K bodu 33

Návrh odstraňuje nejasnosti stávající právní úpravy pokud jde o náležitosti petice. Záhlaví petice se upravuje přímo v tomto zákoně. Pro větší informovanost voličů se zakládá povinnost uvést jméno a příjmení kandidáta tvořícího volební stranu a jde-li o sdružení nezávislých kandidátů všechna jejich jména a příjmení. Vztah k zákonu č. 85/1990 Sb., o právu petičním, je řešen samostatným ustanovením (viz. k bodu 94).

K bodu 34

Vzhledem k tomu, že se kandidátní listina přetiskuje jako hlasovací lístek, měl by být volič informován o typu volební strany včetně toho, které politické strany a politická hnutí ji tvoří. Dosud byl tento údaj uveden pouze ve vzorech hlasovacích lístků, tvořících přílohu k prováděcí vyhlášce k zákonu.

K bodu 35

Z ustanovení se vypouští povinnost pro kandidáty uvádět jejich datum narození; jde o nadbytečný údaj vzhledem k tomu, že je obsažen v požadovaném rodném čísle; rodné číslo se ponechává, neboť je nezaměnitelným údajem o kandidátovi. Zákon užití rodných čísel upravuje i v jiných případech, např. u podpisů voličů podporujících kandidaturu volebních stran.

K bodu 36

Ustanovení se terminologicky upřesňuje.

K bodu 37

Doplnění povinnosti pro zástupce politických stran nebo koalic podepsat kandidátní listinu vyplývá ze zkušeností z voleb do zastupitelstev v obcích. Zamezí se případům, kdy jménem jedné politické strany bylo podáno více kandidátních listin.

K bodu 38

Z praxe všeobecných voleb v roce 1994 a následně i z nových voleb je zřejmé, že volební strany chápou postavení zapisovatele jako rozhodující. Je třeba, aby bylo zřejmé, že posouzení náležitostí kandidátních listin je plně svěřeno pouze příslušné volební komisi a popřípadě soudu. Místní nebo městská volební komise může, zjistí-li nedostatky, poskytnout volební straně prostor pro jejich odstranění (viz stávající právní úprava a bod 40 návrhu).

K bodu 39

Doplňuje se povinnost zapisovatele předložit kopie podaných kandidátních listin okresnímu úřadu, resp. magistrátům územně členěných statutárních měst a hlavního města Prahy. Okresní volební komise a městské volební komise se totiž podle příslušných ustanovení zákona ustavují z delegovaných členů a náhradníků těch volebních stran, které podávají kandidátní listinu na území, kde součet obyvatel činí alespoň čtvrtinu obyvatel okresu, resp. čtvrtinu součtu obyvatel městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst a hlavního města Prahy. Přednosta okresního úřadu, resp. primátor musí mít možnost včas ověřit oprávněnost delegovaných členů a náhradníků.

K bodu 40

Navržená úprava blíže určuje místní nebo městské volební komisi v jakém rozpětí může stanovit lhůtu pro odstranění závad na kandidátní listině. Pokud nebyla ve stávající právní úpravě stanovena minimální lhůta pro odstranění případných nedostatků, mohla být volební straně stanovena tak, že úprava kandidátní listiny byla nereálná. Zároveň se upřesňují důvody závad na kandidátní listině o nesprávné údaje, nikoli pouze dosud chybějící náležitosti; v případě petice pak o menší počet podpisů než jaký vyžaduje příloha k zákonu, způsobený ať již předložením petice s tímto počtem nebo nezapočítáním podpisů, u kterých chybí některý z požadovaných údajů.

K bodu 41

Návrh rozšiřuje okruh důvodů pro škrtnutí kandidáta na kandidátní listině tak, aby nemusela být z důvodu nedostatku u jednoho kandidáta odmítnuta celá kandidátní listina, jak tomu bylo u stávající právní úpravy.

K bodu 42

Navrhované ustanovení reaguje na nový systém opravných prostředků v případě odmítnutí kandidátní listiny a škrtnutí kandidáta.

Napříště by o rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny příslušnou volební komisí nerozhodovala volební komise vyššího stupně, ale přímo soud. V ostatních případech bude i nadále komise vyššího stupně na základě stížnosti posuzovat postup komise nižšího stupně. Navržená úprava si vyžádá novelu občanského soudního řádu (viz související článek II, bod 2. a 3.).

K bodu 43

Ustanovení reaguje na nový systém opravných prostředků a zkrácení lhůty pro vyhlášení voleb.

K bodu 44

Ustanovení upřesňuje lhůtu do kdy může zmocněnec volební strany odvolat kandidáta, a to shodně se lhůtou, ve které se může kandidát sám vzdát své kandidatury.

K bodu 45

Ustanovení se sjednocuje, pokud jde o pojem "výsledky hlasování" s § 43, podle kterého se vyhotovuje zápis o výsledku hlasování.

K bodu 46

Ustanovení reaguje na platnou úpravu týkající se uvádění trvalého pobytu kandidáta a dále umožňuje názvy politických stran a politických hnutí uvádět ve zkratkách, které jsou povinnou náležitostí stanov politických stran a politických hnutí. Zároveň se s ohledem na statistické zjišťování výsledků hlasování budou napříště na hlasovacím lístku uvádět i čísla volební strany. Pokud jde o pořadové číslo kandidáta, pouze se upřesňuje užití arabských číslic.

K bodu 47

Poznatky praxe ukazují, že zejména ve velkých městech tam, kde nebudou vytvořeny volební obvody, je třeba umožnit oboustranný tisk hlasovacích lístků.

K bodu 48

Ustanovení reaguje na zkrácení lhůty pro vyhlášení voleb a zároveň umožní prodloužit lhůtu pro projednávání opravných prostředků soudem.

K bodu 49

Povinnost obce vydat vyhlášku se nahrazuje zveřejněním oznámení o době a místu konání voleb. Pojem vyhláška byl v praxi spojován s vydáním vyhlášky ve smyslu zákona o obcích.

K bodu 50

Ustanovení reaguje na rozšíření aktivního volebního práva. Zároveň se vypouští ustanovení, které informuje voliče o možném zkrácení hlasování, o kterém podle nové úpravy nepřísluší rozhodnout starostovi, ale předsedovi komise pro případ, kdy již odvolili všichni voliči zapsaní ve výpisu ze seznamu voličů, popř. v jeho dodatku (viz též bod 3 návrhu).

K bodu 51

Navrhuje se vypustit dosavadní ustanovení vymezující dobu volební kampaně pro účely zákona o volbách do zastupitelstev v obcích, které v praxi vedlo ke snaze omezit prezentaci volebních stran pouze na vymezenou dobu. Bližší zdůvodnění vyplývá z bodu 52.

K bodu 52

S ohledem na vypuštění odstavce 1 z § 32, který vymezoval pro účely tohoto zákona dobu volební kampaně se upravuje lhůta 10 dnů před zahájením voleb pro starostu, pokud se rozhodne pro volební kampaň vyhradit plochu pro vylepení plakátů kandidujících volebních stran. Povinnost zachovat zásadu rovnosti pro kandidující subjekty při využívání vyhrazených ploch zůstává zachována.

K bodu 53

S ohledem na vypuštění ustanovení vymezujícího dobu volební kampaně je třeba stanovit lhůtu, po kterou mají všechny volební strany rovný přístup k místním veřejným sdělovacím prostředkům. Lhůta se zachovává shodná se stávající právní úpravou.

K bodu 54

Upřesňuje se ustanovení o zákazu volební agitace, které podle dosavadního znění bylo vykládáno i tak, že se vztahuje pouze na budovy, kde sídlí okrskové volební komise a jejich bezprostřední okolí.

K bodu 55

Napříště se jednoznačně upravuje, že lze v průběhu voleb podávat informace o počtu voličů, kteří se již zúčastnili hlasování. Tento údaj byl na okrskových volebních komisích sdělovacími prostředky požadován, ty je však odmítaly sdělit právě s odvoláním na zákaz poskytovat informace o průběhu voleb.

K bodu 56

Ustanovení zavádí sankce za porušení zákazu volební agitace.

Postih se předpokládá pouze u těch subjektů, jejichž nedodržení zákonných ustanovení může mít dopad na větší okruh voličů, tj. sdělovacích prostředků, avšak nedosahuje takové intenzity, aby to odůvodňovalo odejmutí licence.

Zároveň se upravuje proces a příslušnost správního orgánu k projednání správního deliktu s tím, že se předpokládá přezkoumání nepravomocného rozhodnutí správního orgánu soudem podle Části páté, Hlavy třetí o. s. ř., týkající se správního soudnictví.

K bodu 57

Ustanovení reaguje na úpravu hlasování v jednom dni.

K bodu 58 a 59

Ustanovení reaguje na rozšíření aktivního volebního práva. Zároveň se jednoznačně upravuje, jakými doklady prokazuje volič totožnost a státní občanství, což způsobovalo v minulých volbách v okrscích problémy. Návrh vychází z toho, že občanský průkaz je veřejná listina, kterou občan vedle jiného prokazuje svou totožnost, státní občanství a místo pobytu. K prokázání těchto údajů není občan povinen předkládat další doklady. Zároveň se vychází z toho, že každý občan, který dosáhl věku 15 let, je povinen občanský průkaz mít. Pro případ jeho ztráty, odcizení nebo odevzdání je vždy zajištěna služba Policie České republiky, která i v případě voleb v sobotu, vydává občanské průkazy na počkání. Pro občany jiných států, jejichž občané jsou oprávněni volit na území České republiky, se s ohledem na podmínku trvalého pobytu na území ČR stanoví jako povinný doklad průkaz povolení k pobytu.

K bodu 60

Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak, aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce v § 10 odst. 2.

K bodu 61

Ustanovením se upravuje výslovně dosud pouze praxí realizovaný způsob hlasování do přenosné hlasovací schránky. Tím se vyloučí případné stížnosti na postup okrskových volebních komisí, které na základě subjektivního posouzení vyslaly své členy s přenosnou hlasovací schránkou v jednom případě za voličem na území svého volebního okrsku, v jiném případě v celém územním obvodu, kde se zastupitelstvo volí. Při volbách do zastupitelstev v obcích může každý volič hlasovat pouze ve "svém" volebním okrsku (nejsou voličské průkazy). Navrhované ustanovení je tedy s touto zásadou v souladu, zachovává rovné postavení voličů.

K bodu 62

K přerušení hlasování přistupuje okrsková volební komise pouze nastanou-li závažné okolnosti. V takových případech je obtížné dohodnout předem s místní nebo městskou volební komisí odročení nebo přerušení hlasování nebo jeho prodloužení. Místní nebo městská volební komise bude o této skutečnosti informována. Odročit, přerušit nebo prodloužit hlasování se umožňuje pouze o jednu hodinu, v rámci které musí okrsková volební komise důvody, které znemožňují hlasování odstranit, např. zajištěním náhradních prostor.

K bodu 63

Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak, aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce v § 10 odst. 2.

K bodu 64

Vedle důvodů uvedených v § 42 odst. 2 se zavádí jako další důvod neplatnosti hlasu voliče, jestliže vloží do úřední obálky přetržený hlasovací lístek. Tím není míněno poškození hlasovacího lístku podle původního odstavce 5 (nyní 4), kdy se případné utržení části hlasovacího lístku nedotklo textové části. Zároveň se jako neplatný označuje i hlas voliče vložením několika hlasovacích lístků do téhož zastupitelstva v obci do úřední obálky. Vypouští se proto odst. 3, který řešil postup v těchto případech. Na jedné straně je třeba vycházet z toho, že volič by měl mít pro hlasování do jednoho zastupitelstva pouze 1 hlasovací lístek, který upraví; na druhé straně navrhovaný postup zjednoduší zjišťování výsledků voleb zejména v těch obcích, kde kandiduje několik volebních stran a je voleno např. až 35 - 55 členů zastupitelstva.

K bodu 65

Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak, aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce v § 10 odst. 2.

K bodu 66

Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání výsledků voleb.

K bodu 67

Upřesňuje se postup zjišťování výsledku hlasování s tím, že se stanoví výpočet podílů počtu platných hlasů a lichých čísel na dvě desetinná místa.

K bodu 68

Ustanovení se terminologicky upřesňuje pro případ rovnosti celkového počtu hlasů.

K bodu 69

Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak, aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce v § 10 odst. 2.

K bodu 70

Ustanovení reaguje na úpravu náležitostí kandidátních listin, podle které se dále neuvádí datum narození kandidáta; zachovává se pouze rodné číslo. Zároveň odstraňuje dosavadní nepřesnost v pojmenování volební komise.

K bodu 71

S ohledem na počítačové zpracování výsledků hlasování u některých volebních komisí se umožňuje zpracování a vytištění potřebných údajů pomocí výpočetní techniky. Povinnost použít hlasovací lístky se stávala v těchto případech duplicitní.

K bodu 72

Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání výsledků voleb.

K bodu 73

Podle dosavadní právní úpravy nebylo zřejmé jaké údaje zveřejní místní volební komise na úřední desce obecního úřadu poté, co zjistí výsledky hlasování v obci. Navrhovaná úprava stanoví zveřejnit zápis o výsledku hlasování, podepsaný členy volební komise, který obsahuje všechny zjišťované údaje.

K bodu 74

Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání výsledků voleb.

Dále ustanovení reaguje na požadavky praxe v územně členěných statutárních městech a zejména v hlavním městě Praze, kde byla městská volební komise nucena přebírat najednou v jednom místě zápisy o výsledku hlasování až od 1000 okrskových volebních komisí. Pokud se to bude jevit účelné, může si podle navrhované úpravy městská volební komise zřídit přejímací místa například u místní volební komise, kam vyšle své delegované zástupce.

K bodu 75

Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání výsledků voleb.

K bodu 76

Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak, aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce v § 10 odst. 2.

K bodu 77 a 78

Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání výsledků voleb.

Navíc se zavádí ze zákona i v minulých volbách užívaný způsob zaslání výsledků hlasování prostřednictvím přenosové techniky tak, aby Ústřední volební komise měla k dispozici údaje ihned poté, co je okresní, resp. městské volební komise zpracují.

K bodu 79

Ustanovení se upravuje shodně jako pro místní volební komise (viz k bodu 73).

K bodu 80

Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak, aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce v § 10 odst. 2.

K bodu 81

Lhůta 48 hodin se prodlužuje na lhůtu 3 dnů tak, aby uskuteční-li se zasedání zastupitelstva v pátek bylo reálné následující první pracovní den učinit právní úkon směřující k ukončení pracovního poměru.

K bodu 82

Dosavadní úprava nespecifikovala okamžik nastoupení náhradníka za člena zastupitelstva. K problémům docházelo zejména tam, kde rezignovalo postupně několik členů zastupitelstva. Za ně se stali členy zastupitelstva náhradníci, kteří rovněž rezignovali na svůj mandát. I podle nově navrhované úpravy, která umožní podat rezignaci na postavení náhradníka je třeba mít prokázané k určitému datu zda podává rezignaci jako náhradník nebo jako ze zákona nastoupivší člen zastupitelstva.

K bodu 83

Dosavadní úprava stanovila pro obecní radu povinnost prohlásit náhradníka členem zastupitelstva, přestože ten se jím stal okamžikem uprázdnění mandátu. Navrhované znění jednoznačně upravuje vydání osvědčení o členství v zastupitelstvu jako úkon deklaratorní, dokladující skutečnost, že se náhradník stal členem zastupitelstva s uvedením dne, kdy se jím stal.

K bodu 84

Navrhované ustanovení doplňuje dosud chybějící právní úpravu, podle které by mohl náhradník rezignovat na svoje postavení. Nejprve musel nastoupit za člena zastupitelstva a poté jako člen zastupitelstva rezignovat na svůj mandát. Pro úplnost se doplňuje zánik postavení náhradníka z důvodu úmrtí a ukončení funkčního období obdobně jako u člena zastupitelstva.

K bodu 85

Text se sjednocuje s ustanovením § 57 odstavec 1 písm. a) tak, aby bylo zřejmé, že nové volby do zastupitelstva v obci se konají až v případě, kdy se počet členů zastupitelstva sníží pod hranici pět a nejsou náhradníci z téže kandidátní listiny.

K bodu 86

Doplňují se další důvody pro konání nových voleb, které vyplývají ze zákona o obcích. Jde o případ, kdy se nesejde obecní zastupitelstvo po dobu delší než šest měsíců a dojde k jeho rozpuštění, a o případ, kdy počet členů zastupitelstva poklesne pod dolní hranici rozpětí stanovenou pro zastupitelstvo v závislosti na počtu obyvatel.

K bodu 87

Ustanovení, podle kterého se v případě konání nových voleb mohly zkrátit jednotlivé lhůty stanovené volebním zákonem se vypouští jako nadbytečné vzhledem k tomu, že došlo ke zkrácení lhůty pro vyhlášení voleb na 60 dnů. Toto zkrácení v podstatě odpovídá původně upravené možnosti krácení lhůty v nových volbách.

K bodu 88

Doplňuje se ustanovení, podle kterého je starosta povinen podat prostřednictvím okresního úřadu návrh na vyhlášení nových voleb do zastupitelstva v obci. Nedostatek dosavadní právní úpravy vedl k tomu, že v řadě případů, kdy sice nastal ze zákona důvod pro konání nových voleb, ale zastupitelstvo fungovalo v tomto nižším počtu, bylo konání nových voleb považováno za nadbytečné a docházelo tak ke zbytečnému prodlení mezi dobou, kdy nastaly důvody pro nové volby a jejich vyhlášením. Obdobně se upravuje tato povinnost i pro primátory měst.

K bodu 89

S ohledem na zjednodušení přezkumného řízení v rámci voleb lze poskytnout větší prostor pro včasné a kvalitní podání opravných prostředků k soudu. Lhůta se proto z 24 hodin prodlužuje na dva dny.

K bodu 90

Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak, aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce v § 10 odst. 2.

K bodu 91

Výslovně se upravuje povinnost pro Ministerstvo vnitra zajistit tisk a distribuci hlasovacích lístků a úředních obálek ve všeobecných volbách do zastupitelstev v obcích. Důvodem je požadavek na takové zajištění tisku a distribuce hlasovacích lístků a úředních obálek, které by vyloučilo problémy v případech, kdy např. tiskárna v místě by nemohla z objektivních důvodů tisk zajistit a jiné tiskárny by již byly vázány jinými zakázkami; každé větší město by muselo zajišťovat tiskárnu, papír a nákup obálek; tam, kde by částka překročila 500 000 Kč, což lze u řady větších měst předpokládat, bylo by třeba vypsat výběrová řízení s ohledem na zákon o zadávání veřejných zakázek.

K bodu 92

Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak, aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce v § 10 odst. 2. Zároveň se rozšiřuje zmocnění pro Ministerstvo vnitra tak, aby v dohodě s Českým statistickým úřadem jako závazné stanovilo ve vyhlášce vzory tiskopisů, které využívají volební komise pro zjišťování a zpracování výsledků hlasování ve volbách. Tím by byl upraven jednotný postup volebních komisí a tím i snazší zpracování volebních výsledků.

K bodu 93

Vypouští se ustanovení zákona, které bylo nutné pro volby konané ve dvou dnech. Namísto toho se doplňuje ustanovení k počítání lhůt. Chybějící právní úprava vedla k tomu, že volební strany předkládaly své kandidátní listiny resp. delegovaly své zástupce do volebních komisí až do 24.00 hodin dne, kdy končila lhůta. Dostatečná lhůta pro splnění shora uvedených úkonů plně zdůvodňuje navrhované stanovení konce lhůty na 16.00 hodinu.

K bodu 94

Navrhované doplnění vychází z praxe, která ukázala, že v řadě obcí zastupitelstvo nefunguje příp. jeho členové i starosta rezignovali na své funkce nebo neplní zákonem stanovené úkoly. Navrhuje se proto, aby tyto úkoly zajistil přednosta okresního úřadu popř. primátoři územně členěných statutárních měst a hlavního města Prahy a v případě zastupitelstva nebo primátorů hlavního města Prahy, měst Brna, Ostravy a Plzně ministr vnitra. Zároveň se jednoznačně upravuje způsob hrazení výdajů spojených s volbami do zastupitelstev v obcích a s novými volbami podle obecné úpravy tak, aby nedošlo k pochybnostem, např. u nových voleb, kde by všechny úkoly spojené s jejich konáním zajišťoval okresní úřad; i v tomto případě by se ze státního rozpočtu hradily pouze výdaje orgánů státní správy a Ústřední volební komise, ostatní výdaje by byly hrazeny z rozpočtu obcí.

S ohledem na specifiku volebního procesu upraveného v zákoně včetně opravných prostředků je nezbytné upravit vazbu na správní řád pouze pro případy ukládání pokut v souvislosti s porušením zásad volební kampaně.

Ustanovení zároveň vyjasňuje i vztah k zákonu o právu petičním a vymezuje ta jeho ustanovení, která jsou pro pořizování petic i z hlediska zákona o volbách účelná.

Vzhledem k tomu, že Česká republika předpokládá přistoupit v nejbližší době k Evropské chartě místní samosprávy, reaguje navrhované ustanovení na jeden ze základních závazků, podle kterého samosprávu vykonávají orgány, jejichž členové jsou svobodně zvoleni tajným hlasováním na základě přímého, rovného a všeobecného volebního práva. To však nevylučuje, aby některé úkoly plnil se souhlasem přímo voleného orgánu výkonný orgán, který je mu odpovědný.

K bodu 95

Lhůta dvou dnů po vyhlášení voleb se nahrazuje lhůtou 54 dny přede dnem voleb. Dosavadní úprava způsobovala problémy zejména v případech konání nových voleb vyhlášených ministrem vnitra, které bylo třeba příslušným obcím zaslat a teprve poté mohly činit příslušné úkony.

K bodu 96

Ustanovení jednoznačně vymezuje funkci člena volební komise jako činnost, za kterou se poskytuje zaměstnanci pracovní volno s náhradou mzdy. Členové volebních komisí absolvují před vlastním volebním dnem alespoň jedno školení a několik zasedání volebních komisí. Účast každého člena je nezbytná k řádnému zajištění přípravy a průběhu voleb. Dosavadní formulace, nevymezující jiné úkony v obecném zájmu, při nichž se poskytuje pracovní volno, způsobovala svojí formulací "při volbách" značné problémy.

K Čl. II

K bodu 1

Ustanovení občanského soudního řádu upravující rozhodování o provedení opravy nebo doplnění seznamu voličů je třeba upravit v návaznosti na zavedení dodatku k seznamu voličů, do kterého se zapisují cizí státní příslušníci oprávnění volit na území České republiky.

K bodu 2

S ohledem na systém opravných prostředků ve volebním procesu, podle kterého rozhoduje s konečnou platností místní nebo městská volební komise a opravný prostředek podává volební strana nebo kandidát přímo soudu, se upravují účastníci řízení.

K bodu 3

Soudu, který je odvolacím místem proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo škrtnutí kandidáta na kandidátní listině se poskytuje delší lhůta pro jeho rozhodnutí ve věci.

K bodu 4

Doplnění reaguje na Nález Ústavního soudu České republiky č. 31/1996 Sb., kterým bylo zrušeno ustanovení § 200l odstavec 2 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění zákona č. 152/1994 Sb. Ve smyslu citovaného nálezu jsou účastníky řízení vedle navrhovatele i člen zastupitelstva, jehož osvědčení o zvolení členem zastupitelstva je napadeno a příslušný volební orgán. Zároveň se stanoví povinnost soudu zaslat usnesení v uvedené věci i zastupitelstvu jehož se týká.

K Čl. III

S ohledem na zkrácení lhůt pro vyhlášení voleb je třeba upravit i lhůtu pro stanovení počtu členů zastupitelstva, který má být ve volbách zvolen.

K Čl. IV

Institut stálých volebních okrsků se osvědčil, je však třeba umožnit odstranění nevhodně vytvořených volebních okrsků tak, aby odpovídal potřebám všech druhů voleb (dostupnost volebních místností).

V Praze dne 21. ledna 1998

Předseda vlády v. r.

Ministr vnitra v. r.

Zákon

č. 152/1994 Sb.,

o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění

některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 247/1995 Sb.

Platné znění
Navrhované znění
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ

Volby do zastupitelstev v obcích
ODDÍL PRVNÍ

OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Podle tohoto zákona se volí obecní zastupitelstva.1)
___________________

1) § 27 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona ČNR č. 302/1992 Sb.

§ 2
§ 2
Volby do zastupitelstev v obcích se konají ve všech obcích v tytéž dny, pokud tento zákon nestanoví jinak (§ 3 odst. 2, § 54 a 57). Volby do zastupitelstev v obcích se konají ve všech obcích v týž den, pokud tento zákon nestanoví jinak (§ 54 a 57).
§ 3
§ 3
(1) Volby do zastupitelstev v obcích vyhlašuje prezident nejpozději 90 dnů před jejich konáním. Vyhlášení voleb se uveřejňuje ve Sbírce zákonů. Za den vyhlášení voleb se považuje den, kdy bylo rozhodnutí o vyhlášení voleb uveřejněno ve Sbírce zákonů. (1) Volby do zastupitelstev v obcích vyhlašuje prezident republiky nejpozději 60 dnů před jejich konáním. Vyhlášení voleb se uveřejňuje ve Sbírce zákonů. Za den vyhlášení voleb se považuje den, kdy bylo rozhodnutí o vyhlášení voleb uveřejněno ve Sbírce zákonů.
(2) Volby se konají ve dvou dnech; dodatečné voleb (§ 54) a nové volby (§ 57) se konají v jednom dni. (2) Volby se konají v jednom dni; hlasování začíná v 7.00 hodin a končí ve 22.00 hodin. Dnem voleb je pátek.
(3) Konají-li se volby ve dvou dnech, začíná hlasování ve 14.00 hodin a končí ve 22.00 hodin prvého dne. Ve druhý volební den začíná hlasování v 7.00 a končí ve 14.00 hodin. Pokud to místní potřeby vyžadují, může starosta obce nebo města, primátor statutárního města, které není územně členěno, v územně členěných statutárních městech a v hlavním městě Praze starosta městské části nebo městského obvodu (dále jen "starosta") stanovit začátek hlasování v první volební den již od 12.00 hodin, ve druhý volební den již od 5.00 hodin. (3) Hlasování může ukončit předseda okrskové volební komise, jestliže již odvolili všichni voliči zapsaní do výpisu ze seznamu voličů a jeho dodatku ve volebním okrsku. Hlasování však nemůže ukončit dříve než v 16.00 hodin.
(4) Konají-li se volby v jednom dni, začíná hlasování v 7.00 hodin a končí ve 20.00 hodin. Pokud to místní potřeby vyžadují, může starosta stanovit začátek hlasování už na 5. hodinu. V obcích, městech nebo městských obvodech anebo městských částech, které mají méně než 1000 obyvatel, může starosta stanovit konec hlasování na dřívější hodinu, nejdříve však v 16.00 hodin. (4) vypouští se
§ 4
Funkční období zastupitelstev v obcích je čtyřleté.2)
___________________

2) Čl. 102 ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.

Právo volit a právo být volen
§ 5
Volby do zastupitelstev v obcích se konají na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva tajným hlasováním.2)
-----------------

2) Čl. 102 ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.

§ 6
§ 6
(1) Právo volit do zastupitelstva v obci má státní občan České republiky, který alespoň v den voleb, a konají-li se volby ve dvou dnech, druhý den voleb, dosáhl věku nejméně 18 let, má v obci trvalý pobyt,3) a u kterého nenastala některá z překážek výkonu volebního práva (dále jen "volič"); do obvodního nebo místního zastupitelstva4) v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města anebo v městské části hlavního města Prahy má právo volit ten volič, který má v tomto městském obvodu nebo městské části trvalý pobyt. (1) Právo volit do zastupitelstva v obci má státní občan České republiky, který v den voleb dosáhl věku nejméně 18 let, je v den voleb v obci přihlášen k trvalému pobytu3), a u kterého nenastala některá z překážek výkonu volebního práva (dále jen "volič"); do obvodního nebo místního zastupitelstva4) v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města anebo v městské části hlavního města Prahy má právo volit ten volič, který je v den voleb přihlášen k trvalému pobytu v tomto městském obvodu nebo městské části. Za voliče se rovněž považuje státní občan jiného státu, který v den voleb dosáhl věku nejméně 18 let, je v den voleb v obci přihlášen k trvalému pobytu a jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána.
(2) Překážkami výkonu volebního práva jsou
a) zákonem stanovené omezení svobody z důvodu výkonu trestu odnětí svobody,
b) výkon vazby,
c) zadržení,
d) zbavení způsobilosti k právním úkonům,5)
e) zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu ochrany zdraví lidu,6) nebo
f) výkon základní nebo náhradní vojenské služby,7) vyžaduje-li to bezpečnost státu.
___________________

3) Zákon č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů.

4) § 27 odst. 2 písm. c) a e) zákona ČNR č. 367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. 302/1992 Sb.

5) § 10 a 855 občanského zákoníku č. 401964 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

6) § 5 odst. 2 písm. b) a § 9 odst. 4 písm. a) zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR č. 548/1991 Sb.

7) Zákon č. 92/1949 Sb., branný zákon, ve znění pozdějších předpisů.

§ 7
§ 7
(1) Členem zastupitelstva v obci může být zvolen každý volič; členem obvodního nebo místního zastupitelstva v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města nebo v městské části hlavního města Prahy může být zvolen ten volič, který má v tomto městském obvodu nebo městské části trvalý pobyt. K překážce výkonu volebního práva podle § 6 odst. 2 písm. b), c), e) a f) se nepřihlíží. (1) Členem zastupitelstva v obci může být zvolen každý volič; členem obvodního nebo místního zastupitelstva v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města nebo v městské části hlavního města Prahy může být zvolen ten volič, který je v den voleb v tomto městském obvodu nebo městské části přihlášen k trvalému pobytu. K překážce výkonu volebního práva podle § 6 odst. 2 písm. b), c), e) a f) se nepřihlíží.
(2) Funkce člena zastupitelstva v obci je neslučitelná s funkcemi
a) pracovníka obce zařazeného do jejího úřadu nebo do úřadu městského obvodu anebo městské části, pokud jde o volby do všech zastupitelstev v příslušné obci,
b) pracovníka pověřeného obecního úřadu,8) okresního úřadu a finančního úřadu, které mají působnosti vztahující se na územní obvod zastupitelstva, vykonávajícího přímo státní správu vztahující se k působnosti zastupitelstva.
___________________

8) § 60 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. 302/1992 Sb.

ODDÍL DRUHÝ

VOLEBNÍ OKRSKY A VOLEBNÍ OBVODY
§ 8
§ 8
Volební okrsky
Volební okrsky
(1) Pro odevzdání hlasovacích lístků a pro sčítání hlasů se vytvářejí v každé obci stálé volební okrsky; měnit je lze pouze v případech podstatné změny počtu voličů nebo změny území. (1) Pro odevzdání hlasovacích lístků a pro sčítání hlasů se vytvářejí v každé obci stálé volební okrsky; volební okrsky se mění nejpozději do vyhlášení voleb do zastupitelstev v obcích, a to v případech:
a) zvýšení nebo snížení počtu voličů o jednu třetinu,

b) změny hranic obce, týkající se osídleného území této obce,

c) v případě, kdy hranice volebního okrsku není shodná s hranicí volebního obvodu pro volby do Senátu Parlamentu České republiky.

(2) Volební okrsky a volební místnost pro každý volební okrsek stanoví obecní rada; v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech pak rada městské části nebo městského obvodu. (2) Volební okrsky a volební místnost pro každý volební okrsek stanoví obecní rada; v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech pak rada městské části nebo městského obvodu; tam, kde rada není ustavena, stanoví volební okrsky zastupitelstvo.
(3) Volební okrsky se vytvářejí tak, aby zahrnovaly přibližně 1000 voličů. Pro vzdálené části obce lze vytvořit samostatné volební okrsky i pro menší počet voličů.
§ 9
§ 9
Volební obvody
Volební obvody
(1) Obec tvoří jeden volební obvod; má-li se volit více než 15 členů zastupitelstva v obci, může obecní rada, rada městského obvodu nebo městské části, popřípadě obecní zastupitelstvo v případech, kdy obecní rada není ustavena, vytvořit nejpozději 85 dnů přede dnem konání voleb více volebních obvodů. (1) Obec tvoří jeden volební obvod; má-li se volit více než 15 členů zastupitelstva v obci, může obecní rada, rada městského obvodu nebo městské části, popřípadě obecní zastupitelstvo v případech, kdy obecní rada není ustavena, vytvořit nejpozději do 55 dnů přede dnem konání voleb více volebních obvodů.
(2) O rozdělení obce nebo městské části na volební obvody podle odstavce 1 rozhoduje obecní, obvodní nebo místní rada. Tam, kde rada není ustavena, rozhoduje zastupitelstvo.
(3) Je-li vytvořeno více volebních obvodů, volí se v každém z nich poměrná část členů zastupitelstva v obci, odpovídající počtu obyvatel v tomto obvodu, avšak nejméně 5 a nejvíce 15 členů.
(4) Seznam vytvořených volebních obvodů, jejich popis a počty členů zastupitelstva v obci, kteří mají být v jednotlivých volebních obvodech voleni, a potřebný počet podpisů pro nezávislého kandidáta podle § 25 odst. 3 se zveřejní nejpozději do dvou dnů po vytvoření volebních obvodů způsobem v místě obvyklým.
ODDÍL TŘETÍ

SEZNAMY VOLIČŮ
ODDÍL TŘETÍ

SEZNAMY VOLIČŮ
§ 10
§ 10
(1) Stálý seznam voličů (dále jen "seznam") vede obec, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část pro voliče, kteří mají v obci, městském obvodu nebo městské části trvalý pobyt. (1) Stálý seznam voličů vede obec, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část pro voliče, kteří jsou v obci, městském obvodu nebo městské části přihlášeni k trvalému pobytu; voliče, který není státním občanem České republiky, zapíše na jeho vlastní žádost obec, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část poté, co prokáže státní občanství státu, jehož občanům právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána, a přihlášení k trvalému pobytu v obci, městské části nebo městském obvodu, do dodatku stálého seznamu voličů vedeného jen pro volby podle tohoto zákona.
(2) Občan, který po sestavení seznamu nabude nebo pozbude práva volit, bude do tohoto seznamu zapsán nebo z něho vyškrtnut. (2) Volič, který po sestavení stálého seznamu voličů a dodatku stálého seznamu voličů (dále jen "seznam") nabude nebo pozbude práva volit, bude do tohoto seznamu zapsán nebo z něho vyškrtnut.
(3) U voliče, u kterého nastala překážka ve výkonu volebního práva (§ 6 odst. 2), se tato skutečnost poznamená v seznamu.
(4) Dva dny přede dnem zahájení voleb obecní úřad, městský úřad, úřad města, úřad městské části nebo úřad městského obvodu územně členěného statutárního města a místní nebo obvodní úřad v hlavním městě Praze (dále jen "obecní úřad") seznam po uplynutí úředních hodin uzavře. Okrskovým volebním komisím předá výpisy ze seznamů, které obsahují soupis voličů oprávněných volit v jejich volebním okrsku. (4) Dva dny přede dnem zahájení voleb obecní úřad, městský úřad, úřad města, úřad městské části nebo úřad městského obvodu územně členěného statutárního města a místní nebo obvodní úřad v hlavním městě Praze (dále jen "obecní úřad") seznam po uplynutí úředních hodin uzavře. Okrskovým volebním komisím předá výpisy ze seznamů, které obsahují soupis voličů oprávněných volit v jejich volebním okrsku; výpisy ze seznamů obsahují poznámku podle odstavce 3.
§ 11
§ 11
(1) Voliči jsou zapsáni v seznamech v obci, kde mají trvalý pobyt. (1) Voliči jsou zapsáni v seznamech v obci, kde jsou přihlášeni k trvalému pobytu.
(2) Každý volič může být zapsán pouze v jednom seznamu.
(3) Každý volič si může v úředních hodinách na obecním úřadě ověřit, zda je zapsán v seznamu; může požadovat doplnění údajů nebo provedení oprav.
(4) Obecní úřad je povinen do 48 hodin žadateli vyhovět (odstavec 3) nebo mu v této lhůtě písemně sdělit důvody, proč žádosti vyhovět nelze.
ODDÍL ČTVRTÝ

VOLEBNÍ KOMISE
ODDÍL ČTVRTÝ

VOLEBNÍ KOMISE
§ 12
§ 12
(1) Pro volby do zastupitelstev v obcích se zřizují okresní, městské, místní a okrskové volební komise. Volby do zastupitelstev v obcích řídí Ústřední volební komise.
(2) Členem volební komise může být občan České republiky, který dosáhl věku 18 let (dále jen "občan"), u něhož nenastala překážka výkonu volebního práva. Kandidát pro volby do zastupitelstva v obci nemůže být členem volební komise, vytvořené pro volby do tohoto zastupitelstva. (2) Členem volební komise může být státní občan České republiky, který v den složení slibu dosáhl věku nejméně 18 let, státní občan jiného státu, jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána, který v den složení slibu dosáhl věku nejméně 18 let a je na území České republiky přihlášen k trvalému pobytu (dále jen "občan"), u něhož nenastala překážka výkonu volebního práva. Kandidát pro volby do zastupitelstva v obci nemůže být členem volební komise, vytvořené pro volby do tohoto zastupitelstva.
(3) Delegováním do volební komise se rozumí doručení seznamu členů a náhradníků tomu, kdo svolává první zasedání příslušné komise. Seznam musí obsahovat jména a příjmení, rodná čísla a trvalá bydliště členů i náhradníků. Dále musí obsahovat podpis zmocněnce volební strany. (3) Delegováním do volební komise se rozumí doručení seznamu členů a náhradníků tomu, kdo svolává první zasedání příslušné volební komise. Seznam členů a náhradníků musí obsahovat jména a příjmení, rodná čísla a trvalá bydliště členů i náhradníků a název volební komise podle odstavce 1, do které jsou členové a náhradníci delegováni; může obsahovat i přesné určení okrskové volební komise, je-li jich vytvořeno několik; pokud toto určení chybí, zařadí členy a náhradníky do okrskových volebních komisí starosta obce nebo města, primátor statutárního města, které není územně členěno, v územně členěných statutárních městech a v hlavním městě Praze starosta městské části nebo městského obvodu (dále jen "starosta"). Dále musí obsahovat podpis zmocněnce volební strany. Tvoří-li volební stranu nezávislý kandidát, obsahuje seznam členů a náhradníků podpis tohoto kandidáta. Pokud člen komise se své funkce vzdá nebo je odvolán tím, kdo jej delegoval, jeho členství zaniká dnem, kdy rezignaci nebo odvolání obdrží předseda volební komise; ten povolá náhradníka podle pořadí určeného volební stranou. Náhradník se stává členem volební komise složením slibu podle odstavce 4.
(4) Člen volební komise se ujímá své funkce složením slibu tohoto znění: "Slibuji na svou čest, že budu svědomitě a nestranně vykonávat svoji funkci a budu se při tom řídit Ústavou, zákony a jinými právními předpisy České republiky." Slib skládá člen volební komise tak, že se podepíše pod písemné znění slibu. (4) Členem volební komise se delegovaný občan stává složením slibu tohoto znění: "Slibuji na svou čest, že budu svědomitě a nestranně vykonávat svoji funkci a budu se při tom řídit Ústavou, zákony a jinými právními předpisy České republiky." Slib skládá delegovaný občan tak, že se podepíše pod písemné znění slibu, tím se zároveň ujímá své funkce.
(5) Volební komise se usnáší za přítomnosti nadpoloviční většiny všech členů nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů. Při rovnosti hlasů se návrh pokládá za zamítnutý.
§ 13
§ 13
(1) Volební komise si na svém prvním zasedání určí losem ze svých členů předsedu a místopředsedu. Předseda a místopředseda volební komise nemohou být zástupci stejné volební strany. Losování řídí zapisovatel volební komise. (1) Volební komise si na svém prvním zasedání určí losem ze svých členů předsedu a místopředsedu. Předseda a místopředseda volební komise nemohou být zástupci stejné volební strany. Losování řídí zapisovatel volební komise. Pokud předseda nebo místopředseda volební komise odstoupí nebo nebude moci z jiných závažných důvodů vykonávat svoji funkci, proběhne losování znovu; do losování předsedy nebude zařazen místopředseda volební komise; pokud odstoupí místopředseda volební komise, nebude do losování zařazen předseda volební komise.
(2) Zapisovatel volební komise je členem volební komise s hlasem poradním a může komisi předkládat návrhy. Skládá slib ve znění a způsobem, uvedenými v § 12 odst. 4. Je jmenován nejpozději 20 dnů před prvním zasedáním volební komise. Přestane-li zapisovatel vykonávat svoji funkci, musí být nejpozději do dvou dnů jmenován nový zapisovatel volební komise. (2) Zapisovatel volební komise je členem volební komise s hlasem poradním a může komisi předkládat návrhy. Skládá slib ve znění a způsobem, uvedenými v § 12 odst. 4. Je jmenován nejpozději do 15 dnů před prvním zasedáním volební komise. Přestane-li zapisovatel vykonávat svoji funkci, musí být nejpozději do dvou dnů jmenován nový zapisovatel volební komise.
(3) Ústřední, okresní a městské volební komise si k výpočetnímu zpracování výsledků voleb vytvářejí sumarizační útvary z pracovníků přidělených k tomuto účelu příslušnými orgány státní statistiky. Sumarizační útvary vytvářejí i místní volební komise v obcích, městech, městských obvodech a městských částech územně členěných statutárních měst a v městských částech hlavního města Prahy, pokud mají více než 5000 obyvatel. Ústřední volební komise si dále vytváří z vyčleněných pracovníků Ministerstva vnitra sekretariát pro zajištění svých úkolů a pro organizační a administrativní práce. Pracovníci, zařazení do sumarizačních útvarů volebních komisí, a pracovníci, zařazení do sekretariátu Ústřední volební komise, skládají slib ve znění a způsobem, uvedenými v § 12 odst. 4. (3) Okresní a městské volební komise si k výpočetnímu zpracování výsledků voleb vytvářejí sumarizační útvary z pracovníků přidělených k tomuto účelu Českým statistickým úřadem. Sumarizační útvary z pracovníků přidělených k tomuto účelu Českým statistickým úřadem vytvářejí i místní volební komise v obcích, městech, městských obvodech a městských částech územně členěných statutárních měst a v městských částech hlavního města Prahy, pokud mají více než 5000 obyvatel; ostatní místní volební komise si mohou vytvořit sumarizační útvar z osob přidělených k tomuto účelu starostou. Pracovníci, zařazení do sumarizačních útvarů volebních komisí, skládají slib ve znění a způsobem, uvedenými v § 12 odst. 4.
Ústřední volební komise
Ústřední volební komise
§ 14
§ 14
(1) Ústřední volební komise se ustavuje podle zvláštního zákona.8a)
(2) První zasedání Ústřední volební komise svolá ministr vnitra tak, aby se uskutečnilo nejpozději 57 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích. (2) Zasedání Ústřední volební komise svolá její předseda tak, aby se uskutečnilo nejpozději 40 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích.
___________________

8a) Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů.

§ 15
§ 15
Ústřední volební komise při řízení voleb podle tohoto zákona
a) dozírá na dodržování právních předpisů o volbách,
b) rozhoduje o stížnostech na postup okresních volebních komisí a městských volebních komisí v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím; rozhodnutí Ústřední volební komise je pro všechny ostatní volební komise uvedené v tomto zákoně závazné, b) rozhoduje o stížnostech na postup okresních volebních komisí a městských volebních komisí v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím s výjimkou odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině; rozhodnutí Ústřední volební komise je pro všechny ostatní volební komise uvedené v tomto zákoně závazné,
c) zjišťuje a uveřejňuje celkové výsledky voleb do zastupitelstev v obcích,
d) plní další úkoly.
Okresní volební komise
Okresní volební komise
§ 16
§ 16
(1) Do okresní volební komise může delegovat nejpozději 60 dnů přede dnem voleb dva členy a dva náhradníky každá volební strana (§ 24 odst. 1), která podává kandidátní listinu v obcích, jejichž součet obyvatel činí alespoň čtvrtinu všech obyvatel okresu. (1) Do okresní volební komise může delegovat nejpozději do 45 dnů přede dnem voleb dva členy a dva náhradníky každá volební strana (§ 24 odst. 1), která podává kandidátní listinu v obcích, jejichž součet obyvatel činí alespoň čtvrtinu všech obyvatel okresu.
(2) Zapisovatele okresní volební komise jmenuje a odvolává přednosta okresního úřadu.


(3) První zasedání okresní volební komise svolá přednosta okresního úřadu tak, aby se konalo nejpozději pět dnů po uplynutí lhůty uvedené v odstavci 1. (3) První zasedání okresní volební komise svolá přednosta okresního úřadu tak, aby se konalo nejpozději do pěti dnů po uplynutí lhůty uvedené v odstavci 1.
(4) Okresní volební komise podle tohoto zákona se nezřizují v hlavním městě Praze a v okresech Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město.
§ 17
§ 17
Okresní volební komise Okresní volební komise
a) dozírá na dodržování právních předpisů o volbách,
b) rozhoduje o stížnostech na postup místních volebních komisí a městských volebních komisí v územně členěných statutárních městech s výjimkou městské volební komise v hlavním městě Praze a městských volebních komisí ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím, b) rozhoduje o stížnostech na postup místních volebních komisí a městských volebních komisí v územně členěných statutárních městech s výjimkou městské volební komise v hlavním městě Praze a městských volebních komisí ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím, s výjimkou odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině,
c) shromažďuje výsledky voleb do zastupitelstev v obcích v okrese a předá je Ústřední volební komisi,
d) předá volební dokumenty do úschovy okresnímu úřadu,
e) plní další úkoly podle tohoto zákona, jakož i úkoly, kterými ji pověří Ústřední volební komise.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP