PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1998

II. volební období

383

Vládní návrh

zákon

ze dne..............1998

kterým se mění a doplňuje zákon č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Vládní návrh

Zákon

ze dne..........................,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 247/1995 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 2 zní:

"§ 2

Volby do zastupitelstev v obcích se konají ve všech obcích v týž den, pokud tento zákon nestanoví jinak (§ 54 a 57).".

2. V § 3 odst. 1 první věta zní: "Volby do zastupitelstev v obcích vyhlašuje prezident republiky nejpozději 60 dnů před jejich konáním.".

3. § 3 odst. 2 a 3 znějí:

"(2) Volby se konají v jednom dni; hlasování začíná v 7.00 hodin a končí ve 22.00 hodin. Dnem voleb je pátek.

(3) Hlasování může ukončit předseda okrskové volební komise, jestliže již odvolili všichni voliči zapsaní do výpisu ze seznamu voličů a jeho dodatku ve volebním okrsku. Hlasování však nemůže ukončit dříve než v 16.00 hodin.".

Dosavadní odstavec 4 se vypouští.

4. § 6 odst. 1 zní:

"(1) Právo volit do zastupitelstva v obci má státní občan České republiky, který v den voleb dosáhl věku nejméně 18 let, je v den voleb v obci přihlášen k trvalému pobytu3), a u kterého nenastala některá z překážek výkonu volebního práva (dále jen "volič"); do obvodního nebo místního zastupitelstva4) v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města anebo v městské části hlavního města Prahy má právo volit ten volič, který je v den voleb přihlášen k trvalému pobytu v tomto městském obvodu nebo městské části. Za voliče se rovněž považuje státní občan jiného státu, který v den voleb dosáhl věku nejméně 18 let, je v den voleb v obci přihlášen k trvalému pobytu a jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána.".

5. V § 7 odst. 1 se slova "má v tomto městském obvodu nebo městské části trvalý pobyt" nahrazují slovy "je v den voleb v tomto městském obvodu nebo městské části přihlášen k trvalému pobytu.".

6. § 8 odst. 1 zní:

"(1) Pro odevzdání hlasovacích lístků a pro sčítání hlasů se vytvářejí v každé obci stálé volební okrsky; volební okrsky se mění nejpozději do vyhlášení voleb do zastupitelstev v obcích, a to v případech:

a) zvýšení nebo snížení počtu voličů o jednu třetinu,

b) změny hranic obce, týkající se osídleného území této obce,

c) v případě, kdy hranice volebního okrsku není shodná s hranicí volebního obvodu pro volby do Senátu Parlamentu České republiky.".

7. V § 8 odst. 2 se tečka na konci nahrazuje středníkem a připojují se tato slova: "tam, kde rada není ustavena, stanoví volební okrsky zastupitelstvo.".

8. V § 9 odst. 1 se slova "85 dnů" nahrazují slovy "do 55 dnů".

9. § 10 odst. 1 a 2 znějí:

"(1) Stálý seznam voličů vede obec, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část pro voliče, kteří jsou v obci, městském obvodu nebo městské části přihlášeni k trvalému pobytu; voliče, který není státním občanem České republiky, zapíše na jeho vlastní žádost obec, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část poté, co prokáže státní občanství státu, jehož občanům právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána, a přihlášení k trvalému pobytu v obci, městské části nebo městském obvodu, do dodatku stálého seznamu voličů vedeného jen pro volby podle tohoto zákona.

(2) Volič, který po sestavení stálého seznamu voličů a dodatku stálého seznamu voličů (dále jen "seznam") nabude nebo pozbude práva volit, bude do tohoto seznamu zapsán nebo z něho vyškrtnut.".

10. V § 10 odst. 4 se tečka na konci nahrazuje středníkem a připojují se tato slova: "výpisy ze seznamů obsahují poznámku podle odstavce 3.".

11. V § 11 odst. 1 se slova "mají trvalý pobyt" nahrazují slovy "jsou přihlášeni k trvalému pobytu.".

12. § 12 odst. 2 zní:

"(2) Členem volební komise může být státní občan České republiky, který v den složení slibu dosáhl věku nejméně 18 let, státní občan jiného státu, jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republiky vázána, který v den složení slibu dosáhl věku nejméně 18 let a je na území České republiky přihlášen k trvalému pobytu (dále jen "občan"), u něhož nenastala překážka výkonu volebního práva. Kandidát pro volby do zastupitelstva v obci nemůže být členem volební komise, vytvořené pro volby do tohoto zastupitelstva.".

13. § 12 odst. 3 a 4 znějí:

"(3) Delegováním do volební komise se rozumí doručení seznamu členů a náhradníků tomu, kdo svolává první zasedání příslušné volební komise. Seznam členů a náhradníků musí obsahovat jména a příjmení, rodná čísla a trvalá bydliště členů i náhradníků a název volební komise podle odstavce 1, do které jsou členové a náhradníci delegováni; může obsahovat i přesné určení okrskové volební komise, je-li jich vytvořeno několik; pokud toto určení chybí, zařadí členy a náhradníky do okrskových volebních komisí starosta obce nebo města, primátor statutárního města, které není územně členěno, v územně členěných statutárních městech a v hlavním městě Praze starosta městské části nebo městského obvodu (dále jen "starosta").. Dále musí obsahovat podpis zmocněnce volební strany. Tvoří-li volební stranu nezávislý kandidát, obsahuje seznam členů a náhradníků podpis tohoto kandidáta. Pokud člen komise se své funkce vzdá nebo je odvolán tím, kdo jej delegoval, jeho členství zaniká dnem, kdy rezignaci nebo odvolání obdrží předseda volební komise; ten povolá náhradníka podle pořadí určeného volební stranou. Náhradník se stává členem volební komise složením slibu podle odstavce 4.

(4) Členem volební komise se delegovaný občan stává složením slibu tohoto znění: "Slibuji na svou čest, že budu svědomitě a nestranně vykonávat svoji funkci a budu se při tom řídit Ústavou, zákony a jinými právními předpisy České republiky." Slib skládá delegovaný občan tak, že se podepíše pod písemné znění slibu, tím se zároveň ujímá své funkce.".

14. V § 13 odst. 1 se za poslední větu připojuje tato věta: "Pokud předseda nebo místopředseda volební komise odstoupí nebo nebude moci z jiných závažných důvodů vykonávat svoji funkci, proběhne losování znovu; do losování předsedy nebude zařazen místopředseda volební komise; pokud odstoupí místopředseda volební komise nebude do losování zařazen předseda volební komise.".

15. V § 13 odst. 2 se slova "20 dnů" nahrazují slovy "do 15 dnů".

16. § 13 odst. 3 zní:

"(3) Okresní a městské volební komise si k výpočetnímu zpracování výsledků voleb vytvářejí sumarizační útvary z pracovníků přidělených k tomuto účelu Českým statistickým úřadem. Sumarizační útvary z pracovníků přidělených k tomuto účelu Českým statistickým úřadem vytvářejí i místní volební komise v obcích, městech, městských obvodech a městských částech územně členěných statutárních měst a v městských částech hlavního města Prahy, pokud mají více než 5000 obyvatel; ostatní místní volební komise si mohou vytvořit sumarizační útvar z osob přidělených k tomuto účelu starostou. Pracovníci zařazení do sumarizačních útvarů volebních komisí skládají slib ve znění a způsobem uvedenými v § 12 odst. 4.".

17. § 14 odst. 2 zní:

"(2) Zasedání Ústřední volební komise svolá její předseda tak, aby se uskutečnilo nejpozději 40 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích.".

18. § 15 písm. b) zní:

"b) rozhoduje o stížnostech na postup okresních volebních komisí a městských volebních komisí v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím s výjimkou odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině; rozhodnutí Ústřední volební komise je pro všechny ostatní volební komise uvedené v tomto zákoně závazné,".

19. V § 16 odst. 1 se slova "60 dnů" nahrazují slovy "do 45 dnů".

20. V § 16 odst. 3 se slova "pět dnů" nahrazují slovy "do pěti dnů".

21. V § 17 písm. b) se na konci připojují tato slova: "s výjimkou odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině,".

22. V § 18 odst. 2 se slova "60 dnů" nahrazují slovy "do 45 dnů".

23. § 19 odst. 1 písm. c) zní:

"c) rozhoduje o stížnostech na postup místních volebních komisí v územně členěných statutárních městech a v hlavním městě Praze a o odvoláních proti jejich rozhodnutím, s výjimkou odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo škrtnutí kandidáta na kandidátní listině,".

24. V § 19 odst. 2 se slovo "zaslaných" nahrazuje slovem "předaných".

25. V § 20 odst. 2 se slova "60 dnů" nahrazují slovy "do 45 dnů".

26. V § 20 odst. 4 se slova "pět dnů" nahrazují slovy "do pěti dnů".

27. V § 21 odst. 1. písm. d) se slovo "zaslaných" nahrazuje slovem "předaných".

28. V § 21 odst. 2 se na konci připojují tato slova: "V takovém případě starosta stanoví nejpozději do 50 dnů přede dnem voleb a zveřejní do dvou dnů od této lhůty způsobem v místě obvyklým minimální počet členů místní volební komise, a to tak, aby počet členů byl nejméně pět, s výjimkou volebních okrsků do 300 voličů, kde může být okrsková volební komise, kromě zapisovatele, tříčlenná. Není-li delegováním dosaženo nejnižšího stanoveného počtu členů místní volební komise, jmenuje nejpozději do jejího prvního zasedání členy na neobsazená místa starosta. V případě, kdy počet členů místní volební komise poklesne pod stanovený počet v průběhu voleb a není náhradník, dojmenuje starosta na neobsazená místa další členy komise.".

29. V § 22 odst. 1 se za slovo "stanoví" vkládají slova "nejpozději do 35 dnů přede dnem voleb a zveřejní do dvou dnů od této lhůty způsobem v místě obvyklým".

30. § 22 odst. 2 zní:

"(2) Každá volební strana (§ 24 odst. 1), jejíž kandidátní listina byla zaregistrována pro volby do zastupitelstva v obci, může delegovat nejpozději do 26 dnů přede dnem voleb jednoho člena a jednoho náhradníka do okrskové volební komise v každém volebním okrsku, ve kterém se do příslušného zastupitelstva volí. Není-li takto dosaženo nejnižšího stanoveného počtu členů okrskové volební komise podle odstavce 1, jmenuje nejpozději do jejího prvního zasedání členy na neobsazená místa starosta. V případě, kdy počet členů okrskové volební komise poklesne pod stanovený počet v průběhu voleb a není náhradník, dojmenuje starosta na neobsazená místa další členy komise.".

31. V § 23 písm. b) se slovo "předloží" nahrazuje slovem "předá" a slovo "zašle" nahrazuje slovem "předá".

32. V § 25 odst. 2 se slova "66 dnů" nahrazují slovy "do 50 dnů" a vypouštějí se slova "ve dvojím stejnopise".

33. V § 25 odst. 3 se za první větu vkládají slova: "Chybí-li některý z údajů uvedených v předchozí větě nebo nepodepsal-li se volič, podpis se nezapočítává. V záhlaví petice se uvede název volební strany, jména a příjmení kandidátů, kteří ji tvoří, název zastupitelstva, do kterého volební strana kandiduje, a rok konání voleb.".

34. § 26 odst. 1 písm. c) zní:

"c) název volební strany a označení o jaký typ volební strany podle § 24 odst. 1 jde, s uvedením názvu politických stran.".

35. V § 26 odst. 1 písm. d) se vypouštějí slova "data narození".

36. V § 26 odst. 1 písm. h) se za slovy "která kandidáta navrhla," slovo "a" nahrazuje slovem "nebo".

37. V § 26 odst. 1 písm. i) se na konci tečka nahrazuje středníkem a připojují se tato slova: "podává-li kandidátní listinu politická strana, koalice politických stran nebo sdružení politických stran a nezávislých kandidátů označení funkce a podpis osoby oprávněné jednat jejich jménem, popřípadě jménem organizační jednotky, je-li ustavena9).".

38. V § 27 odst. 1 se vypouští druhá věta.

39. § 27 se doplňuje novým odstavcem 3, který zní:

"(3) Zapisovatel místní volební komise předloží nejpozději do 48 dnů přede dnem voleb okresnímu úřadu, v územně členěných statutárních městech a hlavním městě Praze magistrátům těchto měst, kopie kandidátních listin.".

40. V § 28 odst. 1 druhá věta zní: "V případě, že kandidátní listina nesplňuje náležitosti uvedené v § 26 odst. 1 a 3 nebo obsahuje nesprávné údaje anebo není-li k ní připojena petice podle § 25 odst. 3, popřípadě petice neobsahuje potřebný počet podpisů, vyzve volební stranu, aby ve lhůtě ne kratší než dva dny a nepřesahující 35 dnů přede dnem voleb, závady odstranila.".

41. § 28 odst. 2 se doplňuje novými písmeny d) a e), která znějí:

"d) kandidáta, u něhož nejsou uvedeny nebo jsou uvedeny nesprávně údaje podle § 26 odst. 1 písm. d),

e) kandidáta, který nesplňuje podmínky volitelnosti podle § 7 odst. 1.".

42. § 28 odst. 3 zní:

"(3) Rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny podle odstavce 1 nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině podle odstavce 2 místní nebo městská volební komise neprodleně písemně vyhotoví a zašle tomu, kdo je proti rozhodnutí oprávněn podat opravný prostředek k soudu.".

43. § 28 odst. 4 zní:

"(4) Místní nebo městská volební komise zaregistruje kandidátní listiny nejpozději do 30 dnů přede dnem voleb a oznámí to písemně volebním stranám. V případě, že k registraci dojde na základě rozhodnutí soudu podle zvláštního zákona10), zaregistruje místní nebo městská volební komise kandidátní listinu i po této lhůtě, nejpozději však do 12 dnů přede dnem voleb. Registrace je podmínkou pro vytištění kandidátních listin na hlasovací lístek.".

44. V § 29 odst. 2 se za slovo "může" vkládají slova "před zahájením voleb".

45. V § 29 odst. 4 se slovo "voleb" nahrazuje slovem "hlasování".

46. § 30 odst. 3 zní:

"(3) Kandidáti každé volební strany jsou uvedeni v pořadí určeném volební stranou v samostatných zarámovaných sloupcích. Tyto sloupce jsou umístěny vedle sebe, popřípadě pod sebou, na společném hlasovacím lístku; jejich pořadí stanoví místní nebo městská volební komise losem po ukončení registrace kandidátních listin. U každého kandidáta se uvede jméno, příjmení, věk, povolání a část obce, ve které je přihlášen k trvalému pobytu, a údaj o tom, které politické strany je kandidát členem, popřípadě údaj, že není členem žádné politické strany, je-li volební stranou sdružení politických stran a nezávislých kandidátů, navíc i údaj, že jde o nezávislého kandidáta; názvy politických stran se uvádějí ve zkratce9). Před jménem kandidáta se umístí rámeček a pořadové číslo označené arabskou číslicí. Každý sloupec je nadepsán názvem a vylosovaným číslem strany. Dále je v záhlaví sloupce umístěn čtvereček, a to tehdy, jestliže jsou v tomto sloupci alespoň dva kandidáti.".

47. V § 30 odst. 4 se slova "musí být vytištěny pouze na jedné straně" nahrazují slovy "mohou být vytištěny oboustranně na".

48. V § 30 odst. 5 se slova "tři dny" nahrazují slovy "dva dny".

49. § 31 odst. 1 zní:

"(1) Obec zveřejní způsobem v místě obvyklým nejpozději do 15 dnů přede dnem voleb oznámení o době (§ 3 odst. 2 a 3) a místu konání voleb v obci. Bylo-li na území obce zřízeno více volebních okrsků, uvede se, které části obce připadají k jednotlivým volebním okrskům, a oznámení se zveřejní na území každého z nich. Zároveň obec uvede v oznámení adresy volebních místností.".

50. § 31 odst. 2 zní:

"(2) Obec v oznámení rovněž upozorní voliče na povinnost prokázat při hlasování totožnost a státní občanství České republiky nebo státní občanství státu, jehož příslušníci jsou oprávněni na území České republiky hlasovat (§ 6 odst. 1) a uvede další potřebné údaje nutné k nerušenému průběhu voleb.".

51. V § 32 se vypouští odstavec 1 a dosavadní odstavce 2, 3, 4, 5, 6 a 7 se označují jako 1, 2, 3, 4, 5 a 6.

52. § 32 nově označený odstavec 2 zní:

"(2) Pro volební kampaň může starosta vyhradit plochu pro vylepení volebních plakátů, a to 10 dnů přede dnem voleb. Možnost jejího využívání musí odpovídat zásadě rovnosti kandidujících volebních stran.".

53. § 32 nově označený odstavec 3 zní:

"(3) V době počínající 10 dnů přede dnem voleb a končící 48 hodin před zahájením voleb mají všechny volební strany rovný přístup k místním veřejným sdělovacím prostředkům, jejichž provozovatelem je obec.".

54. V § 32 v nově označeném odstavci 4 se první věta nahrazuje touto větou: "48 hodin před zahájením voleb a v den voleb je zakázána volební agitace slovem, písmem, zvukem i obrazem v místních veřejných sdělovacích prostředcích; v budovách, kde sídlí okrskové volební komise a v jejich bezprostředním okolí je rovněž zakázáno vylepování plakátů a konání předvolebních shromáždění.".

55. V § 32 v nově označeném odstavci 5 se na konci tečka nahrazuje středníkem a připojují se tato slova: "zákaz se nevztahuje na informace okrskových volebních komisí o počtu voličů, kteří již hlasovali.".

56. § 32 se doplňuje novým odstavcem 7, který včetně poznámek č. 10a) a 10b) pod čarou zní:

"(7) Za porušení povinností stanovených v odstavcích 3, 4 a 6 fyzickými a právnickými osobami při provozování rozhlasového a televizního vysílání nebo při vydávání periodického tisku lze uložit pokutu až do výše 500 000 Kč. Pokutu uloží okresní úřad místně příslušný podle sídla právnické osoby nebo jde-li o fyzickou osobu podle místa jejího trvalého pobytu nebo místa podnikání. Řízení o uložení pokuty lze zahájit do tří měsíců ode dne, kdy se okresní úřad dozvěděl o porušení povinnosti, nejdéle však do jednoho roku ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo. Při stanovení výše pokuty přihlédne k závažnosti a způsobu protiprávního jednání. Proti rozhodnutí o uložení pokuty okresním úřadem je možno podat opravný prostředek k soudu10a). Uložením pokuty nejsou dotčena ustanovení zvláštních předpisů10b). Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena. Pokuta je příjmem okresního úřadu, který ji uložil.

__________________

10a) § 250l občanského soudního řádu.

10b) § 15 odst. 2 písm. a) zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.".

57. V § 33 se vypouští odstavec 5.

58. V § 35 odst. 3 se na konec první věty za slova "České republiky" vkládají slova, která včetně poznámek č. 11a), 11b) a 11c) pod čarou znějí: "popřípadě státní občanství státu, jehož občané jsou oprávněni volit na území České republiky. Totožnost a státní občanství prokáže volič občanským průkazem11a) nebo cestovním dokladem11b), jde-li o cizince, průkazem povolení k pobytu11c).

__________________

11a) Zákon č. 75/1957 Sb., o občanských průkazech

11b) § 5 zákona č. 216/1991 Sb., o cestovních dokladech a cestování do zahraničí

11c) § 10 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území ČSFR, ve znění pozdějších předpisů.".

Vypouští se poznámka č.12) pod čarou.

59. V § 35 odst. 4 se za slova "České republiky" vkládají slova "popřípadě státní občanství státu, jehož občané jsou oprávněni volit na území České republiky".

60. V § 35 odst. 5 se za slovy "ze seznamu" vypouštějí slova "voličů".

61. V § 37 odst. 2 se v první větě tečka nahrazuje čárkou a vkládají se slova: "avšak pouze na území volebního okrsku, kde je oprávněn hlasovat.".

62. V § 39 první a druhá věta znějí:

"Nastanou-li okolnosti, které znemožňují zahájit hlasování, pokračovat v něm nebo je ukončit, může okrsková volební komise odročit zahájení hlasování na pozdější hodinu nebo je přerušit nebo prodloužit dobu hlasování, nejdéle však o jednu hodinu. Okrsková volební komise o takovém opatření vyrozumí voliče způsobem v místě obvyklým a místní volební komisi; plní-li místní volební komise úkoly okrskové volební komise, vyrozumí okresní volební komisi.".

63. V § 41 odst. 3 se za slovy "ze seznamu" vypouští slovo "voličů".

64. § 42 odst. 2 se doplňuje novými písmeny e) a f), která znějí:

"e) jestliže je hlasovací lístek přetržen,

f) je-li v úřední obálce několik hlasovacích lístků do téhož zastupitelstva v obci.".

Odstavec 3 se vypouští a odstavce 4 a 5 se označují jako 3 a 4.

65. V § 43 odst. 2 písm. b) se za slovy "ze seznamu" vypouští slovo "voličů".

66. V § 44 odst. 1 se nahrazuje slovo "zašle" slovem "předá".

67. V § 45 odst. 1 se na konci připojuje tato věta: "Podíly se počítají na dvě desetinná místa.".

68. V § 45 odst. 2 v poslední větě se slovo "jinak" nahrazuje slovy "a je-li i tento stejný".

69. V § 46 odst. 2 písm. c) se za slovy "ze seznamů" vypouští slovo "voličů".

70. § 46 odst. 2 písm. h), i), j) znějí:

"h) jména, příjmení a rodná čísla kandidátů, kteří byli zvoleni do zastupitelstva v obci, a na kandidátní listině, které volební strany byli uvedeni,

i) jména, příjmení a rodná čísla náhradníků jednotlivých volebních stran podle § 45 odst. 5,

j) stručný obsah oznámení a stížností, které byly podány místní volební komisi, usnesení, která komise přijala, a jejich stručné zdůvodnění.".

71. V § 46 odst. 3 se tečka na konci nahrazuje středníkem a připojují se tato slova: "má-li místní volební komise vytvořen sumarizační útvar, uvádí tyto údaje ve formě tiskového výstupu z počítače.".

72. V § 46 odst. 4 se slovo "zašle" nahrazuje slovem "předá".

73. § 47 zní:

"§ 47

Vyhlášení výsledků hlasování

Místní volební komise vyhlásí výsledky hlasování zveřejněním zápisu o výsledku hlasování na úřední desce obecního úřadu bezodkladně po jeho podepsání a odsouhlasení volební komisí vyššího stupně.".

74. V § 48 odst. 2 se slovo "zašle" nahrazuje slovem "předá" a na konci se tečka nahrazuje čárkou a připojují se tato slova: " která si k účelu převzetí zápisů může zřídit v potřebném počtu přejímací místa.".

75. V § 48 odst. 3 se slovo "zašle" nahrazuje slovem "předá".

76. V § 49 odst. 3 písm. b) se za slovy "ze seznamů" vypouští slovo "voličů".

77. § 49 odst. 4 zní:

"(4) Po podepsání obou stejnopisů zápisu o výsledku hlasování zašle předseda okresní volební komise veškeré údaje prostřednictvím přenosové techniky neprodleně sumarizačnímu útvaru Ústřední volební komise; jeden stejnopis zápisu následně předá Ústřední volební komisi.".

78. § 50 odst. 4 zní:

"(4) Po podepsání obou stejnopisů zápisu o výsledku hlasování zašle předseda městské volební komise v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni veškeré údaje prostřednictvím přenosové techniky ihned sumarizačnímu útvaru Ústřední volební komise a jeden stejnopis zápisu následně předá Ústřední volební komisi; v ostatních územně členěných statutárních městech předá jeden stejnopis okresní volební komisi.".

79. § 50 odst. 6 zní:

"(6) Městská volební komise vyhlásí výsledky hlasování zveřejněním zápisu o výsledku hlasování v územně členěném statutárním městě nebo v hlavním městě Praze na úřední desce magistrátu bezodkladně po jeho podepsání a odsouhlasení volební komisí vyššího stupně.".

80. V § 51 odst. 2 písm. b) se za slovy "ze seznamů" vypouští slovo "voličů".

81. V § 55 odst. 5 se slova "48 hodin" nahrazují slovy "3 dnů" a slova "zastupitelstvo obce" se nahrazuje slovem "se".

82. V § 56 odst. 1 se tečka nahrazuje čárkou a připojují se tato slova "a to dnem následujícím po dni, kdy došlo k zániku mandátu.".

83. § 56 odst. 2 zní:

"(2) Obecní rada, a není-li zřízena obecní zastupitelstvo, předá do 15 dnů poté, co došlo k zániku mandátu členovi zastupitelstva osvědčení o členství v zastupitelstvu s vyznačením dne, kdy se stal členem zastupitelstva.".

84. Za § 56 se vkládá nový § 56a, který zní:

"§ 56a

Náhradník se může svého postavení vzdát; postavení náhradníka zaniká doručením písemné rezignace starostovi, primátorovi územně členěného statutárního města nebo primátorovi hlavního města Prahy. Postavení náhradníka zaniká rovněž úmrtím náhradníka nebo dnem nových voleb do zastupitelstva v obci.".

85. V § 57 odst. 1 písm. b) se vypouští čárka a připojují se tato slova "a nejsou-li náhradníci podle § 56,".

86. § 57 odst. 1 se doplňuje novými písmeny e) a f), která včetně poznámek č. 12a) a 12b) pod čarou znějí:

"e) dojde-li k rozpuštění zastupitelstva podle zvláštního zákona,12a)

f) dojde-li k poklesu členů zastupitelstva pod dolní hranici jejich počtu stanovenou zvláštním zákonem12b) a nejsou-li náhradníci podle § 56.

__________________

12a) § 38 odst. 3 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

12b) § 28 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.".

87. V § 57 se vypouští odstavec 3 a dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako 3 a 4.

88. § 57 se doplňuje novým odstavcem 5, který zní:

"(5) Nastanou-li důvody pro konání nových voleb podle odstavce 1, zašle starosta obce, primátor územně členěného statutárního města prostřednictvím příslušného okresního úřadu, primátor hlavního města Prahy a primátoři měst Brna, Ostravy a Plzně přímo návrh na vyhlášení nových voleb do zastupitelstva v obci Ministerstvu vnitra, a to do 30 dnů ode dne vzniku důvodu pro jejich vyhlášení.".

89. V § 58 odst. 2 se slova "do 24 hodin" nahrazují slovy "do dvou dnů".

90. V § 59 se za slovy "do seznamu" vypouští slovo "voličů".

91. § 65 se doplňuje novým odstavcem 5, který zní:

"(5) Tisk hlasovacích lístků, tiskopisů, metodických materiálů a úřední obálky pro volby do zastupitelstev v obcích zajistí Ministerstvo vnitra; pro nové volby do zastupitelstev v obcích zajistí tisk hlasovacích lístků a úřední obálky obecní úřad.".

92. § 68 písm. c) zní:

"c) vzory hlasovacího lístku, seznamu a osvědčení o zvolení; v dohodě s Českým statistickým úřadem vzory tiskopisů pro zjišťování a zpracování výsledků hlasování ve volbách.".

93. § 71 zní:

"§ 71

Lhůty

(1) Do běhu lhůty se nezapočítává den, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty; to neplatí jde-li o lhůtu určenou podle hodin.

(2) Lhůty určené podle hodin končí uplynutím hodiny, která se svým označením shoduje s hodinou, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty.

(3) Lhůta určená podle dnů je zachována, je-li poslední den lhůty učiněn úkon u příslušného orgánu, a to nejpozději do 16.00 hodin.

(4) Lhůty nelze prodloužit ani prominout jejich zmeškání.".

94. Za § 71 se vkládají nové § 71a, 71b a 71c, které znějí:

"§ 71a

Přednosta okresního úřadu zajistí splnění úkolů tímto zákonem stanovených v obci, kde není zastupitelstvo nebo starosta anebo kde zastupitelstvo nebo starosta tyto úkoly neplní. Primátor hlavního města Prahy a primátoři měst Brna, Ostravy a Plzně a primátoři územně členěných statutárních měst zajistí splnění úkolů tímto zákonem stanovených v městských obvodech, městských částech územně členěných statutárních měst a hlavním městě Praze, kde není zastupitelstvo nebo starosta anebo kde zastupitelstvo nebo starosta tyto úkoly neplní. Ministr vnitra zajistí splnění úkolů tímto zákonem stanovených v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni, kde není zastupitelstvo nebo primátor anebo kde zastupitelstvo nebo primátor tyto úkoly neplní. Při hrazení výdajů spojených s volbami se postupuje podle § 67 obdobně.

§ 71b

(1) Na postup při ukládání pokut podle § 32 odst. 7 se vztahuje zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).

(2) Na petice přikládané ke kandidátní listině podle § 25 odst. 3 se vztahují ustanovení § 1 až 4 zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním.

§ 71c

Orgány obce plní úkoly uložené jim tímto zákonem, pokud zastupitelstvo nestanoví jinak.".

95. V § 73 odst. 1 se slova "do dvou dnů po vyhlášení" nahrazují slovy "54 dny přede dnem".

96. Dosavadní text § 74 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který zní:

"(2) Funkce člena volební komise je jiným úkonem v obecném zájmu, při němž se poskytuje zaměstnanci pracovní volno s náhradou mzdy.".

Čl. II

Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění zákona č. 36/1967 Sb., zákona č. 158/1969 Sb., zákona č. 49/1973 Sb., zákona č. 20/1975 Sb., zákona č. 133/1982 Sb., zákona č. 180/1990 Sb., zákona č. 328/1991 Sb., zákona č. 519/1991 Sb., zákona č. 263/1992 Sb., zákona České národní rady č. 24/1993 Sb., zákona č. 171/1993 Sb., zákona zákona č. 180/1990 Sb., zákona č. 328/1991 Sb., zákona č. 519/1991 Sb., zákona č. 263/1992 Sb., zákona České národní rady č. 24/1993 Sb., zákona č. 171/1993 Sb., zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 152/1994 Sb., zákona č. 216/1994 Sb., zákona č. 84/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 238/1995 Sb., zákona č. 247/1995 Sb., nálezu Ústavního soudu České republiky č. 31/1996 Sb., zákona č. 142/1996 Sb., nálezu Ústavního soudu České republiky č. 269/1996 Sb., zákona č. 202/1997 Sb. a zákona č. 227/1997 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. V § 200j odst. 1 se za slova "stálém seznamu voličů" doplňují slova "a jeho dodatku".

2. § 200k odst. 2 zní:

"(2) Účastníkem řízení je navrhovatel a místní nebo městská volební komise.".

3. V § 200k odst. 3 se slova "do tří dnů" nahrazují slovy "do 15 dnů".

4. V § 200l se vkládají odstavce 2 a 4, které znějí:

"(2) Účastníkem řízení je navrhovatel, člen zastupitelstva, jehož osvědčení o zvolení je stížností napadeno a příslušný volební orgán.

(4) Soud doručí usnesení též příslušnému zastupitelstvu.".

Čl. III

Zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona České národní rady č. 439/1991 Sb., zákona České národní rady č. 485/1991 Sb., zákona České národní rady č. 553/1991 Sb., zákona České národní rady č. 302/1992 Sb., zákona č. 68/1993 Sb., zákona č. 152/1994 Sb. a zákona č. 279/1995 Sb. se mění takto:

V § 28 odst. 1 se slova "do 85 dnů" nahrazují slovy "do 55 dnů".

Čl. IV

Stálé volební okrsky vytvořené podle dosavadního zákona lze od účinnosti tohoto zákona do vyhlášení voleb do zastupitelstev v obcích v roce 1998 změnit v případě, kdy hranice volebního okrsku nezachovává přirozený územní celek včetně dostupnosti pro voliče anebo nezahrnuje území vojenského újezdu, kde se volí do Parlamentu České republiky.

Čl. V

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. června 1998.

Důvodová zpráva

Obecná část

Ústava České republiky, konkrétně Čl. 101 odst. 1 stanoví, že obec je samostatně spravována zastupitelstvem. Čl. 102 pak upravuje, že členové zastupitelstev jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva. Funkční období zastupitelstva je čtyřleté. Za jakých podmínek se vyhlásí nové volby zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období stanoví zákon, s jehož vydáním Ústava počítá. Nevymezuje tak ani další podmínky, upravující volby do zastupitelstev v obcích, ani jakým volebním systémem mají být tato zastupitelstva volena.

Předpokládaná úprava voleb do zastupitelstev v obcích, provedená zákonem č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů, později novelizovaná zákonem č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 212/1996 Sb. (dále jen "zákon"), a vyhláškou č. 173/1994 Sb., tak upravuje podrobnosti volebního systému pro volby do obecních zastupitelstev, zavádí institut volební strany, tj. subjektu, který může předkládat kandidátní listiny a jejich náležitosti, stanoví neslučitelnost funkce člena zastupitelstva s funkcemi ve státní správě na úrovni obce a okresu apod. Z hlediska organizace voleb zejména upravuje celý systém volebních komisí a zavádí stálé volební okrsky a seznamy voličů.

Některá z ustanovení současné právní úpravy se při aplikaci zákona na všeobecné volby v listopadu 1994 a nové volby realizované podle § 57 zákona ukázala jako nepřesná či nedostatečná, popřípadě jde o v současné době již překonanou úpravu, odůvodňující přijetí novely zákona. Potřeba novelizace se rovněž ukázala nezbytnou při přípravě a realizaci voleb do Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky v roce 1996, a to u těch institutů zákona, které jsou pro oba druhy voleb společné.

Navrhovaná novela zákona si vyžádá v návaznosti i novelu vyhlášky č. 173/1994 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů.

Zásadně se nepočítá se změnou úpravy volebního systému.

Cílem navrhované novely je upřesnit a v některých případech nově upravit zejména organizační otázky spojené s volbami do zastupitelstev v obcích. Bude tak docíleno zefektivnění přípravy a průběhu voleb při uvažovaném rozšíření možnosti realizace aktivního volebního práva, případně i pasivního volebního práva a zachování stávajícího volebního systému.

Předkládaná úprava by měla být zároveň prvním krokem k dalšímu sjednocování obecných ustanovení volebních zákonů před přijetím tzv. "volebního kodexu", který by měl v jednom právním předpise řešit komplexně úpravu voleb do Parlamentu České republiky a orgánů územní samosprávy.

Předložený návrh je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.

Z hlediska sbližování právního řádu České republiky s právem Evropských společenství se konstatuje, že legislativní úprava volebního práva (s následující uvedenou výjimkou) nespadá do pravomoci Evropského společenství, nýbrž do pravomoci členských států. Výjimkou je směrnice Rady Evropské unie 94/80/EC o aktivním a pasivním volebním právu občanů Unie v komunálních volbách, kteří sídlí v členském státě, jehož nejsou státními příslušníky platná od 20. 1. 1995, mající za cíl zrušit v jednotlivých členských státech Evropské unie požadavek státního občanství při výkonu volebního práva.

Navrhovaná novela zákona nebude mít dopad na státní rozpočet a nedotýká se nároku na pracovní síly. Naopak se předpokládají úspory s ohledem na navrhovaný jeden den konání voleb a kratší lhůty pro volební proces.

Zákon o volbách do zastupitelstev v obcích určuje, že výdaje orgánů státní správy, obcí a volebních komisí spojené s volbami do zastupitelstev v obcích, se hradí ze státního rozpočtu; při nových volbách do zastupitelstev v obcích se hradí ze státního rozpočtu pouze výdaje orgánů státní správy a Ústřední volební komise, ostatní výdaje se hradí z rozpočtu obcí.

Zvláštní část

K Čl. I

K bodu 1

Navrhované ustanovení reaguje na konání všeobecných voleb ve stejný den a na celém území České republiky s tím, že i nadále ponechává odkaz na ustanovení § 54 a 57 tohoto zákona, podle kterého se dodatečné a nové volby konají v den, na který konání voleb vyhlásí ministr vnitra. Důvody proč se volby konají v jednom dni jsou blíže uvedeny u bodu č. 3.

K bodu 2

Ustanovení mění dosavadní 90-ti denní lhůtu pro vyhlášení voleb na lhůtu 60 dnů před jejich konáním. Navržená lhůta bude dostatečná pro kandidující subjekty, neboť časový rozsah prezentace volebních stran není zákonem omezen. Navrhovaná lhůta je dostatečná i pro organizačně-technické zabezpečení voleb. Počítá se s tím, že tato lhůta bude sjednocena pro všechny druhy voleb s tím, že i Ústava předpokládá, že dojde-li k rozpuštění Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky je třeba volby uskutečnit do 60 dnů od jejího rozpuštění.

Zároveň se z tohoto důvodu upravují všechny navazující zákonem stanovené volební lhůty.

K bodu 3

Navrhuje se konání voleb v jednom dni.

Stanovená doba umožňuje všem voličům realizaci volebního práva včetně těch, kteří pracují ve směnném provozu. Zároveň se tím zjednodušuje organizace voleb včetně snížení finančních nákladů. Jde zejména o pronájmy a vybavení volebních místností, zajištění telefonního spojení, ostrahy a neporušenosti volebních schránek.

Konání voleb v jednom dni je běžné i v jiných státech (např. SRN - dnem voleb musí být neděle nebo státní svátek, Francie, Polsko).

Výhodou volebního dne, kterým je pátek, je možnost voličů účastnit se voleb před odjezdem na víkend.

Možnost ukončit hlasování poté, co odvolili všichni voliči zapsaní do výpisu ze seznamu voličů, který obdrží okrsková volební komise od obecního úřadu a v němž jsou zapsáni všichni voliči oprávnění volit v daném volebním okrsku, vyplývá z toho, že pro tyto volby nejsou voličské průkazy; volit mohou pouze občané s trvalým pobytem v obci, která zároveň (s výjimkou Prahy a Brna) vede ohlašovnu občanů a dle prováděcí vyhlášky je povinna stálé seznamy voličů pravidelně aktualizovat. Právo ověřit si, zda je zapsán v seznamu voličů, popř. požádat o doplnění zápisu v seznamu voličů má i volič. Na druhou stranu je třeba jednoznačně stanovit hodinu, kdy lze volební místnost uzavřít, tak aby volič, který má právo v daném okrsku hlasovat věděl, že i kdyby nebyl v seznamu voličů z nějakého důvodu zapsán, může minimálně do takto určené hodiny s jistotou hlasovat.

Ustanovení zmiňuje dodatek seznamu voličů, který je veden pro cizí státní příslušníky oprávněné volit na území České republiky na základě mezinárodní úmluvy, blíže viz zdůvodnění k bodu č. 9.

K bodu 4

Smyslem navrhované úpravy aktivního volebního práva je umožnit, aby se na správě obce mohly podílet ty osoby, které jsou v obci přihlášeny k trvalému pobytu, a zároveň přiblížit naši právní úpravu voleb právní úpravě platné v zemích Evropské unie.

Podle Čl. 21 Listiny základních práv a svobod mají občané České republiky právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců. Navrhovaná úprava jde tedy nad rámec Listiny základních práv a svobod, nelze však konstatovat, že je s ní v rozporu, neboť práva v ní upravená rozšiřuje.

Umožní se tak realizace aktivního volebního práva osobám jiného státu (majícím na území České republiky trvalý pobyt), se kterým by Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu. Občané České republiky by měli pak recipročně aktivní volební právo v dané smluvní zemi. Tento postup byl nabídnut např. Dánskem, dosud však nemohla být nabídka realizována. Následně by se tato možnost vztahovala na občany států Evropské unie.

Pokud jde o otázku trvalého pobytu, zachovává se v podstatě stávající režim zákona, podle kterého bylo rozhodující místo, kde byl občan hlášen k trvalému pobytu nikoliv stav, kde se zdržoval. Tato zásada se pouze terminologicky upřesňuje. V ustanovení se dále upřesňuje, ke kterému dni je třeba, aby byl volič přihlášen k trvalému pobytu.

Zároveň se reaguje na konání voleb v jednom dni vypuštěním podmínky, podle které 18 let musel dosáhnout volič alespoň druhý den voleb.

K bodu 5

Navrhovaná úprava reaguje na pojem volič, který podle navrhovaného znění zahrnuje i státního občana jiného státu, který má na základě mezinárodní smlouvy právo volit na území České republiky.

Úprava přiznává těmto osobám i pasivní volební právo již v současné době a bude plně kompatibilní s právem Evropského společenství. Přijetí této úpravy je účelné zejména s ohledem na podpis asociační dohody, která vstoupila v platnost dnem 1. února 1995. Tím na sebe Česká republika vzala závazek, že přizpůsobí svoji legislativu Evropskému právu. Každá směrnice Rady Evropské unie, tj. i již zmiňovaná směrnice č. 94/80/EC, která stanoví podrobnosti podle nichž občané Unie, kteří sídlí v členském státě, jehož nejsou státními příslušníky, mohou vykonávat právo volit a kandidovat v komunálních volbách, určuje členským státům lhůtu, do které mají uvést svoji právní úpravu do souladu s touto směrnicí. Pro Českou republiku podepsáním asociační dohody a podáním přihlášky ke vstupu do Evropské unie platí, že musí uvést právní úpravu do souladu se všemi dosud přijatými směrnicemi ke dni přijetí České republiky do Evropské unie. Vzhledem k tomu, že se v současné době vypracovávají poziční dokumenty k vyjednávání o členství České republiky v Evropské unii, doporučuje se již v současné době zpracovat právní předpis plně kompatibilní s právem ES.

K bodu 6

Upřesňují se důvody, pro které lze měnit stálý volební okrsek, dosud upravené pouze vyhláškou Ministerstva vnitra a zároveň se upravuje nový důvod v případě, kdy hranice dříve vymezeného volebního okrsku nekoresponduje s hranicí volebního obvodu pro volby do Senátu, případně v budoucnu budou hranice takového volebního obvodu nově vymezeny z důvodu změny počtu obyvatel. Úpravou ustanovení nedojde k vytvoření nových okrsků, pouze reaguje (vedle již zmíněného důvodu) na případy vzniku nových okrsků, např. při rozdělení obcí. Na možnost změny okrsků v důsledku jejich chybného utvoření při volbách v roce 1994 reaguje dále navržené přechodné ustanovení zákona. Zároveň se stanoví nejzazší lhůta, do kdy mohou být volební okrsky měněny tak, aby mohlo být zajištěno řádné vedení seznamu voličů, pro případ voleb do Poslanecké sněmovny vydávání voličských průkazů a informování voličů o místě voleb.

K bodu 7

Navrhuje se upravit působnost zastupitelstva rozhodovat o vymezení volebních okrsků v těch případech, kdy není ustavena rada obdobně jako v jiných ustanoveních tohoto zákona, např. § 9 volební obvody.

Dosavadní praxe ukazuje, že je účelnější svěřit vymezení volebních okrsků kolektivnímu orgánů, kterým je zastupitelstvo na místo stávající právní úpravy, která podle zákona o obcích svěřovala tuto působnost starostovi.

K bodu 8

Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt pro vyhlášení voleb.

K bodu 9

Ustanovení reaguje na rozšíření aktivního volebního práva na základě mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána; zavádí se dodatek ke stálému seznamu voličů, na který se vztahuje, pokud jde o jeho vedení, stejný režim s tím, že je třeba zdůraznit jeho užití pouze pro volby do zastupitelstev v obcích. Stálý seznam voličů se na rozdíl od toho užívá pro všechny druhy voleb. Cizí státní občan oprávněný volit na území České republiky však musí o zápis požádat. Vzhledem k tomu, že cizí státní občané, mající trvalý pobyt na území České republiky, se nezapisují do evidence obyvatel, musí doložit přihlášení k trvalému pobytu. Zápis na vlastní žádost odpovídá Směrnici Rady Evropské unie 94/80/EC z 19. 12. 1994 o aktivním a pasivním volebním právu občanů Unie v komunálních volbách, kteří sídlí v členském státě, jehož nejsou státními příslušníky.

K bodu 10

Ustanovení upřesňuje chybějící úpravu. Do výpisu ze seznamu voličů budou zapsány i překážky ve výkonu volebního práva tak, aby okrsková volební komise byla o nich informována.

K bodu 11

Ustanovení reaguje na upřesnění pojmu trvalý pobyt. Bližší zdůvodnění je uvedeno v bodě 4.

K bodu 12

S ohledem na rozšíření aktivního a případně i pasivního volebního práva pro občany cizích států, trvale žijících na území České republiky se upravuje i jejich možnost účastnit se práce ve volebních komisích. Doplňuje se úprava upřesňující ke kterému dni musí člen volební komise splňovat podmínku dosažení věku 18 let. Navrhuje se dnem složení slibu, kdy se ujímá funkce člena komise a nabývá tak práv a povinností s výkonem této funkce spojených.

K bodu 13

Ustanovení ukládá povinnost uvést v seznamu delegovaných členů a náhradníků i druh volební komise. Ani nadále se nepředpokládá, že bude povinností specifikovat v jedné obci delegování členů a náhradníků do jednotlivých okrskových volebních komisí. Pokud tak volební strana učiní, bude se starosta tímto určením řídit, jinak zařadí členy a náhradníky do okrskových volebních komisí sám podle potřeby.

Vzhledem k tomu, že podle dosavadní právní úpravy nezávislý kandidát, který je rovněž volební stranou podle § 24 odst. 1, neměl zmocněnce, bylo mu ustanovením o delegování do volebních komisí a podmínkou podpisu zmocněnce na takovém delegování fakticky znemožněno do volebních komisí delegovat svého zástupce. Navržené ustanovení mu toto právo přiznává.

Zároveň se sjednocuje právní úprava s úpravou voleb do Parlamentu České republiky pokud jde o možnost rezignovat na funkci člena komise nebo možnost volební strany delegovaného zástupce odvolat. Následně se řeší nastupování náhradníků z téže volební strany.

Ustanovení jednoznačně upravuje, kdy se delegovaný občan stává členem volební komise. Dosud bylo třeba vycházet z toho, že členem volební komise se občan stával uplynutím lhůty pro jeho delegování.

K bodu 14

Doplňuje se dosud chybějící právní úprava losování nového předsedy v případě, kdy původně vylosovaný odstoupí z funkce. Stejný postup se upravuje i pro případ odstoupení místopředsedy volební komise. Obdobnou úpravu obsahuje i zákon o volbách do Parlamentu České republiky.

K bodu 15

Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt pro vyhlášení voleb.

K bodu 16

Ustanovení umožňuje místní volební komisi vytvořit sumarizační útvar i v obcích pod 5000 obyvatel, a to tam, kde je to účelné a kde má starosta možnost osoby přidělit. Využitím programu poskytovaného Českým statistickým úřadem tak dojde ke zjednodušení a urychlení zjišťování výsledků voleb.

K bodu 17

Uvedené ustanovení reaguje jednak na zkrácení lhůty pro vyhlášení voleb a jednak na zřízení Ústřední volební komise podle zákona č. 247/1995 Sb. jako stálého orgánu, jehož funkční období je shodné s funkčním obdobím Poslanecké sněmovny. Z toho důvodu její zasedání svolá podle jednacího řádu předseda Ústřední volební komise s tím, že by komise měla projednat úkoly spojené s volbami do zastupitelstev v obcích.

K bodu 18

Upravuje se působnost Ústřední volební komise s ohledem na to, že opravné prostředky proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo škrtnutí kandidáta na kandidátní listině se podávají podle nově navrhované úpravy přímo ke krajskému soudu.

K bodu 19

Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt pro vyhlášení voleb.

K bodu 20

Úprava sjednocuje terminologicky lhůtu s obdobným ustanovením v § 18 odst. 4 a § 20 odst. 4 tak, aby nevznikaly pochybnosti při svolávání zasedání okresní volební komise.

K bodu 21

Upravuje se působnost okresní volební komise s ohledem na to, že opravné prostředky proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo škrtnutí kandidáta na kandidátní listině se podávají podle nově navrhované úpravy přímo ke krajskému soudu.

K bodu 22

Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt pro vyhlášení voleb.

K bodu 23

Upřesňuje se dosavadní znění úkolů městské volební komise a zároveň se tak reaguje na nový systém přezkoumávání kandidátních listin.

K bodu 24

V procesu zjišťování výsledků voleb (viz např. § 44 nebo § 48 zákona) je třeba namísto zasílání volebních výsledků jejich předání. V praxi byl tento způsob používán. Předseda volební komise si při předání zároveň ověřil správnost jednotlivých zápisů a mohl informovat "svoji komisi", která tak mohla do ukončení činnosti přerušit své zasedání. Tato úprava je provedena následně v příslušných ustanoveních zákona.

K bodu 25

Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt pro vyhlášení voleb.

K bodu 26

Ustanovení se terminologicky upřesňuje.

K bodu 27

Ustanovení reaguje na změnu způsobu předávání výsledků voleb.

K bodu 28

V případě, kdy místní volební komise plní úkoly okrskové volební komise (zajišťuje hlasování a zjišťuje výsledky voleb) je třeba umožnit, aby mohl starosta s ohledem na velikost volebního okrsku, stanovit minimální počet členů této komise a pokud nebude tohoto počtu dosaženo, měl možnost zbývající členy dojmenovat, a to i v průběhu voleb. Obdobnou úpravu obsahuje ustanovení o okrskových volebních komisí (viz též odůvodnění k bodu 29 a 30).

K bodu 29

Doplňuje se v zákoně dosud chybějící lhůta pro stanovení minimálního počtu členů okrskové volební komise. Zároveň se ukládá starostovi, aby o tomto počtu informoval volební strany zveřejněním v obci způsobem obvyklým. Zveřejnění uvedeným způsobem upravuje zákon např. v ustanovení § 9 odst. 4 a dalších.

K bodu 30

Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt pro vyhlášení voleb. Zároveň se ukládá starostovi jmenovat členy na neobsazená místa v okrskové volební komisi nejpozději do jejího prvního zasedání tak, aby se ho mohli zúčastnit a byli zařazeni do losování předsedy a místopředsedy. Dále se umožňuje starostovi, aby dojmenoval členy okrskové volební komise i v případě, kdy dojde k poklesu členů i v době voleb. Ustanovení reaguje na poznatky praxe tak, aby okrsková volební komise byla plně funkční až do zjišťování výsledků hlasování.

K bodu 31

Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání výsledků voleb.

K bodu 32

Ustanovení reaguje na zkrácení lhůt pro vyhlášení voleb. Zároveň se nadále nevyžaduje předkládat kandidátní listiny ve dvojím stejnopise; v praxi působily problémy zejména otázky požadavků na originály obou stejnopisů, zda se tento požadavek vztahuje i na přílohy ke kandidátní listině.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP