Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Zákon stanoví některé podmínky
a provedení čl. 17 odst. 1, 2 a 4 Listiny základních
práv a svobod, které zaručují právo
na informace, a čl. 17 odst. 5 Listiny základních
práv a svobod, který ukládá státním
orgánům a orgánům územní
samosprávy povinnost přiměřeným
způsobem poskytovat informace o své činnosti.
(2) Zákon zajišťuje právo veřejnosti
na informace a povinnost státních orgánů
a orgánů samosprávy poskytovat přiměřeným
způsobem informace o své činnosti tím,
že stanoví způsob a podmínky, za kterých
se umožňuje vyhledávat a získávat
informace, které mají tyto orgány k disposici.
(1) Povinnost poskytovat informace podle tohoto zákona
mají státní orgány a orgány
územní samosprávy. Těmito orgány
pro účely tohoto zákona jsou správní
úřady, kancelář presidenta republiky,
kancelář Senátu a kancelář
Poslanecké sněmovny Parlamentu, soudy, vláda,
státní zastupitelství, Nejvyšší
kontrolní úřad, Česká národní
banka, orgány územní samosprávy, jakož
i orgány zájmové a profesní samosprávy
a dalších právnických osob, pokud jim
zákon svěřuje rozhodování o
právech a povinnostech fyzických a právnických
osob v oblasti veřejné správy, včetně
orgánů zřízených zákonem
nebo na základě zákona (dále jen:
"povinné subjekty").
(2) Postup poskytování informací soudem
nebo Parlamentem upravují zvláštní předpisy
[Např. zákon 90/1995 Sb., o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny, zákon č. 141/1961
Sb., Trestní řád, zákon č.
99/1963 Sb., Občanský soudní řád,
zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích,
zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu].
(1) Každý má právo, bez ohledu
na to, má-li zvláštní zájem,
vyhledávat a přijímat informace, které
mají povinné subjekty k disposici.
(2) Povinný subjekt je povinen pravidelně
poskytovat přiměřeným způsobem
informace o své činnosti, jakož i každému
usnadňovat vyhledávání a získávání
informací, které má k disposici.
(3) Povinný subjekt nesmí odepřít
informace nebo omezit dostupnost informací žadateli
s výjimkou případů a způsobem
výslovně uvedeným v tomto zákoně.
(4) Přístup k informacím se musí
uskutečňovat na základě rovnosti.
(5) Na informace, které nebyly dosud zveřejněny,
se nelze odvolávat, nevznikají z nich žádné
povinnosti a nikdo jimi nesmí být nepříznivě
ovlivněn.
Povinné subjekty poskytují informace přímo
žadateli anebo nepřímo zveřejněním.
Zveřejnění je pro účel tohoto
zákona taková podoba informace, která umožňuje
každému vždy znovu informaci vyhledat a získat,
například formou písemnosti, přístupu
do elektronické sítě (internet) apod.
Povinný subjekt poskytne informace, které má
k disposici, přímo žadateli na požádání,
s výjimkou případů výslovně
uvedených v tomto zákoně.
(1) Každý povinný subjekt musí
pro informování veřejnosti ve svém
sídle a svých úřadovnách zveřejnit
na místě, které je všeobecně
přístupné, jakož i umožnit pořízení
jejich kopie, tyto povinné informace:
a) důvod a způsob založení povinného
subjektu, včetně podmínek a principů,
za kterých provozuje svoji činnost,
b) popis své organizační struktury
s popisem všech míst, na kterých je možno
získat příslušné informace, kde
lze podat žádost či stížnost, předložit
návrh, podnět či jiné dožádání
anebo obdržet rozhodnutí,
c) popis místa a způsobu kde lze podat opravný
prostředek proti rozhodnutí povinného subjektu,
a to včetně výslovného uvedení
požadavků, které jsou v této souvislosti
kladeny na žadatele, jakož i popis formálních
či neformálních postupů a pravidel,
která je třeba dodržovat při těchto
činnostech. V případě formulářového
postupu je třeba také uvést název
příslušného formuláře
a způsob a místo, kde lze takový formulář
získat,
d) popis postupu, který musí povinný
subjekt dodržovat při vyřizování
všech žádostí, návrhů i
jiných dožádání občanů,
a to včetně příslušných
lhůt, které je třeba dodržovat,
e) názvy zákonů, jiných obecně
závazných předpisů a dalších
předpisů, podle nichž povinný subjekt
zejména jedná a rozhoduje, které stanovují
právo žádat informace a povinnost poskytovat
informace, a které upravují další práva
občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a
to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy
poskytnuty k nahlédnutí,
f) sazebník poplatků za poskytování
informací,
g) výroční zprávu za předcházející
kalendářní rok o své činnosti
v oblasti poskytování informací (§ 22).
(2) Povinné subjekty jsou povinny zveřejňovat
informace uvedené v předchozím odstavci na
internetové domácí stránce.
(3) Povinné subjekty, které vedou a spravují
registry, obsahující informace, které jsou
na základě zvláštního zákona
každému přístupné, jsou povinny
zveřejňovat na internetové domácí
stránce v přehledné formě údaje,
obsažené v registru.
(4) Povinný subjekt může povinné
informace zveřejnit i dalšími způsoby
a s výjimkami uvedenými v tomto zákoně
může zveřejnit i další informace.
(1) Pokud žádost směřuje k poskytnutí
zveřejněné informace, může povinný
subjekt co nejdříve, nejpozději však
do 10 dnů, místo poskytnutí informace sdělit
žadateli údaje, umožňující
vyhledání a získání zveřejněné
informace. To neplatí, pokud žadatel uvedl, že
nemá možnost získat zveřejněnou
informaci jiným způsobem.
(2) Pokud žadatel trvá na přímém
poskytnutí zveřejněné informace, povinný
subjekt mu ji za příslušný poplatek
poskytne.
(1) Je-li požadovaná informace v souladu správními
předpisy [zákon č.102/1971 Sb., o ochraně
státního tajemství, resp. připravovaný
zákon o ochraně utajovaných skutečnosti]
označena za utajovanou skutečnost, k níž
žadatel nemá oprávněný přístup,
povinný subjekt její poskytnutí, k němuž
je jinak povinen podle tohoto zákona, omezí tak,
aby nebyla porušena ochrana utajované skutečnosti,
nebo ji odepře.
(2) Žádná informace nesmí být
označena za utajovanou skutečnost a její
poskytnutí nesmí být omezeno či odepřeno
jenom proto, že by se tím ztížila schopnost
povinného subjektu prosadit svůj záměr.
(1) Informace, které vypovídají o
osobnosti a soukromí fyzické osoby, jejím
rasovém původu, národnosti, politických
postojích a členství v politických
stranách a hnutích, vztahu k náboženství,
o její trestné činnosti, zdraví, sexuálním
životě a majetkových poměrech, povinný
subjekt poskytne pouze tehdy, stanoví-li tak zvláštní
zákon, nebo se souhlasem žijící dotčené
osoby, pokud je možné, aby tento projev vůle
učinila. Jestliže nelze podmínku souhlasu splnit,
lze informace poskytnout jen za předpokladu, že bude
zachována lidská důstojnost, osobní
čest, dobrá pověst a chráněno
dobré jméno dotčené osoby.
(2) Písemnosti osobní povahy, podobizny,
obrazové snímky a obrazové a zvukové
záznamy týkající se fyzické
osoby nebo jejích projevů osobní povahy povinný
subjekt poskytne jen za podmínek stanovených zvláštním
zákonem [zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně
osobních údajů v informačních
systémech, § 11 zákona č. 40/1964 sb.,
ve znění pozdějších předpisů
(občanský zákoník)].
(3) Porušením práva na ochranu osobnosti
dle zvláštních předpisů [zákon
č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů
v informačních systémech, § 11
zákona č. 40/1964 sb., ve znění pozdějších
předpisů (občanský zákoník)]
není poskytnutí informace v přiměřeném
rozsahu o původci činnosti znečišťující
či jinak ohrožující nebo poškozující
životní prostředí.
(1) Pokud je požadovaná informace označena
za obchodní tajemství [§ 17 zákona
č. 513/1991 Sb., Obchodního zákoníku],
povinný subjekt ji neposkytne. Je však povinen žadateli
poskytnout doprovodné informace.
(2) Porušením obchodního tajemství
není poskytnutí informace označené
za obchodní tajemství, jestliže:
a) informace byla získána za prostředky
státního rozpočtu, rozpočtu územního
celku nebo za prostředky fondu, zřízeného
zákonem jako právnická osoba [např.
Státní fond životního prostředí,
Fond národního majetku, Státní fond
tržní regulace], anebo pokud se týká
používání takovýchto prostředků,
b) informace se týká provozní činnosti
podnikatele znečišťující životní
prostředí,
c) hrozí bezprostředně poškození
lidského zdraví anebo životního prostředí.
V těchto případech povinný subjekt
žadateli informaci poskytne.
(3) Porušením obchodního tajemství
není veřejné snížení vážnosti
obchodního jména podnikatele v případě
oznámení jeho jména v souvislosti s činností
znečišťující životní
prostředí.
Informace, které povinný subjekt získal na
základě zákona o daních, poplatcích,
penzijním anebo zdravotním pojištění
[např. § 24 zákona č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, §23
zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění], poskytne povinný
subjekt ve zobecněné podobě bez uvádění
konkrétních údajů, zejména
jmenných.
(1) Povinný subjekt může omezit poskytnutí
informace, pokud:
a) se vztahuje výlučně k vnitřním
pokynům a personálním předpisům
povinného subjektu,
b) jde o novou informaci, která vznikla při
přípravě rozhodnutí povinného
subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí
jen do doby, kdy se příprava ukončí
rozhodnutím,
c) hrozí poškození života, zdraví
nebo životního prostředí.
(2) Povinný subjekt omezí poskytnutí
informace, pokud:
a) mu byla předána osobou, jíž
takovouto povinnost zákon neukládá a která
sdělila, že s poskytnutím informace nesouhlasí;
před rozhodnutím o poskytnutí informace se
na to povinný subjekt musí uvedené osoby
dotázat,
b) ji zveřejňuje na základě
zvláštního zákona [např. zákon
o státní statistické službě]
a v předem stanovené pravidelné době,
až do této doby,
c) by tím byla porušena ochrana duševního
vlastnictví, stanovená zvláštním
předpisem [např. zákon č. 35/1965].
Všechna omezení práva na informace provede
povinný subjekt tak, že poskytne požadované
informace po vyloučení těch informací,
u nichž to stanoví zákon. O takto odepřených
informacích poskytne ty informace, které nejsou
chráněné, zejména o jejich existenci,
původu, počtu, důvodu odepření,
době, po kterou důvod odepření trvá
a kdy bude znovu přezkoumán a dalších
důležitých rysech (dále jen "doprovodné
informace"). Právo odepřít informaci
trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod
odepření.
Pokud povinný subjekt informaci poskytuje podle tohoto
nebo jiného zákona [např. zákon
č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny, zákon č. 141/1961 Sb., Trestní
řád, zákon č. 99/1963 Sb. Občanský
soudní řád, zákon č. 335/1991
Sb., o soudech a soudcích, zákon č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu] způsobem a v souladu
s omezením, uvedeným v tomto zákoně,
nejde o porušení povinnosti mlčenlivosti anebo
jiných postupů, chránících
některé informace, dle zvláštních
předpisů [např. zákon č.
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění, zákon č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické
službě, zákon č. 222/1994 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a
o Státní energetické inspekci, zákon
č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským
materiálem, zákon č. 283/1993 Sb., o státním
zastupitelství, zákon č. 166/1993 Sb., o
Nejvyšším kontrolním úřadu,
zákon č. 241/1992 Sb., o Státním fondu
České republiky pro podporu a rozvoj kinematografie,
zákon č. 238/1992 Sb., o některých
opatřeních souvisejících s ochranou
veřejného zájmu.].
(1) Informace se přímo žadateli poskytují
bez řízení nebo na základě
řízení.
(2) Bez řízení lze poskytnout informace
na počkání. O tom pracovník povinného
subjektu pouze učiní záznam.
(3) V ostatních případech se informace
poskytují na základě řízení.
O řízení se pořizuje protokol, který
obsahuje jméno pracovníka zodpovědného
za náležité vyřízení žádosti,
záznam o ústním podání žádosti,
záznam o důležitých úkonech v
řízení, zejména o ústním
jednání, o rozhodnutí o poskytnutí
či omezení informací, případně
další potřebné údaje. Z protokolu
musí být zejména patrno, kdo, kde a kdy řízení
prováděl, jak řízení probíhalo,
jaké návrhy byly podány, a pokud se rozhodovalo
hlasováním, též kdo jak hlasoval.
(4) Protokol musí především obsahovat
zdůvodnění každého omezení
práva na informace, včetně důvodu
odepření jednotlivých informací.
(5) Protokol podepisuje pracovník (člen)
povinného subjektu provádějícího
řízení, protokol o hlasování
všichni přítomní členové
povinného subjektu. Odepření podpisu, důvody
tohoto odepření a námitky proti obsahu protokolu
se v něm zaznamenají.
(1) Žádost lze podat ústně, písemně,
telefonicky, faxem, elektronickou poštou nebo jinou technicky
proveditelnou formou.
(2) Na žádost či její část,
podanou při veřejném vystoupení představitele
povinného subjektu, která nebyla při tomto
vystoupení vyřízena, lze hledět, jako
by nebyla podána.
(3) Žádost je podána dnem, kdy došla
povinnému subjektu, který má požadované
informace k disposici.
(4) Žádost se posuzuje podle obsahu. Musí
zní být patrno, kdo ji činí, kterých
informací se týká a co požaduje (nahlédnutí,
kopie, výpis atd.), jakým způsobem má
být informace poskytnuta a případně
pro jaký účel bude využita (pro hromadný
sdělovací prostředek, vzdělávací
nebo vědeckou instituci, obecně prospěšnou
společnost apod.). Zákon může stanovit
další náležitosti žádosti.
(5) Žádost o vzájemně nesouvisející
informace posoudí povinný subjekt jako více
samostatných žádostí o tyto informace.
(6) Pokud žádost nemá předepsané
náležitosti, pomůže povinný subjekt
nedostatky odstranit, popřípadě žadatele
do 10 dnů vyzve, aby je ve lhůtě 30 dnů
odstranil; zároveň jej poučí, jaký
význam může mít neodstranění
nedostatků pro další průběh řízení
(zejména poskytnutí jiných informací,
poskytnutí většího či menšího
množství informací, nebo neposkytnutí
informací). Pokud žadatel v této lhůtě
nedostatky neodstraní, povinný subjekt o žádosti
rozhodne na základě jejího nedostatečného
obsahu.
(7) Na přání žadatele musí
být přijetí žádosti potvrzeno.
Stejně tak musí být žadateli na jeho
žádost potvrzena předpokládaná
výše poplatku za poskytnutí informace.
(8) Pokud povinný subjekt nemá k disposici
některé požadované informace a nevyžádá
si je od jiného povinného subjektu, je povinen
co nejdříve, nejpozději však do
10 dnů, sdělit žadateli, který povinný
subjekt je příslušný. Může
také žádost postoupit příslušnému
povinnému subjektu a uvědomit o tom ve stejné
lhůtě žadatele.
(1) Povinný subjekt prověří,
zda a jak může požadované informace poskytnout.
Může si je též vyžádat od
jiného povinného subjektu, pokud je to přiměřené
pro splnění účelu tohoto zákona.
Povinné subjekty jsou povinny tomuto vyžádání
vyhovět při dodržení stanovených
lhůt.
(2) Vyžaduje-li to povaha žádosti, zejména
přispěje-li se tím k jejímu objasnění
(například k identifikaci požadovaných
informací, k určení rozsahu požadovaných
informací), projedná se záležitost se
žadatelem v dalším jednání, včetně
ústního.
(3) Pokud povinný subjekt zjistí, že
bude muset za poskytnutí informace vyměřit
poplatek podstatně překračující
potvrzenou předpokládanou výši poplatku,
je povinen na to žadatele bez prodlení upozornit.
Žadatel je oprávněn po oznámení
nové předpokládané výše
poplatku od žádosti částečně
nebo zcela odstoupit.
(1) Pro zvolení způsobu poskytnutí
informací je rozhodující způsob určený
v žádosti anebo je věcí vzájemné
dohody. Informace lze poskytnout ústně, nahlédnutím
do spisu, konzultací včetně možnosti
pořídit si opis či výpis, písemně
či poskytnutím kopií předloh s požadovanými
informacemi, na technickém nosiči dat, osobně,
poštou, telefonicky, faxem, elektronickou poštou a podobně.
Povinný subjekt není povinen poskytnout žadateli
technický nosič dat.
(2) O žádosti povinný subjekt rozhodne
tak, že:
a) poskytne žadateli požadované informace
v požadovaném rozsahu a způsobem, který
vyplývá ze žádosti anebo z dohody,
b) sdělí žadateli, že informace
nemůže poskytnout způsobem, který vyplývá
ze žádosti, a navrhne jiné způsoby poskytnutí
informací. Pokud žadatel nezvolí některý
z navržených způsobů do 30 dnů
od sdělení, rozhodne o způsobu poskytnutí
povinný subjekt,
c) poskytne žadateli jen některé požadované,
případně doprovodné informace a zároveň
mu sdělí, že rozhodl omezit poskytnutí
ostatních požadovaných, případně
doprovodných informací, anebo žadateli sdělí,
že rozhodl odepřít informace,
d) poskytne žadateli jen některé požadované,
případně doprovodné informace a zároveň
mu sdělí, že nemohl poskytnout ostatní
požadované informace, protože nebyly v žádosti
i přes výzvu dostatečně upřesněny,
anebo žadateli sdělí, že z tohoto důvodu
nemohl poskytnout žádné informace.
(3) Součástí rozhodnutí podle
předchozího odstavce je odůvodnění,
poučení o možnosti odvolání a
stanovení výše poplatků. Rozhodnutí
se musí doručit žadateli ve lhůtě
stanovené pro vyřízení žádosti.
(4) Jestliže povinný subjekt ve stanovené
lhůtě neposkytl informace či nevydal rozhodnutí,
má se za to, že rozhodl informace odepřít.
(5) Jestliže žadatel neobdržel vyřízení
žádosti nebo odvolání v uvedené
lhůtě ani neobdržel písemné odůvodnění
prodloužení lhůty, má se za to, že
na příslušném stupni vyčerpal
své zákonné možnosti.
(1) Odvolání a další opravné
prostředky proti rozhodnutí se řídí
příslušnými ustanoveními zákona
č. 71/1967 Sb. správního řádu
a ustanoveními zákona č.99/1963 Sb. občanského
soudního řádu o správním soudnictví
(§ 244 a násl.), pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(2) Při žalobě na přezkoumání
zákonnosti rozhodnutí povinného subjektu
se postupuje podle zákona č. 99/1963 Sb. občanský
soudní řád, části V. o správním
soudnictví.
(1) Lhůta pro vyřízení žádosti
je 10 dní. Začíná běžet
ode dne následujícího po dni obdržení
žádosti o poskytnutí informace, po dni odstranění
nedostatků podání (§16odst. 5) anebo
kdy žadatel zvolil jiný navržený způsob
poskytnutí informací (§18odst. 2 písm.
b), po marném uplynutí lhůty podle uvedených
ustanovení, po dni doručení povinnému
subjektu, kterému byla žádost postoupena, anebo
poté, kdy žadatel potvrdí, že trvá
na poskytnutí již zveřejněné
informace (§ 7 odst. 2).
(2) Lhůta pro vyřízení odvolání
je 20 dní. Začíná běžet
ode dne následujícího po dni obdržení
odvolání.
(3) Stanovené lhůty je možno prodloužit
ze závažných důvodů, maximálně
však o 10 dní. Závažnými důvody
jsou:
a) vyhledání a sběr požadovaných
záznamů v jiných úřadovnách,
které jsou oddělené od úřadovny
vyřizující žádost,
b) vyhledávání, sběr a příslušné
prozkoumání objemného množství
oddělených a odlišných záznamů
požadovaných v jedné žádosti,
c) konsultace s jiným povinným subjektem,
který má závažný zájem
na rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma
nebo více složkami povinného subjektu, které
mají závažný zájem na předmětu
žádosti.
Žadatel musí být o prodloužení
lhůty i o jeho důvodech vždy prokazatelně
informován a to včas před vypršením
lhůty pro poskytnutí informace nebo pro vyřízení
odvolání.
(4) Pro počítání lhůt
platí ustanovení zákona 71/1967 Sb. správní
řád.
(1) Poskytování informací, uvedených
v tomto odstavci, se zpoplatňuje podle zákona 368/1992
Sb. o správních poplatcích, pokud zákon
nestanoví jinak, takto:
a) poskytnutí stejnopisu, opisu, fotokopie, výpisu
nebo písemné informace z úředních
spisů, rejstříků, knih, záznamů,
evidencí nebo listin se zpoplatňuje příslušným
poplatkem za každou započatou stránku [Položka
3a a přílohy zákona č. 368/1992 sb.,
o správních poplatcích],
b) poskytnutí jiné písemné
informace se zpoplatňuje příslušným
poplatkem za každou započatou stránku [Položka
3a a přílohy zákona č. 368/1992 sb.,
o správních poplatcích],
c) poskytnutí písemné informace podle
ustanovení předchozího písmene se
navíc zpoplatňuje příslušným
poplatkem za vyhledání, sestavení a jiné
úkony potřebné k poskytnutí informace
[Položka 3a a přílohy zákona č.
368/1992 sb., o správních poplatcích].
(2) Ostatní informace se poskytují bezplatně.
(3) Při stanovení poplatku za poskytování
informací na technickém nosiči dat, elektronickou
poštou a podobně se postupuje takto:
a) za stránku se považuje stránka zobrazená
tak, jak by byla obvykle vytištěna,
b) přepsání informace ani její
přenos se nezpoplatňuje.
Každý povinný subjekt musí vždy
do 1. března zveřejnit výroční
zprávu za předcházející kalendářní
rok o své činnosti v oblasti poskytování
informací (§ 6 odst. 1 písm. g) obsahující
následující údaje:
a) počet podaných žádostí
o informace,
b) počet podaných odvolání
proti rozhodnutí,
c) výsledky každého řízení
a důvody omezení či odepření
informace či nevyhovění odvolání,
d) opis každého rozsudku soudu,
e) výsledky individuálního pracovně-právního,
disciplinárního, přestupkového nebo
trestně-právního řízení,
f) další informace vztahující
se k uplatňování tohoto zákona.
Zákon České národní rady č.
368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve
znění pozdějších předpisů,
se včetně poznámek pod čarou doplňuje
takto:
V § 1 se na konci tečka nahrazuje textem "a dalšími osobami, kterým to ukládá zvláštní
zákon [např. §2 zákona.../1998 Sb.,
o svobodě informací]."
V Příloze se za položku 3 doplňuje následující
text:
"Položka 3a
Vydání stejnopisu, opisu, fotokopie, výpisu nebo písemné informace z úředních spisů, rejstříků, knih, záznamů, evidencí nebo listin na základě žádosti podle zvláštního zákona [§ 16 a §21 zákona.../1998 Sb. o svobodě informací] Kč 3.-
za každou i započatou stránku.
Poplatek podle této položky se sníží
o polovinu na základě veřejného zájmu,
zejména pro hromadné sdělovací prostředky,
vzdělávací a vědecké instituce
a obecně prospěšné společnosti.
Položka 3b
Vydání písemné informace na základě žádosti podle zvláštního zákona [§ 16 a §21 zákona.../1998 Sb. o svobodě informací] Kč 150.-
za úkony, spojené s vyřízením
jedné žádosti."
Zákon České národní rady č.
200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
pozdějších předpisů, se mění
a doplňuje takto:
1. Vkládá se nový § 21b:
(1) Přestupku se dopustí ten, kdo poruší
povinnost, stanovenou obecně závazným právním
předpisem o právu na informace a o povinnosti poskytovat
informace nebo kdo vydáním rozhodnutí, pokynu
nebo jiného opatření způsobí
porušení této povinnosti.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu
do 50 000 Kč a zákaz činnosti do dvou let."
2. v § 68 se za text "přestupky podle §
49 odst. 1. písm a)" vkládá nový
text: "a podle §21b".
(1) Povinnost uvedená v § 6 odst. 2 nastává
dvanáct měsíců od účinnosti
zákona.
(2) Povinnost uvedená v § 6 odst. 3 nastává
dvacet čtyři měsíců od účinnosti
zákona.
(3) Lhůta pro sdělení, který
povinný subjekt je příslušný
(§ 16 odst. 7), lhůta pro vyřízení
žádosti (§ 20 odst. 1) a maximální
prodloužení lhůty (§ 20 odst. 3) se v
prvních dvanácti měsících od
účinnosti zákona prodlužují na
dvojnásobek, a dalších dvanáct měsíců
se prodlužují o polovinu.
(1) Na řízení podle tohoto zákona
se nevztahuje zákon č. 71/1967 Sb., Správní
řád, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Tento zákon nabývá účinnosti
devět měsíců po vyhlášení.
Důvodová zpráva:
Obecná část
V právním řádu České
republiky chybí obecný právní předpis,
který by realizoval Čl. 17, odst. 1,2,4 a 5 Listiny
základních práv a svobod (dále jen
"Listina"), podle nichž je právo na informace
zaručeno, každý má právo informace
svobodně vyhledávat a šířit,
kromě případů stanovených zákonem,
a státní orgány a orgány územní
samosprávy jsou povinny přiměřeným
způsobem poskytovat informace o své činnosti.
V době, která se často nazývá
informačním věkem, je naplnění
ústavního práva na informace, které
mají k dispozici státní orgány a orgány
územní samosprávy klíčovým
prvkem vztahu mezi státem a občanem. Tajnůstkářství
úřadů vede k neprůhlednému
stylu vládnutí stejně jako k chybným
rozhodnutím. Nadměrné utajování
nepříznivě ovlivňuje důvěru
veřejnosti v politiku. Svoboda informací je tak
nezbytným nástrojem veřejné kontroly
a otevřenosti vlády.
Zákony upravující naplnění
práva veřejnosti na informace a povinnosti státu
tyto informace poskytovat, často nazývané
Zákon o svobodě informací, se postupně
stávají součástí legislativy
všech vyspělých zemí. Ve Švédsku
je toto právo zakotveno už od 18. století,
americký Zákon o svobodě informací
(Freedom of Information Act) se datuje z roku 1966, francouzský
z roku 1978, kanadský, australský a novozélandský
z roku 1982 a holandský z roku 1991.
Současný právní stav v České
republice komplexní úpravu práva na informace
a povinnosti státních orgánů a orgánů
územní samosprávy poskytovat informace neobsahuje.
Řada předpisů upravuje pouze dílčí
aspekty zpřístupňování informací
pro jednotlivé více či méně
úzce vymezené oblasti. Vedle těchto předpisů
existuje řada právních předpisů,
které naopak přístup občanů
k informacím omezují anebo zcela vylučují.
Navrhovaný zákon zajišťuje právo
veřejnosti na informace a povinnost státních
orgánů a orgánů samosprávy
poskytovat informace o své činnosti tím,
že stanoví způsob a podmínky, za kterých
umožňuje vyhledávat a získávat
informace, které mají tyto orgány k dispozici.
Zákon vymezuje jako povinné subjekty státní
orgány a orgány územní samosprávy
pro účely tohoto zákona. Stanoví základní
principy, podle kterých se informace vyžadují
a poskytují.
Povinné subjekty budou zveřejňovat základní
a standardní informace o své činnosti automaticky,
tak, aby byly všeobecně přístupné.
Budou k tomu využívat jak tradičních
prostředků zveřejňování
informací, tak moderních prostředků
šíření informací v elektronických
sítích. Ostatní informace, které má
povinný subjekt k dispozici, s výjimkou informací,
jejichž poskytování je omezeno nebo vyloučeno,
vydá povinný subjekt na požádání.
Povinný subjekt neposkytne informace, které jsou
považovány podle platných zákonů
za utajené, nebo informace, které by porušily
ochranu osobnosti a informací či informace, které
by porušily ochranu obchodního tajemství. Omezit
právo na informace lze i v dalších vyjmenovaných
případech.
Návrh zákona stanovuje náležitosti postupu
při podávání žádosti o
informace, jakož i způsob jejího vyřízení.
Stanovuje odvolání a další opravné
prostředky podle ustanovení správního
řádu a občanského soudního
řádu o správním soudnictví.
Vymezuje lhůty pro vyřízení žádostí
a odvolání. Stanovuje poplatky za poskytnutí
informací. Ukládá všem povinným
subjektům zveřejnit jednou ročně zprávu
o poskytnutých i neposkytnutých informacích.
Návrh zákona mění a doplňuje
zákon 368/1992Sb., o správních poplatcích,
zavedením poplatků za poskytnutí informací,
jakož i zákon č. 200/1990 Sb. o přestupcích,
kde zavádí nový přestupek na úseku
práva na informace. V přechodných ustanoveních
zákon přihlíží k době
nutné pro provedení některých technických
úprav pro elektronické poskytování
informací, jakož i k očekávanému
prvnímu náporu žádostí o informace.
Charakter problematiky práva na informace a její
novost v našem právním řádu velmi
ztěžují jakékoliv ekonomické
odhady. Dopad na státní rozpočet je do značné
míry závislý na dvou velmi těžko
odhadnutelných faktorech, jimiž je počet žádostí
o informace dle tohoto zákona a jejich charakter (rozsah).
Dosavadní zkušenost s rozptýlenou právní
úpravou z posledních let (především
se zákonem č. 309/1991 Sb., o posuzování
vlivů činnosti na životní prostředí
a zákonem č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů) je taková, že nedochází
k téměř žádnému zvyšování
počtu pracovníků ani rozpočtových
prostředků. Přitom zájem o získávání
specifických informací z oblasti životního
prostředí lze považovat za nadprůměrný.
K nadměrnému zatížení subjektů
poskytujících informace nedošlo i přes
to, že poskytování informací o životním
prostředí podle uvedených zákonů
není téměř chráněno
proti zneužívání, například
obstrukčními žádostmi.
Návrh zákona dává povinným
subjektům možnost zabránit přetížení
také zveřejněním nejčastěji
požadovaných informací na internetu, popř.
i jiným způsobem. Zveřejnění
těchto informací např. na internetu je možné
využívat přiměřeným komerčním
způsobem, takže tím budou náklady pokryty.
Zavedené správní poplatky 150,- Kč
za samostatnou žádost a 3,- Kč za stránku
kopie se jeví jako poplatky schopné jak omezit případné
zneužívání, tak i pokrýt běžné
náklady související s poskytováním
informací.
Po vstupu zákona v platnost lze očekávat
zvýšený zájem veřejnosti, vyvolaný
především přetrvávajícími
neuspokojenými požadavky z minulosti. S tímto
počátečním zvýšeným
počtem žádostí zákon počítá
prodloužením lhůt pro vyřízení.
Ani v tomto období by tedy nemuselo dojít k nezvladatelnému
zvyšování agendy a počtu pracovníků.
Obecně lze říci, že důsledkem
zákona nebude zvýšení počtu těch
žádostí, které bývaly i dosud
uspokojivě řešeny. Nárůst lze
očekávat především u žádostí,
které vzhledem k nedostatečné legislativě
uspokojivě řešeny nebyly. Tyto žádosti
ovšem tvoří v celkovém objemu jen malou
část, proto i předpokládaný
absolutní nárůst nelze očekávat
v dimenzích, které by mohly enormně zvyšovat
náklady.
Nelze pominout ani fakt, že vhodná právní
úprava může poskytování informací
naopak zjednodušit, neboť ve velkém množství
případů odpadá posuzování
informací z hlediska možnosti jejich poskytování,
jakož i případné soudní řešení
sporů.
Zkušenosti sdělované např. i z některých
obecních úřadů, které již
zřídily informační kanceláře,
jednoznačně hovoří i o tom, že
předběžné poskytnutá pomoc a
informace výrazně urychlují další
jednání občanů s úřadem
a tudíž vedou k významným úsporám.
Vzhledem ke všem výše uvedeným skutečnostem
odhadujeme průměrné zvýšení
nákladů pod hranicí 0,5% rozpočtů
povinných subjektů. Předpokládaný
dopad poskytování informací podle tohoto
zákona do státního rozpočtu proto
odhadujeme také okolo uvedeného odhadu 0,5% součtu
rozpočtovaných výdajů povinných
subjektů, a to bez započtení předpokládaného
příjmu z vybraných poplatků.