Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev
v obcích a o změně a doplnění
některých dalších zákonů,
ve znění zákona č. 247/1995 Sb., se
mění a doplňuje takto:
1. § 2 zní:
Volby do zastupitelstev v obcích se konají ve všech
obcích v týž den, pokud tento zákon
nestanoví jinak (§ 54 a 57).".
2. V § 3 odst. 1 první věta zní: "Volby
do zastupitelstev v obcích vyhlašuje prezident republiky
nejpozději 60 dnů před jejich konáním.".
3. § 3 odst. 2 a 3 znějí:
"(2) Volby se konají v jednom dni; hlasování
začíná v 7.00 hodin a končí
ve 22.00 hodin. Dnem voleb je pátek.
(3) Hlasování může ukončit předseda
okrskové volební komise, jestliže již
odvolili všichni voliči zapsaní do výpisu
ze seznamu voličů a jeho dodatku ve volebním
okrsku. Hlasování však nemůže ukončit
dříve než v 16.00 hodin.".
Dosavadní odstavec 4 se vypouští.
4. § 6 odst. 1 zní:
"(1) Právo volit do zastupitelstva v obci má
státní občan České republiky,
který v den voleb dosáhl věku nejméně
18 let, je v den voleb v obci přihlášen k trvalému
pobytu3), a u kterého nenastala některá
z překážek výkonu volebního práva
(dále jen "volič"); do obvodního
nebo místního zastupitelstva4) v městském
obvodu nebo v městské části územně
členěného statutárního města
anebo v městské části hlavního
města Prahy má právo volit ten volič,
který je v den voleb přihlášen k trvalému
pobytu v tomto městském obvodu nebo městské
části. Za voliče se rovněž považuje
státní občan jiného státu,
který v den voleb dosáhl věku nejméně
18 let, je v den voleb v obci přihlášen k trvalému
pobytu a jemuž právo volit přiznává
mezinárodní úmluva, kterou je Česká
republika vázána.".
5. V § 7 odst. 1 se slova "má v tomto městském
obvodu nebo městské části trvalý
pobyt" nahrazují slovy "je v den voleb v tomto
městském obvodu nebo městské části
přihlášen k trvalému pobytu.".
6. § 8 odst. 1 zní:
"(1) Pro odevzdání hlasovacích lístků
a pro sčítání hlasů se vytvářejí
v každé obci stálé volební okrsky;
volební okrsky se mění nejpozději
do vyhlášení voleb do zastupitelstev v obcích,
a to v případech:
a) zvýšení nebo snížení
počtu voličů o jednu třetinu,
b) změny hranic obce, týkající se
osídleného území této obce,
c) v případě, kdy hranice volebního
okrsku není shodná s hranicí volebního
obvodu pro volby do Senátu Parlamentu České
republiky.".
7. V § 8 odst. 2 se tečka na konci nahrazuje středníkem
a připojují se tato slova: "tam, kde rada není
ustavena, stanoví volební okrsky zastupitelstvo.".
8. V § 9 odst. 1 se slova "85 dnů" nahrazují
slovy "do 55 dnů".
9. § 10 odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Stálý seznam voličů vede
obec, v hlavním městě Praze a v územně
členěných statutárních městech
městský obvod nebo městská část
pro voliče, kteří jsou v obci, městském
obvodu nebo městské části přihlášeni
k trvalému pobytu; voliče, který není
státním občanem České republiky,
zapíše na jeho vlastní žádost obec,
v hlavním městě Praze a v územně
členěných statutárních městech
městský obvod nebo městská část
poté, co prokáže státní občanství
státu, jehož občanům právo volit
přiznává mezinárodní úmluva,
kterou je Česká republika vázána,
a přihlášení k trvalému pobytu
v obci, městské části nebo městském
obvodu, do dodatku stálého seznamu voličů
vedeného jen pro volby podle tohoto zákona.
(2) Volič, který po sestavení stálého
seznamu voličů a dodatku stálého seznamu
voličů (dále jen "seznam") nabude
nebo pozbude práva volit, bude do tohoto seznamu zapsán
nebo z něho vyškrtnut.".
10. V § 10 odst. 4 se tečka na konci nahrazuje středníkem
a připojují se tato slova: "výpisy ze
seznamů obsahují poznámku podle odstavce
3.".
11. V § 11 odst. 1 se slova "mají trvalý
pobyt" nahrazují slovy "jsou přihlášeni
k trvalému pobytu.".
12. § 12 odst. 2 zní:
"(2) Členem volební komise může
být státní občan České
republiky, který v den složení slibu dosáhl
věku nejméně 18 let, státní
občan jiného státu, jemuž právo
volit přiznává mezinárodní
úmluva, kterou je Česká republiky vázána,
který v den složení slibu dosáhl věku
nejméně 18 let a je na území České
republiky přihlášen k trvalému pobytu
(dále jen "občan"), u něhož
nenastala překážka výkonu volebního
práva. Kandidát pro volby do zastupitelstva v obci
nemůže být členem volební komise,
vytvořené pro volby do tohoto zastupitelstva.".
13. § 12 odst. 3 a 4 znějí:
"(3) Delegováním do volební komise se
rozumí doručení seznamu členů
a náhradníků tomu, kdo svolává
první zasedání příslušné
volební komise. Seznam členů a náhradníků
musí obsahovat jména a příjmení,
rodná čísla a trvalá bydliště
členů i náhradníků a název
volební komise podle odstavce 1, do které jsou členové
a náhradníci delegováni; může
obsahovat i přesné určení okrskové
volební komise, je-li jich vytvořeno několik;
pokud toto určení chybí, zařadí
členy a náhradníky do okrskových volebních
komisí starosta obce nebo města, primátor
statutárního města, které není
územně členěno, v územně
členěných statutárních městech
a v hlavním městě Praze starosta městské
části nebo městského obvodu (dále
jen "starosta").. Dále musí obsahovat
podpis zmocněnce volební strany. Tvoří-li
volební stranu nezávislý kandidát,
obsahuje seznam členů a náhradníků
podpis tohoto kandidáta. Pokud člen komise se své
funkce vzdá nebo je odvolán tím, kdo jej
delegoval, jeho členství zaniká dnem, kdy
rezignaci nebo odvolání obdrží předseda
volební komise; ten povolá náhradníka
podle pořadí určeného volební
stranou. Náhradník se stává členem
volební komise složením slibu podle odstavce
4.
(4) Členem volební komise se delegovaný občan
stává složením slibu tohoto znění:
"Slibuji na svou čest, že budu svědomitě
a nestranně vykonávat svoji funkci a budu se při
tom řídit Ústavou, zákony a jinými
právními předpisy České republiky."
Slib skládá delegovaný občan tak,
že se podepíše pod písemné znění
slibu, tím se zároveň ujímá
své funkce.".
14. V § 13 odst. 1 se za poslední větu připojuje
tato věta: "Pokud předseda nebo místopředseda
volební komise odstoupí nebo nebude moci z jiných
závažných důvodů vykonávat
svoji funkci, proběhne losování znovu; do
losování předsedy nebude zařazen místopředseda
volební komise; pokud odstoupí místopředseda
volební komise nebude do losování zařazen
předseda volební komise.".
15. V § 13 odst. 2 se slova "20 dnů" nahrazují
slovy "do 15 dnů".
16. § 13 odst. 3 zní:
"(3) Okresní a městské volební
komise si k výpočetnímu zpracování
výsledků voleb vytvářejí sumarizační
útvary z pracovníků přidělených
k tomuto účelu Českým statistickým
úřadem. Sumarizační útvary
z pracovníků přidělených k
tomuto účelu Českým statistickým
úřadem vytvářejí i místní
volební komise v obcích, městech, městských
obvodech a městských částech územně
členěných statutárních měst
a v městských částech hlavního
města Prahy, pokud mají více než 5000
obyvatel; ostatní místní volební komise
si mohou vytvořit sumarizační útvar
z osob přidělených k tomuto účelu
starostou. Pracovníci zařazení do sumarizačních
útvarů volebních komisí skládají
slib ve znění a způsobem uvedenými
v § 12 odst. 4.".
17. § 14 odst. 2 zní:
"(2) Zasedání Ústřední
volební komise svolá její předseda
tak, aby se uskutečnilo nejpozději 40 dnů
přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích.".
18. § 15 písm. b) zní:
"b) rozhoduje o stížnostech na postup okresních
volebních komisí a městských volebních
komisí v hlavním městě Praze a ve
městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních
proti jejich rozhodnutím s výjimkou odvolání
proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní
listiny nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní
listině; rozhodnutí Ústřední
volební komise je pro všechny ostatní volební
komise uvedené v tomto zákoně závazné,".
19. V § 16 odst. 1 se slova "60 dnů" nahrazují
slovy "do 45 dnů".
20. V § 16 odst. 3 se slova "pět dnů"
nahrazují slovy "do pěti dnů".
21. V § 17 písm. b) se na konci připojují
tato slova: "s výjimkou odvolání proti
rozhodnutí o odmítnutí kandidátní
listiny nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní
listině,".
22. V § 18 odst. 2 se slova "60 dnů" nahrazují
slovy "do 45 dnů".
23. § 19 odst. 1 písm. c) zní:
"c) rozhoduje o stížnostech na postup místních
volebních komisí v územně členěných
statutárních městech a v hlavním městě
Praze a o odvoláních proti jejich rozhodnutím,
s výjimkou odvolání proti rozhodnutí
o odmítnutí kandidátní listiny nebo
škrtnutí kandidáta na kandidátní
listině,".
24. V § 19 odst. 2 se slovo "zaslaných"
nahrazuje slovem "předaných".
25. V § 20 odst. 2 se slova "60 dnů" nahrazují
slovy "do 45 dnů".
26. V § 20 odst. 4 se slova "pět dnů"
nahrazují slovy "do pěti dnů".
27. V § 21 odst. 1. písm. d) se slovo "zaslaných"
nahrazuje slovem "předaných".
28. V § 21 odst. 2 se na konci připojují tato
slova: "V takovém případě starosta
stanoví nejpozději do 50 dnů přede
dnem voleb a zveřejní do dvou dnů od této
lhůty způsobem v místě obvyklým
minimální počet členů místní
volební komise, a to tak, aby počet členů
byl nejméně pět, s výjimkou volebních
okrsků do 300 voličů, kde může
být okrsková volební komise, kromě
zapisovatele, tříčlenná. Není-li
delegováním dosaženo nejnižšího
stanoveného počtu členů místní
volební komise, jmenuje nejpozději do jejího
prvního zasedání členy na neobsazená
místa starosta. V případě, kdy počet
členů místní volební komise
poklesne pod stanovený počet v průběhu
voleb a není náhradník, dojmenuje starosta
na neobsazená místa další členy
komise.".
29. V § 22 odst. 1 se za slovo "stanoví"
vkládají slova "nejpozději do 35 dnů
přede dnem voleb a zveřejní do dvou dnů
od této lhůty způsobem v místě
obvyklým".
30. § 22 odst. 2 zní:
"(2) Každá volební strana (§ 24 odst.
1), jejíž kandidátní listina byla zaregistrována
pro volby do zastupitelstva v obci, může delegovat
nejpozději do 26 dnů přede dnem voleb jednoho
člena a jednoho náhradníka do okrskové
volební komise v každém volebním okrsku,
ve kterém se do příslušného zastupitelstva
volí. Není-li takto dosaženo nejnižšího
stanoveného počtu členů okrskové
volební komise podle odstavce 1, jmenuje nejpozději
do jejího prvního zasedání členy
na neobsazená místa starosta. V případě,
kdy počet členů okrskové volební
komise poklesne pod stanovený počet v průběhu
voleb a není náhradník, dojmenuje starosta
na neobsazená místa další členy
komise.".
31. V § 23 písm. b) se slovo "předloží"
nahrazuje slovem "předá" a slovo "zašle"
nahrazuje slovem "předá".
32. V § 25 odst. 2 se slova "66 dnů" nahrazují
slovy "do 50 dnů" a vypouštějí
se slova "ve dvojím stejnopise".
33. V § 25 odst. 3 se za první větu vkládají
slova: "Chybí-li některý z údajů
uvedených v předchozí větě
nebo nepodepsal-li se volič, podpis se nezapočítává.
V záhlaví petice se uvede název volební
strany, jména a příjmení kandidátů,
kteří ji tvoří, název zastupitelstva,
do kterého volební strana kandiduje, a rok konání
voleb.".
34. § 26 odst. 1 písm. c) zní:
"c) název volební strany a označení
o jaký typ volební strany podle § 24 odst.
1 jde, s uvedením názvu politických stran.".
35. V § 26 odst. 1 písm. d) se vypouštějí
slova "data narození".
36. V § 26 odst. 1 písm. h) se za slovy "která
kandidáta navrhla," slovo "a" nahrazuje
slovem "nebo".
37. V § 26 odst. 1 písm. i) se na konci tečka
nahrazuje středníkem a připojují se
tato slova: "podává-li kandidátní
listinu politická strana, koalice politických stran
nebo sdružení politických stran a nezávislých
kandidátů označení funkce a podpis
osoby oprávněné jednat jejich jménem,
popřípadě jménem organizační
jednotky, je-li ustavena9).".
38. V § 27 odst. 1 se vypouští druhá věta.
39. § 27 se doplňuje novým odstavcem 3, který
zní:
"(3) Zapisovatel místní volební komise
předloží nejpozději do 48 dnů
přede dnem voleb okresnímu úřadu,
v územně členěných statutárních
městech a hlavním městě Praze magistrátům
těchto měst, kopie kandidátních listin.".
40. V § 28 odst. 1 druhá věta zní: "V
případě, že kandidátní
listina nesplňuje náležitosti uvedené
v § 26 odst. 1 a 3 nebo obsahuje nesprávné
údaje anebo není-li k ní připojena
petice podle § 25 odst. 3, popřípadě
petice neobsahuje potřebný počet podpisů,
vyzve volební stranu, aby ve lhůtě ne kratší
než dva dny a nepřesahující 35 dnů
přede dnem voleb, závady odstranila.".
41. § 28 odst. 2 se doplňuje novými písmeny
d) a e), která znějí:
"d) kandidáta, u něhož nejsou uvedeny
nebo jsou uvedeny nesprávně údaje podle §
26 odst. 1 písm. d),
e) kandidáta, který nesplňuje podmínky
volitelnosti podle § 7 odst. 1.".
42. § 28 odst. 3 zní:
"(3) Rozhodnutí o odmítnutí kandidátní
listiny podle odstavce 1 nebo o škrtnutí kandidáta
na kandidátní listině podle odstavce 2 místní
nebo městská volební komise neprodleně
písemně vyhotoví a zašle tomu, kdo je
proti rozhodnutí oprávněn podat opravný
prostředek k soudu.".
43. § 28 odst. 4 zní:
"(4) Místní nebo městská volební
komise zaregistruje kandidátní listiny nejpozději
do 30 dnů přede dnem voleb a oznámí
to písemně volebním stranám. V případě,
že k registraci dojde na základě rozhodnutí
soudu podle zvláštního zákona10),
zaregistruje místní nebo městská volební
komise kandidátní listinu i po této lhůtě,
nejpozději však do 12 dnů přede dnem
voleb. Registrace je podmínkou pro vytištění
kandidátních listin na hlasovací lístek.".
44. V § 29 odst. 2 se za slovo "může"
vkládají slova "před zahájením
voleb".
45. V § 29 odst. 4 se slovo "voleb" nahrazuje slovem
"hlasování".
46. § 30 odst. 3 zní:
"(3) Kandidáti každé volební strany
jsou uvedeni v pořadí určeném volební
stranou v samostatných zarámovaných sloupcích.
Tyto sloupce jsou umístěny vedle sebe, popřípadě
pod sebou, na společném hlasovacím lístku;
jejich pořadí stanoví místní
nebo městská volební komise losem po ukončení
registrace kandidátních listin. U každého
kandidáta se uvede jméno, příjmení,
věk, povolání a část obce,
ve které je přihlášen k trvalému
pobytu, a údaj o tom, které politické strany
je kandidát členem, popřípadě
údaj, že není členem žádné
politické strany, je-li volební stranou sdružení
politických stran a nezávislých kandidátů,
navíc i údaj, že jde o nezávislého
kandidáta; názvy politických stran se uvádějí
ve zkratce9). Před jménem kandidáta
se umístí rámeček a pořadové
číslo označené arabskou číslicí.
Každý sloupec je nadepsán názvem a vylosovaným
číslem strany. Dále je v záhlaví
sloupce umístěn čtvereček, a to tehdy,
jestliže jsou v tomto sloupci alespoň dva kandidáti.".
47. V § 30 odst. 4 se slova "musí být
vytištěny pouze na jedné straně"
nahrazují slovy "mohou být vytištěny
oboustranně na".
48. V § 30 odst. 5 se slova "tři dny" nahrazují
slovy "dva dny".
49. § 31 odst. 1 zní:
"(1) Obec zveřejní způsobem v místě
obvyklým nejpozději do 15 dnů přede
dnem voleb oznámení o době (§ 3 odst.
2 a 3) a místu konání voleb v obci. Bylo-li
na území obce zřízeno více
volebních okrsků, uvede se, které části
obce připadají k jednotlivým volebním
okrskům, a oznámení se zveřejní
na území každého z nich. Zároveň
obec uvede v oznámení adresy volebních místností.".
50. § 31 odst. 2 zní:
"(2) Obec v oznámení rovněž upozorní
voliče na povinnost prokázat při hlasování
totožnost a státní občanství
České republiky nebo státní občanství
státu, jehož příslušníci
jsou oprávněni na území České
republiky hlasovat (§ 6 odst. 1) a uvede další
potřebné údaje nutné k nerušenému
průběhu voleb.".
51. V § 32 se vypouští odstavec 1 a dosavadní
odstavce 2, 3, 4, 5, 6 a 7 se označují jako 1, 2,
3, 4, 5 a 6.
52. § 32 nově označený odstavec 2 zní:
"(2) Pro volební kampaň může starosta
vyhradit plochu pro vylepení volebních plakátů,
a to 10 dnů přede dnem voleb. Možnost jejího
využívání musí odpovídat
zásadě rovnosti kandidujících volebních
stran.".
53. § 32 nově označený odstavec 3 zní:
"(3) V době počínající
10 dnů přede dnem voleb a končící
48 hodin před zahájením voleb mají
všechny volební strany rovný přístup
k místním veřejným sdělovacím
prostředkům, jejichž provozovatelem je obec.".
54. V § 32 v nově označeném odstavci
4 se první věta nahrazuje touto větou: "48
hodin před zahájením voleb a v den voleb
je zakázána volební agitace slovem, písmem,
zvukem i obrazem v místních veřejných
sdělovacích prostředcích; v budovách,
kde sídlí okrskové volební komise
a v jejich bezprostředním okolí je rovněž
zakázáno vylepování plakátů
a konání předvolebních shromáždění.".
55. V § 32 v nově označeném odstavci
5 se na konci tečka nahrazuje středníkem
a připojují se tato slova: "zákaz se
nevztahuje na informace okrskových volebních komisí
o počtu voličů, kteří již
hlasovali.".
56. § 32 se doplňuje novým odstavcem 7, který
včetně poznámek č. 10a) a 10b) pod
čarou zní:
"(7) Za porušení povinností stanovených
v odstavcích 3, 4 a 6 fyzickými a právnickými
osobami při provozování rozhlasového
a televizního vysílání nebo při
vydávání periodického tisku lze uložit
pokutu až do výše 500 000 Kč. Pokutu uloží
okresní úřad místně příslušný
podle sídla právnické osoby nebo jde-li o
fyzickou osobu podle místa jejího trvalého
pobytu nebo místa podnikání. Řízení
o uložení pokuty lze zahájit do tří
měsíců ode dne, kdy se okresní úřad
dozvěděl o porušení povinnosti, nejdéle
však do jednoho roku ode dne, kdy k porušení
povinnosti došlo. Při stanovení výše
pokuty přihlédne k závažnosti a způsobu
protiprávního jednání. Proti rozhodnutí
o uložení pokuty okresním úřadem
je možno podat opravný prostředek k soudu10a).
Uložením pokuty nejsou dotčena ustanovení
zvláštních předpisů10b).
Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy nabylo
právní moci rozhodnutí, jímž
byla uložena. Pokuta je příjmem okresního
úřadu, který ji uložil.
__________________
10a) § 250l občanského soudního řádu.
10b) § 15 odst. 2 písm. a) zákona
č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, ve znění
pozdějších předpisů.".
57. V § 33 se vypouští odstavec 5.
58. V § 35 odst. 3 se na konec první věty za
slova "České republiky" vkládají
slova, která včetně poznámek č.
11a), 11b) a 11c) pod čarou znějí: "popřípadě
státní občanství státu, jehož
občané jsou oprávněni volit na území
České republiky. Totožnost a státní
občanství prokáže volič občanským
průkazem11a) nebo cestovním dokladem11b),
jde-li o cizince, průkazem povolení k pobytu11c).
__________________
11a) Zákon č. 75/1957 Sb., o občanských průkazech
11b) § 5 zákona č. 216/1991 Sb., o cestovních dokladech a cestování do zahraničí
11c) § 10 zákona č. 123/1992 Sb.,
o pobytu cizinců na území ČSFR, ve
znění pozdějších předpisů.".
Vypouští se poznámka č.12) pod čarou.
59. V § 35 odst. 4 se za slova "České
republiky" vkládají slova "popřípadě
státní občanství státu, jehož
občané jsou oprávněni volit na území
České republiky".
60. V § 35 odst. 5 se za slovy "ze seznamu" vypouštějí
slova "voličů".
61. V § 37 odst. 2 se v první větě tečka
nahrazuje čárkou a vkládají se slova:
"avšak pouze na území volebního
okrsku, kde je oprávněn hlasovat.".
62. V § 39 první a druhá věta znějí:
"Nastanou-li okolnosti, které znemožňují
zahájit hlasování, pokračovat v něm
nebo je ukončit, může okrsková volební
komise odročit zahájení hlasování
na pozdější hodinu nebo je přerušit
nebo prodloužit dobu hlasování, nejdéle
však o jednu hodinu. Okrsková volební komise
o takovém opatření vyrozumí voliče
způsobem v místě obvyklým a místní
volební komisi; plní-li místní volební
komise úkoly okrskové volební komise, vyrozumí
okresní volební komisi.".
63. V § 41 odst. 3 se za slovy "ze seznamu" vypouští
slovo "voličů".
64. § 42 odst. 2 se doplňuje novými písmeny
e) a f), která znějí:
"e) jestliže je hlasovací lístek přetržen,
f) je-li v úřední obálce několik
hlasovacích lístků do téhož zastupitelstva
v obci.".
Odstavec 3 se vypouští a odstavce 4 a 5 se označují
jako 3 a 4.
65. V § 43 odst. 2 písm. b) se za slovy "ze seznamu"
vypouští slovo "voličů".
66. V § 44 odst. 1 se nahrazuje slovo "zašle"
slovem "předá".
67. V § 45 odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Podíly se počítají na dvě
desetinná místa.".
68. V § 45 odst. 2 v poslední větě se
slovo "jinak" nahrazuje slovy "a je-li i tento
stejný".
69. V § 46 odst. 2 písm. c) se za slovy "ze seznamů"
vypouští slovo "voličů".
70. § 46 odst. 2 písm. h), i), j) znějí:
"h) jména, příjmení a rodná
čísla kandidátů, kteří
byli zvoleni do zastupitelstva v obci, a na kandidátní
listině, které volební strany byli uvedeni,
i) jména, příjmení a rodná
čísla náhradníků jednotlivých
volebních stran podle § 45 odst. 5,
j) stručný obsah oznámení a stížností,
které byly podány místní volební
komisi, usnesení, která komise přijala, a
jejich stručné zdůvodnění.".
71. V § 46 odst. 3 se tečka na konci nahrazuje středníkem
a připojují se tato slova: "má-li místní
volební komise vytvořen sumarizační
útvar, uvádí tyto údaje ve formě
tiskového výstupu z počítače.".
72. V § 46 odst. 4 se slovo "zašle" nahrazuje
slovem "předá".
73. § 47 zní:
Místní volební komise vyhlásí
výsledky hlasování zveřejněním
zápisu o výsledku hlasování na úřední
desce obecního úřadu bezodkladně po
jeho podepsání a odsouhlasení volební
komisí vyššího stupně.".
74. V § 48 odst. 2 se slovo "zašle" nahrazuje
slovem "předá" a na konci se tečka
nahrazuje čárkou a připojují se tato
slova: " která si k účelu převzetí
zápisů může zřídit v potřebném
počtu přejímací místa.".
75. V § 48 odst. 3 se slovo "zašle" nahrazuje
slovem "předá".
76. V § 49 odst. 3 písm. b) se za slovy "ze seznamů"
vypouští slovo "voličů".
77. § 49 odst. 4 zní:
"(4) Po podepsání obou stejnopisů zápisu
o výsledku hlasování zašle předseda
okresní volební komise veškeré údaje
prostřednictvím přenosové techniky
neprodleně sumarizačnímu útvaru Ústřední
volební komise; jeden stejnopis zápisu následně
předá Ústřední volební
komisi.".
78. § 50 odst. 4 zní:
"(4) Po podepsání obou stejnopisů zápisu
o výsledku hlasování zašle předseda
městské volební komise v hlavním městě
Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni
veškeré údaje prostřednictvím
přenosové techniky ihned sumarizačnímu
útvaru Ústřední volební komise
a jeden stejnopis zápisu následně předá
Ústřední volební komisi; v ostatních
územně členěných statutárních
městech předá jeden stejnopis okresní
volební komisi.".
79. § 50 odst. 6 zní:
"(6) Městská volební komise vyhlásí
výsledky hlasování zveřejněním
zápisu o výsledku hlasování v územně
členěném statutárním městě
nebo v hlavním městě Praze na úřední
desce magistrátu bezodkladně po jeho podepsání
a odsouhlasení volební komisí vyššího
stupně.".
80. V § 51 odst. 2 písm. b) se za slovy "ze seznamů"
vypouští slovo "voličů".
81. V § 55 odst. 5 se slova "48 hodin" nahrazují
slovy "3 dnů" a slova "zastupitelstvo obce"
se nahrazuje slovem "se".
82. V § 56 odst. 1 se tečka nahrazuje čárkou
a připojují se tato slova "a to dnem následujícím
po dni, kdy došlo k zániku mandátu.".
83. § 56 odst. 2 zní:
"(2) Obecní rada, a není-li zřízena
obecní zastupitelstvo, předá do 15 dnů
poté, co došlo k zániku mandátu členovi
zastupitelstva osvědčení o členství
v zastupitelstvu s vyznačením dne, kdy se stal členem
zastupitelstva.".
84. Za § 56 se vkládá nový § 56a,
který zní:
Náhradník se může svého postavení
vzdát; postavení náhradníka zaniká
doručením písemné rezignace starostovi,
primátorovi územně členěného
statutárního města nebo primátorovi
hlavního města Prahy. Postavení náhradníka
zaniká rovněž úmrtím náhradníka
nebo dnem nových voleb do zastupitelstva v obci.".
85. V § 57 odst. 1 písm. b) se vypouští
čárka a připojují se tato slova "a
nejsou-li náhradníci podle § 56,".
86. § 57 odst. 1 se doplňuje novými písmeny
e) a f), která včetně poznámek č.
12a) a 12b) pod čarou znějí:
"e) dojde-li k rozpuštění zastupitelstva
podle zvláštního zákona,12a)
f) dojde-li k poklesu členů zastupitelstva pod dolní
hranici jejich počtu stanovenou zvláštním
zákonem12b) a nejsou-li náhradníci
podle § 56.
__________________
12a) § 38 odst. 3 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
12b) § 28 odst. 1 zákona č. 367/1990
Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších předpisů.".
87. V § 57 se vypouští odstavec 3 a dosavadní
odstavce 4 a 5 se označují jako 3 a 4.
88. § 57 se doplňuje novým odstavcem 5, který
zní:
"(5) Nastanou-li důvody pro konání nových
voleb podle odstavce 1, zašle starosta obce, primátor
územně členěného statutárního
města prostřednictvím příslušného
okresního úřadu, primátor hlavního
města Prahy a primátoři měst Brna,
Ostravy a Plzně přímo návrh na vyhlášení
nových voleb do zastupitelstva v obci Ministerstvu vnitra,
a to do 30 dnů ode dne vzniku důvodu pro jejich
vyhlášení.".
89. V § 58 odst. 2 se slova "do 24 hodin" nahrazují
slovy "do dvou dnů".
90. V § 59 se za slovy "do seznamu" vypouští
slovo "voličů".
91. § 65 se doplňuje novým odstavcem 5, který
zní:
"(5) Tisk hlasovacích lístků, tiskopisů,
metodických materiálů a úřední
obálky pro volby do zastupitelstev v obcích zajistí
Ministerstvo vnitra; pro nové volby do zastupitelstev v
obcích zajistí tisk hlasovacích lístků
a úřední obálky obecní úřad.".
92. § 68 písm. c) zní:
"c) vzory hlasovacího lístku, seznamu a osvědčení
o zvolení; v dohodě s Českým statistickým
úřadem vzory tiskopisů pro zjišťování
a zpracování výsledků hlasování
ve volbách.".
93. § 71 zní:
(1) Do běhu lhůty se nezapočítává
den, kdy došlo ke skutečnosti určující
počátek lhůty; to neplatí jde-li o
lhůtu určenou podle hodin.
(2) Lhůty určené podle hodin končí
uplynutím hodiny, která se svým označením
shoduje s hodinou, kdy došlo ke skutečnosti určující
počátek lhůty.
(3) Lhůta určená podle dnů je zachována,
je-li poslední den lhůty učiněn úkon
u příslušného orgánu, a to nejpozději
do 16.00 hodin.
(4) Lhůty nelze prodloužit ani prominout jejich zmeškání.".
94. Za § 71 se vkládají nové §
71a, 71b a 71c, které znějí:
Přednosta okresního úřadu zajistí
splnění úkolů tímto zákonem
stanovených v obci, kde není zastupitelstvo nebo
starosta anebo kde zastupitelstvo nebo starosta tyto úkoly
neplní. Primátor hlavního města Prahy
a primátoři měst Brna, Ostravy a Plzně
a primátoři územně členěných
statutárních měst zajistí splnění
úkolů tímto zákonem stanovených
v městských obvodech, městských částech
územně členěných statutárních
měst a hlavním městě Praze, kde není
zastupitelstvo nebo starosta anebo kde zastupitelstvo nebo starosta
tyto úkoly neplní. Ministr vnitra zajistí
splnění úkolů tímto zákonem
stanovených v hlavním městě Praze
a ve městech Brně, Ostravě a Plzni, kde není
zastupitelstvo nebo primátor anebo kde zastupitelstvo nebo
primátor tyto úkoly neplní. Při hrazení
výdajů spojených s volbami se postupuje podle
§ 67 obdobně.
(1) Na postup při ukládání pokut podle
§ 32 odst. 7 se vztahuje zákon č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád).
(2) Na petice přikládané ke kandidátní
listině podle § 25 odst. 3 se vztahují ustanovení
§ 1 až 4 zákona č. 85/1990 Sb., o právu
petičním.
Orgány obce plní úkoly uložené
jim tímto zákonem, pokud zastupitelstvo nestanoví
jinak.".
95. V § 73 odst. 1 se slova "do dvou dnů po vyhlášení"
nahrazují slovy "54 dny přede dnem".
96. Dosavadní text § 74 se označuje jako odstavec
1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který
zní:
"(2) Funkce člena volební komise je jiným
úkonem v obecném zájmu, při němž
se poskytuje zaměstnanci pracovní volno s náhradou
mzdy.".
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění zákona č.
36/1967 Sb., zákona č. 158/1969 Sb., zákona
č. 49/1973 Sb., zákona č. 20/1975 Sb., zákona
č. 133/1982 Sb., zákona č. 180/1990 Sb.,
zákona č. 328/1991 Sb., zákona č.
519/1991 Sb., zákona č. 263/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 24/1993
Sb., zákona č. 171/1993 Sb., zákona zákona
č. 180/1990 Sb., zákona č. 328/1991 Sb.,
zákona č. 519/1991 Sb., zákona č.
263/1992 Sb., zákona České národní
rady č. 24/1993 Sb., zákona č. 171/1993 Sb.,
zákona č. 117/1994 Sb., zákona č.
152/1994 Sb., zákona č. 216/1994 Sb., zákona
č. 84/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona
č. 160/1995 Sb., zákona č. 238/1995 Sb.,
zákona č. 247/1995 Sb., nálezu Ústavního
soudu České republiky č. 31/1996 Sb., zákona
č. 142/1996 Sb., nálezu Ústavního
soudu České republiky č. 269/1996 Sb., zákona
č. 202/1997 Sb. a zákona č. 227/1997 Sb.
se mění a doplňuje takto:
1. V § 200j odst. 1 se za slova "stálém
seznamu voličů" doplňují slova
"a jeho dodatku".
2. § 200k odst. 2 zní:
"(2) Účastníkem řízení
je navrhovatel a místní nebo městská
volební komise.".
3. V § 200k odst. 3 se slova "do tří dnů"
nahrazují slovy "do 15 dnů".
4. V § 200l se vkládají odstavce 2 a
4, které znějí:
"(2) Účastníkem řízení
je navrhovatel, člen zastupitelstva, jehož osvědčení
o zvolení je stížností napadeno a příslušný
volební orgán.
(4) Soud doručí usnesení též
příslušnému zastupitelstvu.".
Zákon České národní rady č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění zákona České národní
rady č. 439/1991 Sb., zákona České
národní rady č. 485/1991 Sb., zákona
České národní rady č. 553/1991
Sb., zákona České národní rady
č. 302/1992 Sb., zákona č. 68/1993 Sb., zákona
č. 152/1994 Sb. a zákona č. 279/1995 Sb.
se mění takto:
V § 28 odst. 1 se slova "do 85 dnů" nahrazují
slovy "do 55 dnů".
Stálé volební okrsky vytvořené
podle dosavadního zákona lze od účinnosti
tohoto zákona do vyhlášení voleb do
zastupitelstev v obcích v roce 1998 změnit v případě,
kdy hranice volebního okrsku nezachovává
přirozený územní celek včetně
dostupnosti pro voliče anebo nezahrnuje území
vojenského újezdu, kde se volí do Parlamentu
České republiky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. června 1998.
Ústava České republiky, konkrétně
Čl. 101 odst. 1 stanoví, že obec je samostatně
spravována zastupitelstvem. Čl. 102 pak upravuje,
že členové zastupitelstev jsou voleni tajným
hlasováním na základě všeobecného,
rovného a přímého volebního
práva. Funkční období zastupitelstva
je čtyřleté. Za jakých podmínek
se vyhlásí nové volby zastupitelstva před
uplynutím jeho funkčního období stanoví
zákon, s jehož vydáním Ústava
počítá. Nevymezuje tak ani další
podmínky, upravující volby do zastupitelstev
v obcích, ani jakým volebním systémem
mají být tato zastupitelstva volena.
Předpokládaná úprava voleb do zastupitelstev
v obcích, provedená zákonem č. 152/1994
Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně
a doplnění některých dalších
zákonů, později novelizovaná zákonem
č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České
republiky a o změně a doplnění některých
dalších zákonů, ve znění
zákona č. 212/1996 Sb. (dále jen "zákon"),
a vyhláškou č. 173/1994 Sb., tak upravuje podrobnosti
volebního systému pro volby do obecních zastupitelstev,
zavádí institut volební strany, tj. subjektu,
který může předkládat kandidátní
listiny a jejich náležitosti, stanoví neslučitelnost
funkce člena zastupitelstva s funkcemi ve státní
správě na úrovni obce a okresu apod. Z hlediska
organizace voleb zejména upravuje celý systém
volebních komisí a zavádí stálé
volební okrsky a seznamy voličů.
Některá z ustanovení současné
právní úpravy se při aplikaci zákona
na všeobecné volby v listopadu 1994 a nové
volby realizované podle § 57 zákona ukázala
jako nepřesná či nedostatečná,
popřípadě jde o v současné
době již překonanou úpravu, odůvodňující
přijetí novely zákona. Potřeba novelizace
se rovněž ukázala nezbytnou při přípravě
a realizaci voleb do Poslanecké sněmovny a Senátu
Parlamentu České republiky v roce 1996, a to u těch
institutů zákona, které jsou pro oba druhy
voleb společné.
Navrhovaná novela zákona si vyžádá
v návaznosti i novelu vyhlášky č. 173/1994
Sb., o provedení některých ustanovení
zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev
v obcích a o změně a doplnění
některých dalších zákonů.
Zásadně se nepočítá se změnou
úpravy volebního systému.
Cílem navrhované novely je upřesnit a v některých
případech nově upravit zejména organizační
otázky spojené s volbami do zastupitelstev v obcích.
Bude tak docíleno zefektivnění přípravy
a průběhu voleb při uvažovaném
rozšíření možnosti realizace aktivního
volebního práva, případně i
pasivního volebního práva a zachování
stávajícího volebního systému.
Předkládaná úprava by měla
být zároveň prvním krokem k dalšímu
sjednocování obecných ustanovení volebních
zákonů před přijetím tzv. "volebního
kodexu", který by měl v jednom právním
předpise řešit komplexně úpravu
voleb do Parlamentu České republiky a orgánů
územní samosprávy.
Předložený návrh je v souladu s ústavním
pořádkem České republiky.
Z hlediska sbližování právního
řádu České republiky s právem
Evropských společenství se konstatuje, že
legislativní úprava volebního práva
(s následující uvedenou výjimkou)
nespadá do pravomoci Evropského společenství,
nýbrž do pravomoci členských států.
Výjimkou je směrnice Rady Evropské unie 94/80/EC
o aktivním a pasivním volebním právu
občanů Unie v komunálních volbách,
kteří sídlí v členském
státě, jehož nejsou státními
příslušníky platná od 20. 1.
1995, mající za cíl zrušit v jednotlivých
členských státech Evropské unie požadavek
státního občanství při výkonu
volebního práva.
Navrhovaná novela zákona nebude mít dopad
na státní rozpočet a nedotýká
se nároku na pracovní síly. Naopak se předpokládají
úspory s ohledem na navrhovaný jeden den konání
voleb a kratší lhůty pro volební proces.
Zákon o volbách do zastupitelstev v obcích
určuje, že výdaje orgánů státní
správy, obcí a volebních komisí spojené
s volbami do zastupitelstev v obcích, se hradí ze
státního rozpočtu; při nových
volbách do zastupitelstev v obcích se hradí
ze státního rozpočtu pouze výdaje
orgánů státní správy a Ústřední
volební komise, ostatní výdaje se hradí
z rozpočtu obcí.
K Čl. I
K bodu 1
Navrhované ustanovení reaguje na konání
všeobecných voleb ve stejný den a na celém
území České republiky s tím,
že i nadále ponechává odkaz na ustanovení
§ 54 a 57 tohoto zákona, podle kterého se dodatečné
a nové volby konají v den, na který konání
voleb vyhlásí ministr vnitra. Důvody proč
se volby konají v jednom dni jsou blíže uvedeny
u bodu č. 3.
K bodu 2
Ustanovení mění dosavadní 90-ti denní
lhůtu pro vyhlášení voleb na lhůtu
60 dnů před jejich konáním. Navržená
lhůta bude dostatečná pro kandidující
subjekty, neboť časový rozsah prezentace volebních
stran není zákonem omezen. Navrhovaná lhůta
je dostatečná i pro organizačně-technické
zabezpečení voleb. Počítá se
s tím, že tato lhůta bude sjednocena pro všechny
druhy voleb s tím, že i Ústava předpokládá,
že dojde-li k rozpuštění Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky je třeba
volby uskutečnit do 60 dnů od jejího rozpuštění.
Zároveň se z tohoto důvodu upravují
všechny navazující zákonem stanovené
volební lhůty.
K bodu 3
Navrhuje se konání voleb v jednom dni.
Stanovená doba umožňuje všem voličům
realizaci volebního práva včetně těch,
kteří pracují ve směnném provozu.
Zároveň se tím zjednodušuje organizace
voleb včetně snížení finančních
nákladů. Jde zejména o pronájmy a
vybavení volebních místností, zajištění
telefonního spojení, ostrahy a neporušenosti
volebních schránek.
Konání voleb v jednom dni je běžné
i v jiných státech (např. SRN - dnem voleb
musí být neděle nebo státní
svátek, Francie, Polsko).
Výhodou volebního dne, kterým je pátek,
je možnost voličů účastnit se
voleb před odjezdem na víkend.
Možnost ukončit hlasování poté,
co odvolili všichni voliči zapsaní do výpisu
ze seznamu voličů, který obdrží
okrsková volební komise od obecního úřadu
a v němž jsou zapsáni všichni voliči
oprávnění volit v daném volebním
okrsku, vyplývá z toho, že pro tyto volby nejsou
voličské průkazy; volit mohou pouze občané
s trvalým pobytem v obci, která zároveň
(s výjimkou Prahy a Brna) vede ohlašovnu občanů
a dle prováděcí vyhlášky je povinna
stálé seznamy voličů pravidelně
aktualizovat. Právo ověřit si, zda je zapsán
v seznamu voličů, popř. požádat
o doplnění zápisu v seznamu voličů
má i volič. Na druhou stranu je třeba jednoznačně
stanovit hodinu, kdy lze volební místnost uzavřít,
tak aby volič, který má právo v daném
okrsku hlasovat věděl, že i kdyby nebyl v seznamu
voličů z nějakého důvodu zapsán,
může minimálně do takto určené
hodiny s jistotou hlasovat.
Ustanovení zmiňuje dodatek seznamu voličů,
který je veden pro cizí státní příslušníky
oprávněné volit na území České
republiky na základě mezinárodní úmluvy,
blíže viz zdůvodnění k bodu č.
9.
K bodu 4
Smyslem navrhované úpravy aktivního volebního
práva je umožnit, aby se na správě obce
mohly podílet ty osoby, které jsou v obci přihlášeny
k trvalému pobytu, a zároveň přiblížit
naši právní úpravu voleb právní
úpravě platné v zemích Evropské
unie.
Podle Čl. 21 Listiny základních práv
a svobod mají občané České
republiky právo podílet se na správě
veřejných věcí přímo
nebo svobodnou volbou svých zástupců. Navrhovaná
úprava jde tedy nad rámec Listiny základních
práv a svobod, nelze však konstatovat, že je
s ní v rozporu, neboť práva v ní upravená
rozšiřuje.
Umožní se tak realizace aktivního volebního
práva osobám jiného státu (majícím
na území České republiky trvalý
pobyt), se kterým by Česká republika uzavřela
dvoustrannou smlouvu. Občané České
republiky by měli pak recipročně aktivní
volební právo v dané smluvní zemi.
Tento postup byl nabídnut např. Dánskem,
dosud však nemohla být nabídka realizována.
Následně by se tato možnost vztahovala na občany
států Evropské unie.
Pokud jde o otázku trvalého pobytu, zachovává
se v podstatě stávající režim
zákona, podle kterého bylo rozhodující
místo, kde byl občan hlášen k trvalému
pobytu nikoliv stav, kde se zdržoval. Tato zásada
se pouze terminologicky upřesňuje. V ustanovení
se dále upřesňuje, ke kterému dni
je třeba, aby byl volič přihlášen
k trvalému pobytu.
Zároveň se reaguje na konání voleb
v jednom dni vypuštěním podmínky, podle
které 18 let musel dosáhnout volič alespoň
druhý den voleb.
K bodu 5
Navrhovaná úprava reaguje na pojem volič,
který podle navrhovaného znění zahrnuje
i státního občana jiného státu,
který má na základě mezinárodní
smlouvy právo volit na území České
republiky.
Úprava přiznává těmto osobám
i pasivní volební právo již v současné
době a bude plně kompatibilní s právem
Evropského společenství. Přijetí
této úpravy je účelné zejména
s ohledem na podpis asociační dohody, která
vstoupila v platnost dnem 1. února 1995. Tím na
sebe Česká republika vzala závazek, že
přizpůsobí svoji legislativu Evropskému
právu. Každá směrnice Rady Evropské
unie, tj. i již zmiňovaná směrnice č.
94/80/EC, která stanoví podrobnosti podle nichž
občané Unie, kteří sídlí
v členském státě, jehož nejsou
státními příslušníky,
mohou vykonávat právo volit a kandidovat v komunálních
volbách, určuje členským státům
lhůtu, do které mají uvést svoji právní
úpravu do souladu s touto směrnicí. Pro Českou
republiku podepsáním asociační dohody
a podáním přihlášky ke vstupu
do Evropské unie platí, že musí uvést
právní úpravu do souladu se všemi dosud
přijatými směrnicemi ke dni přijetí
České republiky do Evropské unie. Vzhledem
k tomu, že se v současné době vypracovávají
poziční dokumenty k vyjednávání
o členství České republiky v Evropské
unii, doporučuje se již v současné době
zpracovat právní předpis plně kompatibilní
s právem ES.
K bodu 6
Upřesňují se důvody, pro které
lze měnit stálý volební okrsek, dosud
upravené pouze vyhláškou Ministerstva vnitra
a zároveň se upravuje nový důvod v
případě, kdy hranice dříve
vymezeného volebního okrsku nekoresponduje s hranicí
volebního obvodu pro volby do Senátu, případně
v budoucnu budou hranice takového volebního obvodu
nově vymezeny z důvodu změny počtu
obyvatel. Úpravou ustanovení nedojde k vytvoření
nových okrsků, pouze reaguje (vedle již zmíněného
důvodu) na případy vzniku nových okrsků,
např. při rozdělení obcí. Na
možnost změny okrsků v důsledku jejich
chybného utvoření při volbách
v roce 1994 reaguje dále navržené přechodné
ustanovení zákona. Zároveň se stanoví
nejzazší lhůta, do kdy mohou být volební
okrsky měněny tak, aby mohlo být zajištěno
řádné vedení seznamu voličů,
pro případ voleb do Poslanecké sněmovny
vydávání voličských průkazů
a informování voličů o místě
voleb.
K bodu 7
Navrhuje se upravit působnost zastupitelstva rozhodovat
o vymezení volebních okrsků v těch
případech, kdy není ustavena rada obdobně
jako v jiných ustanoveních tohoto zákona,
např. § 9 volební obvody.
Dosavadní praxe ukazuje, že je účelnější
svěřit vymezení volebních okrsků
kolektivnímu orgánů, kterým je zastupitelstvo
na místo stávající právní
úpravy, která podle zákona o obcích
svěřovala tuto působnost starostovi.
K bodu 8
Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt
pro vyhlášení voleb.
K bodu 9
Ustanovení reaguje na rozšíření
aktivního volebního práva na základě
mezinárodní smlouvy, kterou je Česká
republika vázána; zavádí se dodatek
ke stálému seznamu voličů, na který
se vztahuje, pokud jde o jeho vedení, stejný režim
s tím, že je třeba zdůraznit jeho užití
pouze pro volby do zastupitelstev v obcích. Stálý
seznam voličů se na rozdíl od toho užívá
pro všechny druhy voleb. Cizí státní
občan oprávněný volit na území
České republiky však musí o zápis
požádat. Vzhledem k tomu, že cizí státní
občané, mající trvalý pobyt
na území České republiky, se nezapisují
do evidence obyvatel, musí doložit přihlášení
k trvalému pobytu. Zápis na vlastní žádost
odpovídá Směrnici Rady Evropské unie
94/80/EC z 19. 12. 1994 o aktivním a pasivním volebním
právu občanů Unie v komunálních
volbách, kteří sídlí v členském
státě, jehož nejsou státními
příslušníky.
K bodu 10
Ustanovení upřesňuje chybějící
úpravu. Do výpisu ze seznamu voličů
budou zapsány i překážky ve výkonu
volebního práva tak, aby okrsková volební
komise byla o nich informována.
K bodu 11
Ustanovení reaguje na upřesnění pojmu
trvalý pobyt. Bližší zdůvodnění
je uvedeno v bodě 4.
K bodu 12
S ohledem na rozšíření aktivního
a případně i pasivního volebního
práva pro občany cizích států,
trvale žijících na území České
republiky se upravuje i jejich možnost účastnit
se práce ve volebních komisích. Doplňuje
se úprava upřesňující ke kterému
dni musí člen volební komise splňovat
podmínku dosažení věku 18 let. Navrhuje
se dnem složení slibu, kdy se ujímá
funkce člena komise a nabývá tak práv
a povinností s výkonem této funkce spojených.
K bodu 13
Ustanovení ukládá povinnost uvést
v seznamu delegovaných členů a náhradníků
i druh volební komise. Ani nadále se nepředpokládá,
že bude povinností specifikovat v jedné obci
delegování členů a náhradníků
do jednotlivých okrskových volebních komisí.
Pokud tak volební strana učiní, bude se starosta
tímto určením řídit, jinak
zařadí členy a náhradníky do
okrskových volebních komisí sám podle
potřeby.
Vzhledem k tomu, že podle dosavadní právní
úpravy nezávislý kandidát, který
je rovněž volební stranou podle § 24 odst.
1, neměl zmocněnce, bylo mu ustanovením o
delegování do volebních komisí a podmínkou
podpisu zmocněnce na takovém delegování
fakticky znemožněno do volebních komisí
delegovat svého zástupce. Navržené ustanovení
mu toto právo přiznává.
Zároveň se sjednocuje právní úprava
s úpravou voleb do Parlamentu České republiky
pokud jde o možnost rezignovat na funkci člena komise
nebo možnost volební strany delegovaného zástupce
odvolat. Následně se řeší nastupování
náhradníků z téže volební
strany.
Ustanovení jednoznačně upravuje, kdy se delegovaný
občan stává členem volební
komise. Dosud bylo třeba vycházet z toho, že
členem volební komise se občan stával
uplynutím lhůty pro jeho delegování.
K bodu 14
Doplňuje se dosud chybějící právní
úprava losování nového předsedy
v případě, kdy původně vylosovaný
odstoupí z funkce. Stejný postup se upravuje i pro
případ odstoupení místopředsedy
volební komise. Obdobnou úpravu obsahuje i zákon
o volbách do Parlamentu České republiky.
K bodu 15
Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt
pro vyhlášení voleb.
K bodu 16
Ustanovení umožňuje místní volební
komisi vytvořit sumarizační útvar
i v obcích pod 5000 obyvatel, a to tam, kde je to účelné
a kde má starosta možnost osoby přidělit.
Využitím programu poskytovaného Českým
statistickým úřadem tak dojde ke zjednodušení
a urychlení zjišťování výsledků
voleb.
K bodu 17
Uvedené ustanovení reaguje jednak na zkrácení
lhůty pro vyhlášení voleb a jednak na
zřízení Ústřední volební
komise podle zákona č. 247/1995 Sb. jako stálého
orgánu, jehož funkční období
je shodné s funkčním obdobím Poslanecké
sněmovny. Z toho důvodu její zasedání
svolá podle jednacího řádu předseda
Ústřední volební komise s tím,
že by komise měla projednat úkoly spojené
s volbami do zastupitelstev v obcích.
K bodu 18
Upravuje se působnost Ústřední volební
komise s ohledem na to, že opravné prostředky
proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní
listiny nebo škrtnutí kandidáta na kandidátní
listině se podávají podle nově navrhované
úpravy přímo ke krajskému soudu.
K bodu 19
Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt
pro vyhlášení voleb.
K bodu 20
Úprava sjednocuje terminologicky lhůtu s obdobným
ustanovením v § 18 odst. 4 a § 20 odst. 4 tak,
aby nevznikaly pochybnosti při svolávání
zasedání okresní volební komise.
K bodu 21
Upravuje se působnost okresní volební komise
s ohledem na to, že opravné prostředky proti
rozhodnutí o odmítnutí kandidátní
listiny nebo škrtnutí kandidáta na kandidátní
listině se podávají podle nově navrhované
úpravy přímo ke krajskému soudu.
K bodu 22
Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt
pro vyhlášení voleb.
K bodu 23
Upřesňuje se dosavadní znění
úkolů městské volební komise
a zároveň se tak reaguje na nový systém
přezkoumávání kandidátních
listin.
K bodu 24
V procesu zjišťování výsledků
voleb (viz např. § 44 nebo § 48 zákona)
je třeba namísto zasílání volebních
výsledků jejich předání. V
praxi byl tento způsob používán. Předseda
volební komise si při předání
zároveň ověřil správnost jednotlivých
zápisů a mohl informovat "svoji komisi",
která tak mohla do ukončení činnosti
přerušit své zasedání. Tato úprava
je provedena následně v příslušných
ustanoveních zákona.
K bodu 25
Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt
pro vyhlášení voleb.
K bodu 26
Ustanovení se terminologicky upřesňuje.
K bodu 27
Ustanovení reaguje na změnu způsobu předávání
výsledků voleb.
K bodu 28
V případě, kdy místní volební
komise plní úkoly okrskové volební
komise (zajišťuje hlasování a zjišťuje
výsledky voleb) je třeba umožnit, aby mohl
starosta s ohledem na velikost volebního okrsku, stanovit
minimální počet členů této
komise a pokud nebude tohoto počtu dosaženo, měl
možnost zbývající členy dojmenovat,
a to i v průběhu voleb. Obdobnou úpravu obsahuje
ustanovení o okrskových volebních komisí
(viz též odůvodnění k bodu 29
a 30).
K bodu 29
Doplňuje se v zákoně dosud chybějící
lhůta pro stanovení minimálního počtu
členů okrskové volební komise. Zároveň
se ukládá starostovi, aby o tomto počtu informoval
volební strany zveřejněním v obci
způsobem obvyklým. Zveřejnění
uvedeným způsobem upravuje zákon např.
v ustanovení § 9 odst. 4 a dalších.
K bodu 30
Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt
pro vyhlášení voleb. Zároveň
se ukládá starostovi jmenovat členy na neobsazená
místa v okrskové volební komisi nejpozději
do jejího prvního zasedání tak, aby
se ho mohli zúčastnit a byli zařazeni do
losování předsedy a místopředsedy.
Dále se umožňuje starostovi, aby dojmenoval
členy okrskové volební komise i v případě,
kdy dojde k poklesu členů i v době voleb.
Ustanovení reaguje na poznatky praxe tak, aby okrsková
volební komise byla plně funkční až
do zjišťování výsledků hlasování.
K bodu 31
Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání
výsledků voleb.
K bodu 32
Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt
pro vyhlášení voleb. Zároveň
se nadále nevyžaduje předkládat kandidátní
listiny ve dvojím stejnopise; v praxi působily problémy
zejména otázky požadavků na originály
obou stejnopisů, zda se tento požadavek vztahuje i
na přílohy ke kandidátní listině.