Předkládá:
Prof. ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České republiky
Vypracoval:
ing. Ivan Pilip
předseda prezídia Fondu národního majetku
a ministr financí České republiky
Listopad 1997 |
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 2. července 1997 č. 402 |
Vláda projednala roční účetní
závěrku a výroční zprávu,
které předložil ministr financí a předseda
prezídia Fondu národního majetku České
republiky.
Předložená roční účetní
závěrka byla auditorem schválena bez výhrad
a výroční zpráva obsahuje přehled
o činnosti Fondu národního majetku České
republiky za rok 1996 v dostatečném rozsahu.
Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, aby roční
účetní závěrku a výroční
zprávu schválila.
V Praze dne 4. června 1997 | |
č. j.: 02/174/97 |
Věc: Roční účetní závěrka
a výroční zpráva Fondu národního
majetku České republiky
Důvod předložení:
Materiál se předkládá v souladu s
§ 9 zákona č. 171/91 Sb., ve znění
pozdějších předpisů
Obsah:
I. Důvodová zpráva
II. Výroční zpráva za rok 1996
III. Zpráva auditora o ověření účetní
závěrky k 31. 12. 1996 včetně účetních
výkazů
IV. Stanovisko dozorčí rady FNM ČR
Předkládá:
ing. Ivan Pilip, v. r.
předseda prezídia FNM ČR
a ministr financí ČR
Ve smyslu zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, patří
do působnosti prezídia FNM ČR projednat nejpozději
do 30. dubna 1997 výroční zprávu a
roční účetní závěrku
za rok 1996 a předložit ji se stanoviskem dozorčí
rady FNM ČR k projednání vládě
České republiky, která ji se svým
stanoviskem předloží k projednání
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky.
Roční účetní závěrka
za rok 1996 byla ověřena auditorskou organizací
DKM Salustro Reydel, kterou stanovila dozorčí rada
FNM.
Dle výroku auditora účetní závěrka
ve všech podstatných aspektech věrně
zobrazuje majetek, závazky a stav fondu. V průběhu
ověřování nebyly zjištěny
skutečnosti, které by naznačovaly, že
účetní záznamy nebyly vedeny v souladu
s platnými zákony a předpisy. Auditoři
na základě této skutečnosti doporučili
schválit roční účetní
závěrku bez výhrad.
Vláda České republiky projednala výroční
zprávu a účetní závěrku
dne 2. července 1997 a přijala k ní usnesení
č. 402 se stanoviskem, které je přiloženo.
Obsah:
1. Hlavní aktivity Fondu národního majetku
ČR v roce 1996
2. Stav realizace privatizačních projektů
k 31. 12. 1996
3. Zpráva o finančním hospodaření
FNM ČR k 31. 12. 1996
I. Přehled peněžních příjmů
a výdajů FNM ČR k 31. 12. 1996
II. Přehled o vydaných a splacených obligacích
FNM ČR k 31. 12. 1996
III.Přehled o celkovém stavu majetku FNM ČR
k 31. 12. 1996
IV. Přehled o zprivatizovaném majetku k 31. 12.
1996
V. Přehled o poskytnutých zárukách
FNM ČR za úvěry akciových společností
4. Zpráva o čerpání rozpočtu
Fondu národního majetku ČR pro rok 1996
A. Realizace privatizačních projektů
Hlavním úkolem Fondu národního majetku
ČR (dále jen "FNM" nebo "Fond")
je realizace schválených privatizačních
projektů, resp. realizace rozhodnutí o privatizaci
vydaných vládou nebo ministerstvem financí
(do poloviny roku 1996 ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci).
V roce 1996 se Fond soustředil především
na dokončení privatizace akcií z portfolia
tzv. nestrategických akciových společností
a postupnou privatizaci zbývajícího majetku
standardními privatizačními metodami. V březnu
dochází k významnému zlomu. Od tohoto
data Fond ukončuje měsíčně
privatizaci více jednotek (uzavírá více
smluv) než obdrží od ministerstva financí
k realizaci. Poprvé od začátku privatizace
tak dochází k situaci, kdy FNM dlouhodobě
snižuje rozpracovanost, tato skutečnost svědčí
o blížícím se konci privatizace.
Na rozdíl od předchozích let, kdy docházelo
k výrazným metodickým změnám
ve způsobu privatizace (pravidla veřejných
soutěží, pravidla výběru a odměňování
externích firem spolupracujících s FNM při
realizaci privatizačních projektů apod.)
nedošlo v průběhu roku 1996 k žádné
zásadní změně, protože současná
pravidla se v praxi osvědčila. Stabilita privatizačních
pravidel přispívá k hladkému průběhu
privatizace, protože zájemci o privatizovaný
majetek mají možnost se v dostatečném
předstihu seznámit s podmínkami privatizace
a včas se na ni připravit.
Podrobnější přehled o počtu realizovaných
privatizačních projektů, privatizovaných
jednotek a objemu zprivatizovaného majetku a akcií
obsahuje část 2. této výroční
zprávy, přehled finančních o zdrojích
získaných z privatizace a způsobu jejich
použití je obsažen v části 3.
B. Postup FNM u jednotlivých kategorií majetku
určeného k privatizaci
Majetek a akcie určené k privatizaci je možno
rozdělit do následujících kategorií:
- akcie představující tzv. strategické
účasti státu (FNM),
- ostatní akcie ve vlastnictví FNM, které
nepředstavují strategické účasti,
- nezprivatizovaný majetek (jedná se o majetek,
u kterého již bylo rozhodnuto o způsobu privatizace,
ale privatizace dosud nebyla realizována).
U každé z výše uvedených kategorií
řeší Fond následující
specifické problémy.
Strategické účasti představují
buď majoritní nebo alespoň významné
podíly FNM v 57 akciových společnostech,
které mají zvláštní význam
pro ekonomiku České republiky. Jedná se např.
o společností z odvětví telekomunikací
(Telecom), petrochemického průmyslu (Unipetrol),
výroby a distribuce elektrické energie, plynu
a vody (ČEZ, regionální distribuční
společnosti), hutnictví, hornictví apod.
Mezi tyto společnosti patří rovněž
všechny komerční banky vzniklé transformací
bývalých státních peněžních
ústavů. Při rozhodování o privatizaci
jednotlivých strategických společností
bude nutno brát v úvahu celou řadu aspektů.
Většinou se jedná o společnosti s monopolním
postavením na trhu a dokončení jejich privatizace
je nutno spojit s takovými opatřeními, které
minimalizují nebezpečí jeho zneužití.
Privatizace takových společností by měla
být spojena s vytvořením konkurenčního
prostředí v daném sektoru nebo s přijetím
odpovídajících regulačních
opatření ze strany státu.
Koncem roku 1996 schválila vláda rozhodnutí
o privatizaci 18,3% akcií a. s. Vítkovice a 18,25%
akcií a. s. Nová Huť formou veřejné
nabídky. Na základě toho vyhlásil
FNM výběrové řízení
na poradenskou firmu, která bude spolupracovat při
privatizaci těchto akcií. Předpokládá
se, že akcie budou prodávány prostřednictvím
kapitálových trhů (především
zahraničních). Úkolem poradce je připravit
nejvýhodnější "scénář"
pro uvedení akcií na tyto trhy (zvolit místo,
čas a objem jednotlivých tranší, způsob
prezentace apod.) a po jeho schválení se spolu
s FNM a managementem obou společností podílet
na jeho realizaci.
Ostatní účasti tvoří
především neprodané zbytky akcií
z kupónové privatizace, akcie, které měly
být privatizovány přímým prodejem,
ale vládou schválení nabyvatelé o
ně ztratili zájem, neprodané zaměstnanecké
akcie a další akcie, které se z různých
důvodů nepodařilo zprivatizovat. Po skončení
druhé vlny kupónové privatizace držel
FNM více než 1 200 takových emisí. Do
konce roku 1996 se podařilo tento počet snížit
na 827 emisí. Základní privatizační
strategie u této kategorie zní - privatizovat
rychle a současně maximalizovat výnosy.
Drtivá většina těchto akcií se
proto prodává prostřednictvím kapitálového
trhu nebo formou veřejných soutěží.
Přednostně jsou privatizovány majoritní
a velké podíly, protože Fond národního
majetku vychází z přesvědčení,
že důležitá podnikatelská rozhodnutí
by měli učinit již reální dlouhodobí
vlastníci (akcionáři).
Při prodeji akcií na kapitálovém trhu
využívá FNM ČR formy "blokových
prodejů". Při tomto způsobu obchodování
je nabízen najednou celý balík akcií
určité společnosti. Technika prodeje je založena
na principu "holandské aukce". Na počátku
stanoví prodávající nereálně
vysokou cenu nabízeného bloku akcií, kterou
postupně snižuje. Obchod je uzavřen v okamžiku,
kdy je na straně poptávky někdo ochoten akceptovat
nabízenou cenu za celý blok akcií. Tento
způsob prodeje je efektivnější než
prodej za oficiálně vyhlašované kursy
kapitálového trhu. V dlouhodobém průměru
dosahuje FNM 1,6 krát vyšších cen než
byly aktuální kursy kapitálového trhu
v době prodeje. Pokud poměříme dosažené
ceny ke kursům platným ke konci roku 1996 zjistíme,
že FNM dosáhl téměř dvojnásobných
tržeb. Průměrný dlouhodobě dosahovaný
poměr prodejních cen k nominálním
cenám akcií je 0,7.
Prodej formou veřejné soutěže se používá
především v případech, kdy se
privatizují významné podíly na společnostech,
které se neobchodují na kapitálovém
trhu, nebo lze předpokládat, že se ve veřejné
soutěži podaří výrazně
rozšířit okruh potenciálních
zájemců. Hlavním rozdílem mezi veřejnou
soutěží a "blokovým obchodem"
na kapitálovém trhu je rozsah informací poskytovaných
FNM jakožto prodávajícím. Ve veřejné
soutěži se o společnosti, jejíž
akcie jsou předmětem prodeje, zpracovává
rozsáhlé informační memorandum, pro
zájemce se organizují prohlídky veškerých
prostor společnosti, umožňuje se jim nahlédnout
do nejdůležitějších právních
a ekonomických dokladů atd. Při nákupu
akcií formou blokového obchodu si musí veškeré
informace zabezpečit zájemce sám.
Nezprivatizovaný majetek na rozdíl od neprodaných
akcií není ve vlastnictví Fondu národního
majetku, ale je dosud ve vlastnictví státu a spravují
jej původní státní podniky nebo státní
organizace. I v případech, kdy vláda resp.
ministerstvo financí již rozhodlo o způsobu
prodeje, není realizace takového rozhodnutí
bezproblémová. Ve snaze zabránit vzniku dalších
pohledávek po lhůtě splatnosti totiž
FNM před podpisem kupní smlouvy požaduje závazný
doklad o schopnosti nabyvatele uhradit kupní cenu. Celá
řada nabyvatelů není schopna takový
doklad předložit a FNM musí vrátit projekt
na ministerstvo financí jako nerealizovatelný se
žádostí o změnu rozhodnutí o
privatizaci. V drtivé většině v takových
případech navrhuje veřejnou soutěž
nebo veřejnou dražbu.
C. Výkon akcionářských práv
Výkonem akcionářských práv
se rozumí především aktivní účast
zástupců FNM na valných hromadách
akciových společností a v některých
případech i v jejich orgánech (dozorčích
radách nebo představenstvech). Přístup
Fondu k výkonu akcionářských práv
u strategických majetkových účastí
je jiný než u ostatních společností.
Zatímco u strategických společností
musí FNM aktivně prosazovat určité
záměry vyplývající z politiky
státu v příslušném odvětví,
u ostatních společností se snaží
vyhnout zásadním podnikatelským rozhodnutím,
provádí pokud možno pouze opatření,
která vedou k urychlenému dokončení
privatizace.
Při výkonu akcionářských práv
u strategických společností FNM úzce
spolupracuje s příslušnými ministerstvy
resp. dalšími státními orgány.
Pro potřeby výkonu akcionářských
práv v bankách byl dokonce ustaven speciální
poradní orgán (tzv. "bankovní trojka")
složený z ministra financí, guvernéra
ČNB a předsedy výkonného výboru
FNM. Na této úrovni se konzultují všechna
zásadní akcionářská rozhodnutí.
Pracovníci příslušných odvětvových
ministerstev jsou u nejdůležitějších
strategických společností navrhováni
a voleni do dozorčích rad příp. představenstev
těchto společností.
U ostatních společností se Fond snaží
svůj vliv omezit. V případech, kdy je jeho
podíl nižší než 10%, se zpravidla
zástupce FNM vůbec neúčastní
jednání valné hromady. Výjimkou jsou
společnosti u nichž Fond vlastní tzv. "zlatou
akcii" (akcie se zvláštními právy
pomocí níž Fond kontroluje dodržování
některých speciálních podmínek),
resp. případy kde je potřeba podpořit
ze strany FNM určitá rozhodnutí, která
např. urychlí dokončení privatizace
apod. Zástupci FNM jsou vysíláni do orgánů
těchto společností pouze v případech,
kdy je potřeba ve spolupráci s orgány společností
řešit konkrétní problémy související
s dokončením privatizace. Jedná se např.
o nedořešené delimitační otázky,
případy, kdy management společnosti odmítá
provést některé kroky nutné k dokončení
privatizace společnosti apod.
D. Řešení pohledávek po lhůtě
splatnosti
Důsledná preventivní i represivní
opatření, která začal Fond národního
majetku ČR uplatňovat na tomto úseku již
v roce 1994, se ukázala jako správná. I v
roce 1996 proto pracoval v rámci FNM speciální
odbor jehož jediným úkolem je připravovat
a realizovat opatření směřující
k vymožení pohledávek po lhůtě
splatnosti. Přístup Fondu k jednotlivým "neplatičům"
je diferencovaný v závislosti na okolnostech za
nichž došlo k prodlení (objektivní
příčiny nebo úmyslná spekulace),
na ochotě nabyvatele spolupracovat při likvidaci
pohledávky, na tom, zda nabyvatel zaplatil alespoň
část kupní ceny nebo zda nezaplatil vůbec
nic, na objemu dalších závazků vztahujících
se k privatizovanému nezaplacenému majetku atd.
Návrhy postupu vůči jednotlivým "neplatičům"
jsou projednávány ve zvláštní
komisi, která je k tomu účelu zřízena
výkonným výborem, a její závěry
jsou schvalovány přímo ve výkonném
výboru. Fond používá k vymáhání
pohledávek všechny soudní i mimosoudní
postupy, které náš právní řád
umožňuje.
Kromě represivních opatření vůči
"neplatičům" používá
Fond od roku 1994 tzv. prevenci vzniku "neplatičů".
Každý nabyvatel privatizovaného majetku, jehož
kupní cena přesahuje stanovenou hranici musí
před uzavřením kupní smlouvy doložit
svoji schopnost zaplatit celou kupní cenu. Jako doklad
může sloužit uzavřená úvěrová
smlouva s některou bankou, doklad o vinkulaci vkladu, bankovní
garance, úvěrová smlouva apod. V průběhu
roku 1996 snížil výkonný výbor
FNM na základě analýzy vzniku nových
dlužníků po lhůtě splatnosti
hranici pro uplatňování prevence z 5 mil.
Kč na 1 mil. Kč.
Praxe ukázala, že jak represivní, tak zejména
preventivní opatření jsou velmi účinná.
Za rok 1996 se podařilo snížit celkový
objem pohledávek po lhůtě splatnosti z 5,8
mld. Kč na začátku roku na 4,9 mld. Kč
na jeho konci. Počet "neplatičů"
se snížil ze 445 na počátku roku na
375 na konci roku. Objem pohledávek po lhůtě
splatnosti na konci roku 1996 činí cca 3,7% z celkových
příjmů získaných z prodeje
majetku a akcií ve "velké privatizaci".
Zpřísnění podmínek pro získání
úvěru se v privatizaci projevilo zejména
neschopností velké části nabyvatelů,
jimž byl v minulosti povolen splátkový režim,
uhradit v termínu splátku za rok 1996. Problémy
s dodržováním termínů splatnosti
jednotlivých splátek měli někteří
nabyvatelé již v letech 1990 až 1995. V průběhu
tohoto období vznikly z důvodu nedodržování
stanovených termínů splátek pohledávky
po lhůtě splatnosti v objemu cca 1,1 mld. Kč.
Tyto případy řešil FNM pomocí
standardních postupů uplatňovaných
vůči neplatičům (především
soudní vymáhání a návrhy na
prohlášení konkursu dlužníka),
v odůvodněných případech
povoloval FNM restrukturalizaci splátek v rámci
období stanoveného pro konečnou úhradu
kupní ceny.
Oproti předchozím letům však v roce
1996 vzniklo v důsledku obecného ekonomického
vývoje daleko více pohledávek po lhůtě
splatnosti z nesplnění dříve povolených
splátkových režimů. K 31. 10. 1996 (termín
splatnosti většiny ročních splátek)
nebyly uhrazeny splátky ve výši cca 800
mil. Kč, tj. téměř třetina
z objemu splátek splatných k tomuto datu. Celkový
objem pohledávek po lhůtě splatnosti pocházejících
ze splátkových režimů tak k tomuto datu
dosáhl částky cca 1,8 mld. Kč (jednalo
se o cca 140 případů). Výkonný
výbor FNM se proto rozhodl předložit ministerstvu
financí návrhy na systémové řešení
tohoto problému, jejichž podstatou je především
koordinace postupu Fondu s bankami, které jednotlivé
nabyvatele úvěrují. Tento postup by měl
vést k restrukturalizaci pohledávek Fondu i banky
v případech, kdy je naděje na revitalizaci
dlužníka. V opačných případech
by měl urychlit likvidaci či konkurs dlužníka.
E. Vedení soudních sporů
Jednou z časově i odborně velmi náročných
agend je zastupování Fondu v soudních sporech.
Od počátku existence FNM bylo na Fond podáno
1 185 žalob. Fond sám podal 387 žalob. Ke konci
roku 1996 bylo v řízení stále ještě
1 267 žalob. Tento vývoj jednoznačně
ukazuje, že objem agendy související s vedením
soudních sporů postupem času narůstá
a jen velmi malá část soudních sporů
(cca 20%) je ukončena. Oproti předchozímu
roku došlo k nárůstu o 349 probíhajících
soudních sporů. Pokud jde o charakter soudních
sporů, asi polovina všech sporů se týká
ručení FNM za závazky privatizovaných
subjektů, 313 sporů se týká kupních
smluv, 183 sporů se týká restitučních
problémů, 32 sporů se týká
akciových společností a zbytek jsou ostatní
spory.
Výše uvedenou agendu zabezpečují zčásti
vlastní pracovníci FNM včetně právníků
na regionálních pracovištích a částečně
je zabezpečována pomocí externích
advokátů a komerčních právníků.
F. Ekologické náhrady
S realizací některých privatizačních
projektů úzce souvisí agenda poskytování
ekologických náhrad. Jedná se o celý
komplex činností, jehož smyslem je využít
prostředky získané privatizací k odstranění
nebo zmírnění nejzávažnějších
ekologických škod na privatizovaném majetku.
Možnost použití prostředků FNM
na tyto účely je upravena zákonem č.
171/1991 Sb. a konkrétní pravidla jsou obsažena
především v "Zásadách řešení
ekologických závazků při privatizaci"
schválených vládou ČR dne 17. 3. 1993
(usnesení vlády č. 123/93). Úkolem
FNM na tomto úseku je především:
- na základě rozhodnutí vlády připravovat
a uzavírat smlouvy o poskytování ekologických
náhrad
- ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí,
resp. dalšími orgány se podílet na výběru
nejvhodnějších dodavatelů sanačních
prací (organizátorem výběrového
řízení na dodavatele je vždy investor)
- kontrolovat průběh sanačních prací
především z hlediska hospodárnosti vynakládaných
prostředků (jedná se o tzv. "supervizní
činnost", při níž FNM spolupracuje
s předními specialisty popř. specializovanými
firmami v příslušných oborech)
- v souladu s uzavřenými smlouvami hradit skutečné
náklady vynaložené na odstranění
"starých" ekologických škod
K 31. 12. 1996 rozhodla vláda o uzavření
273 "ekologických" smluv. FNM k témuž
datu již 221 těchto smluv uzavřel. Na základě
uzavřených smluv bylo ke konci roku 1996 uhrazeno
z prostředků FNM 1 902 mil. Kč (v roce 1993
- 9,1 mil. Kč, v roce 1994 - 148,3 mil. Kč a v roce
1995 - 808,6 mil. Kč a v roce 1996 - 935,5 mil. Kč).
Závěr:
V roce 1996 dosáhl FNM vrcholu své aktivity na úseku
privatizace nestrategických podniků pomocí
standardních privatizačních postupů.
Díky snižujícímu se počtu nově
schvalovaných privatizačních projektů
začal Fond poprvé od počátku privatizace
dlouhodobě snižovat rozpracovanost (počet
nezrealizovaných rozhodnutí o privatizaci). V
jižních Čechách se objem privatizačních
úkolů snížil natolik, že ke konci
roku 1996 bylo možno zrušit regionální
pracoviště FNM v Českých Budějovicích.
Tím byl zahájen postupný proces snižování
pracovníků Fondu.
V následujícím období se těžiště
činnosti FNM bude postupně přesunovat do
oblasti zajišťování privatizace strategických
majetkových účastí, do vypořádání
neuzavřených vztahů (soudní spory,
pohledávky FNM apod.) a do oblasti poskytování
ekologických náhrad.
2. Stav realizace privatizačních projektů
k 31. 12. 1996
V průběhu roku 1996 přijal FNM ČR
k realizaci od ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci resp. MF ČR (od 1. 7. 1996 převzalo
ze zákona funkci MSNMP ČR) celkem 714 privatizačních
projektů obsahujících 1 883 privatizovaných
jednotek s účetní hodnotou majetku ve výši
11 739 919 tis. Kč. Realizováno bylo 1 211 privatizačních
projektů s 2 537 privatizovanými jednotkami, jejichž
účetní hodnota majetku (dle privatizačních
projektů) činila 21 856 653 tis. Kč. Podrobný
průběh privatizace včetně údajů
o použitých privatizačních metodách
dokumentuje tabulka - Realizace privatizačních projektů
a použití transformačních forem.
Zvláště sledovanou kategorií v rámci
celé privatizace jsou zdravotnická zařízení,
kde bylo v roce 1996 převzato k realizaci 1 162 privatizovaných
jednotek s majetkem v účetní hodnotě
3 514 464 tis. Kč, ukončeno bylo 1 466 privatizovaných
jednotek s majetkem v účetní hodnotě
3 271 172 tis. Kč. Převažující
metodou při privatizaci zdravotnických zařízení
byly přímé prodeje předem určenému
zájemci, kde bylo předáno k realizaci 783
jednotek s majetkem v účetní hodnotě
1 367 481 tis. Kč, ukončeno pak bylo 1 068 jednotek,
jejichž účetní hodnota dle privatizačních
projektů činila 1 737 054 tis. Kč. Další
významnou metodou privatizace zdravotnických zařízení
byly bezúplatné převody, kde FNM ČR
převzal k realizaci 310 jednotek s majetkem v účetní
hodnotě ve výši 1 816 351 tis. Kč, privatizace
byla ukončena u 312 jednotek s majetkem v účetní
hodnotě 1 186 169 tis. Kč. Privatizace zdravotnictví
představuje stálé převody značného
množství velmi malých privatizovaných
jednotek (jednotlivých ordinací, lékáren
apod.). Privatizace stejného objemu majetku je tak z hlediska
FNM ČR podstatně pracnější než
v jiných odvětvích. Přesto se podařilo
snížit rozpracovanost z 42% na 17% oproti roku 1995.
Celkově FNM ČR od začátku privatizace
do 31. 12. 1996 převzal k realizaci 5 991 privatizačních
projektů. Privatizace byla ukončena u 4 752 projektů,
což představuje 79% celkové realizace. Relativně
nejvyšší rozpracovanost se projevila u projektů
na veřejnou soutěž a to 27%, u ostatních
metod privatizace byla rozpracovanost maximálně
do 10%.
Z celkového počtu privatizačních projektů
převzatých FNM od začátku privatizace
do 31. 12. 1996 se 1 383 privatizačních projektů
týkalo privatizace zdravotnických zařízení.
V rámci tohoto odvětví bylo ukončeno
1 306 projektů, tj. 94,4% z projektů, které
FNM ČR převzal k realizaci. Úspěšná
realizace byla zajištěna zvýšenou intenzitou
práce a dobrou prací vytvořeného nového
oddělení pro privatizaci zdravotnických zařízení
a větším zapojením regionálních
pracovišť FNM ČR.
V tabulce "Realizace privatizačních projektů
a použití transformačních forem"
je uveden postup privatizace v členění
na privatizační projekty předané a
ukončené. Předaný projekt se rozumí
privatizační projekt, u kterého vláda
resp. ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci a FNM ČR je od MSNMP ČR (MF ČR)
fyzicky převzal. Privatizačním projektem
ukončeným je z hlediska FNM ČR projekt, podle
něhož již byla uzavřena kupní smlouva
dohoda o vydání věci, smlouva o bezúplatném
převodu, resp. byla ukončena dražba. Tam, kde
na základě projektu vzniká akciová
společnost, pokládá za moment ukončení
projektu (pouze pro účely této tabulky) založení
akciové společnosti. U projektů na privatizaci
dříve založených "státních"
akciových společností se (pouze pro účely
této tabulky) ukončením projektu rozumí
převzetí majetkové účasti od
zakladatele.
Hodnota majetku uváděná v této tabulce
je přebírána z aktualizovaných privatizačních
projektů a neshoduje se proto se skutečnou hodnotou
privatizovaného majetku, která je následně
zjišťována z účetních závěrek
privatizovaných subjektů, je předmětem
účetnictví FNM ČR a je součástí
Zprávy o finančním hospodaření
FNM ČR.
Základní přehled o použitých
privatizačních metodách poskytuje tabulka
nazvaná "Stav realizace v jednotlivých transformačních
metodách", která je rozdělena na
dvě části:
- přehled o prodeji majetku a restitucí, obsahující
údaje realizované formou přímých
převodů majetku z FNM ČR na nové vlastníky,
- přehled o zakládání akciových
společností a převzetí majetkových
účastí státu (dříve
založené "státní" akciové
společnosti). Akcie těchto společností
FNM ČR následně privatizuje v souladu s rozhodnutím
o privatizaci, o čemž dává přehled
další tabulka - "Přehled o privatizaci
akcií a. s."
Tabulka Přehled o privatizaci akcií a. s. vyjadřuje
průběh privatizace akcií od počátku
privatizace do 31. 12. 1996 a zvlášť za rok 1996.
Část 1. Akcie převzaté na FNM ČR
vyjadřuje nominální hodnotu veškerých
akcií určených k privatizaci, které
FNM ČR za příslušné období
získal. Rozhodující část těchto
akcií byla pochopitelně získána v
rámci realizace privatizačních projektů.
FNM ČR však některé akcie nabyl také
jiným způsobem. Např. účastí
na úpisech v rámci zvyšování
základního jmění některých
společností (týká se především
bankovního sektoru), kapitalizací pohledávek
apod. V rámci realizace privatizačních projektů
převzal FNM ČR k privatizaci touto metodou majetek
v účetní hodnotě 752 393 791 tis.
Kč (uvedeno v předchozí tabulce - Realizace
privatizačních projektů). Založením
akciových společností, resp. převzetím
majetkových účastí státu získal
FNM ČR akcie v nominální hodnotě 694
093 987 tis. Kč. Rozdíl mezi hodnotou vloženého
majetku a nominální hodnotou získaných
akcií tvoří především
rezervní fondy akciových společností,
které bylo nutno vytvořit při jejich založení.
Část 2. Privatizace akcií vyjadřuje
dosavadní průběh privatizace akcií
podle jednotlivých privatizačních metod.
Část 3. Akcie v držení FNM ČR
k 31. 12. 1996 poskytuje přehled o dosud nezprivatizovaných
akciích. Převážnou část
těchto akcií představují strategické
účasti státu. O termínech a způsobu
jejich privatizace bude muset rozhodnout vláda. Ostatní
akcie v držení FNM ČR budou urychleně
privatizovány.
Část 4. Akcie nezaknihované k 31. 12.
1996 vyjadřuje nominální hodnotu akcií
(již založených společností), které
z různých důvodů dosud nebyly připsány
na účet FNM ČR ve Středisku cenných
papírů.
I. Stav realizace privatizačních projektů
Projekty | ||||||||
5 991 | 904 416 245 | 4 752 | 882 289 522 | 714 | 11 739 919 | 1 211 | 21 856 653 |
II. Stav realizace v jednotlivých transformačních
metodách
1. Prodej majetku a restituce
Druh transformace | |||||||||
Veřejné dražby | 1 028 | 7 694 695 | 946 | 7 330 254 | 112 | 351 279 | 176 | 532 699 | |
Veřejné soutěže | 1 191 | 3 135 025 | 874 | 25 401 047 | 157 | 1 758 749 343 | 7 045 517 | ||
Přímé prodeje | 5 754 | 62 313 649 | 5 169 | 58 939 707 | 1 058 | 3 356 671 | 1 372 | 4 774 965 | |
Bezúpl. př., rest. s dok., restituce | 4 683 | 50 663 852 | 4 238 | 39 559 842 | 516 | 3 419 712 | 610 | 6 687 170 | |
Celkem | 12 656 | 152 022 454 | 11 227 | 131 230 850 | 1 843 | 8 886 411 | 2 501 | 19 040 351 |
2. Zakládání a. s. a převzetí
majetkových účastí
Druh transformace | ||||||||
Převod s. p. na a. s. | 1 446 | 537 043 592 | 1 422 | 535 973 137 | 31 | 1 352 737 | 27 | 1 421 674 |
Převod z a. s. na a. s. | 316 | 215 350 199 | 314 | 215 085 535 | 9 | 1 500 771 | 9 | 1 394 628 |
Celkem 1762 752393791 1736 | 751058672 | 40 | 2853508 36 | 2816302 |
Celkem 1+2 | 14 418 | 904 416 245 | 12 963 | 882 289 522 | 1 883 | 11 739 919 | 2 537 | 21 856 653 |
PŘEHLED O PRIVATIZACI AKCIÍ A. S.
(tis. Kč) |
- v rámci realizace privat. projektů | ||
- vklad FNM ČR do a. s. (úpisy) | ||
- akcie získané jiným způsobem [t. j. kapitalizací pohledávek, převzetím akcií akciové společnosti RIF a. s., BCP apod.] | ||
Veřejná nabídka | ||
Přímý prodej tuz. zájemcům | ||
Přímý prodej zahraničním zájemcům | ||
Zaměstnanecké akcie | ||
Veřejné soutěže | ||
Kupony | ||
Bezúplatný převod akcií | ||
Akcie pro RIF | ||
Restituce | ||
převodem na a. s. NIF, realiz. veř. nabídkou | ||
Podpůrný garan. rol. a les. fond, ostatní | ||
z toho snížení základního jmění | ||
strategické společnosti | ||
ostatní společnosti | ||
akcie RIFu a. s. | ||
z toho AKCIE NEZAKNIHOVANÉ | ||