímž cílem bylo podpořit stabilizaci
kurzu koruny, znamenala po květnových turbulencích
další krácení rozpočtových
výdajů pro rok 1997. V souhrnu byly dubnovou a červnovou
úpravou sníženy rozpočtové výdaje
pro rok 1997 o 42 mld. Kč s cílem přispět
k tlumení nadměrné poptávky v ekonomice.
Součástí vládních úsporných
opatření byl závazek zpomalení růstu
mezd v rozpočtových organizacích a snížení
přímých dovozů pro potřeby
státu. Investiční výdaje rozpočtové
sféry byly proti rozpočtovému záměru
kráceny o cca 25 %. Další úprava, provedená
v srpnu, zohledňovala především
výpadky v příjmech po červencových
povodních a dále potřebu zajistit část
zdrojů k profinancování potřeb vyplývajících
z následků záplav.
1/ Rozumí se snížení podílu výdajů
veřejných rozpočtů na HDP o 1 procentní
bod.
2/ Korekce hospodářské politiky a další
transformační opatření přijatá
vládou ČR 16. 4. 1997, Principy stabilizačního
rozpočtového programu vlády ČR (červen
1997).
Výsledný schodek státního rozpočtu
dosáhl 15,7 mld. Kč
Celkově skončilo hospodaření státního
rozpočtu v závěru roku 1997 schodkem v rozsahu
15,7 mld. Kč (0,9 % HDP). Hlavní příčiny
vykázaného deficitu na straně příjmů
lze vidět v nenaplnění rozpočtových
příjmů v důsledku červencových
povodní (proti předpokladům vyšší
nenaplnění příjmů z pojistného
sociálního zabezpečení z postižených
oblastí) a ve vyšším čerpání
prostředků na důchody ve srovnání
s příjmy důchodového účtu,
které dosáhlo více než 5 mld. Kč.
Navíc byla výdajová strana rozpočtu
zatížena mimořádnou operací spočívající
v převedení prostředků státního
rozpočtu na úhradu ztráty Konsolidační
banky (cca S mld. Kč).
Deficit SR byl důsledkem nižších příjmů
a vyšších výdajů proti předpokladům
Plnění ohmů a výdajů
upraveného státního rozpočtu 1997
(mld. Kč)
Příjmy celkem | ||||
Výdaje celkem | ||||
Saldo |
Došlo k výraznějšímu výpadku
příjmů ze sociálního zabezpečení
Strukturální vývoj příjmové
strany rozpočtu nasvědčuje tomu, že
provedené korekce rozpočtového záměru
byly provedeny s dostatečnou přesností. Výraznější
pokles meziroční dynamiky růstu daně
příjmů odráží zejména
povolené snížení záloh přímých
daní podnikům z postižených oblastí.
Nenaplnění rozpočtového záměru
v příjmech z pojistného sociálního
zabezpečení je rovněž příčinně
spojeno s důsledky povodní.
Meziroční vývojová tendence rozpočtových
příjmů nebyla v roce 1997 výrazněji
ovlivněna systémovými změnami, neboť
k zásadním úpravám daňového
systému nedošlo. Provedené změny pro
rok 1997 neměly podstatný vliv na daňové
zatížení plátců a měly
spíše technický charakter (úpravy daňových
prahů, konstrukcí daňového základu
apod.).
Podíl daní na HDP dosáhl 24,9 %
Při dosaženém rozsahu rozpočtových
příjmů a tvorbě hrubého domácího
produktu se tzv. daňová kvóta 1/ proti roku
1996 mírně snížila o 0,4 bodu na 24,9
%.
Vybrané pojmové položky v mld. Kč | ||||
Příjmy celkem | ||||
z toho: | ||||
DPH | ||||
Daně spotřební | ||||
Daň z příjmů | ||||
Příspěvky na sociální pojištění |
1/ Rozumí se podíl daňových příjmů
na HDP.
Vybrané výdajové položky v mld. Kč | ||||
Výdaje celkem | ||||
v tom běžné výdaje | ||||
z toho: veřejná spotřeba | ||||
transfery obyvatelstvu | ||||
neinvest. dotace podnikům | ||||
dotace místním rozpočtům | ||||
vládní úvěry | ||||
kapitálové výdaje | ||||
z toho: investiční výdaje ROPO x) | ||||
investiční transfery podnikům |
x) Rozpočtové a příspěvkové
organizace
Výdajová restrikce podle vládních
opatření byla realizována
Z uvedeného základního strukturálního
členění výdajové strany státního
rozpočtu je zřejmé, že výdajovou
restrikcí ve smyslu zmíněných opatření
vlády byly postiženy především
investiční výdaje rozpočtových
a příspěvkových organizací,
u kterých se meziroční index pohyboval na
konci roku 1997 na úrovni 85,7 %. Vlivem poklesu investičních
výdajů se meziroční růst celkových
rozpočtových výdajů snížil
0 3,6 bodu na 8,3 proti roku 1996. Tempo růstu běžných
výdajů se pohybovalo zhruba na stejné úrovni
jako v roce předchozím (10,9 %), přičemž
nižší růst některých výdajových
položek v důsledku výdajové restrikce
(např. spotřeby vlády o 2,8 bodu) byl vyrovnáván
rychlejším růstem jiných výdajů
(např. transferů obyvatelstvu).
Při posuzování celkového vývojového
trendu rozpočtových výdajů je nutno
přihlédnout i k mimořádnému
vlivu - úhradě ztráty Konsolidační
banky v rozsahu 5 mld. Kč - se kterou původní
rozpočtový záměr nepočítal.
Vedle toho byly výdaje proti předpokladům
zvýšeny o úhradu deficitu na tzv. důchodovém
účtu (rovněž cca 5 mld. Kč).
Z uvedeného je zřejmé, že skutečné
naplňování záměrů na
výdajové straně rozpočtu bylo ovlivněno
i mimořádnými okolnostmi. Tento fakt se promítl
i do zvýšených objemů dotací
podnikům v návaznosti na pomoc podnikům postiženým
při odstraňování povodňových
škod. Výdajová restrikce podle záměrů
vládních opatření však byla realizována
a měla - s ohledem na celkové deficitní hospodaření
státního rozpočtu - strukturální
dopady do jednotlivých segmentů poptávky
v ekonomice, zejména investiční poptávky
a poptávky vlády 1/.
1/ Rozumí se vlastní spotřeba vlády.
Finanční hospodaření místních
rozpočtů
Hospodaření místních rozpočtů
vykázalo deficit
Obdobně jako u státního rozpočtu i
u místních rozpočtů došlo v průběhu
roku ke zhoršení výsledků v jejich finančním
hospodaření. Tuto skutečnost indikuje zhoršení
celkové tzv. čisté depositní
pozice 1/ místních orgánů u
bankovní soustavy, která se proti konci roku 1996
snížila o 0,6 mld. Kč na 11 mld. Kč.
Jednou z příčin zhoršení finanční
situace bylo deficitní hospodaření běžného
rozpočtu, které skončilo v závěru
roku schodkem v rozsahu 4,8 mld. Kč. Proti předpokladům
byl však dosažený deficit nižší
v důsledku realizace restriktivních opatření
vlády z dubna a června 1997; součástí
těchto opatření byly i sankce vlády,
spočívající v krácení
dotací na běžné hospodaření
v případě rychlejšího růstu
zadluženosti proti předpokladům. Skutečný
vývoj veřejného dluhu obcí směřoval
ale v roce 1997 ke zpomalení dynamiky růstu; zatímco
v letech 1995 a 1996 činil nárůst veřejného
dluhu obcí téměř 42 %, v roce 1997
byl vykázán nárůst jen o 21,4 %.
Fond národního majetku
Hospodaření FNM bylo deficitní
Přes postupný nárůst v průběhu
roku nedosáhly příjmy Fondu národního
majetku (FNM) očekávané úrovně.
Celkově skončilo finanční hospodaření
FNM schodkem v rozsahu cca 2,8 mld. Kč, a to zejména
v důsledku převodu prostředků z malé
privatizace na povodňový účet ve státních
finančních aktivech. Saldo hospodaření
s prostředky velké privatizace bylo zhruba vyrovnané.
Financování povodňových škod
Na krytí škod červencových záplav
bylo vydáno 10,9 mld. Kč
Červencové záplavy, které způsobily
škody v rozsahu cca 60 mld. Kč, si vyžádaly
i účast vládního sektoru na profinancování
škod způsobených touto přírodní
katastrofou. Z disponibilních zdrojů, které
byly vládou vyčleněny v rozsahu 11,5 mld.
Kč, bylo koncem roku 1997 skutečně vyčerpáno
10,9 mld. Kč. Hlavním zdrojem byly mimorozpočtové
prostředky, získané emisí povodňových
dluhopisů (3,6 mld. Kč) a dotace Fondu národního
majetku v částce 5 mld. Kč; vedle toho byly
provedeny i přesuny prostředků v menších
částkách z Pozemkového fondu, Státního
fondu životního prostředí a státního
rozpočtu. Rozhodující objem prostředků
byl soustředěn na povodňovém účtě
státních finančních aktiv, odkud byly
tyto účelové prostředky převáděny
do rozpočtů obcí.
Financování vládního sektoru
Nepříznivé tendence ve finančním
hospodaření jednotlivých složek vládního
sektoru se celkově v roce 1997 prohloubily; z toho vyplývající
zvýšená potřeba úvěrových
zdrojů byla zajišťována prostřednictvím
bankovního, domácího i zahraničního
sektoru (resp. jejich nákupem státních cenných
papírů).
Čistý úvěr vlády včetně
FNM u bank vzrostl během roku 1997 o 12,2 mld. Kč
V podstatné míře byly potřebné
zdroje získávány cestou čerpání
úvěrů u bankovní soustavy.
V průběhu roku 1997 tak čistý úvěr
konsolidované vlády u bank vzrostl proti konci roku
1996 o 9,4 mld. Kč, včetně FNM o 12,2 mld.
Kč. Na jeho růstu se podílelo zejména
deficitní hospodaření státního
rozpočtu (- 10,7 mld. Kč) a mimořádná
operace spočívající v úhradě
ztráty Konsolidační banky z výdajů
státního rozpočtu (5 mld. Kč). K růstu
čistého úvěru vlády u bank
přispěly i nepatrně místní
orgány, jejichž čistá pozice u bank
se zhoršila o 0,6 mld. Kč. Pouze u státních
fondů byl vývoj čisté pozice u bank
příznivější o 4,3 mld. Kč.
Změna čisté pozice vládního
sektoru vůči bankovnímu sektoru (mld. Kč)
1. Centrální vláda | -2,0 | 11,8 |
2. Státní fondy | -1,5 | -4,3 |
3. Zdravotní pojišťovny | 0,7 | 1,3 |
4. Čistý úvěr centrální vlády | -2,8 | 8,8 |
(1+2+3) | ||
5. Místní orgány | 5,9 | 0,6 |
6. Čistý úvěr konsolidované vlády | 3,1 | 9,4 |
(4+5) | ||
7. Fond národního majetku | -0,6 | 2,8 |
8. Čistý úvěr konsolidované všeobecné vlády | 2,5 | 12,2 |
(6 + 7) |
Pozn.: + znamená nárůst zadluženosti,
- pokles zadluženosti.
Zvýšila se zadluženost vlády i u nebankovních
subjektů
Duší úvěrové zdroje, čerpané
od mimobankovních subjektů, byly použity
zejména na zajištění splátek
dluhové služby vlády (v podstatě šlo
o splátky jistin dluhů). Domácí nebankovní
sektor se podílel na profinancování přírůstku
těchto úvěrových potřeb vlády
cestou nákupu státních cenných papírů
v rozsahu 10,2 mld. Kč a zahraniční investoři
nakoupili státní cenné papíry v částce
7,6 mld. Kč.
Hrubá zadluženost všeobecné vlády
absolutně vrostla
Celková potřeba rostoucích úvěrových
zdrojů se promítla rovněž do celkového
nárůstu hrubé zadluženosti všeobecné
vlády, 1/ která se proti předchozímu
roku zvýšila z 217,6 mld. Kč na 225,4 mld.
Kč (nepříznivý vliv rostoucích
deficitů centrálního a místních
rozpočtů byl částečně
kompenzován poklesem zadlužení FNM). Podíl
hrubého dluhu všeobecné vlády se při
daném vývoji HDP snížil proti minulému
roku o 0,6 bodu na 13,7 %.
1/ Rozumí se hrubá zadluženost zahrnující
centrální vládu, místní orgány,
státní fondy, zdravotní pojišťovny
a FNM.
V. MĚNOVÁ POLITIKA A MĚNOVÝ VÝVOJ
Hospodářský a měnový vývoj
v roce 1997, zejména pak vnější nerovnováha
dosahující relativně vysokých hodnot
a existence potenciálních vnitřních
inflačních faktorů determinovaly restriktivní
charakter měnové politiky ČNB. Politika ČNB
byla zaměřena především na tlumení
nadměrné domácí poptávky (zejména
jako zdroje rostoucích dovozů) a na obranu kurzu
koruny v období květnové krize důvěry
zahraničních i domácích investorů
v udržení kurzu koruny. Hospodářský
i měnový vývoj (především
ve druhé polovině roku) naznačoval, že
měnově restriktivní opatření
společně se změnou v kurzovém režimu
(na floating a přijetím vládních korekcí
hospodářské politiky přispěly
k tlumení dlouhodoběji se projevujících
nerovnovážných tendencí. Významné
bylo především snížení nerovnováhy
mezi domácí poptávkou a nabídkou a
pokles tempa růstu čisté inflace proti předchozímu
roku. Restriktivní měnový vývoj se
odrazil ve výraznějším poklesu tempa
růstu peněžní zásoby (M2) od
druhé poloviny roku 1996.
Měnová politika byla dlouhodoběji zaměřena
na potlačení nadměrného růstu
domácí poptávky
Měnová politika ČNB a měnový
vývoj byly významně poznamenány dalším
prohloubením nerovnovážných tendencí
v ekonomice na začátku roku, projevujících
se v dalším narůstání vnější
nerovnováhy. Tyto tendence - v kontextu s podobným
vývojem některých nově se rozvíjejících
trhů - nakonec vyústily v krizi důvěry
zahraničních i domácích investorů
v udržení kurzu koruny.
Problém rostoucího externího deficitu, jako
důsledku rychleji rostoucí domácí
poptávky než nabídky, byl patrný již
od poloviny roku 1994. Analýzy vycházející
z celkových trendů těchto nerovnováh
a příčin jejich vývoje na poptávkové
i nabídkové straně ekonomiky však naznačovaly,
že zesilování těchto tendencí
je reálným rizikem pro budoucí vývoj
vnější i vnitřní kupní
síly měny. ČNB vědoma si měnových
rizik pokračování nerovnovážných
tendencí v ekonomice reagovala na tento vývoj restriktivní
politikou, sledující tlumení nadměrného
růstu domácí poptávky v ekonomice.
Akcelerující růst domácí poptávky
byl v uvedených letech posilován z různých
zdrojů s různou intenzitou a ČNB byla nucena
operativně reagovat na aktuální vývoji
mimořádnými formami měnových
opatření 1/.
Přestože ekonomický vývoj již v
prvých měsících roku 1997 naznačoval
tendenci ke zmírnění dynamiky růstu
domácí poptávky, bylo zřejmé,
že možnosti centrální banky jsou při
řešení nerovnovážných tendencí
v ekonomice omezené a že je nutná intenzivnější
spoluúčast dalších částí
hospodářské politiky působících
na straně poptávky i nabídky.
1/ Například emise poukázek ČNB, sterilizace
vkladu zahraničního partnera do SPT Telecom jeho
uložením u ČNB.
Vývoj vyžadoval spoluúčast dalších
částí hospodářských
politik
Pokračující tendence ke schodkovosti státního
rozpočtu, započatá v polovině předchozího
roku a úzce spojená s dalším poklesem
dynamiky ekonomického růstu, ztěžovala
úsilí při tlumení domácí
poptávky. Zvýšené úrokové
sazby od poloviny předchozího roku sice přispívaly
k utlumení domácí poptávky, současně
však vedly k posílení kurzu koruny vlivem zvýšeného
zájmu o korunové investice při rostoucím
úrokovém diferenciálu. Nominální
posílení kurzu urychlilo reálné zhodnocení
kurzu, což znamenalo další ztížení
konkurenceschopnosti domácí produkce na zahraničních
trzích. Za této situace vznikala potřeba
změny mixu měnové a fiskální
politiky, který by vedl ke zpřísnění
podmínek v ekonomice především restrikcí
výdajů státního rozpočtu bez
negativního dopadu na konkurenceschopnost exportní
produkce.
V dubnu vláda přijala opatření
ke korekci hospodářské politiky
Vláda svojí dubnovou korekcí hospodářské
politiky 1/ požadavek restrikce vládních výdajů,
zpomalení růstu mezd ve vládou řízených
institucích a další požadavky na kultivaci
tržního prostředí a podporu ekonomického
růstu akceptovala. Na přijetí systému
dovozních depozit, jehož záměrem bylo
omezit růst dovozů, ČNB reagovala snížením
sazeb povinných minimálních rezerv 2/. Rozsah
této změny nebyl významný, ČNB
však přijetím tohoto opatření
signalizovala ochotu postupně uvolňovat měnovou
restrikci v případě výraznějšího
zapojení vlády do řešení ekonomických
problémů.
V kontextu s pokračujícím růstem schodku
obchodní bilance, květnovou publikací nových
negativních údajů ČSÚ o ekonomickém
vývoji (pokles průmyslové výroby,
stavebnictví), zhoršujícími se vztahy
mezi stranami vládní koalice a obecnou identifikací
slabých míst některých nově
se rozvíjejících trhů nebyla však
přijatá opatření vlády shledána
investory za dostatečná. Koruna se tak následně
dostala - stejně jako krátce předtím
měny některých zemí jihovýchodní
Asie (tzv. emerging markets) - pod tlak domácích
i zahraničních investorů a docházelo
k silnému prodeji korunových a nákupu devizových
aktiv.
Na květnový kurzový reagovala ČNB
přijetím stabilizačních opatření
ČNB na tento vývoj reagovala intervencemi na
devizovém trhu, neboť vývoj zkušenosti
z obdobných situací na mezinárodních
finančních trzích naznačovaly, že
v podmínkách značně liberalizované
ekonomiky je zde reálné nebezpečí
vyššího znehodnocení měny než
by odpovídalo budoucímu reálnému vývoji
základních makroekonomických veličin.
1/ Korekce hospodářské politiky a další
transformační opatření přijatá
vládou ČR 16. 4. 1997.
2/ V podstatě šlo o změnu mixu měnové
a fiskální politiky, neboť tento instrument
je svojí makroekonomickou podstatou shodný s kategorií
PMR; očekávaný rozsah deponovaných
dovozních depozit se zhruba shodoval s objemem snížení
PMR.
Současně byly výrazně zvýšeny
úrokové sazby a byla přijata opatření
omezující přístup nerezidentů
ke korunovým úvěrům.
Květnové zvýšení úrokových
sazeb se dotýkalo všech základních sazeb
ČNB. Lombardní sazba byla výšena ze
14 % na 50 % a mimoto bylo uplatněno kvantitativní
omezení při poskytování tohoto úvěru;
od 22. 5. do 13. 6. bylo jeho čerpání úplně
zastaveno. Intervenční repo sazby byly postupně
zvyšovány až na úroveň 75 % přičemž
maximální výše dosáhly 23. 5.
Rovněž byl dočasně zamezen přístup
nerezidentů na peněžní trh (22. 5. až
17. 6.). Diskontní sazba byla zvýšena z 10,5
% na 13 %.
V závěru května došlo ke změně
kurzového režimu
Tlak na kurz však neustával a ČNB proto přistoupila
po odvrácení nejsilnějšího tlaku
na kurz koruny po dohodě s vládou ke zrušení
stávajícího kurzového režimu.
S platností od 27. 5. byl zaveden systém nový,
založený na floatingu a orientaci koruny na DEM. Následně
poté došlo k cca 10% depreciaci kurzu koruny vůči
původní centrální paritě, vývoj
ve 3. čtvrtletí již signalizoval víceméně
stabilizaci vývoje. Vláda podpořila v červnu
stabilizaci kurzu koruny přijetím dalších
restriktivních opatření, znamenajících
další snížení rozpočtových
výdajů a zpomalení růstu mezd v rozpočtových
organizacích. Oslabení kurzu, ke kterému
došlo ve 4. čtvrtletí, bylo především
odrazem situace na politické scéně a snížení
ratingu ČR.
Postupné zklidňování situace vytvořilo
předpoklady k uvolňování mimořádných
měnových opatření. Během 3.
čtvrtletí se úrokové sazby ustálily
na úrovni, která byla zhruba o 2 - 2,5 % vyšší
než před květnovými událostmi.
Tato nová úroveň nominálních
sazeb měla - při zohlednění očekávání
budoucí inflace po depreciaci koruny - zajistit v zásadě
udržení předchozí úrovně
reálných úrokových sazeb. Při
těchto úrokových sazbách pokračoval
útlum poptávky po korunových úvěrech,
který podstatným způsobem přispěl
k udržení vývoje peněžní
zásoby (M2) ve stanoveném koridoru.
Opatření měnové a dalších
politik přispěla k oslabení nerovnovážných
tendencí
Výraznější pokles dynamiky růstu
domácí poptávky, pokles záporného
salda obchodní bilance, dosažení předstihu
růstu produktivity práce před růstem
reálné mzdy již ve druhé polovině
roku signalizovaly účinnost přijatých
opatření k tlumení nerovnovážných
tendencí v ekonomice. Rovněž ve vývoji
čisté inflace došlo proti předchozímu
roku ke zlepšení. Přitom bylo zřejmé,
že dosažení příznivějších
trendů bylo zejména výsledkem opatření
v měnové, fiskální a mzdové
politice na straně poptávky.
Pro další období ČNB formulovala
novou strategii měnového cílení
V Popředí zájmu ČNB bude i do budoucna
zajištění stabilního makroekonomického
prostředí. S ohledem na ztrátu nominální
kotvy -fixního kurzu koruny a určitá úskalí
dosavadní strategie měnové politiky, založené
na měnovém cílení, bylo bankovní
radou ČNB rozhodnuto o změně schématu
měnové politiky na přímé inflační
cílení. Takto formulovaná měnová
politika by měla především poskytnout
ekonomice novou nominální kotvu v podobě
jasně stanoveného a veřejnosti sděleného
cíle v inflaci, vnést do ekonomiky prvek jistoty
a tím i příznivě ovlivnit inflační
očekávání subjektů v ekonomice
s pozitivním dopadem do cen a mezd v uzavíraných
jednáních a kontraktech. Inflační
cíl byl formulován v podobě tzv. čisté
inflace.
Čistá inflace se blíží již
dříve ČSÚ vykazované jádrové
inflaci. Pohyb v segmentu jádrové inflace je však
na rozdíl od čisté inflace vztahován
k úplnému spotřebním koši a je
sezónně očišťován. Naopak
pohyb čisté inflace je vztahován k okruhu
položek, které ho definují. Ze spotřebitelského
koše se tak vylučují položky s regulovanými
cenami a položku ovlivňované jinými
administrativními opatřeními. Položky,
u kterých dochází k cenovým změnám
z důvodů daňových úprav, zůstávají
součástí spotřebního koše,
avšak vliv daňových úprav je eliminován.
Podle této definice představuje čistá
inflace cca 82 % celkového indexu spotřebitelských
cen a pokrývá 663 cenových položek z
celkových 754, které jsou součástí
indexu.
Inflační cíl v podobě čisté
inflace byl stanoven ve střednědobém horizontu
pro rok 2000 v intervalu 4,5 % 1 procentní bod. V rámci
tohoto střednědobého horizontu byl rovněž
kvantifikován krátkodobý "mezicíl"
pro konec roku 1998 (6 % 0,5 procentního bodu). Takto koncipovaná
strategie vychází z ověřené
skutečnosti, že inflace reaguje na provedená
měnověpolitická opatření s
proměnlivým zpožděním dosahujícím
až dvou let.
Vývoj peněžních agregátů
Vývoj M2 odpovídal záměrům
měnové politiky
V průběhu celého roku 1997 byl vývoj
peněžní zásoby (měřené
peněžním agregátem M2 1/) v souladu
se záměry měnové politiky pro tento
rok. Dynamika růstu M2 nevybočila z rámce
stanoveného koridoru (7 - 11 %) a naopak se pohybovala
převážně v jeho dolní polovině.
1/ M2 = M1 + termínované a úsporné
vklady + vklady v zahraniční měně;
M1 = oběživo + neterminované vklady.
Až do poloviny roku pokračovala sestupná tendence
míry růstu M2, započatá ve druhé
polovině roku 1996; pokles však probíhal s
nižší intenzitou, takže v závěru
pololetí se meziroční růst M2 pohyboval
na úrovni 6,6 %. Obnovená tendence ke zrychlení
růstu ve druhé polovině roku nebyla výrazná
a vývoj M2 směřoval do středu koridoru
a teprve v posledním měsíci roku tento střed
překročil (10,1 %). Uplatňovaná měnová
politika se podstatným způsobem podílela
na dosaženém vývoji, vedle toho však ne
nevýznamně ovlivnily vývoj M2 i autonomní
faktory. Tomu nasvědčují i proti očekávání
výraznější změny ve vývoji
některých zdrojů růstu peněžní
zásoby během roku (především
zadluženosti vlády u bank, ostatních čistých
položek) z důvodů dále blíže
rozvedených.
Rozhodujícím zdrojem růstu M2 byla domácí
úvěrová emise 1/, vliv zahraniční
tvorby peněz na růst M2 již nebyl, stejně
jako v roce 1996, významný v důsledku trvajícího
deficitu obchodní bilance a běžného
účtu platební bilance při současném
oslabení kapitálových toků.
Faktory ovlivňující vývoj M2 v
průběhu roku 1997
Na rozdíl od předchozích let, kdy oslabení
dynamiky růstu M2 v prvním čtvrtletí
mělo víceméně sezónní
charakter 2/, v roce 1997 byl výraznější
pokles tempa růstu M2 spojen především
s vlivy zahrnovanými souhrnně do tzv. ostatních
čistých položek (nárůst nezúčtovaných
položek mezi klienty aj.).
Vývoj M2 byl výsledkem působení
měnových a autonomních faktorů
Současně došlo i k oslabení dynamiky
růstu korunových úvěrů. Důvodem
jsou vyšší úrokové sazby i další
faktory na straně nabídky úvěrů,
zejména - zvyšující se obezřetnost
bank při poskytování úvěrů,
kumulace problémů v subsektoru malých bank
snižující jejich možnosti při získávání
zdrojů a tedy i rozsah jejich aktivních operací.
K poklesu tempa růstu M2 ve druhém čtvrtletí
došlo při určitém oživení
úvěrové emise v rámci sektoru podniků
v dubnu a květnu i při současném výraznějším
zvýšení zadluženosti vlády u bank,
plynoucím z rostoucí potřeby úvěrových
zdrojů k profinancování zvyšujících
se deficitů státních i místních
rozpočtů (o 12,9 mld. Kč ve 2. čtvrtletí).
Červnový vývoj však již probíhal
pod vlivem květnových měnových opatření,
reagujících na aktuální vývoj
v kurzové oblasti. Zpřísňující
opatření, snižující likviditu
peněžního trhu a vedoucí k výraznému
nárůstu úrokových sazeb na tomto trhu,
se velmi rychle promítla do klientských úrokových
sazeb. Důsledkem byl absolutní pokles korunových
klientských úvěrů v červnu
(o 4,2 mld. Kč proti květnu) a návazný
absolutní meziměsíční pokles
peněžní zásoby.
Mírně se zrychlující dynamika růstu
M2 ve druhé polovině roku byla spojena především
s vyšší zahraniční tvorbou peněz
a změnou některých ostatních čistých
položek. Naopak korunové úvěry poskytované
podnikovému sektoru při trvající vyšší
úrovni úrokových sazeb ve druhém pololetí
zaznamenaly absolutní pokles. Vliv restriktivních
opatření na vývoj úvěrové
emise byl částečně oslabován
poskytováním úvěrů v zahraniční
měně domácími bankami, které
využívaly levnější zdroje ze zahraničí.
Vliv zadluženosti vlády u bank na vývoj M2
byl v průběhu druhého pololetí nerovnoměrný,
po výrazném poklesu ve 3. čtvrtletí
(v důsledku restrukturalizace vládního dluhu
směrem k nebankovním subjektům) se ve 4.
čtvrtletí její zadluženost v souvislosti
s rostoucím schodkem státního rozpočtu
opět zvýšila; nepřesáhla však
již úroveň dosaženou v polovině
roku.
1/ Domácí úvěry = úvěry
podnikovému sektoru a obyvatelstvu + čistý
úvěr vládě + čistý úvěr
FNM poskytované domácími bankami.
2/ Sezónnost byla v tomto období spojena s poklesem
zadluženosti vládního sektoru u bank v důsledku
doplatku daní za předchozí rok.
Květnový kurzový vývoj a navazující
měnová opatření ovlivnily poptávku
po jednotlivých složkách M2
Okolnosti měnového a hospodářského
vývoje v roce 1997, zejména devalvační
očekávání, květnový
kurzový vývoj a návazná měnová
opatření ovlivnily i poptávku nebankovních
subjektů po jednotlivých složkách peněz
(M2).
Nejzřetelněji se změna v chování
nebankovních subjektů odrazila ve vývoji
vkladů v zahraniční měně.
Tendence k růstu těchto vkladů se projevovala
již od druhé poloviny předchozího roku
v sektoru obyvatelstva v úzké návaznosti
na aktuální vývoj kurzu koruny (umožňujícího
výhodné nákupy deviz) a současně
probíhající diskuse o budoucím vývoji
kurzu koruny při rostoucím schodku obchodní
bilance. Tento trend se obnovil koncem prvního čtvrtletí
roku 1997 a výrazně akceleroval v měsících
dubnu a zejména v květnu pod vlivem oslabujícího
se kurzu koruny; tyto přesuny se realizovaly především
z likvidních korunových zdrojů uložených
na netermínovaných vkladech nebo držených
ve formě oběživa. Po květnovém
maximálním přírůstku v rozsahu
23 mld. Kč (po očištění o kurzové
vlivy) se již situace pod vlivem přijatých
zpřísňujících měnových
opatření postupně stabilizovala. Zatímco
v první polovině roku se devizové vklady
celkově zvýšily o 45,7 mld. Kč 1/, ve
druhém pololetí to bylo již při určitých
meziměsíčních výkyvech pouze
7,1 mld. Kč 1/, což vedlo k mírnému
oslabení podílu vkladů v zahraniční
měně ve struktuře M2.
Struktura peněžní zásobu v %
Oběživo | ||||||
Vklady na bděnou | ||||||
Termínované vklady | ||||||
Vklady v cizí méně | ||||||
M2 celkem |
Květnová měnová opatření,
snižující dostupnost zdrojů na peněžním
trhu, vedla banky v zájmu udržení vlastní
likvidity k výraznému zvýšení
úrokových sazeb z krátkodobých termínovaných
vkladů až na úroveň okolo 30 %. Tato
změna vyvolala v červnu masívní přesun
volných peněžních zdrojů do krátkodobých
termínovaných korunových vkladů
nebankovních subjektů (především
na 1 - 2 týdny). Vývoj ve třetím čtvrtletí
však již opět signalizoval stabilizaci situace
- růst velmi krátkodobých vkladů se
oslabil a současně se opět obnovil mírný
růst transakčních peněz (především
netermínovaných depozit).
Pokračoval rychlejší růst peněžního
agregátu M2 než M1
Mimořádné okolnosti, vedoucí k výraznějším
strukturálním posunům v rámci M2,
přispěly - i přes určitou stabilizaci
ve druhé polovině roku k dalšímu posílení
dlouhodoběji se prosazujícího trendu rychlejšího
růstu peněžního agregátu M2 než
růstu transakčních peněz měřených
peněžním agregátem Ml. Rychlejší
růst quasi peněz (tj. korunových termínovaných
vkladů a vkladů v zahraniční měně)
byl založen výrazným nárůstem
vkladů v zahraniční měně a
v oblasti korunových vkladů posílením
krátkodobých termínovaných a úsporných
vkladů a rovněž i dlouhodobých vkladů.
Hlavním zdrojem růstu peněžní
zásoby byly domácí úvěry
Jak již bylo uvedeno v úvodu této části
zprávy, celkově byla pro růst peněžní
zásoby v roce 1997 rozhodující domácí
úvěrová emise. Absolutní nárůst
domácích úvěrů o 108 mld. Kč
znamenal pokles tempa růstu proti roku 1996 nominálně
o 0,3 bodu na 10,5 % a reálně o 1,6 bodu na 4,5
%. Nerovnoměrný vývoj v průběhu
roku byl ovlivněn jak častými změnami
v čisté zadluženosti vlády u bank, tak
i změnami v poptávce podnikového sektoru
po úvěrech.
V podnikovém sektoru trvala poptávka po levnějších
úvěrech v zahraniční měně
Při zrychleném růstu zadluženosti vlády
u bankovního sektoru byl klesající trend
domácích úvěrů důsledkem
zpomalení růstu korunových úvěrů
podnikovému sektoru (o 6,5 bodu proti roku 1996
na 1,6 %) pod vlivem měnových opatření
a dalších zde již zmíněných
faktorů. Pokles zájmu o dražší
korunové úvěry (zejména ve 2. pololetí)
byl ale částečně kompenzován
vyšším čerpáním úvěrů
v zahraniční měně při nižších
úrokových sazbách od tuzemských bank;
čerpání těchto úvěrů
se však rovněž ve druhém pololetí
snížilo.
1/ Po zohlednění růstu cen průmyslových
výrobců.
Tyto úvěry byly výhodné zejména
pro exportní firmy, které se čerpáním
úvěrů v zahraniční měně
nevystavovaly kurzovému riziku (úvěry jsou
spláceny z devizových inkas za vývoz). V
souhrnu přes čtyři pětiny z přírůstku
podnikových úvěrů bylo v roce 1997
čerpáno v cizí měně. Celkové
tempo růstu podnikových úvěrů
pokleslo 0 2,1 bodu a představovalo 8,7 %.
Pokračoval růst úvěrů poskytovaných
obyvatelstvu
K dynamickému růstu došlo u úvěrů
poskytovaných obyvatelstvu, které
ovšem představují v absolutním vyjádření
méně významnou položku. Zrychlení
dynamiky jejich růstu (o 20,6 bodu na 27,6 %) proti předchozímu
roku bylo spojeno především s novými
formami úvěrů poskytovaných na podporu
bydlení, a to zejména hypotečními
úvěry.
V podnikových úvěrech nadále převažovaly
krátkodobé úvěry
Za daných okolností nedošlo v roce 1997 k zásadním
posunům v časové struktuře
klientských úvěrů 1/. Nadále
převažovaly úvěry krátkodobé
při podstatně nižším podílu
úvěrů střednědobých
a dlouhodobých. Tato struktura byla výsledkem širší
škály dlouhodoběji působících
faktorů jak na straně nabídky tak poptávky:
časové struktury zdrojů obchodních
bank, kvality nabízených projektů, politiky
obchodních bank zahrnující i problematiku
rizikovosti dlouhodobých projektů, finanční
situace podnikové sféry a její schopnosti
prokázat stabilibitu finančního hospodaření
v delším časovém horizontu a tudíž
i schopnost splátek poskytovaných úvěrů,
expektací budoucího vývoje aj.
Pouze v období výrazných změn úrokových
sazeb v krátké časové periodě
po květnových událostech (pod vlivem výrazného
růstu úrokových sazeb z krátkodobých
i střednědobých úvěrů
při současně mírném poklesu
sazeb z dlouhodobých úvěrů) se dočasně
zvýšila poptávka po dlouhodobých úvěrech.
Reverzní pohyb úrokových sazeb v červnu
vedl k opětnému posílení podílu
krátkodobých úvěrů.
1/ Rozumí se úvěry poskytované podnikům
i obyvatelstvu v korunách i v zahraniční
měně tuzemskými bankami.