Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
§ 1
(1) Zdravotní péče je soubor zdravotnických
postupů a činností směřujících
k udržení a prodloužení života, k
udržení nebo zlepšení zdravotního
stavu fyzických osob, ochraně, upevnění
a rozvoji jejich zdraví a k zdravému vývoji
nových generací.
(2) Zdravotní péčí se rozumí
preventivní a dispenzární péče,
diagnostická péče, léčebná
péče a ošetřovatelská péče,
lékárenská péče a posudková
činnost lékařů. Zdravotní péče
může být dále poskytována i jako
lázeňská péče, pracovně
lékařská péče a odborná
přednemocniční neodkladná péče.
(3) Zdravotní péčí jsou též
a) vybrané činnosti orgánů ochrany
veřejného zdraví podle zvláštního
zákona,
b) posuzování zdravotního stavu a pracovní schopnosti pro účely nemocenského pojištění, dávek a služeb sociální
péče [Zákon č. 100/1988 Sb.,
o sociálním zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů. Zákon
ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů. Vyhláška
Federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 149/1988 Sb., kterou se provádí
zákon o sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška Ministerstva práce a sociálních
věcí České republiky č. 182/1991
Sb., kterou se provádí zákon o sociálním
zabezpečení a zákon České národní
rady o působnosti orgánů České
republiky v sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů.],
důchodového pojištění [Zákon
č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 160/1995 Sb., kterým se mění
a doplňují některé zákony v
souvislosti s přijetím zákona o důchodovém
pojištění, ve znění zákona
č. 48/1997 Sb.] a státní sociální
podpory [Zákon č. 117/1995 Sb., o státní
sociální podpoře, ve znění
zákona č. 137/1996 Sb., zákona č.
132/1997 Sb. a zákona č. 242/1997 Sb. Vyhláška
Ministerstva práce a sociálních věcí
č. 207/1995 Sb., kterou se stanoví stupně
zdravotního postižení a způsob jejich
posuzování pro účely dávek
státní sociální podpory, ve znění
vyhlášky č. 156/1997 Sb.], zaměstnanosti
a civilní služby; na výkon této činnosti
se vztahují zvláštní předpisy
[Zákon ČNR č. 582/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 100/1988 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, vyhláška č. 182/1991
Sb., ve znění pozdějších předpisů.].
(4) Zdravotní péče je poskytována
formou primární nebo sekundární péče.
(5) Součástí zdravotní péče jsou i odběry a zpracování krve a jejích složek na transfúzní přípravky, lidských tkání a orgánů a biologického materiálu, podávání informací a povinných hlášení podle tohoto zákona nebo zvláštních předpis
ů
[Např. Zákon ČNR č. 66/1986 Sb.,
o umělém přerušení těhotenství.
Vyhláška Ministerstva zdravotnictví ČSR
č. 75/1986 Sb., kterou se provádí zákon
ČNR č. 66/1986 Sb., o umělém přerušení
těhotenství. § 40 odst. 4 písm. b) až
e) zákona č. .../1998 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění, o pojistném
na veřejné zdravotní pojištění,
o zdravotních pojišťovnách a o změně
a doplnění některých souvisejících
zákonů (zákon o veřejném zdravotním
pojištění). Zákon č. 89/1995
Sb., o státní statistické službě.]
a doprava nemocných, raněných, rodiček,
osob v souvislosti s poskytovanou zdravotní péčí
a jiných odborníků, krve a jejích
složek, lidských tkání a orgánů
a biologického nebo infekčního materiálu.
§ 2
(1) Poskytovat zdravotní péči vlastním
jménem může jen fyzická osoba s trvalým
pobytem nebo právnická osoba se sídlem na
území České republiky, které
mají oprávnění podle tohoto zákona
(dále jen "poskytovatel"). Poskytovatel může
tuto péči poskytovat jen
a) ve stanoveném druhu zdravotnického zařízení
(část čtvrtá), s výjimkou poskytnutí
první pomoci, návštěvní služby,
domácí ošetřovatelské péče
a zdravotní péče poskytované v zařízeních
sociální péče, pokud se nejedná
o zdravotní péči poskytovanou tímto
zařízením podle § 21 písm. d)
(dále jen "na jiném místě"),
b) prostřednictvím fyzických osob, které
jsou zdravotně způsobilé podle tohoto
zákona k výkonu zdravotnického povolání
(dále jen "zdravotničtí pracovníci"),
a to v rozsahu jejich způsobilosti (§ 63, § 65
a § 76); zdravotničtí pracovníci mohou,
je-li to nezbytné s ohledem na zdravotní stav osoby,
které se poskytuje zdravotní péče
(dále jen "pacient"), poskytnout tuto péči,
pokud je to nutné, i na jiném místě.
(2) Kritéria posuzování zdravotní
způsobilosti zdravotnických pracovníků
stanoví Ministerstvo zdravotnictví (dále
jen "ministerstvo") vyhláškou.
§ 3
(1) Zdravotní péči o pacienta zajišťují
lékaři, kliničtí psychologové
a kliničtí logopedové. Ostatní zdravotničtí
pracovníci poskytují zdravotní péči
na základě pokynů ošetřujícího
lékaře.
(2) Ošetřujícím lékařem
se rozumí:
a) praktický lékař pro dospělé,
praktický lékař pro děti a dorost,
b) praktický zubní lékař - stomatolog,
praktický ženský lékař - gynekolog;
c) lékař poskytující specializovanou
ambulantní zdravotní péči;
d) lékař poskytující lůžkovou
péči (§ 19 a § 20) v zařízení
lůžkové péče.
§ 4Preventivní péče
(1) Preventivní péče, která vede k
odstraňování možných příčin
nemocí, k předcházení vzniku nemocí
a k jejich vyhledávání.
(2) V rámci preventivní péče se provádějí
preventivní prohlídky pacientů, jejichž
účelem je zjištění údajů
nutných pro posouzení zdravotního stavu a
zdravotních rizik pacienta, podrobné klinické
vyšetření a zajištění potřebných
laboratorních vyšetření. Preventivní
péče zahrnuje též vyšetření
a prohlídky prováděné v rámci
opatření proti přenosným nemocem [Vyhláška
ministerstva zdravotnictví ČSR č. 91/1984
Sb., o opatřeních proti přenosným
nemocem, ve znění vyhlášky č.
204/1988 Sb. a vyhlášky č. 225/1996 Sb.].
(3) Obsah a četnost pravidelných preventivních
prohlídek, které provádí zvolený
lékař primární péče
(§ 14 odst. 2), stanoví ministerstvo vyhláškou.
(1) Dispenzární péče je aktivním
sledováním zdravotního stavu pacientů,
které vede k předcházení nebo odstraňování
příčin zhoršení zdravotního
stavu nebo funkcí jednotlivých orgánů
a systémů.
(2) Dispenzární péči poskytuje ošetřující
lékař uvedený v § 3 odst. 2 písm.
a), b) a c)
a) vybraným dětem a mladistvým chronicky
nemocným a ohroženým poruchami zdravotního
stavu, a to i v důsledku nepříznivého
rodinného nebo jiného společenského
prostředí,
b) těhotným ženám ode dne zjištění
těhotenství;
c) ženám, které používají
hormonální a nitroděložní antikoncepci;
d) dalším pacientům ohroženým nebo
trpícím závažnými onemocněními.
(3) Stavy a nemoci, u nichž se poskytuje dispenzární
péče a označení specializace ošetřujícího
lékaře provádějícího
dispenzární péči stanoví ministerstvo
vyhláškou.
Diagnostická péče je zdravotní péče,
která vede ke zjišťování a přesnému
určování poruch zdraví nebo nemocí.
(1) Léčebná péče je zdravotní péče, která vede k navrácení a upevnění zdraví nebo ke stabilizaci nemoci s cílem maximálního zmírnění jejích důsledků a k prodloužení a záchraně
života; její součástí je také
rehabilitace, léčebná výživa
a léčba prací.
(2) Výkonem práce při léčbě
prací nevzniká pracovněprávní
nebo jiný obdobný právní vztah.
Ošetřovatelská péče je zdravotní
péče spočívající v provádění
ošetřovatelských výkonů a výkonů
zajišťujících základní zdravotní
potřeby pacientů.
§ 9
Odborná přednemocniční neodkladná
péče je zdravotní péče o nemocné
a postižené na místě vzniku jejich úrazu
nebo náhlého onemocnění a během
jejich dopravy k dalšímu odbornému ošetření
a při jejich předání do zdravotnického
zařízení poskytovaná při stavech,
které
a) bezprostředně ohrožují život,
b) mohou vést prohlubováním chorobných
změn k náhlé smrti,
c) způsobují bez rychlého poskytnutí
odborné první pomoci trvalé chorobné
změny,
d) způsobují náhlé utrpení
a náhlou bolest,
e) způsobují změny chování
a jednání postiženého, ohrožují
jeho samotného nebo jeho okolí.
(1) Lékárenská péče je zdravotní
péče, která spočívá
v zajišťování, přípravě,
uchovávání, kontrole a výdeji léčiv
a zdravotnických prostředků, v odborné
manipulaci s nimi a v poskytování odborných
informací.
(2) Výdej léčivých přípravků
a zdravotnických prostředků upravují
zvláštní předpisy [§ 62 a 63
zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 79/1997 Sb., o léčivech a
o změnách a doplnění některých
souvisejících zákonů.].
(1) Lázeňská péče je souborem
zdravotnických činností a postupů
včetně rehabilitace a výchovy ke zdravému
způsobu života, vedoucích k navrácení
a upevnění zdraví nebo stabilizaci nemoci
s cílem maximálního zmírnění
jejich důsledků, prodloužení a zlepšení
kvality života; je poskytována jako lůžková
nebo ambulantní péče. Při poskytování
lázeňské péče se využívají
přírodní léčivé zdroje
a příznivé klimatické podmínky.
(2) Návrh na lázeňskou péči
poskytovanou jako nezbytnou součást léčebného
procesu vystavuje ošetřující lékař.
K lázeňské péči předvolává
pacienta poskytovatel lázeňské péče.
(3) Indikační seznam pro lázeňskou
péči o dospělé, děti a dorost
obsahující okruh nemocí ovlivnitelných
lázeňskou léčbou, indikační
předpoklady a indikační zaměření
lázeňských míst stanoví ministerstvo
vyhláškou.
§ 12
(1) Pracovně lékařská péče
zabezpečuje ve spolupráci se zaměstnavatelem,
zaměstnanci a jejich zástupci [čl. 2 úmluvy
o závodních zdravotních službách
(č. 161) vyhlášené vyhláškou
Ministerstva zahraničních věcí č.
145/1988 Sb.] ochranu zdraví před vznikem pracovních
úrazů, nemocí z povolání a
dalších nemocí vznikajících a
podstatně se zhoršujících vlivem práce
a pracovního prostředí. Její součástí
je i posuzování zdravotní způsobilosti
k práci a posuzování a uznávání
nemocí z povolání.
(2) Pracovně lékařskou péči
s výjimkou posuzování a uznávání
nemocí z povolání (§ 14 odst. 3) provádí
lékař s příslušnou odbornou způsobilostí
(§ 65) anebo lékař s příslušnou
funkční specializací (§ 76) (dále
jen "lékař pracovně lékařské
péče").
(3) Každý zaměstnavatel je povinen
a) pro své zaměstnance zajistit pracovně
lékařskou péči včetně
lékařských prohlídek v rozsahu stanoveném
vyhláškou ministerstva a podmínky pro její
výkon, s výjimkou posuzování a uznávání
nemocí z povolání (§ 14 odst. 3),
b) spolupracovat s poskytovateli pracovně lékařské
péče a informovat je o všech známých
i podezřelých skutečnostech týkajících
se ochrany zdraví při práci,
c) umožnit poskytovatelům pracovně lékařské
péče vstup na všechna pracoviště
zaměstnavatele v souvislosti s výkonem pracovně
lékařské péče,
d) zajistit odůvodněná vyšetření
a expertízy požadované poskytovatelem pracovně
lékařské péče a řídit
se jeho posudky.
(4) Zaměstnanci jsou povinni podrobit se předepsaným
lékařským prohlídkám stanoveným
vyhláškou ministerstva (§ 15) a zdravotním
výkonům prováděným za účelem
ochrany zdraví jejich i ostatních pacientů,
a to v rozsahu a termínu určeném poskytovatelem
pracovně lékařské péče,
spolupracovat s příslušným pracovištěm
poskytovatele pracovně lékařské péče,
oznamovat mu jméno a adresu zvoleného lékaře
primární péče a informovat ho o všech
známých nebo podezřelých skutečnostech
souvisejících s ochranou zdraví při
práci.
(5) Při poskytování pracovně lékařské
péče je poskytovatel pracovně lékařské
péče povinen
a) poskytovat pracovně lékařskou péči
v rozsahu stanoveném prováděcím předpisem,
b) spolupracovat se zaměstnavateli, zaměstnanci
či jejich zástupci, s orgány ochrany veřejného
zdraví a orgány státní správy,
c) oznamovat příslušným orgánům
státní správy zjištění
závažných nebo opakujících se
skutečností negativně ovlivňujících
bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
d) v případě ohrožení zdraví
nebo života neprodleně oznamovat skutečnosti
uvedené v písmenu c) příslušným
orgánům státní správy a stanovit
nezbytná opatření, o kterých písemně
informuje zaměstnavatele.
(6) Každý ošetřující lékař,
který má důvodné podezření
na nemoc z povolání, je povinen odeslat pacienta
k pracovně lékařskému vyšetření.
Zaměstnavatel hradí pracovně lékařskou
péči včetně pracovně lékařských
prohlídek stanovených vyhláškou podle
§ 15, nákladů na odůvodněná
měření a expertízy, s výjimkou
posuzování a uznávání nemocí
z povolání, které je hrazeno podle zvláštního
zákona [§ 45 zákona o veřejném
zdravotním pojištění.].
§ 14
(1) Posudková činnost lékařů
je zdravotní péče spočívající
v posuzování
a) zdravotní způsobilosti k práci,
b) nemocí z povolání pro účely
stanovené zvláštním zákonem [§
16 odst. 3 zákona č. 582/1991 Sb.], zahrnující
též posuzování osob, které v
předchozím pracovním zařazení
pracovaly za podmínek vedoucích ke vzniku nemocí
z povolání,
c) způsobilosti ke studiu, k přípravě
pro výkon povolání a jiným činnostem,
d) zdravotního stavu pacientů pro potřebu
orgánů státní správy,
e) zdravotního stavu pacienta na jeho vyžádání
nebo na vyžádání právnické
osoby [Např. pro účely pojištění
(životního, úrazového apod.).] s
předchozím souhlasem pacienta.
(2) Zdravotní způsobilost k práci zajišťuje
a posudek o zdravotní způsobilosti vydává
posuzující lékař na základě
výsledku preventivní pracovně lékařské
prohlídky a dalších potřebných
vyšetření; posuzujícím lékařem
je lékař pracovně lékařské
péče určený zaměstnavatelem.
(3) Nemoci z povolání posuzuje a nemoc z povolání
uznává posuzující lékař
na základě výsledku lékařské
prohlídky, dalších potřebných
vyšetření a ověření podmínek
vzniku nemocí z povolání podle zvláštního
předpisu [Nařízení vlády
č. 290/1995 Sb., kterým se stanoví seznam
nemocí z povolání.]. Posuzujícím
lékařem je lékař s příslušnou
funkční specializací (§ 75), příslušný
podle sídla zaměstnavatele nebo místa trvalého
pobytu posuzované pacienta.
(4) Posuzující lékař, který
uzná nemoc z povolání, hlásí
uznání nemoci z povolání Národnímu
zdravotnímu registru nemocí z povolání,
lékaři pracovně lékařské
péče, orgánu ochrany veřejného
zdraví příslušnému podle sídla
zaměstnavatele pacienta, jemuž byla nemoc z povolání
uznána, příslušné zdravotní
pojišťovně a zaměstnavateli pacienta,
jemuž byla nemoc z povolání uznána.
(5) Zdravotní způsobilost ke studiu, k přípravě
na povolání a jiným činnostem zjišťuje
a posudek o zdravotní způsobilosti vydává
posuzující lékař na základě
výsledku lékařské prohlídky
a dalších potřebných vyšetření.
Posuzujícím lékařem je praktický
lékař pro dospělé a praktický
lékař pro děti a dorost zvolený pacientem
podle § 41 odst. 2.
(6) Kritéria posuzování zdravotní
způsobilosti ke studiu, k přípravě
na povolání a jiným činnostem, druhy
a obsah lékařských prohlídek a náležitosti
lékařského posudku stanoví ministerstvo
vyhláškou.
(7) Posuzování zdravotního stavu pacientů
pro potřebu orgánů státní správy
nebo na vyžádání dalších
fyzických nebo právnických osob se provádí
na základě výsledku lékařské
prohlídky a dalších potřebných
vyšetření. Posuzování provádí
lékař zvolený pacientem nebo určený
orgánem státní správy anebo právnickou
osobou11.
(8) Lékařský posudek vydaný podle
odstavců 1 až 5 lze uplatnit pro účely,
pro které byl vydán, nejvýše po dobu
tří měsíců ode dne jeho vydání,
a to pokud nedošlo ke změně zdravotního
stavu posuzovaného pacienta. Nedošlo-li ke změně
zdravotního stavu pacienta, pozbývá uplatněný
lékařský posudek platnosti dnem, kdy se musí
pacient podrobit další lékařské
prohlídce stanovené obecně závazným
předpisem. Na základě další lékařské
prohlídky nebo pokud došlo ke změně
zdravotního stavu pacienta před uplynutím
platnosti uplatněného lékařského
posudku, je nutno vydat nový posudek.
§ 15
(1) Organizaci a obsah pracovně lékařské
péče stanoví ministerstvo vyhláškou.
Organizaci a obsah pracovně lékařské
péče stanoví v dohodě s ministerstvem
vyhláškou
a) Ministerstvo obrany pro vojáky v činné
službě a žáky vojenských škol
připravujících se na službu vojáka
z povolání, pokud nejsou vojáky v činné
službě,
b) Ministerstvo vnitra pro příslušníky
Policie České republiky, žáky policejních
škol připravujících se na službu
policisty, příslušníky Bezpečnostní
informační služby, příslušníky
Hasičského záchranného sboru České
republiky a velitele, strojníky a techniky speciálních
služeb ostatních jednotek požární
ochrany,
c) Ministerstvo financí pro celníky a
d) Ministerstvo spravedlnosti pro příslušníky
Vězeňské služby České
republiky.
(2) Kritéria posuzování zdravotní
způsobilosti k práci, druhy, obsah a četnost
pracovně lékařských prohlídek
a náležitosti lékařského posudku
vydá ministerstvo vyhláškou. Kritéria
posuzování zdravotní způsobilosti
k práci, druhy, obsah a četnost pracovně
lékařských prohlídek a náležitosti
lékařského posudku stanoví v dohodě
s ministerstvem vyhláškou
a) Ministerstvo obrany pro brance, vojáky v činné
službě a žáky vojenských škol
připravujících se na službu vojáka
z povolání, pokud nejsou vojáky v činné
službě,
b) Ministerstvo vnitra pro příslušníky
Policie České republiky, žáky policejních
škol připravujících se na službu
policisty, příslušníky Bezpečnostní
informační služby, příslušníky
Hasičského záchranného sboru České
republiky a velitele, strojníky a techniky speciálních
služeb ostatních jednotek požární
ochrany,
c) Ministerstvo financí pro celníky,
d) Ministerstvo spravedlnosti pro příslušníky
Vězeňské služby České
republiky a
e) Ministerstvo práce a sociálních věcí
pro fyzické osoby vykonávající civilní
službu.
§ 16
(1) Primární péčí se rozumí
zdravotní péče poskytovaná lékařem
primární péče. Lékařem
primární péče je lékař
a) všeobecné a specializované primární
péče,
b) lékařské služby první pomoci
a pohotovostních ordinací zdravotnické záchranné
služby,
c) odborné přednemocniční neodkladné
péče.
(2) Všeobecná primární péče
je poskytována praktickými lékaři
pro dospělé a praktickými lékaři
pro děti a dorost (§ 3 odst. 2 písm. a)), kteří
jsou zároveň povinni zajišťovat pro pacienty,
kteří si je zvolili (§ 41), též
návštěvní službu v rámci
ordinační doby stanovené v rozhodnutí
o oprávnění (§ 25 odst. 1 písm.
b) a § 26); specializovaná primární
péče je poskytována praktickými ženskými
lékaři - gynekology a praktickými zubními
lékaři - stomatology (§ 3 odst. 2 písm.
b)).
(3) Lékař primární péče
je povinen pacienta vyšetřit a provést zdravotní
výkony odpovídající jeho odborné
způsobilosti a věcnému a technickému
vybavení zdravotnického zařízení,
ve kterém péči poskytuje; vyžaduje-li
to zdravotní stav pacienta, zajistí další
péči předáním pacienta do péče
příslušného lékaře primární
nebo sekundární péče (§ 18).
§ 17
(1) Zdravotní péče zabezpečovaná
v rámci pohotovostní služby je poskytována
pacientům v akutních případech
a) praktickými lékaři pro dospělé,
praktickými lékaři pro děti a dorost
a zubními lékaři - stomatology mimo jejich
ordinační dobu,
b) lékařskou službou první pomoci,
c) pohotovostními ordinacemi zdravotnické záchranné
služby,
d) ústavní pohotovostní službou,
e) lékárenskou pohotovostní službou.
(2) Organizaci a úkoly pohotovostní služby
stanoví ministerstvo vyhláškou.
§ 18
(1) Sekundární péčí se rozumí
zdravotní péče poskytovaná jako specializovaná
ambulantní péče nebo jako lůžková
péče poskytovaná v nemocnicích a v
odborných léčebných ústavech.
Tuto péči poskytuje lékař (§ 3
odst. 2 písm. c) a d)), který přebírá
pacienta do sekundární péče nebo poskytuje
konziliární péči na vyžádání
ošetřujícího lékaře (dále
jen "lékař sekundární péče").
(2) Lékař sekundární péče
poskytující specializovanou ambulantní péči
je povinen podat zprávu o výsledku vyšetření
zvolenému lékaři primární péče.
Při poskytování lůžkové
péče se postupuje podle § 23.
§ 19
(1) Akutní lůžkovou péčí
se rozumí poskytování zdravotní péče
formou lůžkové péče u akutních
stavů, a to
a) anesteziologicko resuscitační péče
poskytovaná na lůžkách anesteziologicko
resuscitačních oddělení u stavů
selhávání základních životních
funkcí;
b) intenzivní péče poskytovaná na
lůžkách intenzivní péče
u stavů, které ohrožují základní
životní funkce;
c) standardní léčebná péče
poskytovaná na standardních lůžkách
akutní péče pacientům s akutním
onemocněním či akutním zhoršením
chronického stavu, které neohrožují
základní životní funkce;
d) plánovaná odborná zdravotní péče
vyžadující hospitalizaci na lůžku
akutní péče.
(2) Součástí akutní péče
je i včasná rehabilitace.
§ 20
Následnou péčí se rozumí poskytování
zdravotní péče formou lůžkové
péče pacientům, u kterých došlo
k zvládnutí akutního onemocnění
nebo akutního zhoršení chronického onemocnění
anebo ke stabilizaci zdravotního stavu, a jejichž
zdravotní stav vyžaduje doléčení
nebo dlouhodobé ošetřování, nebo
pacientům, u kterých došlo v průběhu
ambulantní péče k takovému zhoršení
zdravotního stavu, které vyžaduje rehabilitaci
na lůžku nebo ošetřovatelskou péči.
§ 21
Zvláštní ambulantní péče
je poskytována pacientům s akutním nebo chronickým
onemocněním, pacientům tělesně,
smyslově nebo mentálně postiženým
a závislým na cizí pomoci v jejich vlastním
sociálním prostředí; tato péče
se poskytuje jako
a) domácí ošetřovatelská péče,
b) zdravotní péče ve stacionářích,
c) zdravotní péče poskytovaná ve zdravotnických
zařízeních lůžkové péče
osobám, které jsou v nich umístěny
z jiných než zdravotních důvodů
[§ 73b zákona č. 100/1988 Sb., ve znění
zákona č. 307/1993 Sb.],
d) zdravotní péče v zařízeních
sociální péče.
§ 22
(1) Do lůžkové péče musí
být pacient přijat, jestliže by nepřijetím
nebo odložením přijetí do lůžkové
péče byl ohrožen jeho život nebo vážně
ohroženo jeho zdraví anebo jestliže jde o porod.
Přijetí nesmí být odepřeno
též v případě povinného
léčení [Např. vyhláška
Ministerstva zdravotnictví ČSR č. 91/1984
Sb.].
(2) Každé nepřijetí pacienta do lůžkové
péče, pokud nejde o případy uvedené
v odstavci 1, musí být řádně
dokumentováno a pacientovi musí být předána
zpráva pro ošetřujícího lékaře,
který ho doporučil k přijetí do lůžkové
péče, a pro zvoleného lékaře
primární péče. Stejně se postupuje
i v případě, že pacient sám přijetí
odmítne.
§ 23
(1) Pacient bude propuštěn z lůžkové
péče, jakmile jsou provedena potřebná
vyšetření a ošetření nebo
dojde-li k takovému zlepšení zdravotního
stavu, kdy lze další péči poskytovat
ambulantně nebo v jiných zdravotnických zařízeních,
popřípadě v zařízeních
sociální péče. Pacient musí
být vybaven při propuštění léčivými
přípravky a prostředky zdravotnické
techniky na tři dny nebo v odůvodněných
případech i na další nezbytně
nutnou dobu.
(2) Pacient bude předčasně propuštěn
z lůžkové péče na vlastní
písemnou žádost (revers), nejde-li o případy,
kdy je možné provádět vyšetřovací
a léčebné výkony bez jeho souhlasu
(§ 42).
(3) Pacient, který soustavně porušuje hrubým
způsobem domácí řád zdravotnického
zařízení a odmítá zásadním
způsobem spolupráci, může být
z lůžkové péče předčasně
propuštěn, pokud jeho chování není
způsobeno závažnou duševní poruchou
nebo jinými závažnými důvody
a pokud by okamžitým přerušením
péče nebylo ohroženo vážným
způsobem jeho zdraví. Předčasně
propustit nelze pacienta v případech, kdy se jedná
o povinné léčení.
(4) Pominou-li důvody akutní lůžkové
péče (§ 35 odst. 1) a zdravotní stav
pacienta vyžaduje doléčení, avšak
neumožňuje jeho propuštění, je
pacient přeložen na lůžko následné
péče.
(5) Pominou-li zdravotní důvody pro následnou
lůžkovou péči a pacient nemůže
být z jiných důvodů propuštěn
do domácího ošetřování,
je přeložen v souladu se zvláštními
předpisy [§ 73 a a 73b zákona č.
100/1988 Sb. § 76 vyhlášky č. 182/1991
Sb.] do ústavu sociální péče.
(6) Ošetřujícímu lékaři,
který navrhl lůžkovou péči a
zvolenému lékaři všeobecné primární
péče odešle zdravotnické zařízení
neprodleně zprávu o propuštění
pacienta včetně návrhu dalšího
léčebného postupu.
(7) Pokud není pacient vzhledem ke svému zdravotnímu
stavu schopen obejít se bez pomoci další osoby,
může být propuštěn z lůžkové
péče až po předchozím včasném
vyrozumění člena rodiny nebo osoby, kteří
jsou schopni tuto péči zajistit.
(8) O propuštění pacienta, u něhož
není zajištěna další péče,
propouštějící zdravotnické zařízení
včas informuje okresní úřad, v hlavním
městě Praze obvodní úřad nebo
místní úřad městské
části vykonávající v přenosné
působnosti tuto státní správu na základě
Statutu hlavního města Prahy [§ 13 odst.
2 a § 20 zákona ČNR č. 418/1990 Sb.,
o hlavním městě Praze, ve znění
zákona ČNR č. 439/1991 Sb., zákona
ČNR č. 8/1993 Sb. a zákona č. 152/1994
Sb.], ve městě Brně, Ostravě a
Plzni magistrát (dále jen "okresní úřad")
příslušný podle místa trvalého
pobytu pacienta § 73b a 93a zákona č. 100/1988
Sb., ve znění zákona č. 307/1993 Sb.
§ 34 písm. g) a h) zákona ČNR č.
114/1988 Sb., o působnosti orgánů České
republiky v sociálním zabezpečení.
Vyhláška Ministerstva práce a sociálních
věcí č. 310/1993 Sb., o úhradě
za poskytování sociální péče
ve zdravotnických zařízeních.].
Obdobně postupuje u dětí a mladistvých
se závažnými sociálními problémy
v rodině.
§ 24
O oprávnění poskytovat zdravotní péči
(dále jen "oprávnění") rozhoduje
na žádost
a) fyzické nebo právnické osoby nebo na žádost
zakladatelů, popřípadě orgánů
nebo osob oprávněných podat návrh
na zápis právnické osoby do obchodního
rejstříku, okresní úřad příslušný
podle místa poskytování zdravotní
péče; pokud se zdravotní péče
bude poskytovat na území více okresů,
rozhoduje o oprávnění každý okresní
úřad samostatně; to neplatí při
rozhodování o oprávnění výjezdových
skupin zdravotnické záchranné služby,
dopravy nemocných, raněných a rodiček
a návštěvní služby, kde pro všechna
místa poskytování zdravotní péče
platí rozhodnutí o oprávnění
okresního úřadu, který vydal rozhodnutí
o oprávnění jako první,
b) právnické osoby, která byla zřízena
v hlavním městě Praze městskou částí,
Magistrát hlavního města Prahy,
c) právnické osoby, která byla zřízena okresním úřadem, hlavním městem Prahou, Ministerstvem obrany, Ministerstvem vnitra, Ministerstvem spravedlnosti, Ministerstvem financí nebo ministerstvem, ministerstvo,
(dále jen "příslušný úřad").
§ 25
(1) Žádost o vydání rozhodnutí
o oprávnění musí obsahovat:
a) obor, formu a rozsah zdravotní péče, která
má být poskytována, druh zdravotnického
zařízení a spádové území,
ve kterém bude poskytována zdravotní péče
pro pacienty, kteří neuspěli při svobodné
volbě (§ 41 odst. 2);
b) návrh rozsahu ordinační nebo provozní
doby,
c) označení prostor, ve kterých bude poskytována
zdravotní péče;
d) den zahájení poskytování zdravotní
péče; tento den nesmí předcházet
dni zápisu právnické osoby do obchodního
rejstříku.
(2) K žádosti o vydání rozhodnutí
o oprávnění je žadatel povinen připojit:
a) výpis z obchodního rejstříku nebo
jiného rejstříku [Např. rejstřík
obecně prospěšných společností.]
nebo doklad o zřízení, jde-li o právnickou
osobu anebo doklad o založení budoucí právnické
osoby;
b) doklad o zdravotní způsobilosti, jde-li o žádost
fyzické osoby, která bude poskytovat zdravotní
péči vlastním jménem, a doklad o její
způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání
podle hlavy deváté;
c) osvědčení
[§ 2 odst. 2 písm. d) zákona ČNR
č. 220/1991 Sb.] vydané podle zvláštního
zákona stavovskou profesní organizací zřízenou
zákonem (dále jen "Komora") a osvědčení
Komory o věcném, technickém a personálním
vybavení zdravotnického zařízení
žadatele, který je členem Komory;
d) souhlas příslušného úřadu
s věcným, technickým a personálním
vybavením zdravotnického zařízení
žadatele, který není členem Komory;
e) výpis z rejstříku trestů ne starší
tří měsíců, je-li žadatelem
fyzická osoba;
f) návrh provozního řádu schválený
příslušným orgánem ochrany veřejného
zdraví, který obsahuje opatření k
předcházení vzniku a šíření
nemocničních nákaz;
g) souhlas Státního ústavu pro kontrolu léčiv
s věcným, technickým a personálním
vybavením, jde-li o poskytování lékárenské
péče, a se splněním podmínek
správné výrobní praxe [Zákon
č. 79/1997 Sb.], jde-li o činnost zařízení
transfúzní služby;
h) souhlas Státního úřadu pro jadernou
bezpečnost, pokud se jedná o používání
zdrojů ionizujícího záření
[Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém
využívání jaderné energie a ionizujícího
záření (atomový zákon) a o
změně a doplnění některých
zákonů.];
i) souhlas ministerstva z hlediska ochrany a využívání
přírodních léčivých
zdrojů a přírodních léčebných
lázní, jde-li o poskytování lázeňské
péče;
j) souhlas ministerstva jde-li o transfúzní službu,
referenční laboratoř nebo o provádění
1. asistované reprodukce,
2. kastrace sexuálních delikventů a deviantů,
3. změny pohlaví transsexuálních osob,
4. psychochirurgických výkonů,
5. transplantace tkání a orgánů,
6. ověřování nových poznatků
na živém člověku;
k) souhlas ministerstva a Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy, jde-li o poskytovatele zdravotní
péče, která je součástí
výuky pro potřeby lékařských
a farmaceutických fakult podle zvláštního
zákona [§ .... zákona č. .../1998
Sb., o vysokých školách.];
l) doklad o oprávnění užívat
prostory, ve kterých se bude poskytovat zdravotní
péče.
(3) Na udělování souhlasu podle odstavce
2 písm. i) se nevztahují obecné předpisy
o správním řízení.
(4) Věcné, technické a personální
požadavky na vybavení zdravotnických zařízení
stanoví podle jednotlivých druhů zdravotnických
z
ařízení ministerstvo
vyhláškou.
§ 26
(1) Příslušný úřad udělí
oprávnění, jsou-li splněny podmínky
stanovené v § 25 odst 1. a 2.
(2) Rozhodnutí o oprávnění musí
obsahovat
a) jméno, příjmení, trvalé
bydliště a rodné číslo fyzické
osoby nebo
b) obchodní jméno (název), sídlo a právní formu právnické osoby,
která poskytuje zdravotní péči vlastním
jménem.
(3) Oprávnění není převoditelné
a zaniká současně se zánikem poskytovatele;
byla-li poskytovatelem fyzická osoba, zaniká oprávnění
její smrtí.
§ 27
(1) Příslušný úřad zašle
opis rozhodnutí o oprávnění příslušnému
orgánu vykonávajícímu správu
daně, příslušnému orgánu
sociálního zabezpečení, Českému
statistickému úřadu a jde-li o právnickou
osobu, která se zapisuje do obchodního rejstříku,
též soudu, který vede obchodní nebo
jiný rejstřík.
(2) Příslušný úřad zašle
opis rozhodnutí o oprávnění též
poskytovatelům, kteří poskytují odbornou
přednemocniční neodkladnou péči
a lékařskou službu první pomoci v příslušném
územním obvodu.
(3) Příslušný úřad vede
veřejně přístupný seznam poskytovatelů
v obvodu své působnosti. Seznam musí obsahovat
údaje uvedené v § 25 odst. 1 písm. b)
až d).
(1) Poskytovatel je povinen oznámit všechny změny
týkající se údajů obsažených
v rozhodnutí nebo v dokladech připojených
k žádosti o vydání rozhodnutí
o oprávnění a předložit doklady
o nich do l5 dnů od vzniku těchto změn.
(2) Na základě oznámení podle odstavce
l příslušný úřad rozhodne
o změně rozhodnutí o oprávnění;
odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá
odkladný účinek.
(1) Příslušný úřad zruší
oprávnění, jestliže
a) o to poskytovatel požádá; pokud by po zrušení
oprávnění nebyla zajištěna minimální
dostupnost zdravotní péče (§ 40) a poskytovatel
splňuje i nadále podmínky potřebné
k vydání rozhodnutí o oprávnění,
lze oprávnění zrušit nejdříve
ke dni, k němuž je poskytování zdravotní
péče zabezpečeno jiným způsobem,
nejpozději však do 6 měsíců,
b) poskytovatel přestal splňovat podmínky
stanovené v § 25 odst. 1 a 2.
(2) Odvolání proti rozhodnutí podle odstavce
1 písm. a) nebo b) nemá odkladný účinek.
Příslušný úřad zašle
opis rozhodnutí o změně nebo o zrušení
oprávnění subjektům uvedeným
v § 27.
§ 31
Pro účely vydání oprávnění
se rozlišují zdravotnická zařízení
ambulantní péče, zdravotnická zařízení
lůžkové péče, zvláštní
zdravotnická zařízení a zařízení
lékárenské péče.
§ 32
(1) Zdravotnickými zařízeními ambulantní
péče jsou
a) ordinace lékaře primární péče,
b) ordinace lékaře specialisty,
c) odborné pracoviště (např. laboratorní
pracoviště, radiodiagnostické pracoviště,
antibiotické středisko, pracoviště klinického
psychologa, pracoviště klinického logopeda
apod.),
d) zařízení domácí ošetřovatelské
péče,
e) zařízení lékařské
služby první pomoci.
(2) Zdravotnická zařízení ambulantní
péče uvedená v odstavci 2 mohou vznikat jako
společné zdravotnické zařízení
ambulantní péče.
§ 33
Zdravotnickými zařízeními lůžkové
péče jsou nemocnice a odborné léčebné
ústavy.
Nemocnice jsou zdravotnická zařízení
poskytující zdravotní péči
formou lůžkové péče; mohou poskytovat
též ambulantní péči.
§ 35
(1) Nemocnice akutní péče poskytují
lůžkovou péči nemocným s akutním
onemocněním, nebo plánovanou odbornou zdravotní
péči, vyžadující hospitalizaci
na lůžku akutní péče. Nemocnice
musí být vybavena diagnostickými službami
zajištěnými po 24 hodin denně. Nemocnice
s více než 500 lůžky musí mít
lékárnu.
(2) Nemocnicemi akutní péče jsou
a) nemocnice prvního typu, které musí mít
minimálně lůžková oddělení
oboru vnitřní lékařství a chirurgie,
jednotku intenzivní péče a základní
diagnostické služby s nepřetržitou provozní
dobou,
b) nemocnice druhého typu, které musí mít
minimálně čtyři základní
obory, anesteziologicko-resuscitační oddělení
a základní diagnostické služby s nepřetržitou
provozní dobou,
c) nemocnice třetího typu, které musí
mít čtyři základní obory, minimálně
další čtyři specializované obory,
anesteziologicko-resuscitační oddělení,
základní a specializované diagnostické
služby s nepřetržitou provozní dobou,
d) fakultní nemocnice [§ .... zákona č.
.../1998 Sb., o vysokých školách.].
(3) Nemocnici akutní péče, která nesplňuje
některou z podmínek stanovených v odstavci
2, zařadí do příslušného
typu ministerstvo.
(4) Základními obory se rozumí vnitřní
lékařští, chirurgie, gynekologie a pediatrie.
(5) Základními diagnostickými službami
se rozumí radiodiagnostické a sonografické
pracoviště a biochemická a hematologická
laboratoř.
(6) Specializované, vysoce specializované obory
a specializované diagnostické služby stanoví
ministerstvo vyhláškou.
§ 36
Nemocnice následné péče poskytují
doléčovací lůžkovou péči
v návaznosti na péči poskytovatelů
ambulantní a akutní lůžkové péče,
a to jako péči
a) převážně rehabilitační,
časově limitovanou dobou hospitalizace do 3 měsíců,
b) převážně ošetřovatelskou,
časově limitovanou zdravotní potřebností
pacienta,
c) péčí hospicového typu.
§ 37
(1) Odborné léčebné ústavy
jsou určeny k poskytování specializované
lůžkové zdravotní péče
pacientům s poruchami zdraví, které mají
zpravidla vleklý průběh; zdravotní
péče v nich poskytovaná obvykle navazuje
na zdravotní péči poskytovanou v nemocnicích
a ve zdravotnických zařízeních ambulantní
péče, jako péče následná
nebo lázeňská, popřípadě
akutní.
(2) Odbornými léčebnými ústavy
jsou lázeňské léčebny, odborné
dětské léčebny, léčebny
tuberkulózy a respiračních nemocí,
psychiatrické léčebny, rehabilitační
ústavy a další léčebné
ústavy, které jsou určeny k poskytování
specializované dlouhodobé lůžkové
péče v některém z lékařských
oborů.
§ 38
(1) Zvláštními zdravotnickými zařízeními
jsou zdravotnická záchranná služba,
dopravní zdravotní služba, protialkoholní
záchytná stanice, krizové zdravotnické
centrum, protidrogové centrum, centrum pro AIDS, rehabilitační
centrum, toxikologické informační středisko,
referenční laboratoř, stomatologická
laboratoř, zařízení transfúzní
služby a stacionář.
(2) Zdravotnická záchranná služba je
určena k poskytování odborné přednemocniční
neodkladné péče; její součástí
je i letecká záchranná služba. Organizaci
a činnost zdravotnické záchranné služby
stanoví ministerstvo vyhláškou.
(3) Dopravní zdravotnická služba zajišťuje
dopravu nemocných, raněných a rodiček,
a dopravu zdravotnických pracovníků při
výkonu zdravotní péče, dopravu krve
a jejích složek, orgánů, tkání
a biologického materiálu.
(4) Protialkoholní záchytná stanice je určena
k provádění lékařských
vyšetření a podle jejích závěrů
i k ošetření pacientů, kteří
se požitím alkoholického nápoje uvedli
do stavu vzbuzujícího veřejné pohoršení
nebo do stavu, v němž bezprostředně
ohrožují sebe nebo jiné fyzické osoby,
veřejný pořádek nebo majetek, a to
na dobu nezbytnou k vymizení alkoholického opojení.
(5) Krizové zdravotnické centrum je určeno
k poskytování péče pacientům
ve stavu akutní psychické krize. Může
v něm být též poskytována zdravotní
péče spojená s krátkodobým
pobytem na lůžku.
(6) Protidrogové centrum je určeno k poskytování
zdravotní péče pacientům závislým
na návykových látkách. Může
v něm být též poskytována zdravotní
péče spojená s krátkodobým
pobytem na lůžku.
(7) Centrum pro AIDS poskytuje preventivní, léčebnou
péči a poradenství pacientům s AIDS/HIV
a zajišťuje prevenci a poradenství veřejnosti.
(8) Rehabilitační centrum je určeno k poskytování
komplexní rehabilitační péče
pacientům ohroženým dlouhodobým nebo
trvalým zdravotním postižením, usiluje
o minimalizaci výsledného omezení a zařazení
do společnosti, a to například s využitím
psychologických metod nebo léčby prací.
(9) Toxikologické informační středisko
je určeno k poskytování stálé
odborné poradenské služby v případě
intoxikace.
(10) Referenční laboratoř organizuje
a provádí odborné kontroly kvality a srovnatelnosti
laboratorní diagnostiky na národní i mezinárodní
úrovni a zabezpečuje zavádění
jednotných vyšetřovacích metod a postupů.
V rámci této činnosti vydává,
a to nejvýše na dobu jednoho roku, osvědčení
o způsobilosti laboratoří provádět
vyšetření. Jsou-li výsledky mezilaboratorní
kontroly nevyhovující, referenční
laboratoř osvědčení o způsobilosti
laboratoří provádět vyšetření
nevydá. Námitky kontrolované laboratoře
k negativnímu závěru referenční
laboratoře přezkoumává ministerstvo.
Námitky se podávají do 30 dnů ode
dne doručení negativního závěru.
Činnost referenčních laboratoří
upraví ministerstvo vyhláškou.
(11) Stomatologická laboratoř je určena ke
zhotovování stomatologických výrobků
a provádění jejich oprav pro stomatologické
ordinace.
(12) Zařízení transfúzní služby
je určeno k přípravě transfúzních
přípravků, k jejich skladování,
distribuci a vyšetřování, k vyšetřování
slučitelnosti transfúzních přípravků
s krví nemocných, k odebírání
krve nebo jejích složek dárcům krve
pro další zpracování na krevní
deriváty a k výdeji transfúzních přípravků
a krevních derivátů. Organizaci a činnost
transfúzní služby upraví ministerstvo
vyhláškou.
(13) Stacionář je určen k zajištění
diagnostické, léčebné a rehabilitační
péče pacientům, jejichž zdravotní
stav vyžaduje pravidelnou zdravotní péči
bez nutnosti hospitalizace. Může v něm být
též poskytována zdravotní péče
spojená s krátkodobým pobytem na lůžku.
§ 39
(1) Zařízeními lékárenské
péče jsou lékárny a výdejny
zdravotnických prostředků.
(2) Lékárny jsou určeny k poskytování
lékárenské péče, která
spočívá zejména v obstarávání,
přípravě, kontrole, uchovávání
a výdeji léčiv a ve výdeji zdravotnických
prostředků.
(3) Výdejny zdravotnických prostředků
jsou určeny k obstarávání, uchovávání
a výdeji zdravotnických prostředků.
§ 40
(1) Minimální dostupnost zdravotní péče
je dána
a) počtem lůžek v rámci lůžkové
péče potřebných na počet obyvatel
daného území podle jednotlivých oborů
lůžkové péče a počtem
lékařů ambulantní péče
potřebných na počet obyvatel daného
území podle jednotlivých oborů a forem
zdravotní péče,
b) stanovenou maximální vzdáleností
mezi zdravotnickým zařízením a trvalým
nebo přechodným bydlištěm pacienta.
(2) Pokud dostupnost zdravotní péče nebude
zajištěna v rámci sítě poskytovatelů
vzniklé podle zvláštního zákona
[Zákon o veřejném zdravotním pojištění.]
z důvodu neexistence příslušného
poskytovatele na daném území,
zabezpečí poskytování primární
péče a lůžkové péče
v základních oborech okresní úřady
zřízením potřebného poskytovatele.
(3) Minimální dostupnost zdravotní péče
stanoví podle kritérií uvedených v
odstavci 1 ministerstvo vyhláškou.
§ 41
(1) Pacienti mají právo na poskytování
zdravotní péče a na její dostupnost
podle tohoto zákona, zákona o veřejném
zdravotním pojištění a předpisů
vydaných k jejich provedení.
(2) Pacienti s výjimkou osob v cele předběžného
zadržení, ve výkonu vazby a trestu odnětí
svobody mají právo na volbu lékaře
primární péče, ošetřujícího
lékaře poskytujícího ambulantní
specializovanou péči, ošetřujícího
klinického psychologa, ošetřujícího
klinického logopeda a zdravotní sestry poskytující
domácí ošetřovatelskou péči
a na volbu zdravotnického zařízení
(dále jen "právo volby"); právo
volby se nevztahuje na
a) pracovně lékařskou péči,
b) posuzování a uznávání nemocí
z povolání,
c) povinné nebo ochranné léčení,
d) další případy stanovené zvláštními
předpisy [§ 42 zákona č. 288/1995
Sb., o střelných zbraních a střelivu
(zákon o střelných zbraních), zákon
č. 100/1988 Sb. zákon č. 582/1991 Sb. ve
znění pozdějších předpisů
zákon č. 155/1995 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 160/1995 Sb. zákon
č. 117/1995 Sb. nařízení vlády
ČR č. 372/1992 Sb., kterým se stanoví
podrobnosti výkonu civilní služby.].
(3) Právo volby vojáků v činné
službě, vojáků v záloze povolaných
k vojenskému cvičení, žáků
vojenských škol, kteří se připravují
na službu vojáka z povolání a nejsou
vojáky v činné službě, občanů
vykonávajících civilní službu,
příslušníků Policie České
republiky a žáků policejních škol
připravujících se službu policisty,
stanoví zvláštní předpisy [§
107 a 108 zákona o veřejném zdravotním
pojištění.].
§ 42
(1) Lékař je povinen poučit vhodným
způsobem pacienta, popř. osoby blízké
[§ 116 a 117 občanského zákoníku.]
pacientovi o povaze jeho onemocnění, o jeho zdravotním
stavu, o navrhovaném způsobu léčení
včetně možných rizik, popřípadě
o dalších potřebných opatřeních.
(2) Preventivní, diagnostické a léčebné
výkony se provádějí se souhlasem pacienta
nebo lze-li tento souhlas předpokládat. Odmítá-li
pacient přes náležité vysvětlení
potřebou péči, vyžádá
si lékař o tom písemné prohlášení
(negativní revers); v prohlášení musí
být uvedeno, v jakém rozsahu byl pacient lékařem
informován o možných následcích
odmítnutí příslušného
výkonu. Jde-li o závažné zdravotní
výkony s vysokou mírou rizika nebo o výkony
závažným způsobem měnící
způsob dalšího života, vyžádá
si lékař písemný souhlas pacienta
(pozitivní revers).
(3) Lékař je oprávněn rozhodnout o
provedení vyšetřovacího nebo léčebného
výkonu, je-li neodkladné provedení tohoto
výkonu nezbytné k záchraně života
nebo zdraví dítěte, které nemůže
vzhledem ke své rozumové vyspělosti posoudit
nezbytnost takového výkonu, anebo pacienta zbaveného
způsobilosti k právním úkonům,
a odpírají-li jejich zákonní zástupci
souhlas nebo jsou nedosažitelní.
(4) Bez souhlasu pacienta lze provádět vyšetřovací
a léčebné výkony, a je-li to podle
povahy onemocnění třeba, převzít
pacienta i do lůžkové péče
a) jestliže pacient jevící známky duševní
nemoci nebo intoxikace ohrožuje sebe nebo své okolí,
anebo
b) není-li možné vzhledem ke zdravotnímu
stavu pacienta vyžádat si jeho souhlas a jde o neodkladné
výkony nutné k záchraně života
či zdraví,
c) jde-li o osoby, u nichž bylo uloženo povinné
nebo ochranné léčení.
(5) Převzetí pacienta bez jeho písemného
souhlasu do lůžkové péče z důvodů
uvedených v odstavci 4 je poskytovatel povinen do
24 hodin oznámit soudu, v jehož obvodu má sídlo.
Převzetí se soudu neoznamuje, jestliže pacient
dodatečně ve lhůtě 24 hodin prokazatelným
způsobem projevil souhlas s lůžkovou péčí.
§ 43
(1) Převoz agresivních osob do zdravotnického
zařízení se provádí podle pokynů
lékaře.
(2) Vyžaduje-li to bezpečnost pacienta nebo bezpečnost
zdravotnických pracovníků, je povinností
Policie ČR na vyžádání zdravotnických
pracovníků vytvořit bezpečné
podmínky pro zdravotní zákrok a pro případný
převoz do příslušného zdravotnického
zařízení.