§ 104

Zrušovací ustanovení

(1) Zrušují se:

1. § 33 až 41, 43 a 45 zákona č. 39/1977 Sb., o výchově nových vědeckých pracovníků a o dalším zvyšování kvalifikace vědeckých pracovníků,

2. zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách,

3. zákon č. 232/1992 Sb., o policejních vysokých školách a o zřízení Policejní akademie,

4. článek VI zákona ČNR č.26/1993 Sb., kterým se mění a doplňují některé zákony v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti, a o opatřeních s tím souvisejících,

5. zákon č. 216/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách,

6. nařízení vlády České republiky č. 350/1990 Sb., o akreditační komisi,

7. vyhláška ministerstva školství a kultury č. 96/1961 Sb., kterou se vydává statut institutů národohospodářského plánování na vysokých školách ekonomických v Praze a Bratislavě,

8. vyhláška ministerstva školství a kultury č. 31/1963 Sb., kterou se doplňuje statut institutů národohospodářského plánování na vysokých školách ekonomických v Praze a Bratislavě,

9. vyhláška Československé akademie věd č. 55/1977 Sb., o dalším zvyšování kvalifikace a o hodnocení tvůrčí způsobilosti vědeckých pracovníků,

10. vyhláška České komise pro vědecké hodnosti č. 144/1979 Sb., o obhajobách kandidátských a doktorských disertačních prací československých státních občanů v členských státech Rady vzájemné hospodářské pomoci,

11. vyhláška ministerstva školství České socialistické republiky č. 114/1980 Sb., o poskytování stipendií a příspěvků studentům, kteří po absolvování internátních středních škol pro pracující studují na vysokých školách,

12. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České socialistické republiky č. 60/1985 Sb., o doplňujícím studiu studentů vysokých škol a absolventů vysokých a středních škol pro získání pedagogické způsobilosti,

13. § 9 vyhlášky ministerstva školství České socialistické republiky č. 61/1985 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,

14. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 365/1990 Sb., o poskytování stipendií na vysokých školách v působnosti ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (stipendijní řád),

15. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 447/1990 Sb., o habilitaci docentů a podmínkách a průběhu jmenování profesorů,

16. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 476/1990 Sb., o uznávání diplomů a jiných dokladů o studiu vydaných zahraničními vysokými školami (o nostrifikaci),

17. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 41/1991 Sb., o hmotném a finančním zabezpečení studentů vysokých škol vysílaných ke studiu do zahraničí,

18. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 67/1991 Sb., o poskytování stipendií studentům postgraduálního studia,

19. vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 110/1995 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 67/1991 Sb., o poskytování stipendií studentům postgraduálního studia,

20. směrnice ministerstva školství České socialistické republiky o hospodářském zabezpečení studentů vysokých škol v období praxe ze dne 30. 5. 1969, čj. 19 261/69-III/5, registrovaná v částce 30/1969 Sb.,

21. směrnice ministerstva školství České socialistické republiky, kterou se mění směrnice o hospodářském zabezpečení studentů vysokých škol v období praxe ze dne 10. 3. 1970, čj. 12 300/70-III/5, registrovaná v částce 10/1970 Sb.,

22. směrnice ministerstva školství České socialistické republiky o ubytování studentů vysokých škol ze dne 20. 6. 1982, čj. 20 797/82-34, registrovaná v částce 17/1982 Sb.,

23. směrnice ministerstva školství České socialistické republiky o zřizování, zrušování a provozu menz a bufetů vysokých škol ze dne 20. 7. 1982, čj. 20 798/82-34, registrovaná v částce 17/1982 Sb.,

24. směrnice ministerstva školství České socialistické republiky, kterými se mění směrnice o zřizování, zrušování a provozu menz a bufetů vysokých škol ze dne 16. 7. 1985, čj. 15 330/85-34, registrovaná v částce 19/1985 Sb.

(2) Dnem 31. 12. 2000 se zrušují:

1. zákon č. 53/1964 Sb., o udělování vědeckých hodností a o Státní komisi pro vědecké hodnosti,

2. zákon č. 39/1977 Sb., o výchově nových vědeckých pracovníků a o dalším zvyšování kvalifikace vědeckých pracovníků,

3. vyhláška Československé akademie věd č. 53/1977 Sb., o výchově nových vědeckých pracovníků a o studijních pobytech,

4. vyhláška Československé akademie věd č. 54/1977 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti o pracovněprávních vztazích účastníků vědecké výchovy a studijních pobytů a o poskytování stipendií,

5. vyhláška České komise pro vědecké hodnosti č. 64/1977 Sb., o řízení při udělování vědeckých hodností,

6. vyhláška Československé akademie věd č. 40/1979 Sb., jíž se mění a doplňují některá ustanovení vyhlášky č. 54/1977 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti o pracovněprávních vztazích účastníků vědecké výchovy a studijních pobytů a o poskytování stipendií,

7. vyhláška Československé akademie věd č. 5/1986 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška Československé akademie věd č. 53/1977 Sb., o výchově nových vědeckých pracovníků a o studijních pobytech,

8. vyhláška Československé akademie věd č. 125/1988 Sb., kterou se mění a doplňují některá ustanovení vyhlášky Československé akademie věd č. 54/1977 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti o pracovněprávních vztazích účastníků vědecké výchovy a studijních pobytů a o poskytování stipendií, ve znění vyhlášky č. 40/1979 Sb.,

9. vyhláška České komise pro vědecké hodnosti č. 187/1990 Sb., kterou se mění vyhláška České komise pro vědecké hodnosti č. 64/1977 Sb., o řízení při udělování vědeckých hodností.

10. vyhláška Československé akademie věd č. 393/1992 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška Československé akademie věd č. 54/1977 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti o pracovněprávních vztazích účastníků vědecké výchovy a studijních pobytů a o poskytování stipendií, ve znění pozdějších předpisů.

§ 105

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti 1. září 1998.

PŘÍLOHA K ZÁKONU Č. ..../....SB.

VYSOKÉ ŠKOLY V ČESKÉ REPUBLICE

Univerzita Karlova v Praze

Univerzita Palackého v Olomouci

České vysoké učení technické v Praze

Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava

Akademie výtvarných umění v Praze

Vysoké učení technické v Brně

Veterinární a farmaceutická univerzita Brno

Masarykova univerzita v Brně

Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně

Akademie múzických umění v Praze

Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze

Janáčkova akademie múzických umění v Brně

Univerzita Pardubice

Vysoká škola chemicko-technologická v Praze

Česká zemědělská univerzita v Praze

Technická univerzita v Liberci

Vysoká škola ekonomická v Praze

Vysoká škola pedagogická v Hradci Králové

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Ostravská univerzita v Ostravě

Slezská univerzita v Opavě

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Západočeská univerzita v Plzni

Vojenské a policejní vysoké školy:

Vysoká vojenská škola pozemního vojska ve Vyškově

Vojenská akademie v Brně

Vojenská lékařská akademie Jana Evangelisty Purkyně v Hradci Králové

Policejní akademie České republiky v Praze

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

I. OBECNÁ ČÁST

Předkládaný návrh zákona o vysokých školách má nahradit zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, a jeho tzv. "malou" novelu č. 216/1993 Sb. Zákon č. 172, který vrátil vysokým školám po dlouhých letech komunistické nadvlády opět akademické svobody, poskytl jim rozsáhlou autonomii a samosprávu a otevřel cestu k jejich obnově, byl od začátku chápán jako transformační a počítalo se s tím, že po několikaletých zkušenostech s jeho působením bude vypracován zákon nový, který poskytne spolehlivý právní rámec pro činnost a rozvoj moderního vysokého školství v České republice.

Při přípravě tohoto zákona, která započala již v roce 1993, bylo nutno především reagovat na změny, kterými prošly české vysoké školy a které odrážejí i celosvětový vývoj. Jako hlavní z nich lze označit extenzívní rozvoj vysokého školství vyvolaný zvýšeným zájmem o vysokoškolské studium. Základní problém spočívá v tom, jak vyhovět vysoké poptávce a přitom udržet žádoucí kvalitu vzdělání. Zahraniční zkušenosti jednoznačně ukazují, že řešením může být pouze dostatečná diverzifikace vysokého školství; nenutit všechny zájemce absolvovat tradiční pětileté studium, ale vytvořit též nabídku profesně orientovaných, zpravidla tříletých studijních programů. Tyto "krátké" programy mohou uskutečňovat jak klasické vysoké školy univerzitního typu, tak instituce, které se na ně specializují. Zároveň je třeba umožnit i soukromým (obecně nestátním) subjektům poskytovat za určitých podmínek vysokoškolské vzdělání. Aby byla v takto diverzifikovaném vysokoškolském systému zaručena srovnatelná kvalita vzdělání, je možno udělovat akademické tituly jen po absolvování státem akreditovaných studijních programů. Důležitým rysem moderních, diverzifikovaných systémů je rovněž "prostupnost" mezi různými studijními programy.

První krok směrem k diverzifikaci učinil již zákon č. 172/1990 Sb., zavedením bakalářského studia. Předpokladem dalších kroků bylo vyjasnit postavení vysokých škol v systému našeho terciárního (pomaturitního) vzdělávání, do něhož novelou školského zákona č. 135/1995 Sb., vstoupily vyšší odborné školy. Předkládaný návrh zákona o vysokých školách vychází ve svých základních ustanoveních z toho, že typickým rysem vysokoškolského studia je jeho sepětí s tvůrčí činností, že vysoké školy nemohou být pouze vzdělávacími institucemi, ale musí se na nich současně pěstovat a rozvíjet vlastní vědecká nebo výzkumná, vývojová, umělecká a další tvůrčí činnost. Výzkumnou činností se zde rozumí tvůrčí činnost spojená s aplikací vědeckých poznatků. V technických oborech se uplatňuje např. v nových konstrukcích, plánech a technologických postupech. Různé typy tvůrčí činnosti, vykonávané v souladu se zaměřením a typem studijních programů, jsou stejně významné jako činnost vědecká. Za základní jednotku vysokoškolského vzdělávání je vzat studijní program, který může být bakalářský, magisterský nebo doktorský. Podle převažujícího typu uskutečňovaných studijních programů se rozlišují vysoké školy univerzitní (zaměřené převážně na magisterské a doktorské programy) a neuniverzitní (zaměřené na bakalářské programy). Obojí mohou být zřizovány buď státem (zákonem) nebo jinými právnickými osobami. Na vysokoškolském vzdělávání se mohou významně podílet i další instituce, např. vědecké a výzkumné ústavy.

Dalším důležitým problémem byla úprava právního postavení stávajících vysokých škol, které jsou nyní příspěvkovými organizacemi. Návrh je předkládán v době, kdy probíhají práce na transformaci rozpočtové sféry a připravuje se zákon o rozpočtových pravidlech republiky a o hospodaření se státním majetkem. Po četných diskusích a s ohledem na chystané změny se navrhuje řešení, kterým se ze stávajících vysokých škol stanou právnické osoby svého druhu s označením veřejná vysoká škola. Vnitřní organizace a způsob hospodaření těchto veřejných vysokých škol se podrobně popisuje v části druhé. Pokud budou výše zmíněné zákony přijaty dříve než předkládaný návrh zákona o vysokých školách, bude nutno ustanovení v této části uvést s nimi do souladu.

Návrh vychází z toho, že právnickou osobou bude pouze vysoká škola, nikoli její součásti. Této právnické osobě by měl být předán státní majetek, k němuž má dosud příslušná vysoká škola právo hospodaření. Odpovědnost za hospodaření s tímto majetkem nese rektor; v návrhu jsou taxativně uvedeny typy majetkových úkonů, u nichž se vyžaduje předběžný souhlas ministerstva (právní úkony s nemovitým majetkem) nebo nového orgánu - rady veřejné vysoké školy (úkony s movitým majetkem většího rozsahu). Některé úkony jsou ze zákona zakázány, ministerstvo má právo hospodaření veřejné vysoké školy kontrolovat.

Základním zdrojem financování veřejných vysokých škol bude dotace ze státního rozpočtu. Navrhuje se, aby její výše byla stanovena na základě dlouhodobého záměru vysoké školy a jeho posouzení z hlediska dlouhodobého záměru rozvoje celého vysokého školství, vypracovaného a zveřejněného ministerstvem.

Další navrhované změny ve struktuře a činnosti veřejných vysokých škol a jejich součástí jsou vysvětleny ve zvláštní části důvodové zprávy.

Podmínky pro působení soukromých vysokých škol - udělení státního souhlasu vázané na akreditaci studijních programů - jsou uvedeny v části třetí návrhu zákona. Těmto školám není předepisována jejich vnitřní struktura ani způsob řízení, vztahují se však na ně další obecná ustanovení o studijních programech, studiu, studentech, akademických pracovnících a akreditaci. Je uveden rovněž postup pro rozhodování o udělení nenárokové státní dotace.

Část čtvrtá obsahuje charakteristiku jednotlivých typů studijních programů a ustanovení o příslušných akademických titulech.

V páté části jsou dosti podrobně uvedeny procesní otázky přijímání ke studiu a ukončování studia, neboť se při tom rozhoduje o důležitých právech občanů. Zásady těchto procedur se proti stávající právní úpravě nemění. Významným novým prvkem je však návrh na zavedení školného na veřejných vysokých školách (na vyšších odborných školách již bylo zavedeno výše zmíněnou novelou školského zákona). Placení školného by mělo především motivovat studenta k uváženému, kvalitnímu studiu bez zbytečných průtahů a do určité míry přispět k jeho emancipaci ve vztahu k vysoké škole. Pro výši školného je navrženo rozpětí, odvozené od průměrné částky vynakládané na jednoho studenta ze státního rozpočtu za rok. Maximální výše školného je navržena tak, aby zachovala přístup k vysokoškolskému vzdělání každému, kdo má dostatek předpokladů, vůle a odhodlání je získat. Vysoká škola musí alespoň třetinu vybraného školného vkládat do stipendijního fondu.

O právech a povinnostech studentů pojednává část šestá. Opět jsou podrobně popsány procesní záležitosti při rozhodování o těchto právech a povinnostech.

Ustanovení o habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem, která dosud byla převážně obsažena ve vyhlášce, jsou nyní zařazena do sedmé části návrhu zákona, neboť se rovněž týkají práv a povinností občanů.

Jak již bylo uvedeno, diverzifikaci vysokoškolského systému je nutno vyvážit institutem akreditace všech studijních programů, která znamená státní souhlas k jejich uskutečňování a k udělování příslušných akademických titulů, vydaný na základě odborného posouzení jak obsahu studijního programu, tak i faktické připravenosti vysoké školy tento program uskutečňovat. Postupu při udělení, odebrání či odmítnutí akreditace, stejně jako působnosti Akreditační komise, která jako vládou jmenovaný nezávislý odborný orgán bude podávat ministerstvu v těchto věcech autoritativní doporučení, se návrh zákona podrobně věnuje v části osmé. Je třeba zdůraznit, že kromě akreditace studijních programů se navrhuje akreditovat i oprávnění vysoké školy konat v daném oboru habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem, neboť na kvalitě těchto řízení závisí podstatným způsobem úroveň celého vysokého školství.

V části deváté jsou kromě působnosti ministerstva nově zařazena ustanovení o Matrice studentů, o uznávání studia v zahraničí a o stipendiích; poslední dvě záležitosti byly dosud v rozporu s ústavním pořádkem upraveny pouze vyhláškami.

Do samostatných částí byla začleněna problematika týkající se fakultních nemocnic a vojenských a policejních vysokých škol.

Při přípravě návrhu zákona byly využívány poznatky a zkušenosti ze stavu a vývoje vysokého školství v zahraničí. Problematika, která je předmětem návrhu, náleží obecně do oblasti, která je podle Smlouvy o založení Evropského společenství, ve znění Smlouvy o Evropské unii, vyloučena ze sbližování právních předpisů pomocí aktů Evropských společenství. Školství (obecněji odborné vzdělávání) je totiž na základě článků 126 a 127 uvedené smlouvy výslovně vyloučeno z harmonizace zákonů a ostatních předpisů členských států. Rovněž v článku 70 Evropské dohody není školství uvedeno v demonstrativním výčtu oblastí, v nichž má být prováděno sbližování práva ČR s právem ES. Pokud jde o oblast uznávání kvalifikací (viz § 60, 93 a 94), návrh důsledně vychází z Úmluvy o uznávání kvalifikací ve vysokém školství v Evropském regionu (UNESCO a Rada Evropy, duben 1997).

Ekonomický dopad navrhovaného zákona:

Nejvýznamnějším ekonomickým dopadem navrhovaného zákona, který však neznamená zvýšený požadavek na státní rozpočet, je přechod majetku státu do vlastnictví veřejných vysokých škol. Podle souhrnu rozvah ke dni 30. 6. 1997 představuje úhrn aktiv vysokých škol (po odečtení oprávek) hodnotu 25,252 mld. Kč, z toho stálá aktiva 20,678 mld. Kč. Hmotný investiční majetek účetně činí 30,152 mld. Kč, z toho pozemky 2,848 mld. Kč, budovy 15,775 mld. Kč, movité věci 7,964 mld. Kč, základní stádo a pěstitelské celky 0,231 mld. Kč. Oprávky ke hmotnému investičnímu majetku jsou 9,573 mld. Kč, z toho k budovám 3,576 mld. Kč a k movitým věcem 4,856 mld. Kč. Nehmotný investiční majetek (tvoří jej převážně software) účetně činí 0,179 mld. Kč a oprávky k nehmotnému investičnímu majetku 0,126 mld. Kč. Finanční investice jsou 0,046 mld. Kč. V oběžných aktivech činí zásoby 0,587 mld. Kč, z toho zvířata 0,063 mld. Kč.

Navrhovaný postup předání majetku státu veřejným vysokým školám je popsán ve zvláštní části důvodové zprávy (k § 98).

Po přijetí navrhovaného zákona se nepředpokládají zásadní změny v síti vysokých škol v České republice ani nárazový výrazný nárůst počtu studentů. Kvantitativní rozvoj vysokého školství, spojený se vznikem 6 vysokých škol a 38 nových fakult v letech 1991 až 95, se projevil zvýšením počtu vysokoškolských studentů o více než jednu třetinu:

1991:112 tis.
1992:114 tis.
1993:122 tis.
1994:129 tis.
1995:150 tis.
1996:160 tis.

Další zvyšování počtu studentů bude především závislé na možnostech státního rozpočtu. (Průměrné náklady na jednoho studenta činily v roce 1996 cca 60 tis. Kč.) Lze očekávat, že státní dotace veřejným vysokým školám zůstane v reálné hodnotě řádově na stejné úrovni jako dosud, tj. ve výši cca 10 mld. Kč a další prostředky veřejné vysoké školy získají jako účelové prostředky na výzkum a vývoj, z doplňkové činnosti a z příjmů ze školného.

Finanční přínos školného veřejným vysokým školám se při počtu 40 tisíc nově zapsaných studentů bude pohybovat v závislosti na výši základu v rozsahu od 120 do 360 mil. Kč (při základu 3000 Kč, tj. 5% ze 60 000 Kč), reálná je spíše dolní hodnota tohoto odhadu. Nejméně jednu třetinu z této částky však musí veřejné vysoké školy přerozdělit formou stipendií. Skutečný finanční přínos školného tak neumožní výrazné zvýšení počtu studentů na těchto školách.

Případný vznik nových veřejných neuniverzitních vysokých škol bude podmíněn odpovídajícím zvýšením částky připadající ze státního rozpočtu na vysoké školy.

Vznik nových soukromých vysokých škol bude podléhat náročným měřítkům stanoveným zákonem a skutečná výše poskytovaných nenárokových dotací bude záviset na vzdělávací politice státu a možnostech státního rozpočtu.

Výdaje na stipendia poskytovaná ministerstvem ze státního rozpočtu se odhadují na 5 mil. Kč ročně (100 stipendií v průměrné výši 50 tis. Kč za rok včetně stipendií na studium v zahraničí).

Rozšíření působnosti Akreditační komise a jejích pracovních skupin představuje finanční nároky ve výši asi 2,5 mil. Kč ročně (administrativní a technické výdaje spojené s činností Akreditační komise, cestovní náhrady a odměny jejím členům).

Zřízení rad veřejných vysokých škol představuje finanční nároky ve výši asi 1 mil. Kč ročně (250 členů celkem, v průměru 4 tis. Kč ročně na cestovní náhrady a symbolické odměny pro jednoho člena).

II. ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K § 1:

Pro vysokou školu je charakteristické úzké sepětí vzdělávací činnosti s činností tvůrčí. Tímto spojením se vysoká škola liší od ostatních vzdělávacích institucí v terciární oblasti. Pojem tvůrčí činnosti se neomezuje pouze na činnost vědeckou ve smyslu badatelského výzkumu. Vzdělávací a tvůrčí činnost, které si mají vzájemně odpovídat, je nutno chápat jako základní poslání vysoké školy.

Nově se zavádějí dva typy vysokých škol. Vysoká škola univerzitní je označením pro většinu současně existujících vysokých škol, které uskutečňují převážně magisterské nebo doktorské studijní programy v návaznosti na vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou, anebo další tvůrčí činnost. Umožňuje se však vznik neuniverzitních vysokých škol, jejichž vzdělávací činnost se soustředí na bakalářské studijní programy a příslušná tvůrčí činnost bude mít převážně aplikační charakter. U těchto škol se předpokládá jednodušší vnitřní struktura, proto se nedělí na fakulty.

Určení typu vysoké školy vyžaduje celkové posouzení její činnosti, pro které je kompetentní Akreditační komise.

Jak je uvedeno v obecné části, zavádí se pojem veřejná vysoká škola (viz část druhá zákona) a umožňuje se vznik soukromých vysokých škol (viz část třetí zákona).

Ostatním institucím zabývajícím se zejména vědeckou činností se umožňuje podílet se na základní činnosti vysokých škol, kterým je však vyhrazeno právo udělovat akademické tituly a konat habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorů.

Aplikace zákona o politických stranách má odstranit případné pochybnosti, zda se vztahuje i na vysoké školy, které by neměly poskytovat základnu pro bezprostřední politickou agitaci.

K § 2:

Akademická obec je definována jednotně pro všechny vysoké školy a je tvořena studenty a akademickými pracovníky. Poměrně široká definice akademických pracovníků je uvedena v § 69. Zároveň je tak vymezen okruh osob, které na veřejných vysokých školách mají právo volit akademické senáty.

K § 3:

Vysoké školy nemohou své poslání plnit bez vnitřního demokratického prostředí, bez svobody akademického života, tedy bez svobody vědeckého bádání, vzdělávání a vyučování. Zákon zdůrazňuje tyto zásady zakotvené již v Listině základních práv a svobod.

K § 4:

Při zřizování veřejných vysokých škol se zachovává stávající právní úprava, která zdůrazňuje jejich celospolečenský význam. Vzhledem k tomu, že do vlastnictví veřejných vysokých škol bude převeden značný státní majetek, umožňují se do budoucna pouze takové jejich změny, při nichž zůstane účel majetku zachován.

K § 5:

Veřejné vysoké školy si vnitřní organizaci, jakož i postavení členů akademické obce stanoví svými vnitřními předpisy. Zákon vyjmenovává hlavní body jejich samosprávné působnosti. Do výkonu této působnosti může stát zasahovat jen na základě zákona a v jeho mezích.

K § 6:

Oproti stávající právní úpravě se orgány veřejné vysoké školy rozšiřují o radu veřejné vysoké školy a disciplinární komisi. Rada veřejné vysoké školy a kvestor nejsou akademickými orgány, tedy orgány samosprávy. Struktura a poslání těchto orgánů se popisuje v samostatných paragrafech. Nově se zavádí pojem akademická rada, který označuje orgán působící na neuniverzitní vysoké škole.

K § 7:

U akademického senátu veřejné vysoké školy se nově stanoví minimální počet jeho členů a garantuje se přiměřené zastoupení studentů. Řešení ostatních otázek se ponechává na samosprávném rozhodnutí vysoké školy.

Rektor z důvodu své kompetence a nutnosti efektivního řízení a rozhodování získává právo vystoupit v akademickém senátu vysoké školy a požádat o jeho mimořádné svolání.

K § 8:

Působnost akademického senátu vysoké školy je vymezena taxativně a týká se zásadních záležitostí v životě vysoké školy. Je doplněna o schvalování statutů součástí vysoké školy, které by mělo zaručit vzájemný soulad těchto důležitých dokumentů na celé vysoké škole.

K § 9:

V Ústavě České republiky není výslovně stanovena pravomoc prezidenta republiky jmenovat rektory vysokých škol, podle čl. 63 odstavce 2 Ústavy mu lze tuto pravomoc svěřit zákonem. Zachovává se současný způsob jmenování rektora veřejné vysoké školy hlavou státu, neboť se tím zdůrazňuje celostátní význam vysoké školy. Formulace ustanovení nevylučuje, aby akademický senát volil z osobností i mimo vlastní vysokou školu, je však třeba, aby před jmenováním prezidentem se dotyčná osoba stala členem akademické obce příslušné vysoké školy.

K § 10 a 11:

Vědecká rada vysoké školy je v jejím rámci sborem s nejvyšší odbornou a pedagogickou kvalifikací. Její význam i kompetence se proto odpovídajícím způsobem nově upravují. Je zdůrazněna koncepční, iniciativní a hodnotící role vědecké rady. Zachovává se její působnost při habilitaci docentů a jmenování profesorů, nově se zavádí působnost při schvalování studijních programů, která dosud náležela akademickému senátu. Nově se též do její působnosti zavádí schvalování dlouhodobých záměrů vysoké školy.

Působnost akademické rady na neuniversitní vysoké škole je obdobná působnosti vědecké nebo umělecké rady na universitní vysoké škole.

Předsednictví rektora vyplývá z jeho odpovědnosti za odbornou úroveň školy. Uzákoňuje se dnes běžná a osvědčená praxe.

K § 12:

Disciplinární komise hrají důležitou roli v disciplinárním řízení jak na úrovni vysoké školy, tak na úrovni fakulty. Proto je nutno je v zákoně uvést, i když nemají přímé rozhodovací pravomoci.

K § 13:

Rada veřejné vysoké školy je nově zaváděným orgánem, který na vysoké škole, vybavené značnou autonomií a samosprávou, má uplatňovat a prosazovat veřejný zájem. K němu nepochybně patří, aby se s rozsáhlým majetkem, který stát veřejné vysoké škole poskytl, i s dotacemi ze státního rozpočtu nakládalo co nejefektivněji; aby vysoká škola pružně reagovala na celospolečenské i regionální potřeby a aby na ni měli přístup i nadaní studenti ze sociálně slabých vrstev. Rada veřejné vysoké školy je proto koncipována především jako orgán iniciativní a konzultativní, nezávislý na vysoké škole a vybavený rozhodovacími kompetencemi v záležitostech, které jsou sice významné, ale nerozhoduje se o nich často. Z různých možností, jak takovýto orgán konstituovat, bylo za dané situace jako nejjednodušší vybráno jmenování ministrem. V návrhu jsou uvedena základní hlediska, která by měl ministr při jmenování brát v úvahu. Předpokládá se, že do této rady budou jmenovány osoby, které mají k vysoké škole nějaký vztah buď z profesionálního či územního hlediska, jsou obeznámeny s jejím životem a budou případně nápomocny při získávání mimorozpočtových zdrojů pro její rozvoj.

Postavení rady veřejné vysoké školy vybočuje ze samosprávného schématu, což se odráží i v navrhovaném finančním zajištění její činnosti.

K § 14:

Kvestor je tradiční označení vedoucího pracovníka, který zabezpečuje hospodářský a správní chod vysoké školy. Zpravidla je podřízen přímo rektorovi a může ho v řadě povinností zastupovat. Navrhované znění odpovídá současnému právnímu stavu.

K § 15:

Jako vnitřní předpisy jsou souhrnně označeny dokumenty, které upravují vnitřní záležitosti vysoké školy. Jsou stanoveny náležitosti základního z těchto dokumentů, statutu veřejné vysoké školy. Nově bude mezi tyto předpisy patřit vnitřní mzdový předpis podle zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku.

K § 16 až 18:

V obecné části je zdůvodněna transformace státní vysoké školy do podoby veřejné vysoké školy jakožto právnické osoby svého druhu. V uvedených paragrafech je popsán způsob financování a hospodaření veřejné vysoké školy, založeno její oprávnění vlastnit majetek a upraveno nakládání s ním.

Veřejné vysoké školy budou i nadále financovány převážně ze státního rozpočtu. Dotace ze státního rozpočtu mají zabezpečit plnění jejich poslání v obou základních oblastech. Novým prvkem, na jehož základě se určuje výše dotací, jsou každoročně upřesněné dlouhodobé záměry vysokých škol posuzované z hlediska dlouhodobého záměru rozvoje vysokého školství vypracovaného ministerstvem. Posuzují se i další objektivní kritéria.

Taxativní výčet přípustných fondů veřejné vysoké školy má zaručit přehlednost jejího hospodaření.

Doplňková činnost může být důležitým zdrojem financování veřejné vysoké školy, stanoví se pro ni základní rámec vycházející z poslání veřejné vysoké školy.

Některé riskantní majetkoprávní úkony jsou veřejným vysokým školám zakázány, aby spolu s ohrožením majetku, který jim byl převeden do vlastnictví, nebylo ohroženo jejich poslání. Protože se jedná o instituce zřízené zákonem stát chrání jejich poslání i tím, že přebírá ručení za jejich závazky.

K § 19:

Od veřejné vysoké školy se požaduje otevřenost vůči veřejnosti, která se projeví zveřejňováním výroční zprávy, zpracováním dlouhodobého záměru a jeho zveřejněním po projednání s ministerstvem, poskytováním dalších informací a poradenských služeb souvisejících se studiem. Podle zahraničních zkušeností je pravidelné hodnocení činnosti vysoké školy standardní metodou zajišťování její kvality. Metodika hodnocení (např. za účasti zahraničních odborníků nebo institucí) se ponechává plně v pravomoci vysoké školy. Výsledky hodnocení by měly vysoké škole přinést řadu doporučení k postupnému odstraňování nedostatků a v neposlední řadě by měly sloužit i k prezentaci vysoké školy ve společnosti a ke zvyšování její prestiže.

K § 20:

Zákon dává dostatečnou volnost pro vnitřní organizaci a členění veřejné vysoké školy. Explicitně popisuje pouze tradiční součást fakultu (viz hlava II, díl 1), vysokoškolský ústav (viz díl 2) a specifické pracoviště vysokoškolský zemědělský nebo lesní statek (viz díl 3).

K § 21 a 22:

Fakulta je významnou tradiční součástí vysoké školy. Jsou stanoveny základní znaky, které jsou nutným předpokladem jejího vzniku, a její základní akademická práva, která jiným součástem nebo institucím nepřísluší. Jsou taxativně uvedeny záležitosti, v nichž má fakulta právo jednat samostatně jménem vysoké školy. Postup při zřizování fakult zůstává nezměněn.

K § 23:

Orgány fakulty jsou doplněny obdobně jako u vysoké školy o disciplinární komisi.

K § 24 a 25:

Ustanovení o akademickém senátu fakulty jsou analogická ustanovením pro akademický senát vysoké školy. Promítá se do nich ustanovení o jmenování děkana rektorem.

Stanovením povinnosti senátu jednat o návrzích předložených děkanem se posiluje jejich vzájemná součinnost. Projednávání studijních programů fakulty se přenáší na vědeckou radu fakulty, která je prostřednictvím rektora předkládá k akreditaci ministerstvu, neboť se jedná o problematiku převážně odborného charakteru.

K § 26:

Působnosti děkana jsou odvozeny z jeho postavení řídícího orgánu fakulty a jsou stanoveny v souladu s ostatními ustanoveními zákona.

Nově se stanoví jmenování děkana rektorem, přičemž volba kandidáta na děkana zůstává nadále v kompetenci akademického senátu fakulty. Tato změna souvisí s celkovým posílením integrity vysoké školy a nový postup je analogický postupu při jmenování rektora vysoké školy. Odvolání děkana fakulty rektorem vysoké školy bez návrhu akademického senátu fakulty je mimořádným prostředkem v případech, kdy děkan závažným způsobem neplní své povinnosti nebo poškozuje zájem vysoké školy nebo fakulty a akademický senát fakulty zůstává nečinný.

K § 27:

Stanoví se minimální počet členů a složení vědecké rady fakulty. Obligatorní stanovení dolní hranice počtu externích členů vědecké rady sleduje posílení její odborné úrovně a koncepční a hodnotící role. Stanovený minimální počet externích členů přihlíží ke skutečným možnostem fakult získat i mimo hlavní centra příslušně kvalifikované odborníky.

Předsednictví děkana vyplývá z jeho vysoké odpovědnosti za odbornou úroveň fakulty. Uzákoňuje se tím dnes běžná a osvědčená praxe.

K § 28:

Působnost vědecké rady fakulty je upravena analogicky k působnosti vědecké rady vysoké školy.

Z nového postavení a poslání vědecké rady vyplývá, že je jediným dostatečně způsobilým orgánem k odbornému projednávání studijních programů před jejich posuzováním Akreditační komisí a k rozhodování o jejich uskutečňování. Totéž platí o návrzích na obory, ve kterých je možno konat habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorů.

Do kompetence vědecké rady fakulty patří též schvalování dlouhodobého záměru její vzdělávací a vědecké nebo výzkumné, vývojové umělecké a další tvůrčí činnosti.

K § 29:

Viz odůvodnění § 12.

K § 30:

Postavení tajemníka v rámci fakulty je obdobné postavení kvestora v rámci vysoké školy.

K § 31:

Jako vnitřní předpisy fakulty jsou souhrnně označeny dokumenty, které upravují její vnitřní záležitosti. Na rozdíl od dosud platné právní úpravy se výslovně vyžaduje soulad vnitřních předpisů v rámci celé vysoké školy.

S ohledem na ústavně zaručenou a státem respektovanou vnitřní autonomii církví a náboženských společností se teologickým fakultám ukládá povinnost nechat si předběžně schválit své statutární předpisy příslušnou církví podle jejích vnitřních předpisů.

K § 32:

Pro efektivní vykonávání výzkumné, vývojové nebo jiné tvůrčí činnosti na vysoké škole může být účelné soustředit vysoce kvalifikované pracovníky do specializovaného pracoviště a přitom zajistit jejich přiměřený podíl na vzdělávací činnosti.

Stejně tak může být účelné zřídit na vysoké škole pracoviště zaměřené převážně na uskutečňování bakalářských studijních programů v souladu s jeho výzkumnou, vývojovou, uměleckou a další tvůrčí činnost. Akademická rada vysokoškolského ústavu (viz legislativní zkratka v § 11, písm. b) má v tom případě obdobnou působnost jako vědecká rada fakulty.

Takováto pracoviště nemusí mít všechny znaky fakulty; vzhledem k jeho významu a relativně samostatnému postavení v rámci vysoké školy se jeho řediteli poskytují podobné pravomoci jako má děkan.

K § 33:

Studium v oblasti zemědělství, lesnictví a veterinárního lékařství a hygieny probíhá tradičně z velké části v tzv. zemědělských nebo lesních statcích, které jsou i nezbytnou základnou pro výzkumnou činnost v těchto oblastech. Proto se poskytuje zemědělským a lesním statkům postavení součásti vysoké školy.

K § 34:

Stávající způsob registrace statutů se rozšiřuje na všechny vnitřní předpisy, z nichž mnohé dříve tvořily součást statutu.

K § 35:

Tento paragraf doplňuje ustanovení o nakládání vysoké školy s majetkem (§ 17) výčtem právních úkonů, k nimž je zapotřebí souhlasu ministerstva. Tímto opatřením se má zejména zajistit užívání nemovitého majetku veřejné vysoké školy v souladu s jejím posláním.

Veřejným vysokým školám se nedovoluje zakládat obchodní společnosti a družstva. Zakládání ostatních právnických osob (neziskového charakteru) je vázáno na souhlas ministerstva, protože i v těchto případech mohou vznikat majetkové závazky.

K § 36 a 37:

V případě závažných nedostatků vymezených zákonem může ministerstvo omezit nebo odejmout výkon působnosti orgánům vysoké školy nebo její součásti a určit přechod této působnosti na jiný orgán. Než ministerstvo k takovému řešení přikročí, je zákonem vázáno na nedostatky upozornit a žádat zjednání nápravy v přiměřené lhůtě.

K § 38 až 42:

Základní podmínkou pro vznik a působení soukromé vysoké školy je získání státního souhlasu, který ministerstvo udělí současně s akreditací příslušných studijních programů a registrací vnitřních předpisů. Taxativně jsou určeny případy, kdy se státní souhlas neudělí.

Otevírá se možnost přiznat soukromé vysoké škole dotace ze státního rozpočtu na základě pravidel obdobných pro stanovení dotací veřejné vysoké škole. Rozsah zákonem stanovených povinností soukromé vysoké školy je menší než u vysoké školy veřejné.

Zákon řeší případy, kdy se některé opatření soukromé vysoké školy dostane do rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem; v tomto a v případě dalších taxativně vyjmenovaných závažných nedostatků může ministerstvo udělený státní souhlas odejmout.

Předpokládá se, že soukromá vysoká škola uzavře se svými studenty smlouvu, která upraví oboustranné závazky a bude řešit důsledky jejich případného neplnění. Předmětem smlouvy bude zejména výše školného, termíny a způsob jeho placení, podmínky jeho vrácení atd. Tuto oblast není vhodné upravovat výslovně zákonem, je třeba uplatnit princip smluvní volnosti.

K § 43:

Vymezuje se studijní program jako základní obsahová a organizační jednotka vysokoškolského vzdělávání. Pojmy studijní program a studijní plán platná úprava nepoužívá nebo používá v jiném významu. V souladu s terminologií užívané v Evropské unii je chápán jako projekt studia zahrnující poměrně široký systém studijních cest, členěných obvykle do studijních oborů. Z pohledu studenta je příslušná studijní cesta konkretizována jeho studijním plánem tvořeným podle určitých pravidel v rámci studijního programu.

Pod pojmem forma výuky se rozumí rozlišení mezi prezenčním a distančním studiem. Tyto formy se vyznačují podstatnými rozdíly v "technologii" vzdělávacího procesu. Formy distančního studia plně využívají moderních informačních prostředků (audiovizuální technika, televize, apod.) a vyžadují též odlišnou strukturu studijních programů, kterou je třeba vzít v úvahu při jejich akreditaci. Dosud užívané názvy jako studium při zaměstnání, dálkové, večerní aj. nevystihují uvedený rozdíl ve vzdělávacím procesu a mohou se týkat jak prezenční, tak distanční formy studia.

Nově je jako charakteristika studijního programu zavedena standardní doba studia. Je důležitá pro vymezení typů studijních programů, pro určení platnosti akreditace, pro normativní financování atd. Není to povinná doba studia. Studenti mohou splnit podmínky pro absolvování daného studijního programu v čase kratším, případně delším, než je standardní doba.

K § 44:

Bakalářské studium bylo zavedeno již zákonem o vysokých školách č.172/1990 Sb. Bylo však vymezeno pouze jako obsahově ucelená část vysokoškolského studia s nejednoznačným ukončením - vysvědčení popřípadě titul "bakalář". Vývoj však ukázal, že tří až čtyřleté vysokoškolské studium s profesní orientací je třeba zavést jako jeden z typů vysokoškolského studia. Umožněním vysokoškolského vzdělávání těsněji spjatého s praxí se podstatnou měrou rozšíří nebo nově vznikne nabídka vzdělávání zvláště pro výkon určitých, společensky potřebných povolání (např. některé oblasti služeb, vybrané pedagogické a sociální obory). Jasné vymezení bakalářského studia vytváří prostor pro diverzifikaci a restrukturalizaci vysokého školství.

Bakalářské studijní programy nelze chápat výlučně jako první etapu magisterských studijních programů, i když vzájemná prostupnost a návaznost je žádoucí. Navrhovaná úprava umožňuje koncipovat široké spektrum bakalářských studijních programů od zcela samostatných až po úzce spojené s magisterskými studijními programy.

Proti současné úpravě se po ukončení studia státní závěrečnou zkouškou jednoznačně přiznává titul "bakalář". Nově se zavádí odlišný název a zkratka pro akademický titul v oblasti umění, aby bylo dosaženo základního odlišení absolventů uměleckých směrů.

K § 45:

Magisterské studijní programy jsou klasické vysokoškolské studijní programy, u nichž je podstatný široký teoretický základ odrážející současný stav vědeckého poznání. Vzdělávání v těchto studijních programech je neoddělitelně spjato s tvůrčí činností učitelů a studentů. Tyto studijní programy slouží převážně k přípravě pro povolání, pro jejichž výkon jsou nezbytné hluboké teoretické poznatky a jejich tvůrčí využívání.

Navrhovaná úprava řeší citlivý problém akademických titulů, které byly v několika posledních desetiletích opakovaně měněny. Navržený systém titulů vychází z kombinace zkušeností získaných po r. 1990 (zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách) a tradic českého vysokého školství. Zachovává tituly z r. 1990, ale v souladu s tradicí umožňuje získat i požadované tradiční akademické tituly RNDr., PhDr., JUDr., PharmDr., ThDr., případně ThLic. Mohou být uděleny absolventům magisterského studijního programu po vykonání státní rigorózní zkoušky, která ověří hlubší a podrobnější znalosti oproti magisterskému studiu. Rozsah a možnosti získání těchto znalostí stanoví příslušná vysoká škola, o oprávnění udělovat tyto tituly se bude rozhodovat v rámci akreditace příslušného magisterského studijního programu.

Začlenění konkrétního studijního programu do oblasti studia pro udělení akademického titulu bude součástí příslušné akreditace.

K § 46:

Navrhovaná úprava sleduje záměr sjednocení dosavadního systému výchovy nových vědeckých pracovníků a systému postgraduálního (doktorandského) studia v jediný systém přípravy k tvůrčí vědecké nebo teoreticko-umělecké práci, srovnatelný s doktorským studiem v zahraničí. Mění se název dosavadního postgraduálního studia na doktorský studijní program, aby nedocházelo k záměně vědecké přípravy s různými specializačními kurzy, které se označují též jako postgraduální. Těžiště tohoto typu studijního programu je v řešení vědeckého problému, zpravidla pod vedením zkušeného vědeckého pracovníka. Získané poznatky jsou obsahem požadované disertační práce. Publikaci původních výsledků dosažených v disertační práci není někdy možno z časových důvodů zajistit před jejím obhájením, proto se připouští i pozdější publikování.

Další složkou doktorského studijního programu je zvládnutí odborných znalostí v takovém rozsahu, který zabezpečí možnost dalšího studia, komunikace a oborové orientace. Osvojení těchto znalostí se prokazuje při doktorské rigorózní zkoušce.

Zkratka udělovaného akademického titulu Ph.D. nahrazuje dosavadní zkratku Dr. Volba je podložena rozsáhlými diskusemi, v nichž byly posuzovány různé varianty. Zkratka Ph.D. má podobu užívanou v anglosaských zemích. Uvádí se za jménem, aby se zdůraznila odlišnost od zkratky titulu získaného v magisterském studijním programu.

K § 47 až 50:

O přijímání ke studiu budou, tak jako dosud, rozhodovat vysoké školy samy. Podmínky pro přijetí musí být stanoveny v souladu se základními podmínkami pro jednotlivé typy studijních programů obsaženými v § 44 až 46. Veřejné vysoké školy přitom musí respektovat mezinárodní závazky České republiky.

Vzhledem k velkému počtu podávaných přihlášek se přijímací řízení vyjímá ze správního řízení, uchazečům se však zaručuje právo odvolání proti rozhodnutí o nepřijetí ke studiu a je stanoven základní postup dvoustupňového odvolacího řízení.

K § 51:

Pro účely stanovení standardní doby studia se jednoznačně definuje pojem akademický rok. Organizace studia v jeho průběhu zůstává plně v kompetenci vysoké školy.

K § 52:

Nová úprava posiluje význam slova "státní" tím, že na rozdíl od dosavadní úpravy může členy zkušební komise jmenovat též ministerstvo. Zákon určuje, že právo zkoušet mají profesoři, docenti a odborníci z praxe po schválení vědeckou radou.

K § 53:

Obnovuje se institut přerušení studia, o které může student požádat v případě, že hodlá ve studiu po určité době pokračovat. Aby se vyloučily právní pochybnosti, přestává být v době přerušení studia studentem, zachovává se mu však právo, aby byl opětovně do studia zapsán a mohl v něm pokračovat.

K § 54 a 55:

Podmínky pro řádné ukončení studia jsou uvedeny v § 44 až 46 upravujících studijní programy.

Dále jsou taxativně stanoveny důvody a postupy ukončení studia před absolvováním studijního programu.

Protože ukončení studia z rozhodnutí vysoké školy je provázeno ztrátou výhod vyplývajících z postavení studenta, je stanoven postup odvolacího řízení proti takovémuto rozhodnutí.

K § 56:

Systém dokladů o studiu, které dosud vysoké školy vydávají, se podstatně nemění, je však přesněji vymezen účel jednotlivých dokladů. Nově se zavádí průkaz studenta, kterým se student prokáže při uplatňování různých výhod (slevy jízdného, zlevněné vstupné apod.). Dosud se k těmto účelům používal výkaz o studiu, což vedlo k častým ztrátám nebo nevhodnému zveřejňování studijních výsledků. Dále se nově zavádí dodatek k diplomu, který vydá vysoká škola absolventovi na základě žádosti. Dodatek slouží k uznání jeho vysokoškolské kvalifikace zejména v zahraničí.

K § 57:

Z důvodů, které jsou uvedeny v obecné části, se zavádějí úhrady spojené se studiem.

Úhradou školného se student podílí na nákladech na vysokoškolské studium; posiluje se tím odpovědnost studentů za vlastní studium a jejich zájem o kvalitu vybraného studijního programu.

Pro veřejné vysoké školy se určuje rozpětí, v jehož mezích mohou rozhodovat o výši školného, diferencovaně podle zájmu o určitý studijní program, podle očekávaného uplatnění absolventů, případně podle vynaložených nákladů. Mohou se projevit též prvky konkurence mezi jednotlivými školami. Stanovená horní hranice školného zaručuje, že rozhodující část nákladů na vzdělávání ve veřejných vysokých školách ponese i nadále stát a školné se nestane sociální překážkou v přístupu ke vzdělání.

Jako základ pro stanovení výše školného se navrhuje pět procent z průměrné částky připadající na jednoho studenta z celkových neinvestičních výdajů poskytnutých ministerstvem veřejným vysokým školám v jednom roce. Tento základ se může poněkud měnit rok od roku, přesnou výši vyhlásí vždy počátkem roku ministerstvo.

Studium dotované státem (tj. za podmínek limitovaného školného) by nemělo být bezdůvodně prodlužováno. Proto se stanoví horní hranice pro celkovou dobu studia, během níž nemůže být studentovi veřejné vysoké škole předepsáno školné mimo uvedené hranice. Není rozhodující, zda student čerpá tuto dobu souvisle nebo s přerušeními. Přesnou evidenci celkové doby studia umožní jednotný systém Matriky studentů.

Cizincům se umožňuje studovat za stejných podmínek, jako občanům České republiky. Tzv. vládním stipendistům bude jejich stipendium stanoveno tak, aby z něj mohli hradit příslušné školné. Pokud je pro cizince organizováno zvláštní studium, např. v cizím jazyce, může jim být školné stanoveno mimo hranice určené zákonem.

K § 59:

Jednou z důležitých činností vysokých škol je poskytovat občanům další vzdělávání, které je uskutečňováno mimo rámec studia směřujícího k dosažení akademického titulu. Typickou formou dalšího vzdělávání jsou kvalifikační kurzy (další profesní vzdělávání), dále kurzy zájmové, kulturní apod. Další vzdělávání je možno poskytovat i za úplatu.

K § 60:

Pojem "student" se vymezuje tak, aby bylo možno jednoznačně určit, kdy se osoba stává a je studentem. Je to důležité proto, že z postavení studenta jakožto osoby soustavně se připravující na povolání vyplývají různé nároky v sociální oblasti, a že počet studentů je jedním z kritérií pro přidělení státní dotace.

K § 61 a 62:

Jsou uvedena práva a povinnosti, které souvisejí s postavením studenta. Nově je explicitně uvedeno právo volby učitele a navrhování témat závěrečných prací, čímž se potvrzuje faktický stav.

Nároky v sociální oblasti jsou stanoveny zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře. Ustanovení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci jsou uvedena proto, že na studenty vysokých škol by se jinak zákoník práce nevztahoval.

K § 63 až 68:

Zákonem jsou taxativně vymezeny sankce, které lze studentovi uložit za disciplinární přestupky a jsou podrobně upravena procesní pravidla pro jejich ukládání. Tato pravidla se použijí i při rozhodování o právech a povinnostech studentů.

K § 69:

Zavádí se označení akademický pracovník pro ty zaměstnance vysoké školy, kteří se aktivně věnují jak pedagogické, tak vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti. Neznamená to ovšem, že musejí vykonávat tyto činnosti současně a ve stejném rozsahu.

K § 70 a 71:

Zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, obnovil habilitační řízení docentů. Tento postup, který se plně osvědčil, se beze změny přebírá. Předpokládá se, že o akademickou hodnost docent vzhledem k její vědecké prestiži se budou ucházet i pracovníci, kteří nejsou v trvalém pracovním poměru k vysoké škole, ale působí např. ve vědeckých institucích a podílejí se na uskutečňování doktorských studijních programů. Umožňuje se, aby habilitační řízení mohlo obdobným způsobem jako na fakultě probíhat i ve vysokoškolském ústavu, pokud k tomu úroveň vědecké a jiné tvůrčí činnosti vytváří vhodné podmínky.

V návrhu zákona je uveden podrobný postup habilitačního řízení, neboť jde o oblast, která se dotýká práv a povinností občanů a nelze ji upravovat pouze vyhláškou.

K § 72 a 73:

Řízení ke jmenování profesorem se řídí podobnými principy jako v případě habilitačního řízení. Při jmenování vysokoškolských profesorů se zachovává stávající právní úprava.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP