PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1998

II. volební období

425

Vládní návrh

Zákon

ze dne............... 1998,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb.,

o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 se doplňují odstavce 4, 5, 6, 7 a 8, které znějí:

"(4) Provozovatelem loterie nebo jiné podobné hry může být právnická osoba se sídlem na území České republiky, které oprávněný orgán vydal povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry. Povolení nelze vydat tuzemské právnické osobě se zahraniční majetkovou účastí, ani právnické osobě, ve které má tato společnost majetkovou účast.Ministerstvo financí může povolit v tuzemských právnických osobách provozujících sázkové hry podle § 2 písm. i) zahraniční majetkovou účast.

(5) Provozovatel sázkových her podle § 2 písm. i) a kursových sázek podle § 2 písm. h) musí mít základní jmění minimálně 30 mil. Kč. Základní jmění nesmí být sníženo pod tuto minimální výši po celou dobu platnosti povolení.

(6) Peněžité loterie podle § 2 písm. a), číselné loterie podle § 2 písm. c) a sázkové hry podle § 2 písm. f) může provozovat:

a) stát (ministerstvo nebo jím pověřená státní organizace),

b) právnická osoba se sídlem na území České republiky, která je založena výlučně k provozování loterií a jiných podobných her. Základní jmění právnické osoby provozující peněžité nebo číselné loterie musí činit minimálně 100 mil. Kč a nesmí být sníženo pod tuto minimální výši po celou dobu platnosti povolení.

(7) Účastníkem loterie nebo jiné podobné hry (dále jen "sázející") může být fyzická osoba, která dovršila 18 let věku, a která v souladu s herním plánem uhradí vklad (sázku) provozovateli předem, a to v hotovosti nebo bezhotovostně.

(8) Úhrada vkladu předem se nevyžaduje v případech, kdy to neumožňuje charakter hry nebo používané technické zařízení."

2. V § 2 se na začátek písmene a) vkládá slovo "peněžité".

3. V § 2 písmeno e) zní:

"e) sázkové hry provozované pomocí elektronicky nebo elektronicko-mechanicky řízených výherních hracích přístrojů nebo podobných zařízení (dále jen "výherní hrací přístroje"), které případnou výhru samy vydají."

4. V § 2 se na konci písmene i) tečka nahrazuje středníkem a doplňuje se písmeno j), které zní:

"j) jiné sázkové hry provozované po telefonu, při nichž není předem určen počet účastníků a ani není známa výše vsazených částek jedné hry. Výhra se vypočítává z výše vkladů podle podmínek stanovených v herním plánu. Po telefonu nelze provozovat loterie a jiné podobné hry uvedené v písm. a) až i).".

5. § 3 zní:

"§ 3

(1) Předmětem výhry mohou být

a) u peněžitých, číselných a okamžitých loterií a sázkových her výhradně peníze. Pokud uvedené loterie a sázkové hry povoluje ministerstvo financí, (dále jen "ministerstvo"), může v povolení připustit vyplácení výher v jiných movitých věcech.

b) u věcných loterií a tombol věci movité, nikoli však peníze, vkladní knížky nebo cenné papíry.

(2) Nevyplácí-li provozovatel výhru bezprostředně po skončení hry, je povinen vyplatit ji ve lhůtě obsažené v herních smluvních podmínkách, jinak do 30 dnů ode dne uplatnění nároku."

6. § 4 včetně poznámky pod čarou č.1 zní:

"§ 4

(1) Povolení se vydá, jsou-li splněny podmínky pro provozování loterií a jiných podobných her stanovené tímto zákonem, je zaručeno jejich řádné provozování včetně řádného technického vybavení a bude-li na sociální, zdravotní, ekologické, kulturní nebo jinak veřejně prospěšné účely (např. na humanitární účely, na rozvoj sportu a tělovýchovy apod.) použito:

a) alespoň 90% výtěžku u loterií a tombol uvedených v § 2 písm.a) až c) a u sázkové hry podle § 2 písm. f) s výjimkou dostihových sázek na koně,

b) 4% z rozdílu, o který příjmy provozovatele tvořené vsazenými částkami převyšují výhry vyplacené sázejícím u sázkové hry podle § 2 písm. g),

c) 3% z rozdílu, o který příjmy provozovatele tvořené vsazenými částkami převyšují výhry vyplacené sázejícím u sázkových her podle § 2 písm. h) až j). Jde-li u sázkových her podle § 2 písm. h) o kursové sázky na koňské dostihy, budou 3% z rozdílu, o který příjmy provozovatele tvořené vsazenými částkami převyšují výhry vyplacené sázejícím, použita na chov dostihových koní.

(2) U dostihových sázek na koně podle § 2 písm. f) se výtěžek podle písm. a) předchozího odstavce použije na chov dostihových plemen koní.

(3) Výtěžkem podle § 4 odst. 1 písm. a) se rozumí příjmy (vsazené částky) z loterií, tombol nebo sázkových her snížené o výhry, správní poplatek a o náklady související s provozem hry.

(4) Provozováním loterií a jiných podobných her se rozumí vlastní provoz těchto her a jejich řádné ukončení a vyúčtování, jakož i činnost provozovatele směřující k uvedení loterií a jiných podobných her do provozu, včetně organizačních a technických služeb souvisejících se zajištěním provozu těchto her.

(5) Povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry podléhá správnímu poplatku podle zvláštního zákona [Zákon ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákona č. 72/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 273/1997 Sb. a zákona č. 305/1997 Sb.".].

(6) Provozování cizozemských loterií včetně prodeje cizozemských losů, účast na sázkách v zahraničí, při nichž jsou sázky placeny do zahraničí a sbírka sázek pro sázkové hry provozované v zahraničí nebo zprostředkování sázek na sázkové hry provozované v zahraničí, je zakázáno. Výjimku z tohoto ustanovení může k zajištění vzájemnosti povolit ministerstvo.

7. Za § 4 se vkládají § 4a, 4b a 4c, které včetně poznámky pod čarou č. 2 a 3 znějí:

"§ 4a

(1) Žadatel o povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry (dále jen "žadatel") musí povolujícímu orgánu předložit doklad o bezúhonnosti osob, které u žadatele mají postavení statutárního orgánu nebo jsou jeho členy a fyzických osob, pokud jsou zakladateli právnické osoby a je-li zakladatelem žadatele jiná právnická osoba, doklad o bezúhonnosti osob, které u této právnické osoby mají postavení statutárního orgánu nebo jsou jeho členy.

(2) Za bezúhonnou osobu se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo spáchal úmyslný trestný čin.

(3)Bezúhonnost se prokazuje výpisem z evidence Rejstříku trestů [Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů,]. Cizí státní občané, kteří nemají na území České republiky povolen trvalý pobyt, prokazují bezúhonnost odpovídajícími doklady vydanými státem, jehož jsou občany, jakož i států, ve kterých se více než tři měsíce nepřetržitě zdržovali v posledních třech letech. Cizí státní občané, kteří mají na území České republiky povolen pobyt a v době prokazování bezúhonnosti tento pobyt trvá alespoň šest kalendářních měsíců, předkládají rovněž výpis z evidence Rejstříku trestů. Výpis z evidence Rejstříku trestů, popřípadě obdobný zahraniční doklad, nesmí být v době jeho předložení povolujícímu orgánu starší tří kalendářních měsíců.

(4)Provozovatel je povinen nejpozději do jednoho měsíce po dni, v němž došlo ke změně v osobě uvedené v odstavci 1, písemně oznámit tuto skutečnost orgánu, který povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry vydal a zároveň připojit výpis z evidence Rejstříku trestů, popřípadě jiný obdobný zahraniční doklad, který se týká osoby, jež nabyla postavení vymezené v odstavci 1.

§4b

(1) K zajištění pohledávek státu, obcí a výplat výher sázejícím je žadatel povinen složit na zvláštní účet u banky peněžní částku (dále jen "jistota"), která činí:

a) 50 mil. Kč u číselných loterií podle § 2 písm. c) a peněžitých loterií podle § 2 písm. a),

b) 10% z herní jistiny tvořené násobkem počtu emitovaných losů a cenou jednoho losu u okamžitých loterií podle § 2 písm. d), nejvýše však 10 mil. Kč,

c) 3 mil. Kč u výherních hracích přístrojů podle § 2 písm. e),

d) 20 mil. Kč u kursových sázek podle § 2 písm. h),

e) 5 mil. Kč u her uvedených v § 2 písm. g) a v § 2 písm. f),

f) 20 mil. Kč u sázkových her v kasinu podle § 2 písm. i),

g) 5 mil. Kč u her po telefonu podle § 2 písm. j).

(2) Žadatel je povinen připojit k žádosti potvrzení banky o zřízení účtu a složení jistoty podle odstavce 1; jde-li o žadatele o povolení k provozování výherních hracích přístrojů, je povinen předložit potvrzení banky o zřízení účtu a složení jistoty též příslušnému finančnímu úřadu [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.]. Potvrzení o složení jistoty má u výherních hracích přístrojů platnost 24 měsíců. Po uplynutí této lhůty předloží provozovatel povolujícímu orgánu a příslušnému finančnímu úřadu [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.] nové potvrzení o složení jistoty.

(3) Po dobu, na kterou bylo povolení k provozování sázkových her podle tohoto zákona vydáno, může provozovatel nakládat s jistotou pouze po předchozím souhlasu ministerstva. V případě výherních hracích přístrojů, jejichž provoz povoluje příslušný orgán obce, popřípadě místně příslušný okresní úřad, vydává tento souhlas příslušný finanční úřad [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.]. Uvedené orgány mohou vydat souhlas k nakládání s jistotou k těmto účelům:

a) na úhradu pohledávek státu, obcí, úhradu pokut uložených podle tohoto zákona,

b) na úhradu pohledávek hráčů,

c) k převodu jistoty na účet u jiné banky.

(4) Jistota může být provozovateli uvolněna po předchozím souhlasu orgánu uvedeném v odstavci 3 teprve tehdy, jestliže uplynula lhůta, na kterou bylo povolení vydáno, nebo bylo povolení zrušeno, anebo činnost skončila, došlo k vyúčtování provozu loterie nebo jiné podobné hry. Z jistoty se přednostně uhradí daně, správní poplatky, náklady státního dozoru, pokuty uložené podle tohoto zákona a odvod na veřejně prospěšné účely. Pokud jistota nepostačí, uhradí se tyto pohledávky poměrně podle výše. Po úhradě těchto pohledávek se z jistoty vyplatí případné výhry sázejících, a to poměrně podle jejich výše.

§ 4c

Provozování tombol a sázkových her uvedených v § 2 písm. f) až i) je zakázáno:

a) v den státního smutku,

b) mimo provozní hodiny stanovené v návštěvním řádu schváleném povolujícím orgánem.

8. § 5 zní:

"§5

Pravděpodobnost výhry u loterií podle § 2 písm. a) a d) a u tombol podle § 2 písm. b) tohoto zákona nesmí být menší než 1:200."

9. V § 6 odstavec 1 zní:

"(1) Loterie a tomboly povoluje:

a) pro svůj územní obvod obec, v hlavním městě Praze městská část a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část (dále jen "obec") v přenesené působnosti, jde-li o tombolu s herní jistinou do 20 000 Kč a věcnou loterii s herní jistinou do 50 000 Kč,

b) okresní úřad pro svůj územní obvod, jde-li o tombolu s herní jistinou vyšší než 20 000 Kč do 50 000 Kč, věcnou loterii s herní jistinou vyšší než 50 000 Kč do 200 000 Kč a dále tombolu nebo věcnou loterii s herní jistinou podle písmene a), pokud má být provozovatelem obec,

c) ministerstvo v ostatních případech včetně případu, kdy provozovatelem tomboly nebo věcné loterie s herní jistinou podle ustanovení písmene b) má být okresní úřad".

10. V § 6 se vypouští odstavec 2. Dosavadní odstavce 3, 4, 5 a 6 se nově označují jako odstavce 2, 3, 4 a 5.

11. V § 6 se v odstavci 4 vypouští slovo "výjimečně" a slova "příslušný národní výbor" se nahrazuje slovem "obec".

12. V § 6 odst. 6 se na konci písmene h) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno i), které zní: "i) údaj o schválení rozpočtu loterie."

13. V § 7 odstavce 1 a 2 se vypouštějí a zároveň se ruší označení odstavců.

14. V § 11 odstavec 1 zní:

"(1) Provozovatel, kterému byla povolena loterie, je povinen jmenovat nejméně tříčlennou loterní komisi a provozovatel, kterému byla povolena tombola, je povinen jmenovat loterního zástupce. Provozovatel je povinen sdělit jména, příjmení a bydliště předsedy a ostatních členů loterní komise, popřípadě loterního zástupce, do 7 dnů po doručení rozhodnutí o povolení loterie orgánu státního dozoru. Členové loterní komise a loterní zástupce musí být bezúhonní."

15. V § 11 odst. 2 se slova " organizace, které" nahrazují slovy "provozovatel, kterému".

16. § 12 zní:

"§ 12

Lhůta pro uplatnění práva na výhru u provozovatele loterie nesmí být kratší než 30 dnů a delší než 90 dnů ode dne následujícího po slosování. Nebude-li právo na výhru v této lhůtě u provozovatele uplatněno, zaniká."

17. V § 13 se slova "Organizace je povinna" nahrazují slovy "Provozovatel je povinen".

18. Nadpis Části druhé zní: "Výherní hrací přístroje".

19.§ 17 zní:

"§ 17

(1) Výherním hracím přístrojem se rozumí kompaktní a funkčně nedělitelné a programově řízené technické zařízení s ovládáním určeným pouze pro jednoho hráče. U výherního hracího přístroje, s programovým vybavením umožňujícím současnou hru na více hracích místech více hráčům, je každé takové hrací místo považováno za samostatný výherní hrací přístroj a tato skutečnost musí být uvedena v osvědčení o provozuschopnosti, vydaném podle § 19 odst. 3 tohoto zákona, jakož i ve výpisu z tohoto osvědčení.

(2) Provozovatel nesmí umožnit, aby se hry na výherních hracích přístrojích zúčastnily osoby mladší 18 let. K tomuto účelu je oprávněn požadovat předložení průkazu totožnosti.

(3) Za jednu hru se považuje ukončený proces, při kterém se po jednom spuštění uvede výherní hrací přístroj do režimu hry a nejpozději před ukončením této hry se odečte z ukazatele vložených peněz sázka na jednu hru. V průběhu jedné hry není dovoleno uskutečňovat další sázky a jedna hra nesmí být kratší než jedna sekunda. Každá hra musí hráči poskytnou možnost výhry a její výplaty, jakož i výplaty hráčem vložených finančních prostředků převyšujících hodnotu vsazených částek za odehrané hry. Způsob získání výhry a výplaty vložených finančních prostředků převyšujících hodnotu vsazených částek za odehrané hry popisuje herní plán a návod na hru. Nejvyšší výhrou se rozumí souhrn peněz, které hráč může získat z jedné hry.

(4) Nejvyšší vsazená částka na jednu hru činí 2 Kč. Jsou-li výherní hrací přístroje umístěny v kasinech, může nejvyšší vsazená částka na jednu hru činit 50 Kč. Nejvyšší výhra z jedné hry činí 300 Kč, u výherních hracích přístrojů umístěných v kasinu 50 000 Kč.

(5) Provozovány mohou být pouze výherní hrací přístroje, jejichž konstrukce neumožňuje nastavení výherního podílu nižšího než 75% a vyššího než 95%.

(6) Je-li výherní hrací přístroj provozován za cizí měnu, stanoví nejvyšší vsazenou částku na jednu hru a nejvyšší výhru z jedné hry ministerstvo v povolení.

(7) Výherní hrací přístroje smí být provozovány v kasinech (část čtvrtá tohoto zákona), hernách a pohostinských zařízeních. Dále mohou být provozovány v místech, která v řízení o povolení provozu výherního hracího přístroje k tomuto provozu schválil orgán oprávněný vydat povolení. Více než 6 výherních hracích přístrojů smí být provozováno pouze v hernách a v kasinech.

(8) Hernou se pro účely tohoto zákona rozumí místnost nebo soubor místností, kde jsou provozovány pouze výherní hrací přístroje, která je oddělena od ostatních prostor stavby a je vybavena funkčním technickým a sanitárním zařízením. Pro jeden výherní hrací přístroj musí být vyhrazen prostor nejméně 3 m2 podlahové plochy. V herně musí být po celou dobu provozování zajištěn provozovatelem dozor. Do herny je zákaz vstupu osob mladších 18 let a tímto zákazem musí být viditelně označen vchod do herny. Za účelem prověření uvedené věkové hranice je dozor oprávněn požadovat předložení průkazu totožnosti. Provoz herny se řídí schváleným herním řádem. Herna nesmí používat označení kasino (casino).

(9) Provozování výherních hracích přístrojů nesmí být povoleno ve školách, školských zařízeních, zařízeních sociální a zdravotní péče, v budovách státních orgánů a v objektech církví.

20. § 18 odstavce 1, 2 a 3 znějí:

(1) Provozovatel může mít výherní hrací přístroj ve vlastnictví i v užívání na základě nájemní smlouvy uzavřené se zahraniční osobou. Tato smlouva může být uzavřena pouze za podmínky, že nájemné nesmí činit více než 48% z příjmů ze hry snížených o výhry, a že zahraniční osoba se zaváže bezplatně dodávat náhradní díly a součástky pro provoz výherního hracího přístroje.

(2) Povolení k provozování výherních hracích přístrojů vydává na žádost:

a) obec pro svůj územní obvod, a to v přenesené působnosti,

b) okresní úřad pro svůj územní obvod, má-li být provozovatelem výherního hracího přístroje obec ve svém územním obvodu,

c) ministerstvo, je-li výherní hrací přístroj na českou měnu provozován v kasinu a u výherních hracích přístrojů na cizí měnu.

(3) Orgán, který povolení k provozování výherních hracích přístrojů vydal, zašle opis těchto povolení a jejich případných změn příslušnému finančnímu úřadu [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.] v sídle provozovatele."

Dosavadní odstavce 2, 3 a 4 se označují jako odstavce 4, 5 a 6.

21. V § 18 odst. 5 se slova "hracích přístrojů" nahrazují slovy "výherních hracích přístrojů" a slova "za každý hrací přístroj" slovy "za každý výherní hrací přístroj".

22. § 18 odstavec 6 zní:

"(6) Po zaplacení správního poplatku orgán, který provoz výherního hracího přístroje povolil, vydá povolení a známku. Provozovatel je povinen známkou označit výherní hrací přístroj před uvedením do provozu na viditelném místě tak, aby nebylo možno známku poškodit."

23. § 19 včetně poznámky pod čarou č. 4 zní:

"§ 19

(1) Povolení k provozování výherního hracího přístroje obsahuje zejména:

a) schválení herního plánu s případnými úpravami a doplňky,

b) schválení stálého umístění výherního hracího přístroje,

c) stanovení způsobu a podmínek manipulace s výherním hracím přístrojem, zejména při výběru peněz a prováděných opravách,

d) jména osob, odpovídajících za dodržování zákazu hry osob mladších 18 let v místě schváleného stálého umístění výherního hracího přístroje. V případě herny tato osoba (osoby) odpovídá za zákaz vstupu osob mladších 18 let do herny.

(2) Provozovatel je povinen uvést v žádosti o povolení k provozování výherního hracího přístroje jméno osoby (osob), která odpovídá za zákaz hry osob mladších 18 let a v případě herny za zákaz vstupu osob mladších 18 let do herny.

(3) Povolení k provozování výherního hracího přístroje se vydá jestliže:

a) žádost o povolení obsahuje veškeré náležitosti stanovené tímto zákonem a žadatel splnil podmínky stanovené tímto zákonem,

b) žadatel předložil smlouvu o zajištění odborného servisu, prováděného k tomuto účelu autorizovanou osobou,

c) podle osvědčení pověřené autorizované osoby [Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů"] je výherní hrací přístroj provozuschopný.

(4) Osvědčením podle odstavce 3 se potvrzuje, že:

a) od data výroby výherního hracího přístroje neuplynulo 5 let,

b) do výherního hracího přístroje je zabudován systém nejméně dvojí kontroly vložených a vyplacených finančních prostředků, přičemž počítadla musí být minimálně šestimístná,

c) výherní hrací přístroj odpovídá svým technickým provedením § 17 odst. 4, 5, a 6.

(5) Orgán, který povolení vydal, může na základě písemné žádosti provozovatele změnit povolení, pokud jde o stálé umístění výherního hracího přístroje v rámci svého územního obvodu, nebo může povolit výměnu výherního hracího přístroje za stejný model v důsledku prokázaného zničení požárem nebo jinou živelní pohromou.

24. § 20 včetně zní:

"§ 20

(1) Provozovatel je povinen do 2 měsíců po uplynutí doby, na kterou bylo vydáno povolení, podat vyúčtování provozu jednotlivých výherních hracích přístrojů a předložit je orgánu, který povolení vydal a příslušnému finančnímu úřadu3). Pokud povolení vydalo ministerstvo, předloží provozovatel toto vyúčtování příslušnému finančnímu úřadu [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.].

Veškeré účetní případy uskutečňované v souvislosti s provozováním výherních hracích přístrojů musí být účtovány odděleně od případného jiného podnikání provozovatele a jejich základem je evidence podle stavů elektromechanických a elektronických počítadel, které pro tyto účely nesmí být nulovány. Náklady a výnosy související s provozováním výherních hracích přístrojů jsou součástí hospodářského výsledku provozovatele za účetní období.

25. V § 21 odst. 2 se v poslední větě za slovem bezúhonné doplňuje tečka a slova "a odborně způsobilé pro tuto činnost." se vypouštějí.

26. V § 21 se odstavec 3 vypouští.

27. § 22 se vypouští.

28. § 23 se vypouští.

29. V § 24 se na konci odstavce 1 připojuje tato věta:

"Oprávnění je platné pouze pro územní obvod finančního úřadu, který je vydal."

30. § 25 zní:

"§ 25

Sázky lze přijímat pouze předem".

31. § 28 včetně nadpisu zní:

"§ 28

Vyúčtování

(1) Provozovatel musí každoročně do 2 měsíců po uplynutí kalendářního roku předložit příslušnému finančnímu úřadu [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.] vyúčtování z provozování kursových sázek za předchozí kalendářní rok. Provozovatelé se sídlem na území hlavního města Prahy předkládají vyúčtování Finančnímu úřadu pro Prahu 1 a provozovatelé se sídlem na území města Brna Finančnímu úřadu Brno I.

(2) Ve vyúčtování podle odstavce 1 se uvádějí: příjmy ze sázkových her, jimiž jsou vsazené částky, výhry vyplacené hráčům, náklady související s provozem hry, propočet správního poplatku [Zákon ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákona č. 72/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 273/1997 Sb. a zákona č. 305/1997 Sb.".], odvodu na státní dozor a propočet odvodu na veřejně prospěšné účely podle § 4 odstavce 2.

(3) Vyúčtování podle odstavce 2 předkládá provozovatel též do 2 měsíců po uplynutí měsíce, ve kterém ukončil provozování kursových sázek.".

32. § 29 zní:

"§ 29

Provozovatel je povinen hradit odvod na státní dozor, který činí 1% z příjmu ze sázkových her sníženého o vyplacené výhry a je splatný čtvrtletně, do konce měsíce následujícího po uplynutí kalendářního čtvrtletí na účet příslušného finančního úřadu [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.]. Provozovatelé se sídlem na území hlavního města Prahy platí tento odvod na účet Finančního úřadu pro Prahu 1 a provozovatelé se sídlem na území města Brna na účet Finančního úřadu Brno I. Odvod na státní dozor je příjmem státního rozpočtu."

33. § 30 se vypouští.

34. § 32 včetně nadpisu zní:

"§ 32

Povolení sázkových her v kasinu

(1) Povolení k provozování sázek podle § 2 písm. i) vydává na žádost ministerstvo, nejdéle na dobu 10 let.

(2) V povolení ministerstvo stanoví podrobné podmínky provozu her v kasinu a schválí žadatelem předložený herní plán, návštěvní řád a druhy sázkových her provozovaných v kasinu, jsou-li předložené návrhy v souladu s tímto zákonem.

(3) Provozovatel je povinen požádat ministerstvo o schválení změn v herním plánu, návštěvním řádu nebo druzích sázkových her provozovaných v kasinu nejpozději 30 dnů před předpokládaným dnem jejich zavedení."

35. V § 33 se slovo "československou" nahrazuje slovem "českou".

36. § 34 zní:

"§ 34

Veškeré účetní případy [Zákon č.552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění zákona č. 166/1993 Sb.] uskutečňované v souvislosti s provozem sázkových her v kasinu musí být účtovány odděleně od jiného podnikání provozovatele, přičemž náklady a výnosy související s provozem sázkových her jsou součástí hospodářského výsledku provozovatele za účetní období."

37. § 35 včetně nadpisu zní:

"§ 35

Žetony

(1) Ke hře v kasinu se používají hodnotové žetony. Hodnotové žetony schvaluje ministerstvo. Provozovatel je povinen předložit schválené vzory hodnotových žetonů před zahájením provozu kasina finančnímu úřadu, v jehož územním obvodu se nachází toto kasino.

(2) Každé kasino používá speciálně označené hodnotové žetony. Stejně označené hodnotové žetony se mohou užívat pouze v kasinech provozovaných jedním provozovatelem. Nominální hodnoty, vzhled a další náležitosti hodnotových žetonů schvaluje ministerstvo.

(3) Hodnotové žetony nakupují hráči v pokladně kasina, popřípadě u hracího stolu. Výhradně v pokladně kasina jsou hráčům vypláceny výhry, a to proti předloženým hodnotovým žetonům.

(4) Pro hru ruleta se používají též hrací žetony. Při ukončení hry u stolu vymění obsluha hracího stolu hráči hrací žetony za hodnotové žetony.

(5) Provozovatel je povinen vést řádnou evidenci všech žetonů.

(6) Je nepřípustné používat hodnotové žetony na úhradu jakýchkoli závazků, které nevznikly ze hry.

(7) Vynášení hodnotových žetonů z kasina je nepřípustné. O nevrácených nebo ztracených hodnotových žetonech sepíše vedení kasina protokol, a to v den, kdy tuto skutečnost zjistí. Kopie protokolů sepsaných v kalendářním měsíci předá vedení kasina do 7 kalendářních dnů po uplynutí příslušného měsíce příslušnému finančnímu úřadu [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.]."

38. § 36 zní:

"§ 36

(1) Návštěvníci jsou povinni při vstupu do kasina předložit doklad prokazující jejich totožnost. Do kasina nesmí být vpuštěn ten, kdo nedovršil 18 let věku a ten, kdo podle návštěvního řádu nemá přístup do kasina.

(2) Kasino vede denní jmennou evidenci návštěvníků. Evidence obsahuje tyto údaje: jméno, příjmení, datum narození a rodné číslo, bydliště, u cizích státních příslušníků též číslo cestovního dokladu a státní příslušnost."

39. § 37 zní:

"§ 37

Kasino musí být vybaveno zabezpečovacím zařízením a monitorovacím zařízením. Monitorovacím zařízením musí být obrazově a zvukově zaznamenán celý průběh všech provozovaných her, dále pak práce přípravné (výdej žetonů) a závěrečné (uzavírání stolů, počítání žetonů a hotovosti). Provozovatel je povinen uchovávat po dobu 10 kalendářních dnů záznamy pořízené monitorovacím zařízením a pracovníkům státního dozoru umožnit přístup k těmto záznamům včetně jejich zapůjčení mimo prostor kasina."

40. § 39 zní:

"§ 39

Pro provozování sázkových her v kasinu platí ustanovení § 28 a 29 obdobně."

41. § 40 a 41 se vypouští.

42 § 43 odst. 3 a 4 zní:

"(3) Dočasně zastavit provozování loterie nebo jiné podobné hry podle odstavce 2 lze nejdéle na dobu 30 kalendářních dnů. Pokud provozovatel nemůže ze závažných důvodů odstranit závady, pro které povolovací orgán provozování hry dočasně zastavil, může být tato lhůta prodloužena maximálně o dalších 30 dnů. Při dočasném zastavení provozu je povolovací orgán a u her povolovaných ministerstvem též finanční úřad, který vykonává státní dozor nad provozováním sázkových her v příslušné provozovně, oprávněn zapečetit výherní hrací přístroje, případně jiná herní zařízení. Finanční úřad je povinen o zapečetění výherního hracího přístroje, případně jiného herního zařízení, neprodleně písemně vyrozumět povolující orgán. Dočasné zastavení provozu loterie nebo jiné podobné hry nevylučuje souběžné uložení pokuty podle § 48 tohoto zákona. Pokud provozovatel neodstraní závady ve lhůtách uvedených v tomto odstavci, zruší povolující orgán povolení.

(4) Orgán, který loterii nebo jinou podobnou hru povolil, může:

a) v povolení stanovit bližší podmínky, vyžaduje-li to řádné provozování loterie nebo jiné podobné hry,

b) již vydané povolení doplnit nebo změnit, vyžaduje-li to řádné provozování loterie nebo jiné podobné hry."

43. § 43 se doplňuje novým odstavcem 5, který zní:

"(5) Loterie a jiné podobné hry, které nezaručují všem účastníkům hry rovné podmínky nebo hry, které nesplňují všechny podmínky tohoto zákona, nelze povolit."

44. § 44 se ruší.

45. § 45 se doplňuje novým odstavcem 3, který zní:

"(3) Povolení nelze převést na jinou osobu."

46. § 46 včetně nadpisu zní:

"§ 46

Státní dozor

(1) Státní dozor nad dodržováním tohoto zákona provozovateli loterií a jiných podobných her vykonávají:

a) obce v případech, kdy vydávají povolení k provozování loterií a jiných podobných her.

b) okresní úřady v případech, kdy vydávají povolení k provozování loterií a jiných podobných her,

c) příslušné finanční úřady [Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech ve znění zákona č. 337/1992 Sb., zákona č. 35/1992 Sb., zákona č. 325/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.] a finanční úřady, v jejichž územním obvodu se nacházejí jednotlivé provozovny, v případech, kdy povolení k provozování loterií a jiných podobných her vydává ministerstvo. V případech, kdy provozování loterií a jiných podobných her povoluje ministerstvo a sídlo provozovatele nebo jeho provozovna se nachází na území hlavního města Prahy, vykonává státní dozor Finanční úřad pro Prahu 1. Je-li sídlo provozovatele nebo jeho provozovna na území města Brna, vykonává státní dozor Finanční úřad Brno I.

d) ministerstvo.

(2) U výherních hracích přístrojů povolovaných obcemi, popřípadě okresními úřady mohou vykonávat státní dozor nad dodržováním tohoto zákona též finanční úřady uvedené v odstavci 1 písm. c). Finanční úřad sepíše o výsledku kontroly protokol a předá jej k dalšímu opatření povolujícímu orgánu a provozovateli.

(3) Je-li součástí výkonu státního dozoru na provozování výherních hracích přístrojů i technická kontrola (kontrola dodržování podmínek uvedených v osvědčení o provozuschopnosti výherního hracího přístroje) je orgán provádějící státní dozor povinen přizvat pověřenou autorizovanou osobu"

47. Za § 46 se vkládají § 46a a 46b, které včetně nadpisů znějí:

"§ 46a

Úřední jazyk

(1) Před povolujícím orgánem a orgánem státního dozoru se jedná v jazyce českém. Veškerá písemná podání se předkládají v češtině a listinné důkazy, pokud nejsou v češtině, musí být opatřeny úředním překladem. Povolující orgán a orgán státního dozoru může při ústním jednání připustit tlumočníka zapsaného v seznamu tlumočníků, pokud si jej na své náklady obstará osoba jednající s těmito orgány.

(2) Občané České republiky příslušející k národnostním a etnickým menšinám mohou jednat před povolujícím orgánem a orgánem státního dozoru ve svém jazyce, musí si však obstarat tlumočníka zapsaného v seznamu tlumočníků. Náklady na tohoto tlumočníka nese orgán, před nímž se jedná.

§ 46b

Povinnost zachovávat mlčenlivost

(1) Provozovatel, osoby, které jsou k němu v pracovněprávním nebo obdobném vztahu, pracovníci orgánu státního dozoru, ministerstva nebo jiného správního orgánu jsou povinni zachovávat mlčenlivost o sázejících a jejich účasti na hře, včetně jejich výhry či prohry.

(2) Povinnost zachovávat mlčenlivost se nevztahuje na případy, kdy sázející zprostí osoby uvedené v odstavci 1 povinnosti mlčenlivosti anebo, mají-li být skutečnosti, jež jsou předmětem povinnosti mlčenlivosti, sděleny příslušným orgánům v občanském soudním řízení, orgánům činným v trestním řízení a správcům daně pro účely daňového řízení.

(3) Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost o sázejících a jejich účasti na hře lze uložit pokutu až do výše 50 000 Kč.

(4) Pokutu ukládá:

a) finanční úřad vykonávající státní dozor, porušil-li povinnost mlčenlivosti provozovatel, osoby, které jsou k provozovateli v pracovním či obdobném poměru,

b) finanční ředitelství, nadřízené finančnímu úřadu vykonávajícímu státní dozor, jehož pracovník porušil povinnost zachovávat mlčenlivost,

c) ministerstvo, porušil-li povinnost mlčenlivosti pracovník finančního ředitelství nebo ministerstva.

(5) Orgán, který pokutu uložil, jí také vybírá a vymáhá. Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu."

48. § 47 včetně poznámky pod čarou č. 4a zní:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP