Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

427

NÁVRH

ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČR

NA ROK 1998

Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

427

NÁVRH

ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČR

NA ROK 1998
Předkládá se: Obsah:
Na základě zákona č. 569/91 Sb. I. Usnesení vlády
o Pozemkovém fonduII. Důvodová zpráva
III. Výchozí údaje
IV. Návrh rozpočtu
V. Usnesení dozorčí rady

Předkládá:

Ing. Josef Tošovský

předseda vlády

Zpracoval:

Ing. Josef Lux

místopředseda vlády a

ministr zemědělství ČR

Praha, březen 1998


VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 18. února 1998 č. 94

k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1998

Vláda

I. bere na vědomí návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1998 (dále jen "návrh rozpočtu");

II. přijímá k návrhu rozpočtu stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. pověřuje

1. předsedu vlády předložit návrh rozpočtu se stanoviskem uvedeným v bodě II tohoto usnesení předsedovi poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ke schválení Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky,

2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství a předsedu prezidia Pozemkového fondu České republiky, aby návrh rozpočtu a stanovisko uvedené v bodě II tohoto usnesení odůvodnil v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.

Provedou:

předseda vlády,

místopředseda vlády a

ministr zemědělství,

předseda prezidia Pozemkového

fondu České republiky

Předseda vlády
Ing. Josef Tošovský, v.r.

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
Příloha
k usnesení vlády
ze dne 18. února 1998 č. 94

Stanovisko

vlády k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu

České republiky na rok 1998

Vláda České republiky bere na vědomí návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1998, předložený místopředsedou vlády a ministrem zemědělství a předsedou prezídia Pozemkového fondu České republiky.

Předložený návrh vychází z předpokládaného rozsahu činnosti Pozemkového fondu České republiky v, roce 1998 a zajišťuje náležité předpoklady pro jeho odpovídající plnění. Vláda však doporučuje, s ohledem na nutnost snižování nákladů, zvážit úpravu těchto nákladových položek rozpočtu:

a) spotřeba energie - položku snížit na 4 200 tis. Kč,

b) mzdové náklady - plánovaný nárůst O,--Kč

a snížit celkové výdaje Pozemkového fondu České republiky vzhledem ke svým úsporným opatřením.

Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby předložený návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1998 po zvážení výše uvedených připomínek, schválila.

II.

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

V souladu se zákonem č. 569/1991 Sb o Pozemkovém fondu ČR předkládá prezídium PF ČR vládě k projednání návrh rozpočtu PF ČR na rok 1998 před jeho předložením Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Celková finanční bilance PF ČR na rok 1998
Předpokládaná finanční hotovost k 1. 1. 1998 2.200,0mil. Kč
Příjmy plánované pro rok 1998 958,5mil. Kč
Výdaje plánované pro rok 1998 1.778,6mil. Kč
Celková finanční bilance 1.379,9mil. Kč

Rozpočet PF ČR předpokládá příjmy ve výši 958,5 mil. Kč, které s předpokládanou finanční hotovostí 2.200 mil. Kč k 1. 1. 1998 vytvoří položku ve výši 3.158,5 mil. Kč. Pro rok 1998 se předpokládají výdaje ve výši 1.778,6 mil. Kč, to znamená, že celková finanční bilance PF ČR na r. 1998 je aktivní, tj. +1.379,9 mil. Kč.

Návrh rozpočtu organizace byl konstruován na základě skutečného čerpání r. 1997 s tím, že do položky spotřeby energie byl zakalkulován cenový nárůst avizovaný pro rok 1998 ve výši 40%. U ostatních položek rozpočtu byla dodržena zásada maximální hospodárnosti, bez kalkulace nárůstu cen, aby bylo možno porovnat roky 97, 98. U materiálových nákladů je samostatně uvedena rezerva ve výši 5%, která v případě zvýšení cen v roce 1998 pokryje tento nárůst.

III.

VÝCHOZÍ ÚDAJE PRO SESTAVENÍ ROZPOČTU PF ČR 1998

Pozemkový fond ČR byl zřízen zákonem č. 569/91 Sb. o Pozemkovém fondu ČR. Jeho hlavními úkoly je zajistit správu zemědělských nemovitostí vymezených zákonem o půdě, poskytovat náhrady oprávněným osobám v souladu s ustanovením téhož zákona a privatizovat státní zemědělský majetek v souladu s rozhodnutími o privatizaci.

A. Hlavní úkoly Pozemkového fondu CR

1. Úsek restitucí

Poskytování náhrad a převody pozemků z vlastnictví státu oprávněným osobám

Pozemkový fond ČR poskytuje podle § 18a zákona o půdě náhrady oprávněným osobám v případech, kdy je povinnou osobou obec nebo okresní úřad nebo když před privatizací nebo likvidací státního podniku nebo právnické osoby, jejímž zakladatelem je stát, nebyly nároky oprávněných osob vypořádány a tyto závazky vůči nim převzal PF ČR smlouvou o převzetí dluhu. Podle § 20, odst. 2 zákona o půdě poskytuje PF ČR náhradu v případě, že nelze zjistit právnickou osobu, která věci uvedené v odst. 1 převzala, nebo jestliže tato právnická osoba zanikla. Podle § 14a zákona o půdě poskytuje PF ČR náhradu v případě, že věc nelze vydat, byla-li po 1.9.1993 nabyta do vlastnictví jiné osoby než státu, nebo byl-li schválen ohledně této věci privatizační projekt nebo vydáno rozhodnutí o její privatizaci.

Náhrada spočívá v převodu nemovitostí ve vlastnictví státu a správě PF ČR nebo v poskytnutí hotovosti ve výši do 10 000 Kč a cenných papírů, které nemají povahu státních dluhopisů (dříve to byly akcie RIF a.s.). Nabyvatelé majetku privatizovaného PF ČR mohou uhradit jeho kupní cenu nevypořádanými nároky na náhrady ze zákona o půdě. Takto lze použít na principu dohody o vzájemném započtení pohledávek dosud nevypořádané nároky na náhrady vůči obcím, okresním úřadům a Pozemkovému fondu ČR (§ 18a, § 20). Za těchto podmínek lze takto hradit i jiné pohledávky, které má PF ČR vůči oprávněným osobám.

Pozemkový fond ČR rovněž může podle § 17 odst. 3 pístu. a) zákona o půdě převést nemovitosti ve vlastnictví státu do vlastnictví oprávněných osob jako náhradu podle §§ 14 až 16 a § 20 zákona o půdě.

Od počátku své činnosti do 30.9.1997 Pozemkový fond ČR

- převedl nemovitosti jako náhrady v ceně 6 125 830 tis. Kč
- poskytl náhrady v hotovosti187 500 tis. Kč
- převedl akcie RIF a.s. v nominální hodnotě 3 538 908 tis. Kč
- započetl pohledávky oprávněných osob v hodnotě 434 300 tis. Kč
PF ČR předpokládá, že v roce 1998 vypořádá nároky na náhrady v objemu 3 000 000 tis. Kč

Uvedený objem vypořádání nároků na náhrady oprávněných osob ze zákona o půdě vychází z předpokladu, že PF ČR bude mít k dispozici u FNM ČR další cenné papíry, které nemají povahu státního dluhopisu, v potřebném objemu a od počátku roku 1998, aby mohl průběžně vypořádávat nároky na náhrady i těch oprávněných osob, které žádají o poskytnutí finanční náhrady a jejichž nárok je vyšší než 10 000 Kč. Z rozvahy možností pozemkového fondu vypořádat zbývající nároky na náhrady vyplynulo, že po započítání všech způsobů, kterými může PF ČR nároky na náhrady vypořádat, neobejde se bez možnosti poskytovat oprávněným osobám finanční náhradu. Pozemkový fond však nemá a ani nebude mít dostatek finančních prostředků, aby zabezpečil poskytování finančních náhrad oprávněným osobám z vlastních zdrojů. Červencové povodně odčerpaly z prostředků PF ČR 1,6 mld. Kč a sníží i příjmy v následujících až 3 letech z důvodu odkladu splátek z privatizace a snížení úhrady nájemného v oblastech postižených povodněmi. Část prostředků poskytnutých na úhradu povodňových škod ve výši 750 mil Kč se sice PF ČR vrátí, ale až v letech 2002 - 2017, na něž je rozložena splátka půjčky poskytnutá PGRLF. Pokud nebude pozemkový fond mít k dispozici u FNM ČR další cenné papíry, odhaduje se, že v roce 1998 budou vypořádány nároky na náhrady v objemu jen 1,2 mld. Kč. V tomto případě lze očekávat, že převodem nemovitostí oprávněným osobám budou vypořádány nároky na náhrady v objemu 985 mil. Kč, hotovost do výše 10.000 Kč bude poskytnuta v objemu 40 mil. Kč a v objemu 175 mil. Kč budou nároky na náhrady vypořádány na principu vzájemného zápočtu pohledávek (např. při úhradě kupní ceny privatizovaného majetku, nájemného apod.).

Pozemkový fond ČR v případě, kdy podle § 11 odst. 1 zákona o půdě nelze pozemky nebo jejich část oprávněné osobě vydat, převede jí bezúplatně jiné pozemky ve vlastnictví státu. Stejně postupuje v případech nároků podle § 11 odst. 3, § 12 nebo § 15 odst. 7 zákona o půdě.

Od počátku své činnosti do 30. 9. 1997 Pozemkový fond ČR převedl bezúplatně pozemky z vlastnictví státu

ve výměře
12 961 ha
v ceně
654 522 tis. Kč
K témuž dni činily nevypořádané nároky
64 266 ha
(z toho předpoklad plnění pro rok 1998 činí
15 000 ha)

2. Úsek správy nemovitostí

Pozemkový fond ČR pronajímal k 30. 6. 1997 celkem 939.973 ha zemědělské půdy a 43.000 objektů (budov a staveb).

Objem pronajímaného nemovitého majetku se v průběhu doby existence Pozemkového fondu ČR mění. Z počátku se neustále zvyšoval v souladu s postupným uzavíráním nájemních smluv na majetek, který přešel do správy PF ČR. Tento postupný nárůst trval asi do konce roku 1994. poté docházelo každoročně k přibližnému vyrovnání přírůstku objemu pronajatých nemovitostí s jejich úbytkem způsobeným privatizací majetku, jeho vydáváním v restituci nebo jako restitučních náhrad.

V roce 1997 dochází k mírnému snížení objemu pronajatých nemovitostí. To je způsobeno pokračujícím úbytkem majetku ze správy PF ČR z důvodu privatizace, restitucí a náhrad, který již není vyrovnán přírůstkem majetku ve správě PF ČR.

Vývoj příjmů z pronájmů:
1992709 tis. Kč
1993201 260 tis. Kč
1994371 281 tis. Kč
1995378 791 tis. Kč
1996318 603 tis. Kč
1997 (k 30. 9. 97 skutečnost)251 668 tis. Kč

Součástí příjmů z pronájmů je i pronájem honiteb na pozemcích ve správě PF ČR (8,5 mil. Kč/rok).

Celkový předpis nájemného od počátku činnosti fondu činí cca 1,5 mld Kč.

Přesto, že vzrostl počet v současné době platných nájemních smluv, snížil se v roce 1997 celkový příjem z nájemného. Důvodem je skutečnost, že objem majetku pronajatého některými nájemními smlouvami se v důsledku privatizace a restitucí snížil, tím došlo i ke snížení příjmů z těchto nájemních smluv. Nové nájemní smlouvy jsou uzavírány na menší objem majetku (např. rozdělením většího celku dříve pronajatého jednou NS mezi více nájemců), tedy při vyšším počtu nájemních smluv se příjem z nájemného nezvyšuje.

Výše nájemného je ve smyslu zákona č. 229/1991 Sb. ve znění později platných změn a doplňků a interních metodických pokynů stanovena dohodou. To znamená, že v mnoha případech (nízká bonitní cena pozemku, stavba či budova v neuspokojivém stavebnětechnickém stavu, pronájmy pro státní rozpočtové organizace, pronájmy nemovitostí, o něž za obvyklé nájemné není zájem apod.), nedosahuje ani 1% z hodnoty pronajímaného nemovitého majetku.

Dalším zdrojem příjmu jsou výnosy z převodu pozemku ve smyslu § 17 odst. 3 písm. c) na osoby, které mají dle schválené stavební dokumentace uskutečnit stavbu.

Od doby činnosti PF ČR bylo takto převedeno formou 295 kupních smluv celkem 87,4 ha ZPF za úhrnnou částku 212,7 mil. Kč.

Sekcí správy nemovitostí bylo rovněž realizováno 356 směnných smluv, v jejichž rámci bylo směněno 915,7 ha ve správě PF za 1.074,8 ha jiných vlastníků.

Těmito směnami bylo formou doplatků získáno 117,0 mil. Kč.

PF ČR spravuje hlavní meliorační zařízení (dále jen HMZ) odvodňovací v účetní hodnotě 1,8 mld. Kč a HMZ závlahové v účetní hodnotě 1,2 mld. Kč. V roce 1997 byla zahájena privatizace závlahových HMZ, která bude v roce 1998 dokončena.

3. Úsek privatizace

Pozemkový fond ČR převzal do 30. 9. 1997 k realizaci standardními metodami (přímé prodeje, veřejné soutěže, bezúplatné převody a prodej na kapitálovém trhu) majetek v účetní hodnotě 37 474 mil. Kč v dále uvedené struktuře:

Metoda privatizace
Hodnoty majetku předané PF ČR k realizaci (mil. Kč)
Realizované hodnoty majetku PF ČR (mil. Kč)
přímý prodej
18 457
13 734
bezúplatný převod
2 325
1 841
veřejná dražba
2 235
1 215
veřejná soutěž
4 706
1 684
akciová společnost
9 750
9 750
celkem
37 474
28 225

Údaje v tabulce se vztahují k období 1992 - 1997. Rozdíl představuje majetek ve všech formách privatizace, tj. včetně bezúplatných převodů s průběžnou realizací.

Předpokládá se, že k privatizaci bude ještě předán majetek v účetní hodnotě cca 7.000 mil. Kč, přičemž:

a) majetek ze zakladatelských privatizačních projektů MZe 2 200 mil. Kč
b) majetek z ostatních privatizačních projektů (MO, MŠMT) 2 800 mil. Kč
c) majetek ze zakladatelských privatizačních projektů PF ČR 2 000 mil. Kč

ad a) u veřejných soutěží jde převážně o zemědělskou prvovýrobu se splátkami až 20 let, tedy s redukovaným vlivem na příjmy roku 1998. Podíl bezúplatných převodů dosahuje v průměru 35%.

ad b) u této kategorie jde např. o Vojenské lesy a statky, školní statky apod. U velké části není dosud obecně rozhodnuto o způsobu privatizace, a proto jejich hodnota nebyla zahrnuta do příjmové části rozpočtu pro r. 1998.

ad c) těžiště realizace (75 - 80%) je ve veřejných soutěžích a v bezúplatných převodech na obce. Výnosová efektivnost veřejných soutěží i přímých prodejů je v průměru do 10% vyhlašované hodnoty s možností až 20-ti letého splátkového režimu, případně výrazného snížení kupní ceny při nižším počtu let splácení. Z toho opět plyne vliv na výnosy r. 1998.

K 1. 1. 1997 bylo na účtu Pozemkového fondu ČR 657 382 ks akcií v nominální hodnotě 1.000,- Kč, tj. 657,382.000,- Kč.

Do 30. 9. 1997 bylo prodáno 129 148 ks akcií v nominální hodnotě 129,148.000,-Kč, z toho 16 980 ks převedeno na PGRLF za 1,- Kč/ks, úhrada záporného kapitálového fondu 211 ks za 1,- Kč/ks, prodej 111 957 ks za 22,011.507,- Kč, 196,6 Kč/akcii.

Na účtu Pozemkového fondu ČR k 1. 10. 1997 podle výpisu ze SCP zůstává 528 234 ks akcií v nominální hodnotě 1.000,- Kč.

Část akcií je dočasně blokována ve formě zaměstnaneckých akcií (až do schválení veřejné obchodovatelnosti), část akcií je v jednoprocentních podílech blokovaných pro Nadační investiční fond. Nyní povolené prodeje jsou proto obtížné. Zbytek je průběžně nabízen s předpokladem ukončení prodeje v roce 2000.

4. Úsek majetku - pohledávky

Ke 30. 9. 1997 eviduje Pozemkový fond ČR pohledávky po lhůtě splatnosti v nominální hodnotě 1,85 mld. Kč. Kromě toho eviduje pohledávky ve lhůtě splatnosti v hodnotě 6,16 mld. Kč. I tyto pohledávky ve lhůtě splatnosti se mohou stát předmětem represívního vymáhání, neboť jde ve značné části o splátky ze smluv uzavíraných ještě před zavedením preventivních opatření k zajištění pohledávek, ke kterému došlo na konci roku 1994.

PF ČR postupuje při vymáhání pohledávek všemi soudními i mimosoudními cestami, které umožňuje náš právní řád. Do 30. 9. 97 bylo PF ČR podáno 8 návrhů na konkursní řízení na pohledávky v nominální hodnotě 259 mil. Kč. Nejpracnější, ale i nejúčinnější metodou řešení pohledávek po lhůtě splatnosti je odstupování od kupních smluv spojené s zpětvzetím majetku. Tímto způsobem byly do konce roku řešeny 44 případy s účetní hodnotou zpětvzatého majetku cca 400 mil. Kč.

Kromě účasti na konkursním řízení vede Pozemkový fond ČR dalších 244 aktivních soudních sporů v hodnotě žalované pohledávky 230 mil Kč.

B. Celkové příjmy a výdaje

Celkové příjmy a výdaje od počátku existence PF ČR znázorňuje následující přehled:

Příjmy v mld. Kč Výdaje v mld. Kč
1992 - 932,09 0,84
19942,43 1,33
19952,21 1,01
19961,72 1,09
1997 (odhad)1,40 3,17

Trend (meziroční pokles příjmů, nárůst výdajů), který je patrný z výše uvedeného přehledu od roku 1995, bude pokračovat i v roce 1998.

Oblast příjmů je ovlivněna zejména snižující se kvalitou privatizovaného majetku, vysokými závazky vázanými na privatizovaný majetek, nižším podnikatelským zájmem o něj, a tím i nižšími kupními cenami, splátkovostí, vysokým podílem bezúplatných převodů na obce, zejména bytových objektů, a také snižujícím se objemem pronájmů při vydávání pozemků na restituce.

Oblast výdajů ovlivňuje hlavně vysoká nákladovost na správu majetku. Výdaje za rok 1998 budou navíc zatíženy náklady na odstraňování škod po povodních. Zanedbatelná není částka, která je spojena s vydáváním restitucí (identifikace majetku, soudní odhady apod.).

Dočasně volné finanční prostředky jsou deponovány na depozitních vkladech, stavy běžných účtů PF ČR jsou udržovány na celkovém objemu cca 100 - 120 mil. Kč.

Celková finanční bilance PF ČR na rok 1998
Předpokládaná finanční hotovost k 1. 1. 1998 2.200,0mil. Kč
Příjmy plánované pro rok 1998 958,5mil. Kč
Výdaje plánované pro rok 1998 1.778,6mil. Kč
Celková finanční bilance 1.379,9mil. Kč

Rozpočet PF ČR předpokládá příjmy ve výši 958,5 mil. Kč, které s předpokládanou finanční hotovostí 2.200 mil. Kč k 1. 1. 1998 vytvoří položku ve výši 3.158,5 mil. Kč. Pro rok 1998 se předpokládají výdaje ve výši 1.778,6 mil. Kč, to znamená, že celková finanční bilance PIJ ČR na rok 1998 je aktivní, tj. + 1.379,9 mil. Kč.


IV.

NÁVRH ROZPOČTU

A. Rozpočet 1998 - příjmy

B. Rozpočet 1998 - výdaje


A. Rozpočet 1998 - příjmy
Číslo položky
Ukazatel
Rozpočet 97
Předpoklad 97
Návrh rozpočtu 98
1Výnosy z privatizace 550,0590,0370,0
2Výnosy z pronájmu majetku státu 300,0310,0320,5
3Výnosy z převodů nemovitostí státu 180,0133,051,5
4Ostatní výnosy 330,0340,0216,5
Celkem1360,0 1373,0959,5

Komentář k návrhu rozpočtu na rok 1998 - příjmy

1. Výnosy z privatizace

Rozpočet 1997550,0 mil. Kč,
Předpokládaný stav 1997 590,0 mil. Kč
Rozpočet 1998370,0 mil. Kč

Uvedená částka vychází z předpokládaného počtu privatizovaných jednotek, jejich struktury, forem privatizace. Zápočty pohledávek oprávněných osob na úhrady kupních cen nebo jejich splátek činily 108,9 mil. Kč.

Na základě předpokládaného počtu, kvality a struktury majetku privatizovaných jednotek, výše jejich účetní hodnoty, kvalifikovaného odhadu kupní ceny ve vazbě na stupeň poptávky po privatizovaném majetku a zvolený počet splátek, byly stanoveny příjmy z privatizace v celkové výši 370,0 mil. Kč,

z tohoz majetku z privatizačních projektů minulých let 210 mil. Kč
z majetku z privatizačních projektů z roku 1998 140 mil. Kč
z prodeje akcií 20 mil. Kč

Příčiny poklesu předpokládaných příjmů z privatizace v roce 1998 a proti roku 1997 jsou zejména tyto:

privatizovaný majetek je nižší kvality, nízkého podnikatelského zájmu a tedy i velmi nízkých kupních cen,

zvyšuje se počet roků splátek u majetku podniků zemědělské prvovýroby (až 20 roků),

na privatizovaný majetek jsou vázány vysoké závazky (nesplacené úvěry peněžním ústavům),

výrazný podíl splátek kupních cen za privatizovaný majetek v letech 1994 - 1997 je snížen na 10% nebo odložen z titulu převzatých závazků nabyvatelem (cizích pasiv), zmírnění ekonomického dopadu v oblastech postižených záplavami,

předpokládá se privatizace velkého počtu bytových objektů a dalšího majetku jako např. inženýrské sítě, komunikace apod., bezúplatně převáděného na obce,

možno předpokládat zvyšující se počet žádostí o odklad splátek kupní ceny pro obtížnou ekonomickou situaci zemědělských podniků.

Výnosy z akcií ve výši 20 mil. Kč představují reálný odhad. Z celkového počtu 528 tis. akcií je 190 tis. akcií z různých důvodů neobchodovatelných (zaměstnanecké akcie, záporný kapitálový fond, nadační investiční fond). Zbytek akcií je z velké části složen z minoritních podílů v akciových společnostech a málo lukrativních společnostech a je průběžně nabízen k prodeji. Část těchto akcií nebude zřejmě prodejných.

2. Výnosy z pronájmu majetku státu

Rozpočet 1997300,0 mil. Kč
Předpokládaný stav 1997 310,0 mil. Kč
Rozpočet 1998320,5 mil. Kč

Předpokládaná částka vychází ze skutečnosti v r. 1996, kdy výnosy činily 365,1 mil. Kč a ze skutečnosti k 30.9.97, kdy výnosy z pronájmu činily 252,8 mil. Kč, nebyly však k tomuto datu ještě uhrazeny všechny platby nájemného splatné k datu 1. 10. 97. I přes snížení nájemného v důsledku povodní je předpoklad dosažení výnosů z pronájmu v r. 1998 ve výši 320,5 mil. Kč.

3. Výnosy z převodů nemovitostí státu

Rozpočet 1997180,0 mil. Kč
Předpokládaný stav 1997 133,0 mil. Kč
Rozpočet 199851,5 mil. Kč

Plánovaná částka 51,5 mil. Kč výnosů z převodů nemovitostí v r. 1998 vychází z reálné skutečnosti.

Výnosy roku 1997 jsou výrazně ovlivněny

- částkou 70 mil. Kč - zaplacení dlužné částky minulých let

(výnos byl plánován v rozpočtu 1997)

- částkou 38,4 mil. Kč za jeden směnný prodej, který se v podobné výši v roce 1998 nepředpokládá.

Znamená to tedy, že výnosy z převodu nemovitostí na rok 1998 jsou plánovány v dvojnásobné výši a budou představovat především přímý prodej pozemků na nezbytnou investiční výstavbu.

4. Ostatní výnosy

Rozpočet 1997330,0 mil. Kč
Předpokládaný stav 1997 340,0 mil. Kč
Rozpočet 1998216,5 mil. Kč

Tato položka obsahuje příjmy tvořené úroky z finančních prostředků PF ČR uložených na běžných účtech a termínovaných vkladech. Dále příjmy ze splátek úvěrů, které Pozemkový fond ČR zaručil AGB Praha, která je poskytovala v roce 1993 začínajícím soukromě hospodařícím subjektům a které je v současné době formou splátkového kalendáře splácejí Pozemkovému fondu ČR.

11

B. Rozpočet 1998 - výdaje
Č. pol.
Ukazatel
Rozpočet 97
Předpoklad 97
Návrh rozpočtu 98
1Výdaje na správu majetku včetně demolic
320
360
550
2Výdaje na údržbu HMZ
108
108
116
3Náklady na identifikaci pozemků ve správě PF
200
200
200
4Výdaje na TOZ
120
120
70
5Výdaje spojené s privatizací
70
35
33
6Výdaje spojené s vydáváním náhrad (ocenění majetku, soudní znalci)
70
70
70
7Finanční náhrady dle § 18a (restituční náklady)
1800
250
215
8Náklady spojené s vymáháním pohledávek + soudní spory
45
40
40
9Povodňové škody 96 přenos SMS
356
10Výdaje na škody způsobené povodněmi (1,5 mld. 97/98 0)
1500
1500
--
11Provozní a investiční náklady PF ČR
245,7
245,7
249
12Ostatní výdaje (zalesnění, trv. porosty "program obn. venkova" přísp. obcím)
375
250
200
Celkem
4853,7
3178,7
1778,6

Komentář k návrhu rozpočtu na rok 1998 - výdaje

1. Výdaje na správu majetku včetně demolic

Rozpočet 1997320,0 mil. Kč
Předpokládaný stav 1997 360,0 mil. Kč
Rozpočet 1998550,0 mil. Kč

Zvýšení předpokládaných výdajů v r. 1998 na správu majetku proti rozpočtu na r. 1997 je způsobeno především povodněmi v r. 1997 (66%), v jejichž důsledku je nutné vyčlenit značné částky na odstranění způsobených škod na pozemcích, hrázích rybníků, na opravy poškozených obytných budov a zemědělských staveb, včetně jejich případných demolic.

Výdaje na správu majetku sestávají:

- z nákladů na správu budov a údržbu bytového fondu včetně ostrahy majetku v předpokládané výši 200 mil. Kč. Tato částka odpovídá nákladům vynaloženým v letech minulých včetně zakalkulované úspory 35 mil. Kč, které bylo dosaženo revizí obstaravatelských smluv na správu majetku. Je pouze zohledněn o nárůst cen energií a služeb.

- z nákladů na zápis nemovitostí ve správě PF ČR do katastru nemovitostí (LV PF ČR č. 10 002). Jedná se o proces časově a finančně náročný, vyžadující v mnoha případech pasportizaci objektů, identifikaci pozemků, zhotovení geometrických plánů, zajištění nabývacích titulů atd. Vzhledem k tomu, že je doposud zapsáno na LV 10 002 cca 50% majetku, který náleží do správy PF ČR a tyto práce je nutné zrychlit, zefektivnit a v mnoha případech zajišťovat odbornými firmami, předpokládáme výdaje na práce odborných firem v roce 1998 ve výši 59 mil. Kč. Velkou část těchto prací zajišťujeme vlastními zaměstnanci.

- z nákladů na odstranění škod na budovách a pozemcích po povodni r. 1997 ve výši 152 mil. Kč.

- z nákladů na nařízené demolice ve výši 139 mil. Kč. Požadovaná částka na demolice z územních pracovišť PF ČR je o 100 mil. Kč vyšší. Předpokládáme však, že ne všechny stavby v havarijním stavu bude PF ČR nucen odstranit v roce 1998.

2. Výdaje na údržbu HMZ

Rozpočet 1997108,0 mil. Kč
Předpokládaný stav 1997 108,0 mil. Kč
Rozpočet 1998116,0 mil. Kč

Jedná se o majetek ve správě PF ČR. Výkon správy zajišťuje Státní meliorační správa. Náklady na jeho údržbu a opravu hradí v souladu s § 14 odst. 5 zákona o půdě ze svých příjmů Pozemkový fond ČR. Pro rok 1998 byla vyčíslena potřeba finančních prostředků na tyto účely částkou 116 mil. Kč. Výše je ovlivněna potřebou odstraňování povodňových škod, hlavně v regionech Hradec Králové, Ostrava a Brno. Jen pro tyto regiony jsou vyčísleny škody částkou 32 mil. Kč.

3. Náklady na identifikaci pozemků a budov ve správě PF ČR

Rozpočet 1997200,0 mil. Kč
Předpokládaný stav 1997 200,0 mil. Kč
Rozpočet 1998200,0 mil. Kč

Podle usnesení vlády č. 590 ze dne 20. 11. 1996 Pozemkový fond ČR nese náklady na geodetické práce při zaměřování a vytyčování pozemků, jde-li o pozemky ve správě PF ČR. Navrhovaná částka by měla pokrýt předpokládaný objem těchto prací.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP