(1) Orgán, který povolení k provozování
loterie nebo jiné podobné hry vydal a orgán
vykonávající státní dozor,
se může kdykoliv přesvědčit,
zda loterie nebo jiné podobné hry se provozují
za podmínek určených v povolení a
zda se dodržují příslušné
právní předpisy.
(2) Provozovatel loterie nebo jiné podobné hry je
povinen umožnit povolujícímu orgánu
a orgánu státního dozoru vstup do provozních
(obchodních) místností, předložit
tomuto orgánu účetní doklady, účetní
závěrky, výkazy, doklady a jiné písemnosti
a záznamy na technických nosičích
dat, umožnit kontrolu provozovaných her a technických
zařízení a podat informace o účetních
případech a spolupůsobit při kontrole.
Vyžaduje-li to povaha věci, může povolující
orgán a orgán státního dozoru zajistit
podklady a odebrat je na dobu potřebnou k dořešení
a uzavření případu. O zajištěných
písemnostech či záznamech na technických
nosičích dat vydá provozovateli potvrzení.
(3) Při výkonu státního dozoru se
postupuje podle zvláštního zákona [Zákon
č.552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění
zákona č. 166/1993 Sb.].
49. V § 48 odstavec 1 a 2 zní:
"(1) Pokutu do výše:
a) 150 000 Kč uloží obec právnické
osobě, která v jeho územním obvodu
provozuje loterii, tombolu nebo hrací přístroj
bez povolení, které by byla oprávněna
vydat tato obec nebo je provozuje v rozporu s tímto zákonem,
herním plánem nebo s podmínkami, které
jí byly v povolení uloženy,
b) 300 000 Kč uloží okresní úřad
právnické osobě, která v jeho územním
obvodu provozuje loterii nebo tombolu bez povolení, které
by byl oprávněn vydat tento okresní úřad
nebo je provozuje v rozporu s tímto zákonem, herním
plánem nebo podmínkami, které jí byly
v povolení uloženy,
c) 500 000 Kč uloží finanční
úřad uvedený v § 46 odst. 1 písm.
c) právnické osobě, která provozuje
bez povolení loterii, tombolu nebo jinou podobnou hru,
které by bylo oprávněno vydat ministerstvo
nebo ji provozuje v rozporu s tímto zákonem, herním
plánem nebo s podmínkami, které jí
byly v povolení uloženy, popřípadě
použije výtěžku z těchto her k
jinému než stanovenému účelu,
d) 50 000 Kč uloží orgán státního
dozoru právnické osobě, která porušila
povinnosti uvedené v § 47 odst. 2,
e) 5 000 Kč uloží orgán státního
dozoru tomu, kdo ztratí oprávnění
vydané podle § 24. Při nesplnění
povinnosti oznámit včas ztrátu se pokuta
stanoví v maximální výši,
f) 50 000 Kč uloží orgán státního
dozoru fyzické osobě, která je k provozovateli
v pracovněprávním nebo členském
poměru, osobě, která uzavřela s provozovatelem
obchodní nebo jinou smlouvu, účastníku
kursových sázek a sázkových her v
kasinu, pokud jednají v rozporu s tímto zákonem
nebo povolením k provozování nebo herním
plánem,
g) 50 000 Kč uloží orgán státního
dozoru osobě, která je v povolení k provozování
výherního hracího přístroje
uvedena jako osoba odpovědná za dodržování
zákazu hry osob mladších 18 let (§ 19
odst. 1 písm. d), pokud tuto povinnost porušila.
(2) Okresní úřad, který obci vydal
podle § 6 odst. 1 písm. b) povolení k provozování
tomboly nebo věcné loterie nebo jí vydal
podle § 18 odst. 1 písm. b) povolení k provozování
výherních hracích přístrojů,
je oprávněn uložit obci pokutu za podmínek
a ve výši podle odst. 1 písm. a). Bylo-li vydáno
podle § 6 odst. 1 písm. c) povolení v případě,
kdy tombolu nebo věcnou loterii provozuje stát zastoupený
okresním úřadem, je oprávněn
uložit pokutu za podmínek a ve výši podle
odst. 1 písm. b) místně příslušný
finanční úřad.".
50.Dosavadní odstavce 2 až 8 se nově označují
jako odstavce 3 až 9.
51. V § 48 odstavec 3 zní:
"(3) Pokutu do výše 150 000 Kč lze uložit
i fyzické osobě, pokud provozuje loterii nebo jinou
podobnou hru. Jde-li o provozování výherního
hracího přístroje za českou měnu,
uloží pokutu obec, v jejímž územním
obvodu byl výherní hrací přístroj
provozován. V ostatních případech
uloží pokutu finanční úřad
uvedený v § 46 odst. 1 písm. c)."
52. V § 48 odstavec 6 zní:
"(6) Pokuty uložené obcemi jsou příjmem
rozpočtu obce, která je uložila. Pokuty uložené
finančními úřady jsou příjmem
státního rozpočtu České republiky.
Pokuty uložené okresními úřady
jsou příjmem rozpočtu okresního úřadu.
Pokuty vybírá a vymáhá ten orgán,
který je uložil."
53. V § 48 odstavce 7 a 8 znějí:
"(7) Obec, která vydala povolení k provozování
loterie, tomboly nebo výherního hracího přístroje
a toto povolení podle § 43 zrušila, uloží
provozovateli, že po splnění daňových
a jiných finančních povinností vůči
státu odvede výtěžek do rozpočtu
této obce. Stejně obec postupuje i v případě,
že provozovatel provozoval loterii nebo jinou podobnou hru
bez povolení a obec byla toto povolení oprávněna
vydat.
(8) Finanční úřad uloží
provozovateli, že výnos loterie nebo jiné podobné
hry provozované v jeho územním obvodu bez
povolení, které by bylo oprávněno
vydat ministerstvo, odvede do státního rozpočtu
České republiky."
54. § 49 se vypouští.
55. V § 50 odstavec 1 zní:
"(1) Ministerstvo může vyhláškou
zvýšit nejvyšší vsazenou částku
na jednu hru a nejvyšší výhru v jedné
hře stanovené § 17 odst. 5, a upravit náležitosti
známky uvedené v § 18 odst. 4."
56. V § 50 odst. 3 zní:
"(3) Obce mohou obecně závaznou vyhláškou
vydanou v přenesené působnosti stanovit,
že výherní hrací přístroje,
lze provozovat pouze v konkrétních místech
a v čase vyhláškou určených,
nebo stanovit, že na konkrétně označených
veřejně přístupných místech
v obci je provozování výherních hracích
přístrojů zakázáno.".
57. Zkratka "Kčs" se v celém textu zákona
nahrazuje zkratkou peněžní jednotky "Kč".
1. Povolení k provozování loterií
a jiných podobných her, platná k 30.červnu
1998 zůstávají v platnosti do 31.prosince
1998. Dosavadní provozovatelé mohou však požádat
příslušný orgán o vydání
povolení podle tohoto zákona s tím, že
ustanovení § 4b odst. 1 splní do 31. prosince
1999. To neplatí pro povolení k provozování
výherních hracích přístrojů,
která se vydávají nejdéle na dobu
jednoho kalendářního roku. Pokud žádosti
o vydání povolení k provozování
výherních hracích přístrojů
byly podány příslušnému orgánu
přede dnem účinnosti tohoto zákona,
postupuje se v řízení o těchto žádostech
podle dosavadních předpisů.
2. Osvědčení o provozuschopnosti výherního
hracího přístroje vydané pověřenou
autorizovanou osobou před účinností
tohoto zákona zůstává v platnosti
do 31. prosince 1999, pokud platnost vyznačená v
osvědčení nekončí před
tímto datem.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
České republiky vyhlásil úplné
znění zákona České národní
rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných
podobných hrách, jak vyplývá z pozdějších
předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne 1.července 1998 s výjimkou ustanovení
§ 1 odst. 5 a 6, § 4b odst. 1 a § 17 odst. 7, která
nabývají účinnosti dnem 1.ledna 1999.
I. Obecná část
Oblast loterií a jiných podobných her upravuje
zákon ČNR č. 202/1990 Sb., o loteriích
a jiných podobných hrách ze dne 17.května
1990, ve znění zákona ČNR č.
70/1994 Sb. (dále jen "zákon") a vyhláška
Ministerstva financí ČR č. 223/1993 Sb.,
o hracích přístrojích.
Od data, kdy zákon vstoupil v platnost, prodělala
tato oblast obrovský rozvoj. V současné době
jsou v České republice nabízeny všechny
druhy mezinárodně provozovaných sázkových
her (přes 52 tis. kusů výherních hracích
přístrojů, 23 společností provozujících
sázkové hry v kasinu, 10 druhů loterií,
8 společností provozujících kursové
sázky, 6 společností provozujících
hru bingo apod.).
Provozování loterií a jiných podobných
her je specifickou činností, kterou nelze podřídit
stejnému režimu jako je tomu u běžného
hospodářského podnikání.
Současná právní úprava sice
tuto skutečnost do značné míry respektuje,
avšak z vyhodnocení poznatků za uplynulé
období a z provedených analýz vyplynula potřeba
dosavadní zákon novelizovat.
Navrhovaná novela zákona si klade za cíl
především zpřísnit režim
povolování a provozování loterií
a jiných podobných her, upřesnit definice
základních pojmů, zprůhlednit celou
tuto specifickou činnost a vytvořit podmínky
pro zkvalitnění dozoru nad celou oblastí
sázkových her.
Tento návrh novely zákona o loteriích a jiných
podobných hrách je v pořadí druhým
návrhem, resp. obnoveným návrhem. První
návrh novely byl projednán a schválen na
schůzi vlády v prosinci 1995. V lednu 1996 byla
novela předložena Parlamentu České republiky.
Návrh novely "prošel prvním čtením"
a byl projednán v rozpočtovém výboru
Poslanecké sněmovny, který doporučil
usnesením č. 623 z 4. 4. 1996 Poslanecké
sněmovně návrh novely ke schválení
s několika připomínkami. Z časových
důvodů nebyla novela již zařazena na
program dalších jednání předchozího
Parlamentu České republiky.
Návrh novely obsahuje zejména tyto klíčové
změny:
- nový způsob výpočtu prostředků
odváděných na veřejně prospěšné
účely u sázkových her v kasinu, kursových
sázek, u sázkové hry bingo a u her po telefonu.
Podle platné právní úpravy je z her
zde uvedených odváděno na veřejně
prospěšné účely minimálně
10% výtěžku (výtěžek = vsazené
částky ze sázkových her snížené
o výhry, správní poplatek, náklady
provozovatele a daně). Novela navrhuje počítat
odvod na veřejně prospěšné účely
ze stejného základu jako je tomu u správního
poplatku vybíraného za provozování
sázkových her (základem odvodu je rozdíl
mezi vsazenými částkami a vyplacenými
výhrami), tedy bez ohledu na výši zisku dosaženého
provozovatelem v příslušném kalendářním
roce. Tím dojde k zajištění stability
tohoto odvodu.
- schvalování předpokládaného
rozpočtu na provozování loterie povolujícím
orgánem.
- zpřesnění náležitostí
vyúčtování provozu sázkových
her.
- stanovení povinnosti skládání herní
jistoty pro provozovatele všech druhů sázkových
her. Platná právní úprava požaduje,
aby k zajištění pohledávek státu,
obcí a pro výplaty výher hráčům
provozovatelé kursových sázek a sázkových
her v kasinu složili na zvláštní účet
u peněžního ústavu určitou finanční
částku (jistotu). Podle zkušenosti z praxe
- zejména při likvidaci společnosti- je třeba
rozšířit tuto povinnost i na ostatní
provozovatele loterií a jiných podobných
her.
- stanovení minimálního základního
jmění u provozovatelů sázkových
her v kasinu, kursových sázek, číselných
a peněžitých loterií.
- u výherních hracích přístrojů:
a) zpřesnění, případně
zavedení definice základních pojmů
(např. herna),
b) stanovení maximálního počtu výherních
hracích přístrojů pokud jsou umístěny
na jiném místě než v herně nebo
v kasinu,
c) zmocnění pro obce regulovat vyhláškou
provozování výherních hracích
přístrojů ve svém územním
obvodu.
d) rozšíření povinnosti prokazovat bezúhonnost
u osob v zákoně uvedených na všechny
druhy loterií a sázkových her. Požadavek
prokazovat bezúhonnost je dosud stanoven u osob pověřených
přijímat kursové sázky. Praxe prokázala,
že platná právní úprava je v
tomto zákoně nedostatečná a prokazování
bezúhonnosti u okruhu osob v zákoně vymezeném
je třeba rozšířit na všechny loterie
a jiné podobné hry.
e) zkvalitnění výkonu státního
dozoru nad celou touto oblastí.Na úseku výherních
hracích přístrojů se navíc
navrhuje posílit orgány státního dozoru,
kterými jsou podle současné právní
úpravy pouze obce, o finanční úřady.
V případě kontroly dodržování
"technických parametrů" u výherních
hracích přístrojů, ukládá
novela orgánu státního dozoru povinnost přizvat
ke kontrole Elektrotechnický zkušební ústav.
f) zpřísnění sankcí při
porušení povinností stanovených zákonem,
prováděcí vyhláškou, popřípadě
v rozhodnutích povolujících orgánů
o rozšíření okruhu osob, kterým
lze uložit pokutu.
Finanční dosah:
Ročně se vsadí přes 42 mld Kč,
výhry vyplacené hráčům činí
cca 70% z této částky. Zanedbatelný
není finanční přínos ze sázkových
her pro státní rozpočet a pro rozpočty
obcí a měst z titulu odvodu prostředků
na veřejně prospěšné účely.
V roce 1996 činily mimo daní odvody do státního
rozpočtu a rozpočtů obcí a měst
cca 1,6 mld Kč.
V návrhu novely lze provést pouze hrubý odhad
finančního dosahu. Lze předpokládat,
že nový způsob výpočtu prostředků
odváděných na veřejně prospěšné
účely u sázkových her podle §
2 písm. g) až i) bude znamenat mírný
nárůst prostředků pro rozpočty
obcí a měst.
Evropská dohoda zakládající přidružení
mezi Českou republikou, evropskými společenstvími
a jejich členskými státy podepsaná
v Lucemburku 4.října 1993 konkretizuje oblasti,
jichž se týká sbližování
právních předpisů České
republiky s právními předpisy Evropského
společenství. Úprava režimu provozování
loterií a jiných podobných her do zde vyjmenovaných
oblastí sbližování práva nepatří,
protože není upraveno komunitárním právem,
nýbrž je věcí každého členského
státu Evropského společenství.
II. Zvláštní část
K bodu 1:
k § 1 odst. 4:
Návrh novely umožňuje stejně jako platná
právní úprava vydat povolení tuzemské
právnické osobě bez zahraniční
majetkové účasti. Výjimka ze zákazu
zahraniční majetkové účasti
se připouští pouze u sázkových
her v kasinu. Smlouva o založení Evropského
společenství obsahuje v čl. 60 (ve spojení
s čl. 66 a 68) zákaz diskriminace z důvodu
sídla nebo hlavního místa podnikatelské
činnosti. Aplikace této smlouvy na oblast sázkových
her by ve svém důsledku znamenala umožnit vstup
zahraničním subjektům, které nemají
sídlo na území České republiky,
do oblasti loterií a jiných podobných her.
V současné době však nejsou "na
úseku hazardních her" ještě podmínky
pro takto liberální právní úpravu.
Takto liberálně neřeší otázku
vstupu zahraničních subjektů do loterií
a jiných sázkových her ani členské
státy EU; jejich národní předpisy
v podstatě odpovídají koncepci české
právní úpravy. Jak bude v zemích EU
v této oblasti v budoucnu postupováno je teprve
na úrovni přípravy studií. V rámci
legislativních prací, týkajících
se aproximace právních předpisů prováděné
v souvislosti s vyjednáváním o vstupu České
republiky do EU je připraven text výhrady, který
má na úseku loterií a sázkových
her umožnit výjimku z nástroje zacházení
se zahraničními provozovateli jako s provozovateli
tuzemskými.
k § 1 odst. 5, 6, 7 a 8
Novela doplňuje definice osoby provozovatele, účastníka
hry a způsobu placení sázky. U některých
druhů sázkových her (tzv. hry po telefonu),
kde to neumožňuje používané technické
zařízení, je sázka placena teprve
následně.
K zabezpečení řádného provozování
se v případě sázkových her
v kasinu, kursových sázek, peněžitých
a číselných loterií zpřísňují
podmínky v tom směru, že se stanoví
minimální výše základního
jmění. Podle platné právní
úpravy požadovalo ministerstvo financí na základě
zmocnění v § 32 odst. 3 minimální
výši základního jmění
pouze u sázkových her v kasinu.
K bodu 2 (§ 2 písm. a):
V zákonu je pro loterie definované v § 2 písm.
a) běžně užíváno označení
peněžité loterie.
K bodu 3 (§ 2 písm. e):
Novela reaguje na vývoj provozovaných výherních
hracích přístrojů na českém
trhu od roku 1990. V současné době jsou provozovány
především hráčsky atraktivnější
elektronické výherní hrací přístroje.
Dosud užívaný pojem "hrací přístroj"
se nahrazuje pojmem "výherní hrací přístroj",
neboť v praxi dochází k neustálým
záměnám s jinými hracími přístroji,
např. přístroji zábavními,
hracími skříněmi apod.
K bodu 4 (§ 2 písm. j):
Novela doplňuje chybějící definici
her - "soutěží" po telefonu. Tyto
hry jsou povolovány podle zákona o loteriích
a jiných podobných hrách již 2 roky.
Hrou po telefonu se rozumí např. luštění
křížovek, tipování na výsledky
konečného stavu jakékoli události
s výjimkou tipování na výsledky sportovních
utkání a dostihů, zodpovídání
znalostních otázek a otázek veřejného
průzkumu.
K bodu 5 (§ 3):
Vypouští se dosavadní možnost poskytovat
u věcných loterií namísto věcné
výhry peněžní částku maximálně
do výše 200,- Kč. Návrh vychází
z poznatků praxe za uplynulé období.
Nově se stanoví lhůta, ve které je
provozovatel povinen vyplatit sázejícímu
výhru. Novela tím sleduje zabránit zbytečným
průtahům vyúčtování
sázkové hry.
K bodu 6 (§ 4):
U sázkových her v kasinu, kursových sázek
podle § 2 písm. h), her po telefonu a u hry bingo
(§ 2 písm. g) se stanoví výpočet
finančních prostředků na veřejně
prospěšné účely ze stejného
základu, jako je tomu u správního poplatku
za provozování sázkových her (zákon
ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů).
Podle platné právní úpravy je ze sázkových
her podle § 2 písm. g) až j) odváděno
na veřejně prospěšné účely
alespoň 10% z výtěžku.
Při tomto výpočtu provozovatel, jehož
hospodaření v příslušném
kalendářním roce končí ztrátou
(tj. nedosahuje výtěžku), neodvádí
buď vůbec prostředky na veřejně
prospěšné účely, nebo plní
pouze smluvní odvod dle dohody s příslušnou
obcí, resp. městem. Nový výpočet
sleduje zajistit z těchto ekonomických aktivit,
kromě nezanedbatelného přínosu pro
státní rozpočet, též jistý,
stabilní přínos pro rozpočet obcí,
resp. měst.
U sázkových her podle § 2 písm. g) se
navíc navrhuje odvádět na veřejně
prospěšné účely z nově
stanoveného základu vyšší procento
než u sázkových her podle § 2 písm.
h) a i), neboť se jedná o hru totalizátorového
typu.
Dosavadní výpočet prostředků
na veřejně prospěšné účely
(tj. výpočet odvozený od pojmu výtěžek)
je ponechán u loterií, tombol a sázkových
her podle § 2 písm. f).
V návaznosti na nový způsob výpočtu
prostředků na veřejně prospěšné
účely u některých sázkových
her třeba upravit stávající definici
výtěžku (§ 4 odst. 6).
Novela též koriguje znění § 4 odst. 5 tak, jak byl formulován zákonem č. 70/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách. Zákon č. 70/1994 Sb. stanoví u dostihových sázek obecně povinnost odvodu 90% výtěžku účelově určených na chov plemen dostihových koní. Zákon ČNR č. 202/1990 Sb. však rozlišuje dostihové sázky podle § 2 písm. f) a podle § 2 písm. h) a povinnost odvodu 90% výtěžku stanoví pouze u dostihových sázek podle § 2 písm. f).
k odst. 4:
Novela definuje, co se rozumí činností provozování
loterií a jiných podobných her. Smyslem je
předejít nejednotným výkladům
v návaznosti na další, zejména daňové
zákony.
K bodu 7 (§ 4a, 4b, 4c):
k § 4a:
Požadavek bezúhonnosti je dosud stanoven pouze u osob
pověřených přijímat kursové
sázky. Novela stanoví požadavek bezúhonnosti
pro všechny hry upravené tímto zákonem.
Bezúhonnost je u osob v zákoně vyjmenovaných
prokazována výpisem z rejstříku trestů,
popřípadě obdobným dokladem u cizích
státních příslušníků,
kteří nemají na území České
republiky povolen trvalý pobyt.
k § 4b:
Platná právní úprava stanoví
jistotu pouze u kursových sázek a sázkových
her v kasinu. Zkušenosti z praxe prokázaly, zejména
při likvidaci společnosti, že je třeba
rozšířit jistotu i na ostatní sázkové
hry a loterie. Navrhuje se stanovit jistotu pevnou částkou
diferencovaně pro jednotlivé sázkové
hry, procentně (tj. z herní jistiny) je stanovena
jistota pouze u okamžitých loterií.
k § 4c:
Zákaz provozovat sázkové hry v určité
dny, je podle platné právní úpravy
stanoven pouze u sázkových her v kasinu. Vzhledem
k povaze sázkových her se navrhuje aplikovat zákaz
provozu - i když v užším rozsahu - i na
ostatní sázkové hry (vyjma loterií
podle § 2 písm. a) až d)).
K bodu 8 (§ 5):
Novela zpřesňuje stávající
znění § 5.
K bodu 9 a 10 (§ 6 odst. 1 a 2):
Novela aktualizuje v § 6 odst. 1 soustavu orgánů,
které povolují loterie a tomboly.
S ohledem na státoprávní uspořádání
se vypouští ustanovení odst. 2 o loteriích
provozovaných jednou společností souběžně
na území České republiky i na území
Slovenské republiky.
K bodu 11 (§ 6 odst. 4):
Novela aktualizuje soustavu povolujících orgánů.
K bodu 12 (§ 6 odst. 6 písm. i):
Novela doplňuje povinnost povolujícího orgánu
odsouhlasit v rozhodnutí, jímž se povoluje
loterie, předpokládaný rozpočet provozovatele.
Toto opatření sleduje dosáhnout maximální
hospodárnosti při provozování a tím
i vytvoření co možná nejvyššího
výtěžku, z něhož se počítá
odvod na veřejně prospěšné účely.
K bodu 13 (§ 7):
Zákaz prodeje losů v místech uvedených
v § 7 odst. 1 a 2 se ruší jakožto překonaný
praxí.
K bodu 14 (§ 11 odst. 1):
Oproti platné právní úpravě
ukládá novela povinnost stanovit loterní
komisi u všech loterií. Existence této komise
je nezbytná pro zajištění řádného
a důvěryhodného provozu loterií.
K bodu 15 (§ 11 odst. 2):
Novela odstraňuje závadu používání
nejednotných pojmů k označení téhož
subjektu, tj. provozovatele.
K bodu 16 (§ 12):
Platná právní úprava nestanoví
horní hranici u lhůty pro uplatnění
práva na výhru. Stanovením horní hranice
se sleduje zbytečně neprodlužovat vyúčtování
loterie, které váže na lhůtu pro uplatnění
výher. Lhůta pro uplatnění práva
na výhru je prekluzivní.
K bodu 17 (§ 13):
Novela odstraňuje závadu nejednotných pojmů
k označení subjektu provozovatele.
K bodu 18 (nadpis Části druhé):
Novela reaguje na zavedení pojmu výherní
hrací přístroj.
K bodu 19 (§ 17):
Novela vypouští původní text §
17 odst. 1 jako nadbytečný. Osoby, které
mohou provozovat loterie a jiné podobné hry (tedy
i sázkové hry provozované pomocí výherních
hracích přístrojů), upravuje obecně
§ 1 novely.
V novém § 17 jsou definovány základní
pojmy (výherní hrací přístroj,
herna, jedna hra, nejvyšší výhra). Zákon
v § 17 dále taxativně vymezuje místa,
kde nesmí být výherní hrací
přístroje provozovány.
k odstavci 8 - herna
V zahraničí je provozováno až 40% výherních
hracích přístrojů v hernách,
kde lze bezpochyby snáze zabezpečit řádné
a bezpečné provozování. V rozporu
s tímto mezinárodním trendem jsou v České
republice dosud hrací přístroje umísťovány
především v restauracích a bistrech.
V tzv. hernách, jejichž náležitosti však
dosud nejsou nikde upraveny, se provozuje cca 10% hracích
přístrojů. Novela řeší
proto současný nedostatek právní úpravy
pojmu "herna".
V rámci regulace provozu hracích přístrojů
stanoví novela maximální počet výherních
hracích přístrojů, pokud jsou provozovány
na jiném místě než v herně nebo
v kasinu.
K bodu 20 (§ 18 odst. 1, 2 a 3):
Novela aktualizuje soustavu orgánů, které
povolují hrací přístroje.
Podle platné právní úpravy povoluje
ministerstvo výherní hrací přístroje
provozované za cizí měnu, které jsou
umístěny většinou v kasinech. Novela
zákona přejímá z vyhlášky
č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích
ustanovení o výherních hracích přístrojích
na Kč v kasinech. U těchto hracích přístrojů
je výrazně odlišná sázková
úroveň. Je proto žádoucí, aby
obě kategorie výherních hracích přístrojů
umístěných v kasinech povolovalo ministerstvo
a státní dozor vykonávaly jednotlivé
finanční úřady.
Novela ukládá povolujícímu orgánu
zasílat kopie povolení finančním úřadům,
které mohou rovněž vykonávat státní
dozor.
V odst. 1 § 18 novela zpřesňuje podmínky,
za kterých provozovatel může mít v pronájmu
výherní hrací přístroj od zahraničního
subjektu.
K bodu 21 (§ 18 odst. 5):
Novela reaguje na zavedení pojmu výherní
hrací přístroj.
K bodu 22 (§ 18 odst. 6):
Současná právní úprava neukládá,
do jakého časového termínu musí
provozovatel výherní hrací přístroj
označit známkou. Tato skutečnost je v praxi
provozovateli zneužívána tak, že umísťování
známek na výherní hrací přístroj
bezdůvodně zpožďují, což komplikuje
výkon státního dozoru a vede k nekázni
v provozování. Novela proto stanoví, že
provozovatel musí opatřit výherní
hrací přístroj známkou před
uvedením výherního hracího přístroje
do provozu.
K bodu 23 (§ 19):
Novela doplňuje náležitosti povolení
k provozování výherních hracích
přístrojů o údaj o osobách,
které v místě stálého umístění
výherního hracího přístroje
odpovídají za zákaz hry osob mladších
18 let. Adresnost odpovědnosti za dodržování
zákazu hry osob mladších 18 let má napomoci
odstranit pouhou proklamativnost tohoto zákazu a současně
usnadnit výkon kontrolní činnosti orgánům
státního dozoru.
K odstranění tvrdosti zákona upravuje novela
v § 19 odst. 5 možnost povolit výměnu
výherního hracího přístroje
za stejný model v důsledku prokázaného
zničení požárem nebo jinou živelní
pohromou. Zároveň novela umožňuje, aby
povolující orgán - v rámci svého
územního obvodu - mohl měnit v odůvodněných
případech své rozhodnutí pokud jde
o stálé umístění výherních
hracích přístrojů.
Ustanovení § 19 odst. 5 věcně navazuje
na zákon o správních poplatcích.
K bodu 24 (§ 20):
U výherních hracích přístrojů
povolovaných obecními, event. okresními úřady
zakládá novela zákona pravomoc výkonu
státního dozoru a kontroly též pro finanční
úřady. V § 20 odst. 1 se proto doplňuje
povinnost provozovatele těchto výherních
hracích přístrojů předkládat
vyúčtování nejen povolujícím
orgánům, nýbrž též příslušným
finančním úřadům.
Text § 20 odst. 2 je zpřesněn z hlediska zákona
o účetnictví.
K bodu 25 (§ 21 odst. 2):
Vzhledem k tomu, že u osob oprávněných
přijímat kursové sázky není
vyžadována zvláštní kvalifikace,
vypouští se z textu § 21 odst. 2 ustanovení
o odborné způsobilosti.
K bodu 26 (§ 21 odst. 3):
Novela vypouští odstavec 3 jako nadbytečný,
resp. duplicitní s textem odstavce 4 § 43.
K bodu 27 a 28 (§ 22, 23):
Úprava reaguje na nový § 4b, kterým
se rozšiřuje povinnost složit jistotu na provozovatele
všech sázkových her a na ust. § 4 odst.
4, kterým se stanoví minimální výše
základního jmění provozovatelů
kursových sázek.
K bodu 29 (§ 24 odst. 1):
Novela doplňuje § 24 odst. 1 o ustanovení o
místní platnosti oprávnění
k přijímání kursových sázek.
K bodu 31 (§ 28):
Novela upravuje v § 28 náležitosti vyúčtování
provozu sázkových her podle § 2 písm.
h (kursové sázky). Ustanovení § 28 platí
obdobně pro sázkové hry v kasinu podle §
2 písm. i) a podle § 50 se použije přiměřeně
i pro sázkové hry podle § 2 g) (hra bingo)
a § 2 písm. j) (hry po telefonu) vyúčtování
resp. jeho náležitosti promítají nový
způsob výpočtu prostředků na
veřejně prospěšné účely
podle § 4 odst. 4 písm. b), který již
"nepracuje" s pojmem výtěžek.
K bodu 32 (§ 29):
Novela přejímá text rozhodnutí Ministerstva
financí z dubna 1997, kterým se stanoví nový
způsob placení odvodu na státní dozor
u provozovatelů kursových sázek, sázkových
her v kasinu, hry bingo a jiných podobných her podle
§ 50 zákona. Odvod na státní dozor se
stanoví v maximální výši, tj.
1% z příjmu ze sázkových her sníženého
o vyplacené výhry. Odvod na státní
dozor se platí čtvrtletně.
K bodu 33 (§ 30):
Novela vypouští § 30 "tajemství hry"
a povinnost zachovávat mlčenlivost o hráčích
a jejich účasti na hře nově upravuje
v § 46b, který je zařazen do Části
páté, Ustanovení společná.
Novela doplňuje sankci za porušení povinnosti
zachovávat mlčenlivost i orgány, které
tuto pokutu ukládají a příjmové
určení pokuty.
K bodu 34 (§ 32):
Novela prodlužuje platnost povolení k provozování
sázkových her v kasinu z 5 let na 10 let a sjednocuje
v této otázce právní úpravu
u kursových sázek a sázkových her
v kasinu. Současná horní hranice platnosti
povolení (tj. 5 let) je zároveň příliš
krátká z hlediska návratnosti náročných
investic spojených s provozováním sázkových
her v kasinu (zejména nově uložená povinnost
vybavit kasino monitorovacím zařízením).
K bodu 35 (§ 33):
Novela aktualizuje označení tuzemské měny.
K bodu 36 (§ 34):
Novela zpřesňuje dikci § 34 z hlediska zákona
o účetnictví.
K bodu 37 (§ 35):
Novela zpřesňuje náležitosti hodnotových
žetonů, ukládá provozovatelům
předložit schválené žetony před
zahájením provozu kasina orgánu státního
dozoru, upravuje používání hracích
žetonů.
K bodu 38 (§ 36):
Novela ukládá provozovatelům sázkových
her v kasinu vést denní evidenci návštěvníků
kasina a stanoví náležitosti této evidence.
Navrhovaná úprava není "tuzemským
specifikem". Evidence návštěvníků
kasin je v evropských státech naopak běžná.
Evidence se vede při respektování ustanovení
§ 46b o povinnosti zachovávat mlčenlivost.
K bodu 39 (§ 37)
Novela v § 37 zavádí povinnost provozovatele
vybavit kasino monitorovacím zařízením.
Záznamy z tohoto systému mají významnou
vypovídací hodnotu zejména při řešení
případných sporů mezi hráči
a kasinem, pro účely výkonu státního
dozoru. Provozovatel je povinen uchovávat záznamy
pořízené monitorovacím zařízením
10 kalendářních dnů a umožnit
pracovníkům státního dozoru přístup
k těmto záznamům, včetně zapůjčení
mimo prostory kasina.
K bodu 40 (§ 39):
S přihlédnutím k novele některých
paragrafů se v § 39 aktualizuje přehled ustanovení,
která platí pro provozování sázkových
her v kasinu obdobně.
K bodu 41 (§ 40 a 41):
V návaznosti na text uvedený v § 4 odst. 1
a 5 a v § 6 odst. 1 se vypouští část
pátá upravující státní
loterie a jiné podobné hry.
K bodu 42 (§ 43 odst. 3 a 4):
k odst. 3:
Novela stanoví horní hranici lhůty, po kterou
lze dočasně zastavit provoz loterie nebo jiné
podobné hry. S cílem zabránit případnému
obcházení dočasného zákazu
provozu sázkových her provozovateli, je povolující
orgán,popř. finanční úřad,
oprávněn i zapečetit jednotlivé výherní
hrací přístroje, resp. jiná používaná
herní zařízení. Novela nevylučuje
souběh této sankce s uložením pokuty
podle § 48 zákona.
k odst. 4:
Podle platné právní úpravy může
orgán, který povolil loterii nebo jinou podobnou
hru, stanovit v povolení další podrobné
podmínky, popřípadě povolení
změnit nebo doplnit, pokud to vyžaduje řádné
provozování hry nebo veřejný zájem.
Novela vypouští slova "veřejný
zájem", neboť jde o vágní, obtížně
definovatelný pojem, který působí
při aplikaci v praxi problémy. Novela proto váže
možnost stanovit bližší podmínky
v rozhodnutí, resp. možnost měnit a doplňovat
rozhodnutí povolujícím orgánem pouze
na podmínku zabezpečení řádného
provozování hry.
K bodu 43 (§ 43 odst. 5):
Nový odstavec 5 v podstatě koresponduje se skutkovou
podstatou uvedenou v § 250a trestního zákona
"Provozování nepoctivých her a sázek".
K bodu 44 (§ 44):
Ustanovení § 44 upravující otázku
přepočtu cizí měny na Kč se
vypouští, neboť nepatří systémově
ani věcně do tohoto zákona.
K bodu 45 (§ 45 odst. 3):
Vzhledem k tomu, že se v praxi vyskytují snahy některých
subjektů "prodávat si" povolení
k provozování sázkových her, doplňuje
novela v § 45 odstavec 3, který upravuje nepřenosnost
povolení na jinou právnickou osobu.
K bodu 46 (§ 46):
k odst. 1:
Ze zákona vykonávají státní
dozor a kontrolu nad loteriemi a jinými podobnými
hrami ministerstvo a "povolující orgány",
které vykonávají státní dozor
a kontrolu pouze nad loteriemi a jinými podobnými
hrami, jejichž provozování povolují.
U finančních úřadů je tato
působnost podle stávající právní
úpravy založena pouze zprostředkovaně,
tj. správním aktem povolujícího orgánu.
Novela odstraňuje tento nedostatek a zakládá
ze zákona působnost při výkonu státního
dozoru nad loteriemi a jinými podobnými hrami u
všech orgánů v § 46 zmíněných.
k odst.2 až 3:
U výherních hracích přístrojů
povolovaných obecními, popřípadě
okresními úřady, novela navrhuje posílit
orgány vykonávající státní
dozor o finanční úřady. Novela však
neukládá finančním úřadům
povinnost vykonávat státní dozor nad výherními
hracími přístroji, nýbrž jim
dává možnost, aby podle místních
podmínek a s přihlédnutím k vytížení
svých pracovníků rozhodly, zda je v jejich
možnostech státní dozor vykonávat.
V případě technické kontroly, kdy
jde o vysoce odbornou činnost, je orgán vykonávající
státní dozor povinen přizvat pověřenou
autorizovanou osobu (zkušebnu).
Oprávnění ukládat sankce novela ponechává
výhradně povolujícím orgánům.
Těmito opatřeními se sleduje zkvalitnění
státního dozoru a kontroly.
K bodu 47 (§ 46a a § 46b):
Novela zařazuje nový § 46a, který upravuje
formální otázku správního řízení,
tj. otázku používání úředního
jazyka při ústním jednání a
v písemném styku s povolujícími orgány,
popřípadě s orgány státního
dozoru.
Ustanovení § 46b přebírá částečně
text původního ustanovení §30 o tajemství
hry a toto ustanovení doplňuje o sankce za porušení
povinnosti zachovávat mlčenlivost a o soustavu orgánů
rozhodujících o případném uložení
sankcí.
K bodu 48 (§ 47):
Novela upřesňuje stávající
text § 47 upravující oprávnění
orgánů vykonávajících státní
dozor. Novela doplňuje odkaz na zákon o státní
kontrole, podle kterého tyto orgány "procesně"
při dozoru postupují.
K bodu 49 - 53 (§ 48):
Novela v celém § 48 aktualizuje v souladu s platným
obecním zřízením a zákonem
č. 531/1990 Sb., o územních finančních
orgánech, ve znění pozdějších
předpisů, soustavu orgánů, které
jsou oprávněny ukládat pokuty.
Novela zvyšuje pokuty o zhruba 50% dosud platných
sazeb. Tímto opatřením se sleduje stimulovat
provozovatele na řádném provozování
loterií a jiných podobných her.
k § 48 odst. 1 písm. f):
Novela navrhuje rozšířit okruh osob, které
lze pokutovat o osoby, které mají s provozovatelem
uzavřenu obchodní nebo jinou smlouvu. Takto bude
možno uložit pokutu nejen provozovateli, resp. zaměstnancům
provozovatele, ale též např. osobám,
které pronajaly provozovateli prostory k umístění
výherních hracích přístrojů
a ve smlouvě o pronájmu se zavázaly dodržovat
zákon o loteriích a jiných podobných
hrách a herní plán.
k § 48 odst. 1 písm. g):
V návaznosti na nové ustanovení § 19
odst. 1 písm. d) novela doplňuje sankce o novou
skutkovou podstatu.
V § 48 odst. 6 novela doplňuje příjmové
určení pokut ukládaných okresními
úřady.
K bodu 54 (§ 49):
Text § 49 se vypouští v návaznosti na
právní úpravu v § 6 odst. 1 a v §
48 novely zákona.
K bodu 55(§ 50 odst. 1):
Novela rozšiřuje v § 50 zmocnění
ministerstva, a to o právo stanovit náležitosti
známky, kterou jsou opatřeny výherní
hrací přístroje.
K bodu 56 (§ 50 odst. 3):
S provozováním výherních hracích
přístrojů mohou být spojeny některé
společensky nežádoucí jevy (problém
gamblerství). Novela proto reaguje na požadavek obcí
a doplňuje § 50 o zmocnění pro obce
regulovat vyhláškou vydanou v přenesené
působnosti provozování výherních
hracích přístrojů.
K Čl. II - Přechodná ustanovení:
Platnost většiny povolení k provozování
loterií a jiných podobných her vydaných
před účinností tohoto zákona
končí v rozmezí období 31. 12. 1998
a 31. 12. 1999. Novela navrhuje ukončit platnost těchto
povolení 31. 12. 1998. Dosavadní provozovatelé
však mohou požádat o nové povolení
podle tohoto zákona s tím, že povinnost zvýšit
herní jistotu mají k 31. 12. 1999.
Osvědčení o provozuschopnosti výherního
hracího přístroje vydává Elektrotechnický
zkušební ústav, zkušebna č. 201
v Praze, na dobu nejdéle 5 let. Vzhledem k nové
úpravě některých parametrů
(např. pravděpodobnost výhry) se navrhuje
platnost osvědčení vydaných před
účinností tohoto zákona omezit nejdéle
do 31.12.1999. Jeden a půl roku po účinnosti
tohoto zákona je přiměřená
doba pro provozovatele k provedení technické úpravy
výherních hracích přístrojů
dle nových parametrů a pro případné
vydání nového osvědčení
Elektrotechnickým zkušebním ústavem.